Vermogen verlies M5

Specifieke vragen of gewoon praten over het E60 / E61 ///M5 model.
Gebruikersavatar
Vaporized
Berichten: 277
Lid geworden op: 16 jan 2013, 11:15
Locatie: Oldenzaal

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Vaporized » 11 jun 2014, 15:36

Ozan_M5 schreef:Beste heren, nadat we met zn allen mijn vorige storing " trillen van auto " hebben opgelost, heb ik nu het volgende probleem. Graag wil ik jullie aandacht.
Ik heb pk en koppelverlies!!! Uit mn vorige topik weten de meesten wat ik heb vervangen aan deze auto. Laatste belangrijke zijn koppeling en vliegwiel.
Die heb vervangen en trillen was voorbij. Auto reed in principe beter. Misschien voelde het zo aan omdat ie stabieler was geworden. PK en koppel was voorheen dus 430 pk en 425 N/m met RON 95 benzine.
Vandaag naar assen geweest met een vriend. Hij heeft opel asta OPC 300 pk. Onderweg kon hij mijn bijna bijhouden. Dat zette mijn aan denken en vond wel nodig dat ik weer ff op de testbank moest. Ik was ook benieuwd of de vervanging van koppeling heeft geholpen kwa vermogen. Gelijk onderweg een kerel gebelt of ik vandaag nog ff op de testbank kon. Dus gelijk deze avond op de test en ben geschrokken wat er op de computer stond :(
Maar liefst 402 pk 400 Nm!!!!!!!!! Met RON 98 ultimate
Tweede test 430.8 pk bij 7764rpm / 435.9 Nm

Op gegeven moment dacht ik werkt de powerknop niet ofzo. Dus ook geprobeerd zonder.
340.5 pk bij 7631 rpm / 391.5 Nm

Tijdens de heen weg naar assen toen ik plankgas geefde, hoorde ik later van hem dat zn auto stonk naar rotte eieren. Dus dat kwam van mijn auto. En hij vertelde ook dat bij terugweg naar huis, mijn auto sneller was dan heenweg.
Vandaag na testbank vertelde die gozer mijn een verhaal over een ander auto waarvan de kat was verbrand. Als ik dit verhaal koppel aan de rotte eieren geur, komt bij mijn een vraag op van kan het de katalisator zijn!!!!
Maar dan zou je toch labda storingen krijgen? En dat heb ik niet. Maar dan zij hij weer dat het ook mogelijk is dat ie verstopt kan zijn en net niet genoeg voor melding maar wel voldoende verstopping voor vermogenverlies.

Dus heren....zeg het maar!
Wat ik hier zo lees vindt ik op z'n meest een erg vreemd verhaal, het steekt aan elkaar van onduidelijkheden en onlogische zaken. Auto's die op heen of terugwegen sneller zijn, meer of minder stinken, onverklaarbare vermogens verliezen die door brandstoffen worden veroorzaakt, opc's die dreigen een m5 bijna (is het nou wel of niet) bij te houden, vermogens knoppen die wel of niet werken.

Ozan, probeer eens een duidelijk leesbaar verhaal op chronologische volgorde op papier te krijgen, dit maakt lezen een stuk aangenamer, maar ook duidelijker en éénvoudiger. Geef eens duidelijk aan wat er voor jou gevoel mis en wat je hebt geprobeerd om dit duidelijk te krijgen of uit te sluiten.

Code: Selecteer alles

Bron: Wikipedia : De E60 M5 --> Onder de motorkap huist een "The Engine of the Year 2005"-motor, oftewel de S85, 10 cilinders tellende B50-motorblok. Met een cilinderinhoud van 4999 cc perst hij hiermee 507 pk uit. De 520 Nm komen vrij bij 6100 toeren per minuut.
Jij schetst ergens in jou verhaal dat je maar 340 Pk's ter beschikking hebt, dit zijn er 167 minder dan opgegeven maximaal. Ook lees ik in je verhaal dat je RON 95 brandstoffen in de M5 tankt, dit druist tegen het boekje in maar zou niet zoveel vermogen moeten/mogen schelen in mijn ogen. Daarnaast is het natuurlijk ook vreemd dat je wel in een M5 rijdt, maar vervolgens voor een appel en ei brandstoffen in de M5 wilt hebben.. I.M.O een liefhebber zal toch altijd kiezen voor de beste brandstof ??

De testbank sessie na de telefóón met een of andere kerel:
Wie is deze testbank eigenaar ? een gerenommeerde firma, een beun de haas (daar hoeft niets mis mee te zijn), en je geeft aan dat de resultaten schrikbarend uit elkaar liggen en deze onverklaarbaar vind.
Zijn deze resultaten behaalt op een nieuwe tank RON98, of gemengd met RON95 ? En weet je wel of je vermogen voor de wissel van koppeling e.d. ook op het juiste niveau lag ? Heb je de juiste originele onderdelen gebruikt..

Veel meer wil ik er ook niet over kwijt, behalve dat ik je niet helpen kan.
Ik zou zorgen dat je met een goede specialist aan tafel gaat zitten en die je open aangeeft wat er de laatste tijd aan hebt gedaan en waar je nu staat met de auto.

Veel suc6
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver

Gebruikersavatar
eric-328
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2014, 15:14
Locatie: Zuid Limburg

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door eric-328 » 11 jun 2014, 15:37

Lage spanning kan verschillende sensoren beinvloeden.
heb een vriend met veel m5 ervaring gevraagd. Hij geeft aan dat het de luchtmassameters kunnen zijn. Heeft dit bij zijn ex e39 m5 gehad. Zelfde symptomen. Met uitlezen kwam er geen foutmelding. Heeft ze vervangen en problemen waren weg.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door dw70 » 11 jun 2014, 16:02

als dat zo zou zijn dan waren er nu elektrische problemen voor hem. De elektronica in een BMW is niet gemaakt voor +15V als de laadspanning te hoog zou zijn. Dan uit zich dat direkt in andere zaken: veel feller licht op het dashboard, buitenverlichting en slecht draaien van de motor. Kortom, de auto produceert direkt andere storingen.

Ook kun je rondom de accu de eventuele uitspattingen van het accuzuur direkt zien want dat slaat direkt neer rondom de accu. Dan zie je een witte neergeslagen gloed. En als je de neus in de buurt van de accu houdt, kun je de rotte eieren geur direkt ruiken.

Maar dat heeft hij niet.

Hij heeft elektrisch geen storing staan. Als de laadspanning te hoog zou zijn, zou die foutmelding te lezen zijn.

Maar Ozan, over de Vanos vertel je nu pas dat die een luchtprobleem heeft....
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Ozan_M5 » 11 jun 2014, 16:07

Vaporized schreef:
Ozan_M5 schreef:Beste heren, nadat we met zn allen mijn vorige storing " trillen van auto " hebben opgelost, heb ik nu het volgende probleem. Graag wil ik jullie aandacht.
Ik heb pk en koppelverlies!!! Uit mn vorige topik weten de meesten wat ik heb vervangen aan deze auto. Laatste belangrijke zijn koppeling en vliegwiel.
Die heb vervangen en trillen was voorbij. Auto reed in principe beter. Misschien voelde het zo aan omdat ie stabieler was geworden. PK en koppel was voorheen dus 430 pk en 425 N/m met RON 95 benzine.
Vandaag naar assen geweest met een vriend. Hij heeft opel asta OPC 300 pk. Onderweg kon hij mijn bijna bijhouden. Dat zette mijn aan denken en vond wel nodig dat ik weer ff op de testbank moest. Ik was ook benieuwd of de vervanging van koppeling heeft geholpen kwa vermogen. Gelijk onderweg een kerel gebelt of ik vandaag nog ff op de testbank kon. Dus gelijk deze avond op de test en ben geschrokken wat er op de computer stond :(
Maar liefst 402 pk 400 Nm!!!!!!!!! Met RON 98 ultimate
Tweede test 430.8 pk bij 7764rpm / 435.9 Nm

Op gegeven moment dacht ik werkt de powerknop niet ofzo. Dus ook geprobeerd zonder.
340.5 pk bij 7631 rpm / 391.5 Nm

Tijdens de heen weg naar assen toen ik plankgas geefde, hoorde ik later van hem dat zn auto stonk naar rotte eieren. Dus dat kwam van mijn auto. En hij vertelde ook dat bij terugweg naar huis, mijn auto sneller was dan heenweg.
Vandaag na testbank vertelde die gozer mijn een verhaal over een ander auto waarvan de kat was verbrand. Als ik dit verhaal koppel aan de rotte eieren geur, komt bij mijn een vraag op van kan het de katalisator zijn!!!!
Maar dan zou je toch labda storingen krijgen? En dat heb ik niet. Maar dan zij hij weer dat het ook mogelijk is dat ie verstopt kan zijn en net niet genoeg voor melding maar wel voldoende verstopping voor vermogenverlies.

Dus heren....zeg het maar!
Wat ik hier zo lees vindt ik op z'n meest een erg vreemd verhaal, het steekt aan elkaar van onduidelijkheden en onlogische zaken. Auto's die op heen of terugwegen sneller zijn, meer of minder stinken, onverklaarbare vermogens verliezen die door brandstoffen worden veroorzaakt, opc's die dreigen een m5 bijna (is het nou wel of niet) bij te houden, vermogens knoppen die wel of niet werken.

Ozan, probeer eens een duidelijk leesbaar verhaal op chronologische volgorde op papier te krijgen, dit maakt lezen een stuk aangenamer, maar ook duidelijker en éénvoudiger. Geef eens duidelijk aan wat er voor jou gevoel mis en wat je hebt geprobeerd om dit duidelijk te krijgen of uit te sluiten.

Code: Selecteer alles

Bron: Wikipedia : De E60 M5 --> Onder de motorkap huist een "The Engine of the Year 2005"-motor, oftewel de S85, 10 cilinders tellende B50-motorblok. Met een cilinderinhoud van 4999 cc perst hij hiermee 507 pk uit. De 520 Nm komen vrij bij 6100 toeren per minuut.
Jij schetst ergens in jou verhaal dat je maar 340 Pk's ter beschikking hebt, dit zijn er 167 minder dan opgegeven maximaal. Ook lees ik in je verhaal dat je RON 95 brandstoffen in de M5 tankt, dit druist tegen het boekje in maar zou niet zoveel vermogen moeten/mogen schelen in mijn ogen. Daarnaast is het natuurlijk ook vreemd dat je wel in een M5 rijdt, maar vervolgens voor een appel en ei brandstoffen in de M5 wilt hebben.. I.M.O een liefhebber zal toch altijd kiezen voor de beste brandstof ??

De testbank sessie na de telefóón met een of andere kerel:
Wie is deze testbank eigenaar ? een gerenommeerde firma, een beun de haas (daar hoeft niets mis mee te zijn), en je geeft aan dat de resultaten schrikbarend uit elkaar liggen en deze onverklaarbaar vind.
Zijn deze resultaten behaalt op een nieuwe tank RON98, of gemengd met RON95 ? En weet je wel of je vermogen voor de wissel van koppeling e.d. ook op het juiste niveau lag ? Heb je de juiste originele onderdelen gebruikt..

Veel meer wil ik er ook niet over kwijt, behalve dat ik je niet helpen kan.
Ik zou zorgen dat je met een goede specialist aan tafel gaat zitten en die je open aangeeft wat er de laatste tijd aan hebt gedaan en waar je nu staat met de auto.

Veel suc6
Hallo Vaporized, poeh flinke text maar stel het wel op prijs. Het onduidelijke verhaal zal wel aan mijn nederlands liggen. Mooier kan ik het niet maken. Maar zal mijn best doen om nog duidelijker te zijn.
Het probleem is dat ik pk en koppelverlies heb. 7 maanden geleden heb ik deze auto gekocht. Deze had een mankement. Auto trilde behoorlijk stationair. Hierover heb ik een topik staan. Ik tankte de eerste maand RON 95. Uit nieuwsgierigheid op de testbank geweest bij ATM-chiptuning. Daaruit kwam 430 pk en 420 nm ofzo. Later hebben we de oorzaak van trillen gevonden. Vliegwiel en gelijk koppeling meegenomen. Deze is vervangen door bmw specialist Auto molenaar waar mijn auto nog steeds voor onderhoud gaat. Na deze actie heb ik de advies gekregen om RON98 te tanken. Vanaf dat moment tot heden tank ik RON98. Auto trilde niet meer en voelde aan alsof ie harder ging dan voorheen.
Eergister ging naar Assen voor drag race te kijken. Bij heenweg flink hard gereden. Maar ik voelde soms dat de auto ging inhouden bij 4000 tpm en soms weer niet. De auto die met mijn meereed was een opel opc met 300 pk. Met bijna bijhouden bedoelde ik dat er geen groot verschil zat met optrekken en topsnelheid. Met Loop snelheid ging ik hem voorbij. Maar naar zijn zeggen op terugweg was het verschil groter. Ik reed echt van hem weg en hij kon mij niet bijhouden.
Later heb ik een monteur gebeld Buddy eigenaar avn auto wereld in Roelofarendsveen. Hij heeft een testbank. Dus de zelfde dag, op de testbank. De resultaten heb ik al eerder vermeld. Maar dat ik steeds verschillende pk's heb klopt, dat is te zien uit de testbank resultaten. Vandaar bij terug weg sneller was dan de heenweg
Dat is het verhaal :ja:
Als enige opmerking van mijn vriend was over dat rotte eieren geur. Vandaar mijn verdenking van de katalisator.

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Ozan_M5 » 11 jun 2014, 16:25

dw70 schreef:als dat zo zou zijn dan waren er nu elektrische problemen voor hem. De elektronica in een BMW is niet gemaakt voor +15V als de laadspanning te hoog zou zijn. Dan uit zich dat direkt in andere zaken: veel feller licht op het dashboard, buitenverlichting en slecht draaien van de motor. Kortom, de auto produceert direkt andere storingen.

Ook kun je rondom de accu de eventuele uitspattingen van het accuzuur direkt zien want dat slaat direkt neer rondom de accu. Dan zie je een witte neergeslagen gloed. En als je de neus in de buurt van de accu houdt, kun je de rotte eieren geur direkt ruiken.

Maar dat heeft hij niet.

Hij heeft elektrisch geen storing staan. Als de laadspanning te hoog zou zijn, zou die foutmelding te lezen zijn.

Maar Ozan, over de Vanos vertel je nu pas dat die een luchtprobleem heeft....
Hoi Dw70
Toen ik de auto net had ging ik ff planken en toen brande de motor managment lampje. Reduceer power. Toen naar auto molenaar geweest en bleek de brandstoppomp te zijn. Die is vervangen. Toen bij uit uitlezen zagen we de storing staan van Vanos. Storingcode 27B6. Dus vanos olie druk. En code 271A en 271C. Deze zijn vanos regeling inlaat cilinderrij 1 en 2
Deze heeft ie gereset en bij volgende keren dat ik ff langs reed om weer uit te lezen kwam de storing niet terug. Maar bij de ene laatste bezoek bij molenaar, weer de zelfde storing melding.
Uit nieuwsgierigheid heb ik een hydroliek bedrijf gevonden die voor mijn een slang met manometer wilt maken voor de oliedruk meting. Dat is gelukt en thuis heb ik de druk geprobbeed te meten. Video staat op youtube. Maar uit mijn test blijkt dat ik op mijn vanos leiding flink druk tekort kom. Namenlijk maar 30-40 bar. Het zou moeten zijn 75bar.
Dan zou je kunnen zeggen dat het door de vanos komt de vermogen verlies. Later weer naar auto molenaar geweest die heeft vanos test gedaan. De nokken op timing gecontroleerd. De timing klopte precies. Op 1 grade verschil maar. Dat is nihil zij Marco, eigenaar van Molenaar.
Later een vriend Martin, die heeft ook een mooie M5, zijn vanos druk heb ik ook gemeten en die van hem verschilde niet heel veel. Hij had 45 bar stationair. Ik heb in zijn auto gezeten en als hij vol gas gaf greeg je gewoon kriebels in je buik. Zo een enorme trekkracht :driving:
Dus als ik terug moet komen op mijn verhaal. Twee autos met bijna de zelfde druk op vanos. Deze twee verschillen wel veel van pk en koppel. Dan kan ik zeggen dat het niet met de vanos te maken heeft.

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Ozan_M5 » 11 jun 2014, 16:39

Hier nog een paar links die tijdens terugweg van assen is opgenomen
http://youtu.be/hI9_299pfwU
http://youtu.be/vecL200_o9w
http://youtu.be/vAysylT27Tc

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Ozan_M5 » 11 jun 2014, 16:43

Dit is hoe de vanos druk moet zijn
http://youtu.be/V87vUWm4Q3o

En dit is mijn vanos druk
http://youtu.be/zHw8GsJ1buQ

Gebruikersavatar
Kevin_1987
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2013, 15:44

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Kevin_1987 » 11 jun 2014, 20:37

320ciE46 schreef:
Kevin_1987 schreef:de S85 V10 is ontworpen voor RON 98.
Bij welk tankstation tank jij dan Kevin?[/size]
Ik woon zelf in het zuiden des lands, dus dicht bij de Duitse grens. Hier in Nederland tank ik altijd BP Ultimate 98 (maar bijv. de TinQ en Lukoil verkopen hier ook Euro 98). Dus hier is het volop verkrijgbaar :D. Ikzelf tank ook vaak vlak over de grens in Duitsland bij de Aral (onderdeel van BP) Ultimate 102. Deze brandstof is net als de Ultimate 98 getest door 't onafhankelijke testinstituut TuV en bewezen dat 't waarmaakt wat 't belooft. Maar je kan, als je wilt, hier inderdaad ook bij de Shell V-Power Racing 100 tanken in Duitsland.

Echter zie ik dat je in Vlissingen woont en afgelopen weekend ben ik een lang weekend in Breskens geweest en weet inmiddels hoe moeilijk 't is om in die regio Euro 98 te tanken. Ik moest bijna 50km terug via de snelweg om bij de BP Ultitmate 98 te tanken!!! De Shell, Total, Tamoil, TinQ, Esso en Texaco verkochten allen alleen 95..... Dus, dat was wel wat minder! Maar in geval van nood had ik ook 'n wat V-Power kunnen tanken, wat in principe Euro 97 is.
///M. The strongest letter in the world.

E63 M6 - Saphirschwartz
F21 118i LCI met M-pakket - Alpinweiss

E87 118i (ex.)
E39 M5 facelift (ex.)
E36 318is coupe (ex.)
E36 318i sedan (ex.)

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Ozan_M5 » 14 jun 2014, 23:47

Vandaag naar bmw geweest om hogerukleiding vanos en drijfstanglagers te bestellen. Leiding is besteld maar ik heb een probleem met de lagers. Waarschijnlijk is de drijfstanglager uit productie :jack:

Want de kleurcode is anders of veranderd. Ter plekken heb ik de gozer gebeld die het gaat doen, en totz zijn verbazing is het uit de systeem van bmw.

Dealer weet ook niet hoe het nu precies zit. Dus zij hebben nu een mail geschreven naar bmw nederland. En die gaat het versturen naar technische dienst bla bla bla. Dit gaat lang duren.

Ik had de reparatie gepland voor a.s donderdag. Ik denk dat het niet gaat lukken. :nee:

Edgar1234

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Edgar1234 » 15 jun 2014, 07:57

Ik hoop niet dat het een gebed zonder eind M5 blijkt te zijn.. Je hebt al behoorlijk wat euro's er op kapot geslagen denk ik ;-)

Succes en hoop voor je dat hij zijn originele vermogen weer gaat halen en probleemloos wordt :duim:

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Ozan_M5 » 15 jun 2014, 08:38

Edgar1234 schreef:Ik hoop niet dat het een gebed zonder eind M5 blijkt te zijn.. Je hebt al behoorlijk wat euro's er op kapot geslagen denk ik ;-)

Succes en hoop voor je dat hij zijn originele vermogen weer gaat halen en probleemloos wordt :duim:
Hoi Edgar, ik ben een auto liefhebber en vooral op mijn M5 ben ik verliefd. Ik wil er alles aan doen om zijn conditie op pijl te brengen. Ik hoop wat betreft de drijfstanglagers dat dat te leveren is.

Edgar1234

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Edgar1234 » 15 jun 2014, 08:50

Ja dat hoop k ook voor je! :duim:

Heb je nou eigenlijk ooit nog wel is foto's geplaatst?

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Ozan_M5 » 15 jun 2014, 10:47

Edgar1234 schreef:Ja dat hoop k ook voor je! :duim:

Heb je nou eigenlijk ooit nog wel is foto's geplaatst?
Edgar, Dat wil wel maar ik weet nog steeds niet hoe. Ik weet wel een link waar je het kan uploaden maar ik wil hier op deze topik plaatsen.

Gebruikersavatar
BM-DUB
Berichten: 793
Lid geworden op: 08 jan 2010, 19:59

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door BM-DUB » 15 jun 2014, 12:01

vreemd dat die andere M5 ook een vanosdruk storing heeft maar toch meer vermogen heeft dan die van jouw. heb je de vanos in- en uitlaat ventielen al eens laten checken? deze kunnen ook een Reduced Power melding geven.
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)

2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vermogen verlies M5

Bericht door Ozan_M5 » 15 jun 2014, 12:31

BM-DUB schreef:vreemd dat die andere M5 ook een vanosdruk storing heeft maar toch meer vermogen heeft dan die van jouw. heb je de vanos in- en uitlaat ventielen al eens laten checken? deze kunnen ook een Reduced Power melding geven.
Hey Dylan, ja weet je daar zit ik ook over na te denken. Want Martin heeft ook weinig druk, maar volle power. Er zijn paar dingen die ik wil nakijken als we de motor eruit halen. Een daarvan is wat jij zegt, vanos ventielen en ook de katalisator, of ie verstopt is voor een deel.
Wat mijn hoofd erg bezig houd is de hogedruk oliepomp. Stel dat de olieleiding niet lek is, dan is deze pomp niet meer goed. Maar als een pomp niet goed is moet ie het ook niet doen wanneer je gas geeft want bij 4000 toeren haal ik de gewenste druk 75 bar. :jack:

En Dylan, ik krijg geen melding meer van reduced power, die was al verholpen toen ik de brandstofpomp heb vervangen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) ///M5”