Sleutel E39 openmaken (werkt niet)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
~Thijs~

Sleutel E39 openmaken (werkt niet)

Bericht door ~Thijs~ » 11 jun 2014, 15:52

Dag mensen,

Bij beide sleutels die ik bij mijn E39 heb werkt de afstandsbediening niet, kan ik hier een nieuwe batterij inzetten, want ik kreeg hem niet open? :s

Gaat om een 2001 (facelift) model.

AdE39

Re: Sleutel E39 openmaken (werkt niet)

Bericht door AdE39 » 11 jun 2014, 21:16

Hallo beste Thijs,

Weet u zeker dat het de batterij is, van de sleutel?
Zou het toevallig de ringantenne niet kunnen zijn, die aan het begin van het contactslot gemonteerd is.
Deze zorgt er namelijk voor, dat wanneer de sleutel in het contact zit, dat deze dan word geladen.

Ik denk dat het beter is, om eerst eens de auto uit te laten lezen, of door te laten meten.
Of de batterij vervangen kan worden, geen idee.
U zou eens even navraag kunnen doen, bij de dealer.

Maar, als de beide sleutels niet meer werken, dan kan de auto toch ook niet meer gestart worden?

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 11 jun 2014, 21:29

Ik denk eerder aan de ontvanger...
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

~Thijs~

Bericht door ~Thijs~ » 11 jun 2014, 22:26

Sorry, ik bedoelde met niet werken, dat de afstandsbediening niet werkt, dus ik kan de auto niet open en dicht doen met de knopjes op de sleutel, ook de kofferbak niet.

Ik kan de auto wel gewoon open en dicht doen met de sleutel in de deur op de ouderwetse manier zegmaar, de auto kan ook gewoon gestart worden.

Ik ben er inmiddels achter dat de sleutel inderdaad opgeladen wordt terwijl hij in het contactslot zit.

Ik zal de auto eens uitlezen, een foutmelding op het dashboard krijg ik in ieder geval niet.
Hoe zou ik deze anders door kunnen meten, en welk deel is dat precies, welke waardes zou ik moeten meten?

Mocht het de ontvanger zijn, hoe kan ik dat checken, ik zou geeneens weten waar deze zit :bang:

In mijn verbeelding deed hij het eerder wel (bij de proefrit) ik heb de auto net.

Misschien is het handig om te vermelden dat ik de accu een keer leeg heb laten lopen, kan dat er iets mee te maken hebben?

Bedankt bij voorbaat iig :duimen:

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 jun 2014, 11:27

Hallo beste Thijs,

Ik heb eigenlijk het idee, dat beide sleutels opnieuw geïnitialiseerd ( in geleerd ) dienen te worden.
Als ik met mijn sleutels het slot manueel zou bedienen, dan gaat bij mij het alarm af!
Mijn sleutels werken echt goed.
De sleutels van uw BMW werken verder wel goed, want anders zou u de auto niet kunnen starten, want als de sleutels niet opgeladen zouden zijn, dan kan u de BMW niet starten, het alarm en de start blokkeer inrichting worden dan niet vrij geschakeld. Met andere woorden, de sleutels worden wel geladen.

Ja, dat zou wel erg gemakkelijk wezen, dat dit soort storinkjes ook op het dashboard weergegeven zouden worden, dan weten we ineens wat er allemaal speelt.

Met het meten, daar zou ik wat terughouden mee zijn, met de multimeter!
Dat men wellicht een electronisch onderdeel zou kunnen opblazen, die kans is dus aanwezig, en heb ik al meer gelezen op diverse fora.
Ik zou voor echt veilig kiezen, het uitlezen!

De ontvanger, wat bedoelt u daar eigenlijk mee?
Wat ik eigenlijk begrijp, wat u daar mee bedoelt, dat is dat ik over een ringantenne sprak.
Die ringantenne die zit bij het contactslot, om de hals van het slot eigenlijk, zo correspondeert de transponder in de sleutel met deze ringantenne, en de rest van de beveiliging electronica. Dat zijn dan de startonderbreker en het inbraak alarm.
Daarom ben ik er niet helemaal gerust op, dat men de sleutels zomaar gaan openen, dat dient men echt voor het laatste te bewaren, als er helemaal niets meer mogelijk is, en dat verder alle oplossingen zijn aangedragen, om dergelijke storinkjes op te heffen. Dit dient dan echter door een persoon te gebeuren, die weet waar hij mee bezig is.

Het is erg goed mogelijk, dat bij de proefrit alles wel goed functioneerde, een storing kan er ineens insluipen.
Wat er ook erg goed mogelijk is, dat de storing reeds al aanwezig was, maar dat men deze heeft uitgelezen en gewist heeft.
Deze storing kan dan later, of vrijwel direct terug komen.

Tja, het is niet altijd duidelijk, of een leeg gelopen accu hier debet aan is, het kan, maar het is niet altijd zo.

Ik had dus een tijdje geleden ook een lege accu.
Ik kon dus enkel maar een portier aan de stuurzijde openen, verder niets, en de motorkap.
Ik heb dus de andere auto er bij gezet, en de startkabels aangesloten op de daar aanwezige hulp polen, en vrijwel direct ging het alarm af, wat ik dan ook gewoon kon uitschakelen met de sleutel. De boordspanning was dus weer geactiveerd.
Ik heb dus de auto op deze wijze kunnen starten.
Ik/ de BMW heeft er verder geen nadelige gevolgen aan over gehouden.
Het kan natuurlijk er aan liggen, aan welke omstandigheid het gebeurt, het ontladen van de accu.

let er wel erg goed op, voor dat we de startkabels gaan loshalen, ik kan er niet genoeg voor waarschuwen!!

Voordat we de starkabels los gaan nemen, schakel dan de achterruit verwarming in, de blower op de volle snelheid, schakel de verlichting in.
Neem daarna pas de starkabels los!
Na het starten, schakelt men na een aantal minuten alles weer een voor een uit.
Waarom zou dat eigenlijk moeten.
Dat vertel ik u erg graag.

Schakelt men deze verbruikers niet in, voordat we de startkabels los nemen.
Dan krijgt het hele boord systeem soms wel eens een piekspanning te verwerken van 70 Volt, en dit is dus wel erg funest voor de electronica, die slechts op 13,8 Volt werkt, het is dus erg denkbeeldig, dat er diverse electronische componenten door zullen branden.
Dit verhaal kunt u overigens gewoon Googlen, voor de verdere uitleg.
Schrijft u eens op de zoek regel. "AMT piekspanningen na een starthulp " Leest u de 3de, 4de en de 5de alinea eens door.

Ik hoop, dat ik uw vragen zo goed als mogelijk heb kunnen beantwoorden.

Misschien wonen er wel mede forum leden in uw omgeving die uw auto kunnen uitlezen, of de sleutels kunnen in leren.
Vaak leert men dus ook mede forum leden kennen, door het bezoek aan de meetings, en die zijn er echt meerdere elk jaar.

IK hoop dat het allemaal gaat lukken, want dit soort storinkjes, dat is niet echt leuk.

Met vriendelijke groet,
Ad

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 12 jun 2014, 11:59

Beste Ad,

Ik denk dat jij het probleem niet begrijpt. De ring om het contactslot heeft niks van doen met het wel of niet open gaan van de auto met de knopjes op de sleutel. (no offence)

Voor TS:

Ik weet niet waar de ontvanger bij een e39 zit. Bij een e46 zit hij op de linker dakstijl aan de achterzijde.

Wat je verder eerst zou kunnen proberen idd, is het inlezen van de sleutel wat Ad stelt.

hj2

Bericht door hj2 » 12 jun 2014, 14:24

Tenzij de ring de sleutel inductief laadt?
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet weet hoe de accu op de sleutel wordt geladen. Inductief of met sleepkontacten op de sleutel, maar als de sleutel niet wordt bijgeladen is het eindresultaat 't zelfde. Accu leeg, knopjes doen niks meer.

Toch?
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 12 jun 2014, 14:47

Eindresultaat is hetzelfde. Echter maakt de ring geen fysiek contact met de sleutel en kan het dus niet zo zijn dat de ring de sleutel oplaad. Het klinkt aannemelijker dat de sleutel wordt opgeladen door het contactslot zelf.

De ring leest imo alleen de code uit de transponder en schakelt daarmee de EWS vrij. Meer doet deze ring niet.

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 jun 2014, 15:44

Beste Matheeuwissen,

Ik denk echter, dat u de tweede versie van mijn verhaal niet heeft gelezen!

De eerste versie is niet juist, dat kan kloppen.
Daarom de tweede versie.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

hj2

Bericht door hj2 » 13 jun 2014, 09:27

Inductief laden = draadloos laden, met een spoel (meestal een 'ring'...)
Vandaar :duim:

en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 13 jun 2014, 10:05

Ja, ik denk alleen niet dat dit in 1996 al op grote schaal toegepast werd, vandaar.

hj2

Bericht door hj2 » 13 jun 2014, 10:13

Mijn horloge uit '89 deed het al ;-) :gekdoen:

en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 13 jun 2014, 10:15

Ok, dat wist ik niet. Maar ik zou toch eerst de sleutels opnieuw inleren en vervolgens naar de ontvanger kijken. ;)

De ontvanger is relatief eenvoudig te wisselen. Wel moet je zorgen dat de ontvangers dezelfde FM frequentie gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”