benzinemeter
-
benzinemeter
hallo,
even weg geweest. Maar heb een vraagje. Als ik mijn tank vol gooi komt die na ongeveer 60 km voor het eerst van zijn plaats en komt er beweging in het wijzertje ( niets abnormaals). Als er eenmaal een kwart uit de tank is staat er ongeveer 150 a 170 km op de dagteller ook niets abnormaals maar als die eenmaal het kwart voorbij is staat de wijzer al gauw bijna in het midden met 190 km op de dagteller. Meestal haal ik 300 km op een halve tank, maar de tankwijzer beweegt nogal veel en kan er geen pijl op trekken. De vlotter is naar mijn weten gewoon in orde want als de tank leeg is gooi ik er ongeveer 59 liter in. ik krijg de vlotter er ook niet uit...?! ik heb het zwarte ronde kapje log geschroefd en de stekker ontkoppelt maar krijg geen beweging in de vlotter. iemand een idee...?
alvast bedankt voor de hulp!
even weg geweest. Maar heb een vraagje. Als ik mijn tank vol gooi komt die na ongeveer 60 km voor het eerst van zijn plaats en komt er beweging in het wijzertje ( niets abnormaals). Als er eenmaal een kwart uit de tank is staat er ongeveer 150 a 170 km op de dagteller ook niets abnormaals maar als die eenmaal het kwart voorbij is staat de wijzer al gauw bijna in het midden met 190 km op de dagteller. Meestal haal ik 300 km op een halve tank, maar de tankwijzer beweegt nogal veel en kan er geen pijl op trekken. De vlotter is naar mijn weten gewoon in orde want als de tank leeg is gooi ik er ongeveer 59 liter in. ik krijg de vlotter er ook niet uit...?! ik heb het zwarte ronde kapje log geschroefd en de stekker ontkoppelt maar krijg geen beweging in de vlotter. iemand een idee...?
alvast bedankt voor de hulp!
-
Re: benzinemeter
Je hebt twee tankvlotters, een links en een rechts. Dus een van de twee kan dus gaar zijn.
De tankvlotter werkt als een soort weerstand, er wordt een metalen pennetje over een weerstandsbaantje geschoven door de vlotter zelf. Het kan zijn dat dit strookje begint te verslijten en dit soort rare dingen gaat doorgeven.
Normaal gesproken moet de meter gewoon gelijk goed staan na het tanken.
Laat hem anders eens uitlezen, dit soort geintjes geeft vaak wel een melding.
De tankvlotter werkt als een soort weerstand, er wordt een metalen pennetje over een weerstandsbaantje geschoven door de vlotter zelf. Het kan zijn dat dit strookje begint te verslijten en dit soort rare dingen gaat doorgeven.
Normaal gesproken moet de meter gewoon gelijk goed staan na het tanken.
Laat hem anders eens uitlezen, dit soort geintjes geeft vaak wel een melding.
-
bedankt voor je reactie! Na het tanken doet die het prima het gaat zich erom als ik tussen de 150 a 180 km heb gereden dan wil die nog wel eens veranderen. ik merk ook altijd dat het eerste kwart rustig gaat het tweede snel het derde weer langzaam en het laatste weer snel... erg apart. hoe krijg ik die vlotter er precies uit? moet ik dan draaien? want krijg er totaal geen beweging in.
Ik heb precies hetzelfde, en bij mijn vorige E46 had ik dit ook. Het viel mij ook gelijk op dus ben erop gaan letten, en dit is wat het ongeveer doet op de snelweg met rustig rijden. De onderstaande waarden zijn natuurlijk bij benadering, maar geeft een beetje weer wat mijn beide E46's deden. Ik tel hier vanaf het volledig aftanken tot wanneer die leeg is, en ik reset ook altijd de dagteller bij een volle tank.
40km ; de meter staat volledig vol
100km ; de meter gaat naar 7/8e
180km ; de meter zakt naar 3/4e
250km ; 5/8e
400km ; 1/2e
450km; ; 3/8e
530km ; 1/4e
650km ; oranje lampje gaat branden
Zoals je kunt zien rij ik dus volgende meter 400km op een halve tank op de snelweg bij 120km/h. Daarna gaat het vrij hard en doe ik met de laatste 250km ongeveer 3/4e. Uiteindelijk doe ik dus zo'n 650-700km op een tank wat ongeveer 1 op 12 is wat overeenkomt met het tanken. De ene keer gaat de meter harder dan normaal maar ik haal altijd een kleine 700km op een tank, onafhankelijk van hoeveel de meter zakt. Als ik bij 400km tank en de meter staat op de helft gaat er echter wel meer in dan 30 liter, meer iets van 35.
Ik denk dus dat dit gewoon een stukje "instrumentfout" is van de meter. Daarom heb ik mezelf aangeleerd om te tanken bij een kwart tank. Dit schijnt ook beter te zijn voor je brandstofpomp omdat ie dan meer koeling krijgt van de aanwezige brandstof.
40km ; de meter staat volledig vol
100km ; de meter gaat naar 7/8e
180km ; de meter zakt naar 3/4e
250km ; 5/8e
400km ; 1/2e
450km; ; 3/8e
530km ; 1/4e
650km ; oranje lampje gaat branden
Zoals je kunt zien rij ik dus volgende meter 400km op een halve tank op de snelweg bij 120km/h. Daarna gaat het vrij hard en doe ik met de laatste 250km ongeveer 3/4e. Uiteindelijk doe ik dus zo'n 650-700km op een tank wat ongeveer 1 op 12 is wat overeenkomt met het tanken. De ene keer gaat de meter harder dan normaal maar ik haal altijd een kleine 700km op een tank, onafhankelijk van hoeveel de meter zakt. Als ik bij 400km tank en de meter staat op de helft gaat er echter wel meer in dan 30 liter, meer iets van 35.
Ik denk dus dat dit gewoon een stukje "instrumentfout" is van de meter. Daarom heb ik mezelf aangeleerd om te tanken bij een kwart tank. Dit schijnt ook beter te zijn voor je brandstofpomp omdat ie dan meer koeling krijgt van de aanwezige brandstof.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

sethhendriks schreef:hallo,
[...] Als ik mijn tank vol gooi komt die na ongeveer 60 km voor het eerst van zijn plaats [....]
begrijp hier uit dat je bedoelt dat de meter dus na het tanken volledig naar "maximaal" gaat en na ongeveer 60 km. begint af te tellen? Je zou ook kunnen lezen dat je meter pas na 60 km richting "maximaal" aanduiding gaat.sethhendriks schreef:[...]Na het tanken doet die het prima [...]
-
Hee dank voor je reactie, ja ik heb zoiets ook ongeveer. Alleen ik rij korte stukken dus doe ongeveer 600/670 op een volle tank. Dat komt neer op 1 op 10 soms 1 op 11. Ik denk ook dat je de meter met een korreltje zout moet nemen, maar het stoort me gewoon helaas kun je van een auto van 15 jaar geen nieuwe verwachten of maken. haha
we kunnen dit maar het beste zo laten lijkt mij!
groeten
we kunnen dit maar het beste zo laten lijkt mij!
groeten
-
JDM dat die na 60 km begint af te tellen. sorry was inderdaad een beetje onduidelijk.
Haha of BMW realiseerde zich toen al dat ze relatief veel verbruiken en dus ook de benzinemeter wat positiever hebben afgesteld de eerste helft, waardoor het dus lijkt dat de auto zuiniger is... Krijgen we dan ook een A label?sethhendriks schreef:Ik denk ook dat je de meter met een korreltje zout moet nemen

||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

-
hahah dat vind ik nu creatief!! denk als we aankloppen dat er niemand thuis is hahaha.
-
De tankmeter past zich ook aan hoe jou rijstijl op dat moment is, dus rijd jij onzuinig zakt de meter ook harder.
Ga je daarna rustiger rijden zal de meter ook weer oplopen. Dat houdt dus in dat de tankmeter op je dashboard dus altijd het niveau in de tank benaderd en nooit exact weergeeft.
Is niks raars aan en is gewoon normaal.
Ga je daarna rustiger rijden zal de meter ook weer oplopen. Dat houdt dus in dat de tankmeter op je dashboard dus altijd het niveau in de tank benaderd en nooit exact weergeeft.
Is niks raars aan en is gewoon normaal.
-
aa super man! dat zou inderdaad wel eens kunnen kloppen en hij had het gisteren wel heel erg hij is namelijk van de accu afgeweest. Top bedankt!