runflat vervangen voor gewone banden

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
bmwhans

runflat vervangen voor gewone banden

Bericht door bmwhans » 23 mei 2014, 13:21

Ik heb op mijn F20 een nieuwe 17 inch set met Bridgestone runflat banden,toen de set er net op zat waren de banden mooi stil,nu na 3000 km zijn de voorbanden al wat gecupt en maken de banden behoorlijk lawaai.
Ook hebben de banden last van platte kanten al na een paar uur staan,zeker s'morgens is het net een hobbelkar
De uitlijning is goed dat is nagekeken.
Nu zit ik te denken om de banden te vervangen door gewone banden,ik weet dat de vering afgesteld is op runflat banden en ik lees wel eens verhalen van BMW rijders die vinden dat de auto vaag gaat sturen met gewone banden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

streamline

Re: runflat vervangen voor gewone banden

Bericht door streamline » 23 mei 2014, 13:22

Waarom ga je niet eerst terug met deze banden? als ze nieuw waren lijkt mij dat er ook iets niet goed mee is.

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 23 mei 2014, 13:37

Mocht je uitlijning erg goed zijn en je hebt na 3000 km al gecupte banden, mag ik dan vragen welke bandenmaat je dan hebt en wat voor bandenspanning je hierbij hanteert?
Afbeelding

Het zou goed kunnen dat je met te zachte banden rondrijdt, waardoor slijtage aan de buitenkanten van de band optreedt.
Te lage bandenspanning zou tevens het verschijnsel van je 'platte kanten' na stilstaan kunnen verklaren.

bmwhans

Bericht door bmwhans » 24 mei 2014, 09:09

De bandenmaat is 225/45-17, de opgegeven spanning is 2,0 bar voor en 2,2 bar achter,ik heb idd de ervaring dat de opgegeven spanning door BMW te laag is,ik heb de bandenspanning op 2,5 rondom staan en de auto is bij Lammert vd Meulen in Dokkum uitgelijnd.
Idd ga ik er mee terug maar zowiezo wil ik van die runflat banden af vandaar mijn vraag.

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 26 mei 2014, 10:15

2.5 bar rondom is niet zo zacht dat het jouw problemen zou moeten veroorzaken in slechts 3.000 km.

Met betrekking tot je vraag over het switchen:
Ik heb zelf wel met run-flat banden gereden op een auto waar ze oorspronkelijk niet op geleverd zijn.
Verder ken ik mensen die met hun winterset gewone banden monteren terwijl hun zomerset origineel Run-flat geleverde banden zijn.
In beide gevallen geen enkel probleem.

Als je gewone banden monteert, hou er dan wel rekening mee dat er geen reservewiel en krik aanwezig zijn.

bmwhans

Bericht door bmwhans » 10 jun 2014, 11:28

Ondertussen is iemand van Bridgestone bij de banden wezen kijken en die beaamde dat het cuppen van de voorbanden niet goed was,ik kon 2 nieuwe voorbanden krijgen maar ik heb een deal met de dealer gemaakt dat er 4 nieuwe Michelin PS3 non-runflat in xl uitvoering op zijn gekomen.
Wielen zijn meteen op een Hunter apparaat gematcht,maar nu trilt het stuur weer tussen de 80 en 100 km p u.
Ik heb hier al grote problemen mee gehad met de winterset en de nieuwe Bridgestone banden en uiteindelijk is er al een nieuw stuurhuis ingekomen,toen was het redelijk over,ik had de Bridgestone banden wel aan de auto uit laten balanceren.
Het weggedrag is wel fijner minder hard en veel stiller.
Ik wacht wel even 500 km af en dan nog maar aan de auto balanceren,toch wel raar dat ie nu weer trilt maar soms is het stuur ook helemaal stil.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek”