325i / 330i - enkele vragen
325i / 330i - enkele vragen
Hallo,
Ik ben een potentiële BMW-rijder, en ik heb wat vragen.
Op dit moment heb ik een Seat Leon 20VT, maar daar heb ik een koper voor (die begin juli z'n rijbewijs gaat (proberen te) halen en hem dan wil kopen. Daarna kan ik dus direct op zoek naar iets nieuws.
Wat bovenaan staat op m'n lijstje is een E46, en dan een 325i of een 330i. Mijn vragen:
[*] Wat is er waar van het verhaal dat BMW-onderdelen duur zijn? Ik heb wel ervaring met de kosten van Audi-onderdelen, is dat zo'n beetje vergelijkbaar?
[*] Wat raden jullie aan als maximale km-stand van een E46? Ikzelf trek de grens rond de 150.000, maar is dat terecht?
[*] Op papier zit er niet een gigantisch verschil tussen de zuinigheid van een 325i en een 330i. Is dat in de praktijk ook zo?
Dank voor de antwoorden!
Ik ben een potentiële BMW-rijder, en ik heb wat vragen.
Op dit moment heb ik een Seat Leon 20VT, maar daar heb ik een koper voor (die begin juli z'n rijbewijs gaat (proberen te) halen en hem dan wil kopen. Daarna kan ik dus direct op zoek naar iets nieuws.
Wat bovenaan staat op m'n lijstje is een E46, en dan een 325i of een 330i. Mijn vragen:
[*] Wat is er waar van het verhaal dat BMW-onderdelen duur zijn? Ik heb wel ervaring met de kosten van Audi-onderdelen, is dat zo'n beetje vergelijkbaar?
[*] Wat raden jullie aan als maximale km-stand van een E46? Ikzelf trek de grens rond de 150.000, maar is dat terecht?
[*] Op papier zit er niet een gigantisch verschil tussen de zuinigheid van een 325i en een 330i. Is dat in de praktijk ook zo?
Dank voor de antwoorden!
op zoek naar een E46...
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Welkom!
de 330i is zeker een aandrader.
De prijs van OEM onderdelen zijn duur, maar voor de E46 zijn er tonnen aan aftermarket onderdelen die een stuk goedkoper zijn dan OEM onderdelen, en qua kwaliteit vergelijkbaar zijn. Tip: Ben je handig? doe je onderhoud zelf. De techniek van de BMW lijkt heel ingewikkeld, maar het is in praktijk allemaal heel recht-toe-recht-aan. dat scheelt honderden euro's aan uurloon wat je bij een dealer zou betalen.
150.000 is een aan te raden stand, maar bij die kilometer stand zitten er wel een aantal onderdelen aan te komen die vervangen moeten zullen gaan worden. Een E46 330i met 180.000km of 250.000km kan net zo goed zijn, mits er een onderhouds historie bij zit.
Ik hoor inderdaad vaak dat het verbruik tussen 325i en 330i gelijk is. Ik reed met de 330 toen het nog een straat auto was 1 op 10 gemiddeld, en dat was dan met veel korte stukjes/stads km. op de snelweg bij 100 in 5 (ik had geen 6-bak) deed ie 1:15,5/1:16.
Goedkoop een dikke BMW rijden is zeker mogelijk, mits je slim bent
Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt, en succes met de zoektocht!
de 330i is zeker een aandrader.
De prijs van OEM onderdelen zijn duur, maar voor de E46 zijn er tonnen aan aftermarket onderdelen die een stuk goedkoper zijn dan OEM onderdelen, en qua kwaliteit vergelijkbaar zijn. Tip: Ben je handig? doe je onderhoud zelf. De techniek van de BMW lijkt heel ingewikkeld, maar het is in praktijk allemaal heel recht-toe-recht-aan. dat scheelt honderden euro's aan uurloon wat je bij een dealer zou betalen.
150.000 is een aan te raden stand, maar bij die kilometer stand zitten er wel een aantal onderdelen aan te komen die vervangen moeten zullen gaan worden. Een E46 330i met 180.000km of 250.000km kan net zo goed zijn, mits er een onderhouds historie bij zit.
Ik hoor inderdaad vaak dat het verbruik tussen 325i en 330i gelijk is. Ik reed met de 330 toen het nog een straat auto was 1 op 10 gemiddeld, en dat was dan met veel korte stukjes/stads km. op de snelweg bij 100 in 5 (ik had geen 6-bak) deed ie 1:15,5/1:16.
Goedkoop een dikke BMW rijden is zeker mogelijk, mits je slim bent
Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt, en succes met de zoektocht!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: 325i / 330i - enkele vragen
ThanksDutchie schreef:Welkom!
de 330i is zeker een aandrader.
De prijs van OEM onderdelen zijn duur, maar voor de E46 zijn er tonnen aan aftermarket onderdelen die een stuk goedkoper zijn dan OEM onderdelen, en qua kwaliteit vergelijkbaar zijn. Tip: Ben je handig? doe je onderhoud zelf. De techniek van de BMW lijkt heel ingewikkeld, maar het is in praktijk allemaal heel recht-toe-recht-aan. dat scheelt honderden euro's aan uurloon wat je bij een dealer zou betalen.
150.000 is een aan te raden stand, maar bij die kilometer stand zitten er wel een aantal onderdelen aan te komen die vervangen moeten zullen gaan worden. Een E46 330i met 180.000km of 250.000km kan net zo goed zijn, mits er een onderhouds historie bij zit.
Ik hoor inderdaad vaak dat het verbruik tussen 325i en 330i gelijk is. Ik reed met de 330 toen het nog een straat auto was 1 op 10 gemiddeld, en dat was dan met veel korte stukjes/stads km. op de snelweg bij 100 in 5 (ik had geen 6-bak) deed ie 1:15,5/1:16.
Goedkoop een dikke BMW rijden is zeker mogelijk, mits je slim bent
Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt, en succes met de zoektocht!
Handig: niet echt. Ik heb wel wat contacten bij een lokale garage waardoor ik waarschijnlijk wel eens een dealtje kan sluiten voor grotere klussen. Ik heb een Audi A4 (B5) gehad en daar heb ik nog aardig wat onderhoudskosten aan gehad (nieuwe remschijven, koppeling...en een gebroken distributieriem - vooral dat laatste was uiteraard kostbaar). Ik verwacht eigenlijk dat de prijzen van onderdelen ongeveer gelijk zijn (?).
E46's hebben sowieso een ketting ipv een distributieriem, toch?
Als je de getallen niet kent zou je zeggen dat een 325i de verstandige optie zou zijn, maar eigenlijk is de 320i de verstandigere optie en ontlopen de 325i en de 330i elkaar niet echt op het gebied van zuinigheid. Accuraat?
Begrijp me overigens niet verkeerd: ik weet dat je dergelijke auto's sowieso niet koopt puur voor de zuinigheid.
Ik denk dat ik met m'n Seat nu ook rond de 1:10 uitkom (weinig snelwegkilometers), dus als ik dat haal ben ik tevreden.
op zoek naar een E46...
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Als je audi onderdelen gewend bent dan is bmw naar mijn weten een stuk goedkoper in de onderdelen. Audi is belachelijk duur daarin van wat ik ervan heb gehoord. De bmw's hebben een ketting ja.
Als je weinig snelweg rijdt dan ga je 1 op 10 met een 330i niet halen is mijn ervaring (wel in de buurt daarvan), maar ik weet niet of een 320 of 325 veel zuiniger gaat zijn. Bij het vorige model, de e36 was er geen verschil in verbruik tussen een 320, 323, 325 en 328. Ik weet niet wat een e46 320 verbruikt, maar het verschil is denk ik ook redelijk minimaal.
Als je weinig snelweg rijdt dan ga je 1 op 10 met een 330i niet halen is mijn ervaring (wel in de buurt daarvan), maar ik weet niet of een 320 of 325 veel zuiniger gaat zijn. Bij het vorige model, de e36 was er geen verschil in verbruik tussen een 320, 323, 325 en 328. Ik weet niet wat een e46 320 verbruikt, maar het verschil is denk ik ook redelijk minimaal.
Re: 325i / 330i - enkele vragen
- De prijs van onderdelen kan duur zijn inderdaad, maar als er dan ook minder vaak iets kapot gaat?
Ik rij gemiddeld voor 1200,- aan onderhoudskosten per jaar met mijn 328Ci.
- Wat betreft KM-stand: Ik sluit me aan bij Dutchie: Bij 150.000 kom je vaak bij een aantal onderdelen die vervangen moeten worden. Alles hangt af van de staat van het onderhoud.
- Wat betreft verbruik: Tussen de 6-cilinders onderling scheelt het heel weinig.
Bij voorkeur zou ik gaan voor de 330, dan heb je het meeste vermogen paraat en kun je lekker op het koppel cruisen.
Verschil in verbruik met een 320 is ook niet heel groot.
Ik denk dat je voor een 325 wat makkelijker een net exemplaar kunt voor hetzelfde budget als een 330. Die zijn toch wat schaarser waardoor het aanbod wat minder groot is.
Succes!
Ik rij gemiddeld voor 1200,- aan onderhoudskosten per jaar met mijn 328Ci.
- Wat betreft KM-stand: Ik sluit me aan bij Dutchie: Bij 150.000 kom je vaak bij een aantal onderdelen die vervangen moeten worden. Alles hangt af van de staat van het onderhoud.
- Wat betreft verbruik: Tussen de 6-cilinders onderling scheelt het heel weinig.
Bij voorkeur zou ik gaan voor de 330, dan heb je het meeste vermogen paraat en kun je lekker op het koppel cruisen.
Verschil in verbruik met een 320 is ook niet heel groot.
Ik denk dat je voor een 325 wat makkelijker een net exemplaar kunt voor hetzelfde budget als een 330. Die zijn toch wat schaarser waardoor het aanbod wat minder groot is.
Succes!
Re: 325i / 330i - enkele vragen
De concrete E46's die ik nu bekijk (op internet dan) zijn bijvoorbeeld:
http://www.autowereld.nl/bmw/3-serie/32 ... tails.html
325i met weinig km's, in goede staat.
http://click.autovooru.nl/personenautos ... utive.html
Wel een 330i, maar wel over de 150.000 km's.
In zo'n geval zou ik dan de afweging moeten maken tussen de kilometerstand en het vermogen. Het liefst heb ik een 330i, maar hier zit dan bijv. 15.000 km tussen.
http://www.autowereld.nl/bmw/3-serie/32 ... tails.html
325i met weinig km's, in goede staat.
http://click.autovooru.nl/personenautos ... utive.html
Wel een 330i, maar wel over de 150.000 km's.
In zo'n geval zou ik dan de afweging moeten maken tussen de kilometerstand en het vermogen. Het liefst heb ik een 330i, maar hier zit dan bijv. 15.000 km tussen.
op zoek naar een E46...
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Ik kocht de mijne met 155.000km, in no time moest ik de voorste draagarmen, het vliegwiel, koppeling (gekozen voor lichtgewicht straat/race koppeling en vliegwiel set), remmen, schokdempers (gelijk een schroefset gemonteerd), meerdere onderstel rubbers (powerflex gemonteerd) en dergelijk vervangen. motor had ook nodig nieuwe olie en een motorflush nodig (10W60 castrol en slick 50 toegepast), bak olie vervangen (is "lifetime" olie maar is verstandig deze toch ooit te verversen), missfires verholpen (dus nieuwe bougies) en dan zijn er nog een aantal E46 kwaaltjes.
Iedere auto is verschillend uiteraard, maar dan kun je beter een exemplaar met meer km's kopen waarbij dit alles wel al is vervangen en aangepakt, dan eentje waarbij dit allemaal eraan zit te komen.
330i's zijn inderdaad zeldzaam aan het worden, maar zijn ook heel erg waardevast mits goed onderhouden. het M54B30 blok is een geweldig blok.
Iedere auto is verschillend uiteraard, maar dan kun je beter een exemplaar met meer km's kopen waarbij dit alles wel al is vervangen en aangepakt, dan eentje waarbij dit allemaal eraan zit te komen.
330i's zijn inderdaad zeldzaam aan het worden, maar zijn ook heel erg waardevast mits goed onderhouden. het M54B30 blok is een geweldig blok.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Dus kortgezegd, als ik er een met rond de 150K op de klok zou kopen, welke punten zou ik dan sowieso in het onderhoudsboekje tegen moeten komen, wil ik niet zelf meteen flinke kosten hebben? Wat is het lijstje dat ik bij wijze van spreken naar de dealer mee zou moeten nemen?Dutchie schreef:Ik kocht de mijne met 155.000km, in no time moest ik de voorste draagarmen, het vliegwiel, koppeling (gekozen voor lichtgewicht straat/race koppeling en vliegwiel set), remmen, schokdempers (gelijk een schroefset gemonteerd), meerdere onderstel rubbers (powerflex gemonteerd) en dergelijk vervangen. motor had ook nodig nieuwe olie en een motorflush nodig (10W60 castrol en slick 50 toegepast), bak olie vervangen (is "lifetime" olie maar is verstandig deze toch ooit te verversen), missfires verholpen (dus nieuwe bougies) en dan zijn er nog een aantal E46 kwaaltjes.
Iedere auto is verschillend uiteraard, maar dan kun je beter een exemplaar met meer km's kopen waarbij dit alles wel al is vervangen en aangepakt, dan eentje waarbij dit allemaal eraan zit te komen.
330i's zijn inderdaad zeldzaam aan het worden, maar zijn ook heel erg waardevast mits goed onderhouden. het M54B30 blok is een geweldig blok.
Wederom dank voor de hulp
op zoek naar een E46...
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Die 330 bij Luttenberg is een erg goede, daarom heb ik hem namelijk gekocht
Dat was al anderhalve maand geleden overigens en hij staat ook niet meer op hun site
Dat was al anderhalve maand geleden overigens en hij staat ook niet meer op hun site
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Ah ok...goed om te wetenGraaaf schreef:Die 330 bij Luttenberg is een erg goede, daarom heb ik hem namelijk gekocht
Dat was al anderhalve maand geleden overigens en hij staat ook niet meer op hun site
Het viel me ook al op dat hij maar op 1 site stond...meestal plaatsen ze hem wel op allerhande sites.
Gefeliciteerd met de aankoop dan...bevalt ie, tot zover?
op zoek naar een E46...
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Op een klein roestplekje en 2 dempers die vervangen moeten worden na is er niks mis mee.
Ik vervang wel gelijk alle 4 de dempers (en alle rubbers er om heen).
Er staan ergens op het forum een goede aankoop checklist en imho kan je beter wat meer uitgeven voor een goede e46 waar alle punten aangepakt zijn (mijne had o.a. net nieuwe voorste draagarmen) en waar goed aantoonbaar onderhoud is uitgevoerd. Als ik het over zou doen zou ik overigens wel een aankoopkeuring bij een goede specialist laten doen.
Ik vervang wel gelijk alle 4 de dempers (en alle rubbers er om heen).
Er staan ergens op het forum een goede aankoop checklist en imho kan je beter wat meer uitgeven voor een goede e46 waar alle punten aangepakt zijn (mijne had o.a. net nieuwe voorste draagarmen) en waar goed aantoonbaar onderhoud is uitgevoerd. Als ik het over zou doen zou ik overigens wel een aankoopkeuring bij een goede specialist laten doen.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Dat er met 150.000km veel onderhoudspunten aan zitten te komen vind ik een beetje onzin. Zwakke punten komen toch wel een keer naar boven, dat kan vroeg of laat zijn.
Bij mijn 325i die ik met 80.000km kocht 2,5 jaar terug had na een jaar bij 100k ook een nieuwe draagarm nodig omdat de fusee verrot was. En daarna nog wat andere dingen zoals een radiateur en dergelijke.
Feit blijft dat het valt of staat bij goed onderhoud, voordeel is dat je met een lage kilometerstand altijd een betere positie hebt mocht je het ding ooit weer wegdoen. En kun je gewoon kilometers maken zonder dat je extreem gaat afschrijven.
Bij mijn 325i die ik met 80.000km kocht 2,5 jaar terug had na een jaar bij 100k ook een nieuwe draagarm nodig omdat de fusee verrot was. En daarna nog wat andere dingen zoals een radiateur en dergelijke.
Feit blijft dat het valt of staat bij goed onderhoud, voordeel is dat je met een lage kilometerstand altijd een betere positie hebt mocht je het ding ooit weer wegdoen. En kun je gewoon kilometers maken zonder dat je extreem gaat afschrijven.
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Ik heb toch ook echt liever een auto met 150.000km als een met 200.000. Tuurlijk hoeft hij niet beter te zijn.
Het gaat er inderdaad echt om hoe er met de auto om is gegaan en of er goed onderhoud is gedaan en gebreken goed zijn gerepareerd. Er staan vaak auto's te koop met achterstallig onderhoud maar dat kan bij 100.000km, bij 150.000km als ook bij 250.000km zo zijn. Dus goed kijken of laten kijken wat je koopt !
En een 330i is toch echt wel lekkerder als een 325i !!! Verbruik maakt niets uit.
Ik reed altijd 1:9 met mijn ex 330i Touring met voornamelijk korte stukken.
Het gaat er inderdaad echt om hoe er met de auto om is gegaan en of er goed onderhoud is gedaan en gebreken goed zijn gerepareerd. Er staan vaak auto's te koop met achterstallig onderhoud maar dat kan bij 100.000km, bij 150.000km als ook bij 250.000km zo zijn. Dus goed kijken of laten kijken wat je koopt !
En een 330i is toch echt wel lekkerder als een 325i !!! Verbruik maakt niets uit.
Ik reed altijd 1:9 met mijn ex 330i Touring met voornamelijk korte stukken.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Ik heb ervaring met een 330Ci automaat en veel ervaring met een 325Ci handgeschakeld. Beide zijn rappe wagens die absoluut niets te kort komen. Echter, als de keuze er was geweest had ik sowieso een 330Ci genomen, omdat het verbruik, onderhoud en de kwaaltjes exact hetzelfde zijn als bij de 325Ci. De doorslag dat ik de 325Ci had genomen waren voor mij de opties (OEM M-pakket, leer, navi en schuifdak) en het aantoonbare uitstekende onderhoud. Ik zou dus bij deze auto's kijken naar de onderhoudshistorie en filteren op de opties die je wilt hebben. Verder ook uiteraard goed verdiepen waar de zwakke puntjes van de E46 liggen. Het is een veel voorkomende auto dus laat je niet afschrikken door de vele problemen die je kunt vinden op internet. Hoe meer exemplaren er van een auto rondrijden hoe vaker het fout zal gaan haha. Wel zou ik, en waarschijnlijk kijk je hier toch al niet naar, de 150pk 320 automaat laten staan. Deze is toch echt te tam in mijn beleving. Als automaat zou ik ten alle tijden een 330 nemen, en handgeschakeld zou ik zowel een 325 als een 330 overwegen, met voorkeur voor een 330 als de keuze er is.
De mijne (325Ci) heb ik vorig jaar Augustus gekocht met 173.000 op de teller, en vandaag heeft ie me voor het eerst (een beetje) laten staan, met 189.000 kilometer, welke zo goed als probleemloos waren. Ik heb helaas sinds vandaag (waarschijnlijk) een kapotte stuurbekrachtigingspomp, en dit is het eerste serieuze ding aan mijn auto. Aan de andere kant, het is ook weer een E46 kwaaltje dus het is niks geks eigenlijk. Nu lijkt 173.000 of 189.000 veel, en dat is het ook wel, maar bij mij is bijvoorbeeld het koelsysteem en de versnellingsbak gereviseerd, en heb ik rondom nieuwe dempers, veren en banden. Ook zijn mijn draagarmen minder dan een jaar oud, dus dat betekent dat ondanks de hoge kilometerstand, een groot deel van de E46 kwaaltjes (en meer) al opgelost zijn bij mijn auto. Zelf ga ik nog de koppeling + vliegwiel vervangen en gaat het carterventilatiesysteem (ook een aandachtspunt!) gereviseerd worden.
Qua verbruik maakt bij de E46 6 cilinder de motor niet veel uit, maar de transmissie wel. Mijn 320Ci automaat verbruikte in de stad toch zo'n 2 liter meer dan mijn handgeschakelde 325Ci. Ik zit nu op 1 op 9 in de stad, gecombineerd 1 op 10 en 1 op 12 op de snelweg. Keurige cijfers lijkt mij voor 192 pk en 1375 kilo.
Dus, verdiep je in de auto, en maak daarop je keuzes. Maar pas ook op, er rijdt helaas veel troep rond...
De mijne (325Ci) heb ik vorig jaar Augustus gekocht met 173.000 op de teller, en vandaag heeft ie me voor het eerst (een beetje) laten staan, met 189.000 kilometer, welke zo goed als probleemloos waren. Ik heb helaas sinds vandaag (waarschijnlijk) een kapotte stuurbekrachtigingspomp, en dit is het eerste serieuze ding aan mijn auto. Aan de andere kant, het is ook weer een E46 kwaaltje dus het is niks geks eigenlijk. Nu lijkt 173.000 of 189.000 veel, en dat is het ook wel, maar bij mij is bijvoorbeeld het koelsysteem en de versnellingsbak gereviseerd, en heb ik rondom nieuwe dempers, veren en banden. Ook zijn mijn draagarmen minder dan een jaar oud, dus dat betekent dat ondanks de hoge kilometerstand, een groot deel van de E46 kwaaltjes (en meer) al opgelost zijn bij mijn auto. Zelf ga ik nog de koppeling + vliegwiel vervangen en gaat het carterventilatiesysteem (ook een aandachtspunt!) gereviseerd worden.
Qua verbruik maakt bij de E46 6 cilinder de motor niet veel uit, maar de transmissie wel. Mijn 320Ci automaat verbruikte in de stad toch zo'n 2 liter meer dan mijn handgeschakelde 325Ci. Ik zit nu op 1 op 9 in de stad, gecombineerd 1 op 10 en 1 op 12 op de snelweg. Keurige cijfers lijkt mij voor 192 pk en 1375 kilo.
Dus, verdiep je in de auto, en maak daarop je keuzes. Maar pas ook op, er rijdt helaas veel troep rond...
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: 325i / 330i - enkele vragen
Een aankoop keuring kan ook een hoop verassingen voorkomen.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!