1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
Na meer dan twee jaar geen echt rijplezier te hebben gehad omwille van gebrek aan budget, kon ik eindelijk terug op zoek naar een weekendwagen, want Fu*k de leasing Golf. Mijn echtgenote, afkomstig uit Amsterdam trouwens, en de reden dat ik naar Leiderdorp verhuis, stònd erop dat ik zo snel het kon terug op zoek ging, omdat ze weet wat het voor mij betekent. Mind you, auto's interesseren haar geen hol. Ze weet dat ik indertijd noodgedwongen mijn E36 M3 heb moeten verkopen. Het was toen kiezen of delen na een breakup: terug bij de mama gaan wonen met 8 katten en een M3, of mijn vrijheid behouden en ff geen rijplezier hebben. Keuze snel gemaakt Dus ik terug op zoek naar een E36/E46 M3. Financieel sloeg dat echter dankzij mr. Di Rupo dik tegen. Besproken met haar, en toch besloten door te zetten. Autoscout op, een aantal interessante aanbiedingen gevonden, geen uitschieters, wat favorieten opgeslagen, en dan "als ik nu eens bij de oude makkers van Bimmerboard ga kijken, wie weet wat daar allemaal voor lekkers te koop staat..."
En dan stond daar de E28 M535i van forumgebruiker Jables te koop. Nooit gedacht dat hij die zou wegdoen, en het was in eerste instantie niet waarnaar ik op zoek was, maar zoals het een bmw liefhebber betaamt toch eens gaan kijken in het verkooptopic. Ik kende hem als die grijze waar iedereen zo gek van stond... grijs... Ik kwam in het topic en zag wat er ondertussen van geworden was, van die grijze muis... de full Motorsport wrap, de stance, de oldskool racy look... Instant grote liefde. WANT. NOW. Ik was zoals gezegd de laatste jaren meer en meer aan het vallen voor de charme van de klassieke auto's, en dan vooral klassieke racers. De 3.0 CSL, de E28 M5 CSL, de E30 M3 uiteraard, enz, om voordehandliggende redenen waarover ik hier zeker niet hoef uit te wijden hè Die dingen hebben gewoon zoveel meer "Fu*k you i'm a race car I can be loud as Fu*k and you will enjoy it" allures dan de hedendaagse machines vol elektronica, hulpmiddelen en tot in de rand afgestelde technologie. Knap allemaal, maar veel minder charmant.
Ik moest snel zijn, want er kwam nog iemand kijken, dus ik ben de dag erna nog gaan kijken, en ondanks de vochtige omstandigheden zijn we toch een ritje gaan maken. Met hem aan het stuur, want hij kent hem, het was lang geleden dat ik nog eens met iets nasty had gereden, dus liever voorzichtig. Dat coritje was al top, echt beleving ten top he die kar, niet normaal. Ge voelt alles, de auto praat met u, zelfs als ge niet aan het stuur zit. Toen hij dan vroeg of ik toch niet eens zelf wou rijden kon ik echt geen nee meer zeggen. En de liefde werd alleen maar groter achter het stuur... De zitpositie, de feel van die auto, de pedalen, de boite, het stuur dat supergoed alle gevoel doorgeeft, gewoon alles voelde aan alsof het op mijn lijf geschreven stond. Wat een TOPKAR. We kwamen dan ook meteen tot een overeenkomst. Na het overhandigen van de wagen ligt er een onwaarschijnlijke hoeveelheid aan velgen, banden en OEM onderdelen in mijn berging en Gandalf zelf krijgt een staanplekje in een parkeergarage, want dat was een vereiste bij het zoeken naar een woning in en rond Leiden. O ja ivm die naam... dat was eigenlijk een no brainer. Gandalf The White, fka Gandalf The Grey, may be old but powerful and awesome as hell. Yeah that'll do
Zo, en dan nu wat over de wagen zelf. Hij is voor het eerst ingeschreven in 1987, door BMW België. Daarna heeft hij lang stilgestaan, vandaar de waanzinnig lage km stand van 77000 toen ik hem kocht, tot de vorige eigenaar hem kocht en ermee begon te rijden. Doordat hij zo lang heeft stilgestaan heeft de vorige eigenaar er flink wat geld voor overgehad om preventief een groot aantal zaken aan te passen. Benzinepomp, oliepomp, darmen, filters, rubbers, en noem maar op werden vervangen, alle facturen meegeleverd. Hij is daar echter niet gestopt, want hij wou er meer uithalen. Na wat aanpassingen heeft hij niet veel meer nodig om een heerlijke tracktoy te zijn. Er zal echter nooit echt mee geraced worden, de bedoeling is eerder weekendritjes met mijn wederhelft, ritten met andere liefhebbers, af en toe een trackday of Ringtrip. Een lijstje van de aanpassingen tot nu toe:
- Half gestript interieur (achterbank, middenconsole, stukje dashboard, koffer, andere kleine zaken)
- Vierpuntsgordels
- Eltec Racestuur met aangepaste kolom
- Op maat gelaste inox uitlaat van motor tot achter
- Bilstein B6 schokdempers met H&R veren
- M5 stabilisatorstangen
- Wiechers Veerpootbrug
- Verkorte diff overbrenging (3,71)
- 750i remmen
- Powerflex rubbers overal waar rubbers zitten
Ik ga zelf nog wat aanpassingen doen, en wat dingen die niet goed werken in orde zetten (enkel elektronica, mechanisch staat hij perfect). Het concept waar ik voor ga is het GT3RS concept, enkel het dashboard en de deurpanelen worden origineel gelaten, achterin rolkooi, voorin kuipstoelen. Voor de rest zien we wel wat de tijd brengt
Voila, da was de hele boterham. En dan nu, omdat foto's meer zeggen dan woorden, picturetime! En omdat een video NOG meer zegt, HIER wat oorporno. Enjoy!
En dan stond daar de E28 M535i van forumgebruiker Jables te koop. Nooit gedacht dat hij die zou wegdoen, en het was in eerste instantie niet waarnaar ik op zoek was, maar zoals het een bmw liefhebber betaamt toch eens gaan kijken in het verkooptopic. Ik kende hem als die grijze waar iedereen zo gek van stond... grijs... Ik kwam in het topic en zag wat er ondertussen van geworden was, van die grijze muis... de full Motorsport wrap, de stance, de oldskool racy look... Instant grote liefde. WANT. NOW. Ik was zoals gezegd de laatste jaren meer en meer aan het vallen voor de charme van de klassieke auto's, en dan vooral klassieke racers. De 3.0 CSL, de E28 M5 CSL, de E30 M3 uiteraard, enz, om voordehandliggende redenen waarover ik hier zeker niet hoef uit te wijden hè Die dingen hebben gewoon zoveel meer "Fu*k you i'm a race car I can be loud as Fu*k and you will enjoy it" allures dan de hedendaagse machines vol elektronica, hulpmiddelen en tot in de rand afgestelde technologie. Knap allemaal, maar veel minder charmant.
Ik moest snel zijn, want er kwam nog iemand kijken, dus ik ben de dag erna nog gaan kijken, en ondanks de vochtige omstandigheden zijn we toch een ritje gaan maken. Met hem aan het stuur, want hij kent hem, het was lang geleden dat ik nog eens met iets nasty had gereden, dus liever voorzichtig. Dat coritje was al top, echt beleving ten top he die kar, niet normaal. Ge voelt alles, de auto praat met u, zelfs als ge niet aan het stuur zit. Toen hij dan vroeg of ik toch niet eens zelf wou rijden kon ik echt geen nee meer zeggen. En de liefde werd alleen maar groter achter het stuur... De zitpositie, de feel van die auto, de pedalen, de boite, het stuur dat supergoed alle gevoel doorgeeft, gewoon alles voelde aan alsof het op mijn lijf geschreven stond. Wat een TOPKAR. We kwamen dan ook meteen tot een overeenkomst. Na het overhandigen van de wagen ligt er een onwaarschijnlijke hoeveelheid aan velgen, banden en OEM onderdelen in mijn berging en Gandalf zelf krijgt een staanplekje in een parkeergarage, want dat was een vereiste bij het zoeken naar een woning in en rond Leiden. O ja ivm die naam... dat was eigenlijk een no brainer. Gandalf The White, fka Gandalf The Grey, may be old but powerful and awesome as hell. Yeah that'll do
Zo, en dan nu wat over de wagen zelf. Hij is voor het eerst ingeschreven in 1987, door BMW België. Daarna heeft hij lang stilgestaan, vandaar de waanzinnig lage km stand van 77000 toen ik hem kocht, tot de vorige eigenaar hem kocht en ermee begon te rijden. Doordat hij zo lang heeft stilgestaan heeft de vorige eigenaar er flink wat geld voor overgehad om preventief een groot aantal zaken aan te passen. Benzinepomp, oliepomp, darmen, filters, rubbers, en noem maar op werden vervangen, alle facturen meegeleverd. Hij is daar echter niet gestopt, want hij wou er meer uithalen. Na wat aanpassingen heeft hij niet veel meer nodig om een heerlijke tracktoy te zijn. Er zal echter nooit echt mee geraced worden, de bedoeling is eerder weekendritjes met mijn wederhelft, ritten met andere liefhebbers, af en toe een trackday of Ringtrip. Een lijstje van de aanpassingen tot nu toe:
- Half gestript interieur (achterbank, middenconsole, stukje dashboard, koffer, andere kleine zaken)
- Vierpuntsgordels
- Eltec Racestuur met aangepaste kolom
- Op maat gelaste inox uitlaat van motor tot achter
- Bilstein B6 schokdempers met H&R veren
- M5 stabilisatorstangen
- Wiechers Veerpootbrug
- Verkorte diff overbrenging (3,71)
- 750i remmen
- Powerflex rubbers overal waar rubbers zitten
Ik ga zelf nog wat aanpassingen doen, en wat dingen die niet goed werken in orde zetten (enkel elektronica, mechanisch staat hij perfect). Het concept waar ik voor ga is het GT3RS concept, enkel het dashboard en de deurpanelen worden origineel gelaten, achterin rolkooi, voorin kuipstoelen. Voor de rest zien we wel wat de tijd brengt
Voila, da was de hele boterham. En dan nu, omdat foto's meer zeggen dan woorden, picturetime! En omdat een video NOG meer zegt, HIER wat oorporno. Enjoy!
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: 1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
Welkom en leuke auto
striping had van mij niet gehoeven.
striping had van mij niet gehoeven.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: 1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
Ik dacht al wat komt dit verhaal me bekend voor, maar ik heb het geloof ik op bimmerboard.be al eens gelezen
Welkom en veel plezier ermee
Welkom en veel plezier ermee
Re: 1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
@ T-Rex: klopt
Re: 1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
Sinds kort een Petrolicious postje gekregen! http://www.petrolicious.com/this-belgian-bmw-is-a-wiz
Re: 1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
zeer mooie en aparte verschijning!
Ben je ook aanwezig op bimmerfest?
Ben je ook aanwezig op bimmerfest?
>>>>Showroom E36's<<<<
Re: 1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
Zeldzaam mooi apparaat.
Re: 1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
Knap gedaan zo mag je hier op mijn oprit zetten
Re: 1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
prachtige wagen!
Re: 1987 E28 M535i Titansilber aka Gandalf
Aha, een bekende hier! Je kent me waarschijnlijk beter als Beemerke05 van BB en AW
Vette E28 toch...
Wil wel eens een ritje scoren op een meeting
Vette E28 toch...
Wil wel eens een ritje scoren op een meeting