525 tds dieselpomp

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
wessy

525 tds dieselpomp

Bericht door wessy » 24 apr 2014, 16:52

hey,

probleem is dat mijn auto stil viel tijdens het rijden...en daarna niet meer wilde starten.
iets met de dieselpomp werd me verteld.
wat is het kostenplaatje voor zoiets?....of kan het nog iets anders zijn?

Beens1

Re: 525 tds dieselpomp

Bericht door Beens1 » 24 apr 2014, 17:51

Bij mijn 320d (pre-facelift) was dat destijds €1500 in revisie. Nieuw (incl. in- en uitbouw) zou ook rond die prijs liggen.
Meestal kan bij uitlezen de oorzaak gevonden worden. Wellicht kun je dat laten doen? Bij mij kwam toen de brandstofpomp naar boven (de elektronica was bij mij kaduuk).

Spete

Re: 525 tds dieselpomp

Bericht door Spete » 15 mei 2014, 11:50

Hallo Wessy,

Dit kan met meerdere dingen te maken hebben.
Je auto heeft twee brandstofpompen, eigenlijk zelfs drie.
Twee hiervan hangen in je tank en zijn opvoerpompen, deze zitten onder de achterbank.
De derde, de echte brandstofpomp, zit tegen je blok aan. als je voor de auto met je neus onder de motorkap duikt, aan de rechterkant vooraan het blok, zie je hem onder de beschermplaten zitten.

Is de auto uitgevallen met minder dan 20 liter in de tank? Dan kan het goed zijn dat de opvoerpomp in de tank stuk is. Dit kun je makkelijk zelf testen door de zitting van de achterbank eruit te halen, en de pomp direct van stroom te voorzien om te kijken of hij werkt.
Deze pomp zit achter de bijrijder, onder de achterbank. Meer info kan ik je toesturen.

Geeft de auto ook een melding in het cluster?
Het kan namelijk ook zo zijn dat je krukassensor, achteraan het blok richting versnellingsbak, stuk is. Deze geeft een signaaltje voor de timing van de brandstofpomp, maar als deze stuk is dan raakt de brandstofpomp zelf ook in de war.

Ook handig om eerst te checken, zit er een goed brandstoffilter in? Het komt voor dat hier slechte kwaliteit in zit, deze gaan helemaal uiteen vallen en kunnen de boel dan verstoppen.

Helaas kan het ook de brandstofpomp zelf zijn, dit zijn dure dingen en je kunt er met beperkte kennis beter af blijven.

Voor meer informatie kun je me gerust een pb of mailtje sturen.

Groet Peter

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”