Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Vreemd, nog weinig kunnen vinden over cuppende banden op dit forum. Wellicht dat de e46 er niet zoveel last van heeft? De e46 van mijn vriendin gaat altijd cuppen als de banden bijna op zijn. Op mijn vorige auto (lease, 320d e90) had ik met run-flat banden enorm last van cuppende voorbanden. Wisselen van voor naar achter was er niet bij want voor en achter was een verschillende maat.
Nu met de e46 en e39 hoopte ik er geen last meer van te krijgen omdat ik geen run-flat banden meer heb, maar helaas. De 530d krijgt er nu na 40.000km toch last van. Ik heb iedere 20.000 voor en achter gewisseld, maar bij de laatste beurt zei de monteur dat dit flauwekul is om te doen. Hij zei dat ik dan beter links en rechts kan verwisselen. (kan bij mij, want ik heb geen draairchting) Nou, nu is de ellende 10.000km verder begonnen. Enorm lawaai en een schuddend stuur tijdens rijden en remmen tussen de 80 en 100km/h. En ja, nadere inspectie wees uit: cuppen.
Mijn theorie is dat een achterwielaangedreven auto er meer last van heeft omdat deze als het ware door de bochten gedrukt wordt. Maar ik rij voornamelijk lange afstanden! Ik rij op Dunlop SP3000 in de maat 235/40 of 45/17.
Wat is de oplossing bij een volgende set banden? Michelin? Voor achter wisselen bij iedere beurt? Toch links en rechts??
Nu met de e46 en e39 hoopte ik er geen last meer van te krijgen omdat ik geen run-flat banden meer heb, maar helaas. De 530d krijgt er nu na 40.000km toch last van. Ik heb iedere 20.000 voor en achter gewisseld, maar bij de laatste beurt zei de monteur dat dit flauwekul is om te doen. Hij zei dat ik dan beter links en rechts kan verwisselen. (kan bij mij, want ik heb geen draairchting) Nou, nu is de ellende 10.000km verder begonnen. Enorm lawaai en een schuddend stuur tijdens rijden en remmen tussen de 80 en 100km/h. En ja, nadere inspectie wees uit: cuppen.
Mijn theorie is dat een achterwielaangedreven auto er meer last van heeft omdat deze als het ware door de bochten gedrukt wordt. Maar ik rij voornamelijk lange afstanden! Ik rij op Dunlop SP3000 in de maat 235/40 of 45/17.
Wat is de oplossing bij een volgende set banden? Michelin? Voor achter wisselen bij iedere beurt? Toch links en rechts??
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
achterwielaangedreven auto`s meer cuppen is volgens mij onzin. Het komt voornamelijk bij die onafhankelijke wielophanging...
Meeste cuppen onstaat ook doordat men met verkeerde bandenspanning rijd.
Er zijn tegenwoordig bepaalde banden die speciaal ontwikkelijk zijn om cuppen te verminderen..
Vooral goedkope banden / harde compound krijgt echt last van cuppen..
Ik heb mijn auto gekocht met Federal banden.. Knetterhard zijn ze.. willen niet slijten.. heb nog ruim 4.5 mm profiel.. toch ga ik ze er binnenkort onderuit gooien.. Ik heb zoveel herrie!! Als ik zoveel herrie wilde kon ik ook wel in een ford fiesta rijden...
helaas maar waar.. bijna alle auto`s cuppen..
Ik zit er zelf aan te denken om de nieuwe FALKEN ZIEX ZE912 eronder te leggen. Deze komt alszijnde zeer stil uit de test. weinig afrolgeluid en speciaal ontwikkeld om minimaal cuppen te krijgen. Band is ook nog uitermate betaalbaar....
Meeste cuppen onstaat ook doordat men met verkeerde bandenspanning rijd.
Er zijn tegenwoordig bepaalde banden die speciaal ontwikkelijk zijn om cuppen te verminderen..
Vooral goedkope banden / harde compound krijgt echt last van cuppen..
Ik heb mijn auto gekocht met Federal banden.. Knetterhard zijn ze.. willen niet slijten.. heb nog ruim 4.5 mm profiel.. toch ga ik ze er binnenkort onderuit gooien.. Ik heb zoveel herrie!! Als ik zoveel herrie wilde kon ik ook wel in een ford fiesta rijden...
helaas maar waar.. bijna alle auto`s cuppen..
Ik zit er zelf aan te denken om de nieuwe FALKEN ZIEX ZE912 eronder te leggen. Deze komt alszijnde zeer stil uit de test. weinig afrolgeluid en speciaal ontwikkeld om minimaal cuppen te krijgen. Band is ook nog uitermate betaalbaar....
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Pirelli P serie heeft er ook last van heb nu de Bridgestone ER300 er onder gezet deze zijn als beste getest, probleem is weg , nu maar hopen dat ze lang mee gaan .
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Wat houd dat in ? Cuppende banden????
E46 320ci Coupe (315.000km) =>Sold | E71 X6 x-drive 3.0d (60.000km) =>Sold
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Dat vraag ik me ook al een week affirenza schreef:Wat houd dat in ? Cuppende banden????

Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Cuppende banden zijn banden die niet goed afslijten waardoor he vervelende herrie krijgt.Optical schreef:Dat vraag ik me ook al een week affirenza schreef:Wat houd dat in ? Cuppende banden????
In mijn geval cuppen mijn banden in de vorm van heuveltjes . Als ik met mijn hand over het loopvlak met het profiel mee ga voel ik allemaal bulten. Vooral aan de binnenkant. Buitenkant valt mee.
Het wordt ook weleens zaagtandprofiel genoemd. Deze tanden slaan als het ware op het wegdek
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3488295
Hier voert men ook een discussie hierover
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Mijn ervaring is dat Mıchelın banden het beste zijn (ook tegen cuppen).
İk had op mijn vorige auto continental met voldoende/ goed profiel maar rechts achter ging die vaak cuppen. banden wisselen hielp ook niet. een nieuwe set Michelin deed wonderen. Trouwens op aanraden van een ´Goeroe´ gedaan.
Nu ga ik mezelf tegenspreken: ik heb nu ook michelins maar boven 130 km/ u heb ik last van trillingen. Auto trilt merkbaar en irriteert. Wellicht dat het ergens anders aan ligt maar dat heb ik nog niet onderzocht.
İk had op mijn vorige auto continental met voldoende/ goed profiel maar rechts achter ging die vaak cuppen. banden wisselen hielp ook niet. een nieuwe set Michelin deed wonderen. Trouwens op aanraden van een ´Goeroe´ gedaan.
Nu ga ik mezelf tegenspreken: ik heb nu ook michelins maar boven 130 km/ u heb ik last van trillingen. Auto trilt merkbaar en irriteert. Wellicht dat het ergens anders aan ligt maar dat heb ik nog niet onderzocht.
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Oke, bedankt voor de heldere uitleg, lijkt me erg vervelend...AlpinaDrachten schreef:Cuppende banden zijn banden die niet goed afslijten waardoor he vervelende herrie krijgt.Optical schreef:Dat vraag ik me ook al een week affirenza schreef:Wat houd dat in ? Cuppende banden????
In mijn geval cuppen mijn banden in de vorm van heuveltjes . Als ik met mijn hand over het loopvlak met het profiel mee ga voel ik allemaal bulten. Vooral aan de binnenkant. Buitenkant valt mee.
Het wordt ook weleens zaagtandprofiel genoemd. Deze tanden slaan als het ware op het wegdek
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3488295
Hier voert men ook een discussie hierover
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Moet je gewoon even balanceren. Dat heeft weinig met cuppen te maken.superalio schreef:
Nu ga ik mezelf tegenspreken: ik heb nu ook michelins maar boven 130 km/ u heb ik last van trillingen. Auto trilt merkbaar en irriteert. Wellicht dat het ergens anders aan ligt maar dat heb ik nog niet onderzocht.
Cuppen hoor je voornamelijk en begint bij lage snelheid al.
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Sorry voor de kick....frosty schreef:Pirelli P serie heeft er ook last van heb nu de Bridgestone ER300 er onder gezet deze zijn als beste getest, probleem is weg , nu maar hopen dat ze lang mee gaan .
Ik ben benieuwd hoe het er ondertussen voorstaat met deze bandjes. Bij mij zijn ze al aardig aan het cuppen, met een kleine 20k erop. Ook ik heb me afgevraagd hoe je dit kan verminderen, maar het antwoord heb ik duidelijk nog niet.
Ik ging er van uit dat het juist voornamelijk bij zachte banden voor zou komen, het is immers een vervorming van de band, iets dat makkelijker gebeurd bij zachte banden (welke ook merkbaar gevoeliger voor warmrijden zijn). Nu staat de ER300 bij mij niet bekend als een sportieve band en dus ook niet als een zachte band. Deze cupped echter al flink.
Omruilen tussen voor en achter heeft wel zin, de achterbanden drijven de auto aan, de voorbanden remmen de auto juist af. De banden worden dus anders belast. Links recht is wellicht inderdaad nog beter om te doen.
Banden die flink cuppen kunnen absoluut voor flink onbalans zorgen. Vaak wel al wat eerder (bijv. 80 km/h) dan onbalans in het wiel. De herrie wordt meestal ook erger bij remmen, dat je echt een flinke toename in rolgeluid krijgt in dat geval...
Vanuit technisch punt zie ik ook niet snel hoe het voorkomen zou kunnen worden, afgezien van het rijden met gegroefde banden, zonder blokjes dus. Maar ja, dat mag vast niet.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Ik heb een vraag:
Bij mijn achterband passagierszijde, heb ik het geluid alsof er een platte kant aan de band zit.
Is dit nou het befaamde "Cuppen" ?
Ik heb de band gecheckt op steentjes,scheurtjes e.d maar niets gevonden.
Bij mijn achterband passagierszijde, heb ik het geluid alsof er een platte kant aan de band zit.
Is dit nou het befaamde "Cuppen" ?
Ik heb de band gecheckt op steentjes,scheurtjes e.d maar niets gevonden.
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Hmmm, nee dat klinkt me niet echt bekend eigenlijk. Klinkt inderdaad meer alsof er een schroef of spijker inzit.bjornc schreef:Ik heb een vraag:
Bij mijn achterband passagierszijde, heb ik het geluid alsof er een platte kant aan de band zit.
Is dit nou het befaamde "Cuppen" ?
Ik heb de band gecheckt op steentjes,scheurtjes e.d maar niets gevonden.
De beste omschrijving van het cuppen hierboven is die van de zaagtand. Als je met je hand in de draairichting over de band beweegt, merk je dat de ene richting vloeiend loopt, maar de andere richting loopt moeilijk, je hand komt steeds tegen een opstaand 'randje'...
Dit komt echt heel vaak voor, dus voel maar eens voor de gein...
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
begrijp ik het goed dat dit ook wel eens hoogte slag wordt genoemd
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Nope, hoogteslag is iets anders en erg voor de hand liggend als je het woord ziet. Wanneer je ronddraait met het wiel zal je in dat geval zien dat de hoogte van de band varieert. Een slag in de hoogte maakt dusPegasus schreef:begrijp ik het goed dat dit ook wel eens hoogte slag wordt genoemd

Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Om het heel banaal te zeggen is een hoogteslag dus dat je band niet meer rond is, maar soort van ei of elipse vormig is (heel overdreven uigedrukt)