Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait niet
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Klopt, ik heb de M54 over het hoofd gezien (bouwjaar?). Die hebben inderdaad geen viscokoppeling meer voor de fan maar een volledig elektronisch gestuurde fan.
Gaat er meer om dat het koelsysteem van BMW redelijk foolproof is en dat problemen komen door defecte delen.
Wat ik hier veel zie is dat mechanische problemen worden opgehangen aan elektrische componenten, terwijl elektronica erg betrouwbaar is.
In dit geval zou het me niet verbazen als er sprake is van een kapotte radiator. Ook geen onbekend fenomeen bij de E46.
Groet,
Rob
Gaat er meer om dat het koelsysteem van BMW redelijk foolproof is en dat problemen komen door defecte delen.
Wat ik hier veel zie is dat mechanische problemen worden opgehangen aan elektrische componenten, terwijl elektronica erg betrouwbaar is.
In dit geval zou het me niet verbazen als er sprake is van een kapotte radiator. Ook geen onbekend fenomeen bij de E46.
Groet,
Rob
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Mannen, bedankt nogmaals voor de informatie en de discussie over dit topic. Daar kan ik zeker het een en andere van leren.
Afgelopen week op het werk het complete koelsysteem doorgespoeld. Dit heb ik gedaan door de slang bij de thermostaat los te halen (koude zijde) en de warme slang bij de expansie tank.
Uit de radiator kwam wat bruine spul uit, dit lijkt mij maar oude kvs. Verder spoelde het water er vrij snel weer uit. Rad lijkt dus in orde.
De expansie tank is ook compleet eraf gehaald en doorgespoeld.
De slang aan de warme zijde van de motor heb ik ook doorgespoeld. Hier kwam het water ook helder weer uit.
Verder heb ik mijn elek ventilator ook getest door de sensor los te halen. Hierdoor komt de elek fan op volle toeren te draaien.
Daarna het koelsysteem weer gevuld met kraanwater en ontlucht. Ik kon toen rijden zonder kachel en airco. Temp komt eventjes boven de 115, daarna lijkt het dat de thermostaat opengaat en kan ik verder cruisen waardoor de temperaturen rond de 108 blijven.
Hier een leuke foto voor tussendoor.. Oh ja, let niet op de kleppendeksel. De vorige eigenaar had een schroefje los ergens....
Het water wordt in ieder geval knetterheet en hard aan de warme zijde van de slangen en de bovenkant van de radiator. Aan de koude zijde blijft de slang koel maar ook hard terwijl mijn temperatuur toch wel boven de 115°C oploopt tijdens normaal rijden. Radiator fan komt NIET aan omdat de koude zijde koud blijft. Het lijkt bijna dat het koelsysteem toch ergens wordt geblokkeerd! Anders is mijn koppakking maar toch lek..... Maar dan zou het complete koelsyeteem knetterheet worden in plaats van alleen de warme zijde of heb ik het mis??
Gisteren het kvs-systeem gevuld met gedestilleerd water en 4 flessen koelmiddel. Nu MOET ik weer rijden met kachel aan, maar zonder airco. Alsof het enige circuit dat gekoeld wordt die van de kachel is. Zo frustrerend dit.... Vandaag even wat CO plaatjes gaan halen en die boven op de expansie vat hangen....
Edit: Nog 1 ding... Elke keer tijdens het ontluchten, als de temp rond de 95°C bereikt heeft, borrelt het kvs/water er weer uit. Is dit normaal?
Afgelopen week op het werk het complete koelsysteem doorgespoeld. Dit heb ik gedaan door de slang bij de thermostaat los te halen (koude zijde) en de warme slang bij de expansie tank.
Uit de radiator kwam wat bruine spul uit, dit lijkt mij maar oude kvs. Verder spoelde het water er vrij snel weer uit. Rad lijkt dus in orde.
De expansie tank is ook compleet eraf gehaald en doorgespoeld.
De slang aan de warme zijde van de motor heb ik ook doorgespoeld. Hier kwam het water ook helder weer uit.
Verder heb ik mijn elek ventilator ook getest door de sensor los te halen. Hierdoor komt de elek fan op volle toeren te draaien.
Daarna het koelsysteem weer gevuld met kraanwater en ontlucht. Ik kon toen rijden zonder kachel en airco. Temp komt eventjes boven de 115, daarna lijkt het dat de thermostaat opengaat en kan ik verder cruisen waardoor de temperaturen rond de 108 blijven.
Hier een leuke foto voor tussendoor.. Oh ja, let niet op de kleppendeksel. De vorige eigenaar had een schroefje los ergens....
Het water wordt in ieder geval knetterheet en hard aan de warme zijde van de slangen en de bovenkant van de radiator. Aan de koude zijde blijft de slang koel maar ook hard terwijl mijn temperatuur toch wel boven de 115°C oploopt tijdens normaal rijden. Radiator fan komt NIET aan omdat de koude zijde koud blijft. Het lijkt bijna dat het koelsysteem toch ergens wordt geblokkeerd! Anders is mijn koppakking maar toch lek..... Maar dan zou het complete koelsyeteem knetterheet worden in plaats van alleen de warme zijde of heb ik het mis??
Gisteren het kvs-systeem gevuld met gedestilleerd water en 4 flessen koelmiddel. Nu MOET ik weer rijden met kachel aan, maar zonder airco. Alsof het enige circuit dat gekoeld wordt die van de kachel is. Zo frustrerend dit.... Vandaag even wat CO plaatjes gaan halen en die boven op de expansie vat hangen....
Edit: Nog 1 ding... Elke keer tijdens het ontluchten, als de temp rond de 95°C bereikt heeft, borrelt het kvs/water er weer uit. Is dit normaal?
Laatst gewijzigd door skidder46 op 03 mei 2014, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
vervelend hoor, ik zou het ook niet weten, maar ik denk net als rob dat het probleem ergens zit in de doorstroming van jou kvs.
ik blijf dit nog steeds raar vinden, bij 115 graden de thermostaat pas open? dat moet toch al veel eerder lijkt mij. En het feit dat hij al naar 115 graden klimt geeft al aan dat er elders iets niet goed zit lijkt mijTemp komt eventjes boven de 115, daarna lijkt het dat de thermostaat opengaat en kan ik verder cruisen waardoor de temperaturen rond de 108 blijven.
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Ja daar heb je wel gelijk in. Ik dacht, misschien ligt het aan die imitatie thermostaat?.. Pff.. Ik hoop dat het niet aan mn koppakking ligt.
Vandaag nog CO meetplaatjes proberen te vinden zonder succes... Dus maandag de Brezan bezoeken.
Vandaag nog CO meetplaatjes proberen te vinden zonder succes... Dus maandag de Brezan bezoeken.
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Wat bedoel je met CO meetplaatjes?
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Als ik het zo lees zijn die CO plaatjes wel nodig. Die harde slangen duiden op een lekke koppakking.
Dat de onderste slang koud blijft is niet zo vreemd. Dat kom je vaak tegen bij dit koelsysteem. Kennelijk is de radiator nogal efficiënt.
Succes,
Rob
Dat de onderste slang koud blijft is niet zo vreemd. Dat kom je vaak tegen bij dit koelsysteem. Kennelijk is de radiator nogal efficiënt.
Succes,
Rob
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Dit is een soort meetmiddel om uitlaatgassen in je kvs op te sporen. Komende week ga ik ook even een compressietest uitvoeren. Wss heb ik de apparatuur op het werk, en anders laten uitvoerenTurmalin schreef:Wat bedoel je met CO meetplaatjes?
@Rob Ik zou juist verwachten dat een lekke koppakking de hele boel stinkend heet zou maken. Dat wil zeggen, ook de onderste slang flink heet. Het lijkt juist alsof de kvs niet doorstroomt. Zodra ik de kachel in schakel, neemt de temp direct af
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Vroeger zat er een schakelaar bovenin de kop die meldde dat het hele zaakje oververhit raakte. Meestal gebeurde dat door een lekke koppakking of een tekort aan koelvloeistof. Dan krijg je damp die veel warmer is dan water kan worden.
Nu meet je de temperatuur halverwege de cilinders. Als daar geen water meer staat dan heb je echt een probleem. De KVS zal dus even warmer worden en dan weer stabiliseren. De slang onderin blijft meestal koud doordat de thermostaat dit goed regelt en de radiator behoorlijk koelt. Nogmaals, vroeger bij mijn Alfa's ging de fan aan bij 95 graden, dus tien minuten stationair was genoeg om dat voor elkaar te krijgen. Ik schrok de eerste keer ook toen ik de uitleessoftware aansloot en na 10 minuten stationair en een KVS van 105 graden zag dat de uitstroomtemperatuur maar 30 graden was.
Overigens, een miniem lekje dat je nauwelijks ziet of merkt kan ook rare problemen geven. Ooit zelf meegemaakt, expansiereseroir dat altijd op min stond. Na vervangen koppakking, probleem weg.
Kortom, even goed meten dus morgen of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten.
Groet,
Rob
Nu meet je de temperatuur halverwege de cilinders. Als daar geen water meer staat dan heb je echt een probleem. De KVS zal dus even warmer worden en dan weer stabiliseren. De slang onderin blijft meestal koud doordat de thermostaat dit goed regelt en de radiator behoorlijk koelt. Nogmaals, vroeger bij mijn Alfa's ging de fan aan bij 95 graden, dus tien minuten stationair was genoeg om dat voor elkaar te krijgen. Ik schrok de eerste keer ook toen ik de uitleessoftware aansloot en na 10 minuten stationair en een KVS van 105 graden zag dat de uitstroomtemperatuur maar 30 graden was.
Overigens, een miniem lekje dat je nauwelijks ziet of merkt kan ook rare problemen geven. Ooit zelf meegemaakt, expansiereseroir dat altijd op min stond. Na vervangen koppakking, probleem weg.
Kortom, even goed meten dus morgen of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten.
Groet,
Rob
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
skidder46 schreef:Dit is een soort meetmiddel om uitlaatgassen in je kvs op te sporen.Turmalin schreef:Wat bedoel je met CO meetplaatjes?
Dat begrijp ik maar ik kan het via Google helemaal niet vinden. Zijn het verkleurende teststrookjes of zo?
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Ik heb van een collega gehoord over de "CO2 meetplaatjes"... Ik heb ze zelf ook niet kunnen vinden, behalve dit:
Elke garagist zou dit moeten hebben en zou zo'n test zo voor je kunnen doen. De prijs weet ik nog niet...
Elke garagist zou dit moeten hebben en zou zo'n test zo voor je kunnen doen. De prijs weet ik nog niet...
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Is je kachelkraan wel oke?.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Ja kachelkraan is oke. Wordt echt een sauna als die vollop staat te blazen en op max temp.
We hebben de oorzaak trouwens gevonden. Laatst werd het koelsysteem afgeperst met koude motor. Nooit gedacht om het met een warme motor te doen, al lijkt dit logischer... Maar in ieder geval, het is nu duidelijk dat het koelsysteem lekt. Hoogst waarschijnlijk naar de verbrandingskamer toe.
Dus samengevat:
- geen mayo in olie of oliedop, ook niet op peilstok
- geen olie in kvs
- geen witte rook
- verbruikt dus ook geen kvs
- kvs-slangen worden hard
De volgende onderdelen zijn vervangen en werkzaamheden gepleegd:
- waterpomp
- thermostaat
- o-ringen in koelslang en radiatordop
- koelsysteem gespoeld
- radiator gespoeld
- expansievat gespoeld
- duzend keer ontlucht met neus in de lucht
Heb je dit ook, en wordt je koelwater nog steeds te warm, dan heb je wss net als mij een lek bij de cilinderkop/koppakking/blok. Het is nog niet duidelijk of dit aan de koppakking ligt (hoogst waarschijnlijk wel!) of een gescheurd blok of cilinderkop.
Dit is een vrij groot klus, zit nog te twijfelen of ik dit zelf ga doen op het werk of laten doen voor 4/500 euries.
In ieder geval, mannen, bedankt voor de uitwisseling van info en het brainstormen!
We hebben de oorzaak trouwens gevonden. Laatst werd het koelsysteem afgeperst met koude motor. Nooit gedacht om het met een warme motor te doen, al lijkt dit logischer... Maar in ieder geval, het is nu duidelijk dat het koelsysteem lekt. Hoogst waarschijnlijk naar de verbrandingskamer toe.
Dus samengevat:
- geen mayo in olie of oliedop, ook niet op peilstok
- geen olie in kvs
- geen witte rook
- verbruikt dus ook geen kvs
- kvs-slangen worden hard
De volgende onderdelen zijn vervangen en werkzaamheden gepleegd:
- waterpomp
- thermostaat
- o-ringen in koelslang en radiatordop
- koelsysteem gespoeld
- radiator gespoeld
- expansievat gespoeld
- duzend keer ontlucht met neus in de lucht
Heb je dit ook, en wordt je koelwater nog steeds te warm, dan heb je wss net als mij een lek bij de cilinderkop/koppakking/blok. Het is nog niet duidelijk of dit aan de koppakking ligt (hoogst waarschijnlijk wel!) of een gescheurd blok of cilinderkop.
Dit is een vrij groot klus, zit nog te twijfelen of ik dit zelf ga doen op het werk of laten doen voor 4/500 euries.
In ieder geval, mannen, bedankt voor de uitwisseling van info en het brainstormen!
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Hoi, en is het bekend wat het probleem nu is. Was het je koppaking? Ik heb namelijk exact het zelfde