Trilling in stuur, maar niet constant
Trilling in stuur, maar niet constant
Vorige week woensdag reed ik op de snelweg, had 30 km gereden. Ik neem de afrit en met gas los begint het stuur bij 80km/h in eens best hevig te trillen. Na de afrit de auto aan de kant gezet en de banden geinspecteerd. Geen lekke band.
Dag later naar mijn werk nergens last van (10km woon-werk).
Vanmiddag had ik een ritje van 35km. Na 20 km weer ineens getril bij 80-90km/h. Gelijk van de snelweg en naar een pomp. Dacht aan de bandenspanning. Bandenspanning stond achter op 3 bar, deze op 2,5 bar gezet. De snelweg weer opgedraaid en nog steeds getril bij 80km/h. Merkte dat het heviger werd als ik van 120 naar 80 afremde. Dacht dus aan kromme schijven ofzo. Zou wel raar zijn want de remmen zijn rondom 3000km geleden vervangen.
Vanavond op de terugweg had nergens last van. Ook even een paar keer krachtig geremd van 140 naar 100km/h, maar geen getril.
Heb geen idee wat het kan zijn. Banden balanceren lijkt me niet, omdat de trilling niet constant is. Kromme schijven lijkt mij ook niet logisch, want die zijn nieuw.
Iemand een idee?
Dag later naar mijn werk nergens last van (10km woon-werk).
Vanmiddag had ik een ritje van 35km. Na 20 km weer ineens getril bij 80-90km/h. Gelijk van de snelweg en naar een pomp. Dacht aan de bandenspanning. Bandenspanning stond achter op 3 bar, deze op 2,5 bar gezet. De snelweg weer opgedraaid en nog steeds getril bij 80km/h. Merkte dat het heviger werd als ik van 120 naar 80 afremde. Dacht dus aan kromme schijven ofzo. Zou wel raar zijn want de remmen zijn rondom 3000km geleden vervangen.
Vanavond op de terugweg had nergens last van. Ook even een paar keer krachtig geremd van 140 naar 100km/h, maar geen getril.
Heb geen idee wat het kan zijn. Banden balanceren lijkt me niet, omdat de trilling niet constant is. Kromme schijven lijkt mij ook niet logisch, want die zijn nieuw.
Iemand een idee?
BMW 130i
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
Zit ook te googlen. Wellicht wiellager?
edit: nee kan ook niet, want moet ik geluid hebben en dat heb ik niet.
edit: nee kan ook niet, want moet ik geluid hebben en dat heb ik niet.
BMW 130i
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
Ik zou toch eerst de wielen laten balanceren (goedkoopst). Bandenspanning checken als deze koud zijn. Zitten er spacers op? Als je lager d'r aan is zou je dat inderdaad kunnen horen als je bijv. je auto opkrikt en desbetreffende wiel rond draait of als je aan het wiel wiebelt en speling voelt. Meestal hoor je het ook tijdens het rijden een brom welke met de snelheid oploopt en/of ook harder klinkt als je een bocht neemt.
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
Waarschijnlijk blijft een remklauw af en toe hangen,even opkrikken en kijken of de wielen niet zwaarder draaien.
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
Even buiten het probleem om;
Je bandenspanning loopt tijdens het rijden (en warm worden van je banden) op. Waarschijnlijk heb je nu met koude banden een te lage bandenspanning.
Je bandenspanning loopt tijdens het rijden (en warm worden van je banden) op. Waarschijnlijk heb je nu met koude banden een te lage bandenspanning.
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
Ik had vorige week exact het zelfde. Ook niet constant maar zo nu en dan na een remactie. En dat was een vast zittende remklauw. De betreffende velg was ook gloeiend heet terwijl de andere 3 maar een beetje warm waren.
Na demontage bleek de zuiger niet helemaal fris meer te zijn. Ik heb hem eerst weer gangbaar gemaakt en meteen een nieuwe klauw besteld. Een revisie setje had ik wel liggen maar dat mocht niet meer baten vanwege de slechte zuiger.
Na demontage bleek de zuiger niet helemaal fris meer te zijn. Ik heb hem eerst weer gangbaar gemaakt en meteen een nieuwe klauw besteld. Een revisie setje had ik wel liggen maar dat mocht niet meer baten vanwege de slechte zuiger.
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
thnx voor jullie reacties. Vandaag 120km gereden en nergens last van. Het verhaal van de remklauw klinkt wel rieeel. Morgen de dealer ff bellen voor een afspraak.
BMW 130i
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
Ik heb toevallig ook zo'n probleem soort van
Tussen 60 en 70km/h trilt mijn stuur ook van 0 tot 60 of 80+ heb ik nergens last van.
Probleem is nog onbekend en komt niet altijd voor hopelijk vind ik iets bij een grote beurt.
Tussen 60 en 70km/h trilt mijn stuur ook van 0 tot 60 of 80+ heb ik nergens last van.
Probleem is nog onbekend en komt niet altijd voor hopelijk vind ik iets bij een grote beurt.
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
Ik heb ook zulke symptomen. Ongeveer. Ik heb een trillend stuur. Continu. Dus ik vermoedde een vastzittende remklauw. Net heb ik de auto opgekrikt en aan beide voorwielen gedraaid. Beide kanten draaiden soepel. Totdat ik de velgen eraf gehaald had. Linksvoor draaide nog steeds soepel (je hoorde wel kgg kgg kgg als ik de schijf ronddraaide. Ik vermoed dat de remschijven een lichte kromming hebben.) Maar aan de andere kant (RV) zat de schijf na een half rondje 'vast'. Met de velg erop is het niet. Als ik het stuur op een maximale uitslag zette draaide de schijf een stuk soepeler (wtf?)
Gevalletje van klauwen vervangen en remschijven af laten draaien denk ik..
Gevalletje van klauwen vervangen en remschijven af laten draaien denk ik..
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
Ik weet 100% zeker dat het mijn klauw is. Vanavond begon de auto echt hevig te trillen, moest gewoon stoppen, stuur en versnellingspook ging behoorlijk tekeer. Mijn voorwielen bekeken en rechts rook je de remblokken en de hitte en rook kwam er vanaf. Ook als je gas los doet merk je dat ie sneller afremt dan normaal. Dit probleem de gehele rit gehad. Af en toe even gestopt, omdat het getril te erg was.
Vrijdag om 13 uur heb ik een afspraak bij de dealer. Kon helaas niet eerder. Ben wel veilig thuis gekomen. Morgen maar met de fiets naar het werk en hopen dat het droog is.
Vrijdag om 13 uur heb ik een afspraak bij de dealer. Kon helaas niet eerder. Ben wel veilig thuis gekomen. Morgen maar met de fiets naar het werk en hopen dat het droog is.
BMW 130i
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
let wel ff op dat je remschijf niet krom getrokken is door de hitte. Als je stuur na het vervangen van de klauw trilt tijdens het remmen moet je je schijf vervangen of af laten draaien.. Persoonlijk zou ik het gelijk mee laten pakken. Ik heb een bedrijf gevonden die het voor 16 euro per schijf doet. Beter het zekere voor het onzekere zou ik zeggen.
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
ja, ik ga dat wel ff aangeven. Ik heb garantie, dus als er iets krom is, zal dat gewoon vervangen worden.
BMW 130i
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
Ik heb het gevonden, ik mis bij beide voorwielen 1 loodje
Heb ze nu verwisseld met achter en het scheelt echt enorm veel. Alle garages hier in de buurt zijn natuurlijk al dicht om te balanceren
Heb ze nu verwisseld met achter en het scheelt echt enorm veel. Alle garages hier in de buurt zijn natuurlijk al dicht om te balanceren
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
ah fijn dat het opgelost is. Bij mij is het ook opgelost. De rechterremklauw zat inderdaad vast. Ze hadden het revisiesetje niet op voorraad. Woensdag wordt ie gereviseerd. Gelijk aangegeven dat ze de linkerkant ook mogen meenemen. Remschijf en blokken zijn nog in goede staat, scheelt weer.
BMW 130i
Re: Trilling in stuur, maar niet constant
Hebben ze de remzuiger al gecontroleerd dan? Omdat je alleen een revisie setje laat monteren. Met een gehavende remzuiger, treedt het probleem later weer op.