Langdurig koelsysteem RAADSEL!
Langdurig koelsysteem RAADSEL!
Beste leden van BimmerPortal,
Ik lees regelmatig berichten op dit forum maar heb mezelf pas net geregistreerd. Mijzelf voorstellen doe ik wel in een ander topic, in de rubriek waar dat hoort. Ik, en een vriend van mij die ook een e46 heeft, hebben eigenlijk hetzelfde probleem. Dit duurt al maanden, ik zal de moeite nemen om het verhaal in detail te vertellen. Ik hoop dat jullie de moeite nemen om mijn volledige verhaal te lezen en jullie Bimmer Brains er eens op los te laten!
Ik reed met mijn BMW E46 een paar maand geleden rond in de stad en toen was de temperatuur van de auto perfect. Pas toen ik op de snelweg ging rijden steeg de temperatuur tot voorbij het midden. Toen ben ik naar de garage gegaan en heb ik het expansievat laten vervangen, daar zat een scheurtje in. Uiteindelijk ben ik weer gaan rijden en steeg de temperatuur weer... ook verloor ik wat koelvloeistof. Weer naar de garage gegaan en nu bleek ook een slang lek. Na deze reparaties was het een tijdje goed en reed ik wat rond in de stad en op N-wegen (100km/ph) en toen begon de auto zelfs op die N-wegen wat te warm te worden... tot het rood ben ik nooit gekomen, ben altijd vrij snel naar de kant van de weg gegaan. Uiteindelijk heb ik de garage tijdens een grote beurt verteld van, bekijk alles nou even. Ik wil dit probleem uit de lucht hebben. Bleek dat mijn radiateur bol stond, deze vervangen. Slang die van expansievat naar motor loopt was ook lek , vervangen. Waterpomp preventief vervangen. Toen dacht ik dat het dit keer echt klaar was en ben ik weer gaan rijden op een N-weg. Tot mijn grote verbazing ( en spijt ) begon hij weer te warm worden. De monteurs wilden ook graag weten wat het was dus zijn ze zelf een stuk gaan rijden en begonnen ze de termostaat te verdenken. Ze voelden aan wat slangen enzo.... ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van. Thermostaat vervangen en nu oververhit de auto nergens meer!! Goed nieuws zou je denken! Dat is het ook....
MAAR! nu brandt mijn koelvloeistof lampje en die wil maar niet uitgaan. Ook heb ik het gevoel dat ik mondjesmaat nog wat koelvloeistof verliest. Laatst met een vriend het systeem ontlucht en er kwam gigantisch veel lucht uit. Toch heb ik het idee dat er steeds nieuwe lucht in komt, want de monteurs hebben ook al enkele keren ontlucht...
We hebben koelvloeistof bijgevuld en het niveau op peil gebracht maar toch brandt het KVS lampje nog!! Is de koelvloeistof sensor soms kapot? Dat zou wel heel toevallig zijn , het lampje deed het altijd goed. Maar alles is mogelijk natuurlijk.....
Ik lees veel op internet over koppakkingen en dergelijke maar ik heb daar helemaal geen symptonen van....
Kort samengevat: er zijn een aantal onderdelen aan de auto vervangen en nu oververhit hij niet meer maar het KVS lampje brandt nog wel... Ik hoop dat ik de situatie goed heb uitgelegd en dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Vragen zal ik natuurlijk zo snel mogelijk beantwoorden!!
Oh en dan nog dit. De radiateurdop hebben de monteurs nooit vervangen. Toen ik laatst bij koude motor wat in de slangen kneep hoorde ik wat lucht via de dop ontsnappen steeds als ik kneep. Ik dacht: als er lucht kan ontsnappen waarom dan ook geen water? De radiatordop van mijn vriend zijn BMW heb ik erop gedaan en toen was het probleem weg. Een nieuwe radiator dop besteld, die dingen kosten immers niks, en die erop gezet.
Waar kan ik nog meer koelvloeistof verliezen? Er liggen nooit plasjes onder de auto ofzo.... Het rare is ook , nogmaals, dat het KVS lampje brandt ook al vul ik KVS bij en is het niveau goed. De auto rijdt verder prima, start prima, oververhit niet meer, maar toch vind ik het een beetje raar!
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!!
Ik lees regelmatig berichten op dit forum maar heb mezelf pas net geregistreerd. Mijzelf voorstellen doe ik wel in een ander topic, in de rubriek waar dat hoort. Ik, en een vriend van mij die ook een e46 heeft, hebben eigenlijk hetzelfde probleem. Dit duurt al maanden, ik zal de moeite nemen om het verhaal in detail te vertellen. Ik hoop dat jullie de moeite nemen om mijn volledige verhaal te lezen en jullie Bimmer Brains er eens op los te laten!
Ik reed met mijn BMW E46 een paar maand geleden rond in de stad en toen was de temperatuur van de auto perfect. Pas toen ik op de snelweg ging rijden steeg de temperatuur tot voorbij het midden. Toen ben ik naar de garage gegaan en heb ik het expansievat laten vervangen, daar zat een scheurtje in. Uiteindelijk ben ik weer gaan rijden en steeg de temperatuur weer... ook verloor ik wat koelvloeistof. Weer naar de garage gegaan en nu bleek ook een slang lek. Na deze reparaties was het een tijdje goed en reed ik wat rond in de stad en op N-wegen (100km/ph) en toen begon de auto zelfs op die N-wegen wat te warm te worden... tot het rood ben ik nooit gekomen, ben altijd vrij snel naar de kant van de weg gegaan. Uiteindelijk heb ik de garage tijdens een grote beurt verteld van, bekijk alles nou even. Ik wil dit probleem uit de lucht hebben. Bleek dat mijn radiateur bol stond, deze vervangen. Slang die van expansievat naar motor loopt was ook lek , vervangen. Waterpomp preventief vervangen. Toen dacht ik dat het dit keer echt klaar was en ben ik weer gaan rijden op een N-weg. Tot mijn grote verbazing ( en spijt ) begon hij weer te warm worden. De monteurs wilden ook graag weten wat het was dus zijn ze zelf een stuk gaan rijden en begonnen ze de termostaat te verdenken. Ze voelden aan wat slangen enzo.... ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van. Thermostaat vervangen en nu oververhit de auto nergens meer!! Goed nieuws zou je denken! Dat is het ook....
MAAR! nu brandt mijn koelvloeistof lampje en die wil maar niet uitgaan. Ook heb ik het gevoel dat ik mondjesmaat nog wat koelvloeistof verliest. Laatst met een vriend het systeem ontlucht en er kwam gigantisch veel lucht uit. Toch heb ik het idee dat er steeds nieuwe lucht in komt, want de monteurs hebben ook al enkele keren ontlucht...
We hebben koelvloeistof bijgevuld en het niveau op peil gebracht maar toch brandt het KVS lampje nog!! Is de koelvloeistof sensor soms kapot? Dat zou wel heel toevallig zijn , het lampje deed het altijd goed. Maar alles is mogelijk natuurlijk.....
Ik lees veel op internet over koppakkingen en dergelijke maar ik heb daar helemaal geen symptonen van....
Kort samengevat: er zijn een aantal onderdelen aan de auto vervangen en nu oververhit hij niet meer maar het KVS lampje brandt nog wel... Ik hoop dat ik de situatie goed heb uitgelegd en dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Vragen zal ik natuurlijk zo snel mogelijk beantwoorden!!
Oh en dan nog dit. De radiateurdop hebben de monteurs nooit vervangen. Toen ik laatst bij koude motor wat in de slangen kneep hoorde ik wat lucht via de dop ontsnappen steeds als ik kneep. Ik dacht: als er lucht kan ontsnappen waarom dan ook geen water? De radiatordop van mijn vriend zijn BMW heb ik erop gedaan en toen was het probleem weg. Een nieuwe radiator dop besteld, die dingen kosten immers niks, en die erop gezet.
Waar kan ik nog meer koelvloeistof verliezen? Er liggen nooit plasjes onder de auto ofzo.... Het rare is ook , nogmaals, dat het KVS lampje brandt ook al vul ik KVS bij en is het niveau goed. De auto rijdt verder prima, start prima, oververhit niet meer, maar toch vind ik het een beetje raar!
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!!
Re: Langdurig koelsysteem RAADSEL!
Hoe hebben jullie ontlucht? Auto op een heuvel gezet of voorzijde omhoog opgekrikt? Vervolgens verwarming in auto op hoogste stand gezet en dan onder motorkap ontluchtingsventielen eraf gehaald en bijgevuld tot overloopt vanuit ontluchtingsventiel bij vuldop? Blijven vullen totdat geen lucht meer uit ventiel komt, maar alleen kvs. Het peil is nu te hoog dus moet je kvs uithalen met pompje(ik gebruik altijd handzeep pompje met slangetje aan). Als op peil is kun je weer rijden en zou kvs lampje uit moeten zijn. Bovenstaand proces dien je bij koude motor uit te voeren.
Volgens mij heb ik hier al eens eerder een filmpje van YouTube geplaatst met bovenstaand proces, moet je even zoeken.
Als je dit al hebt gedaan en je bent er zeker van dat geen lucht meer in zit dan zal waarschijnlijk de sensor kapot zijn. Die dingen zijn best gevoelig, vooral als expansie vat is gewisseld.
Succes ermee!
Volgens mij heb ik hier al eens eerder een filmpje van YouTube geplaatst met bovenstaand proces, moet je even zoeken.
Als je dit al hebt gedaan en je bent er zeker van dat geen lucht meer in zit dan zal waarschijnlijk de sensor kapot zijn. Die dingen zijn best gevoelig, vooral als expansie vat is gewisseld.
Succes ermee!
Re: Langdurig koelsysteem RAADSEL!
als je koelvloeistof verliest en het koelsysteem in orde is: koppakking defect.
De sensor is kapot. Dat is door te meten met een multimeter of dat zo is.
De sensor is kapot. Dat is door te meten met een multimeter of dat zo is.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Langdurig koelsysteem RAADSEL!
Als je het zeker wilt weten, even het systeem afpersen. Bijna elk garagebedrijf (ook universeel) heeft hier de apparatuur voor. Dan weet je in ieder geval of je een lek hebt. Steeds lucht in het systeem wijst hier namelijk op.
De schakelaar voor het niveau kan defect zijn. Dealers wisselen deze als eerste uit bij dit soort problemen. Ding is niet zo duur, dus dan weet je dat ook meteen.
Succes,
Rob
De schakelaar voor het niveau kan defect zijn. Dealers wisselen deze als eerste uit bij dit soort problemen. Ding is niet zo duur, dus dan weet je dat ook meteen.
Succes,
Rob
Re: Langdurig koelsysteem RAADSEL!
Je zegt dat er helemaal geen symptonen zijn die duiden op een event doorgeslagen koppakking maar zoals ik uit je verhaal opmaak juist wel.
Meerdere kapotte slangen,bolle radiator,systeem haast niet te ontluchten en een kapotte expansie!!! dop.
Als de koppakking doorgeslagen is hoeft het helemaal niet zo te zijn dat er koelvloeistof in de verbrandingsruimte verdwijnt,het kan ook zijn dat er alleen verbrandings gassen in het koelsysteem komen en dan "blaas" je het koelsysteem op waarvan de opgenoemde defecten het gevolg kunnen zijn!
Het vele lucht (in feite dan gassen) kan daar ook een sympoon van zijn!
De betere garage kunnen dat op verschillende manieren testen.
Meerdere kapotte slangen,bolle radiator,systeem haast niet te ontluchten en een kapotte expansie!!! dop.
Als de koppakking doorgeslagen is hoeft het helemaal niet zo te zijn dat er koelvloeistof in de verbrandingsruimte verdwijnt,het kan ook zijn dat er alleen verbrandings gassen in het koelsysteem komen en dan "blaas" je het koelsysteem op waarvan de opgenoemde defecten het gevolg kunnen zijn!
Het vele lucht (in feite dan gassen) kan daar ook een sympoon van zijn!
De betere garage kunnen dat op verschillende manieren testen.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Langdurig koelsysteem RAADSEL!
Aan de andere kant is het doorhangen van de radiateur en het scheuren van het expansievat ook gewoon een e46 kwaal. Neemt niet weg dat de overige symptomen wel lijken te duiden op een lekke koppakking.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
- jheritterbeeks
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 16:04
- Locatie: Limburg
Re: Langdurig koelsysteem RAADSEL!
Ik heb vroeger hetzelfde probleem gehad met mijn E46 318i sedan km stand ca 150000. Lekkage in het koelvloeistofsysteem eerste instantie is niks van een lekkage te zien. Eerste syntomen: koelvloeistoflampje gaat branden tijdens rijden... motor wordt warm, koelvloeistofsysteem komt op druk, lekkage wordt zichtbaar. Als je de auto aan de kant zet zie je druppeltjes onder de auto. Koelvloeistofniveau controleren: komt water uit de dop bij open draaien omdat systeem op druk is, maar niveau is daadwerkelijk te laag. Oorzaak: poreuze pakkingen/afdichtingen in het koelvloeistofsysteem lekken. Ook ik heb de radiator laten vervangen stond aan de onderkant bol. Dat gaatje in de dop is voor eventueel overdruk in het koelvloeistofsysteem te voorkomen, er kan dan minimaal lucht ontsnappen.
http://www.mijnalbum.nl/Album-ZK8TWPGY-Foto's-van-Auto's-Bmw.html#IZCIHFXD
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 22:58
Re: Langdurig koelsysteem RAADSEL!
ik heb het ook gehad wist niet waar het vandaan kwam maar naar lang zoeken hebben het gevonden de tekening met rood om cirkelt zat een scheurtje in
krijg geen foto geplaats dit krijg ik dan
De bijlagequota is bereikt.
krijg geen foto geplaats dit krijg ik dan
De bijlagequota is bereikt.
Re: Langdurig koelsysteem RAADSEL!
Beste mensen bedankt voor alle reacties en excuses voor late reactie. Er is ondertussen al het een en ander aan de auto gbeurd en hij oververhit niet meer. Ik denk (en hoop) dat de koppakking niet lek is want de auto heeft tegenwoordig nergens meer last van. Althans het koelsysteem niet. Voor andere dingen open k wel een apart topic (mocht de zoekfunctie niets opleveren) maar voordat ik een topic open; even goede fotos van de auto maken en mezelf op het forum voorstellen. Gaat wat lastig via de iphone, maar zal van de week even een goed voorsteltopic maken. Geweldig forum dit!