Roetfilter probleem

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
BicerO3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 okt 2013, 19:20
Locatie: Arnhem

Roetfilter probleem

Bericht door BicerO3 » 02 jul 2014, 12:54

Heren,

Sinds enkele weken heb ik de melding 'Verhoogde uitstoot' op mijn iDrive, daar is sinds enkele dagen ook de melding 'Roetfilter' aan toegevoegd. Iedere rit die ik maak komt deze melding wel een paar keer tevoorschijn.

Ik ben sterk aan het twijfelen over de stappen die ik moet nemen. Ik heb al heel wat gegoogled, maar kan niet kiezen of de filter compleet verwijderd moet worden of alleen gereinigd.

http://www.roetfilter-verwijderen.com
Biedt een combinatiepakket aan voor roetfilter + EGR verwijderen + chiptuning voor €550,-

Heb er al een mail naar gestuurd, maar tot nog toe geen antwoord gehad. Het chippen hoeft van mij niet perse.

https://www.topcats.nl
Bij topcats kan ik terecht voor het reinigen van de roetfilter voor ±€360,-

Ik wil over enkele weken op vakantie gaan naar Turkije met de 530D, maar buiten deze trip maakt de auto vooral korte ritjes van maar enkele kilometers. Ik neig daarom ook naar het compleet verwijderen van de DPF, maar lees dan weer verhalen over een auto dat niet door de APK komt.

Wie kan mij iets aanbevelen en de nadelen opnoemen van de keuze. Rijd ik met het verwijderen van de DPF rond met een auto die veel rookt of valt dat reuze mee. Zag laatst een 5-serie voor me rijden en daar kwam naar mijn idee iets te veel zwart rook van af terwijl dat bij de mijne totaal niet het geval is.
1. BMW E60 530D 231PK :///m: - 2. BMW F10 528i 245PK :///m:

Edgar1234

Re: Roetfilter probleem

Bericht door Edgar1234 » 02 jul 2014, 13:45

Hier lopen meerdere topics over ;)

Leeghalen geeft geen probleem met APK, ik heb mijn 535d e61 bij chiptuning Noord laten doen voor € 425,-

roetfilter-verwijderen.com hoor je ook wel goede dingen over, ik ken ze niet. Tja, die prijs inclusief tunen is wel interessant!

Nadeel is dat de auto iets meer gaat stinken als je er achter staat, ook meer gaat roeten en je uitlaat eindstuk sneller zwart wordt.

Voordeel is dat je er nooit meer kosten aan hebt en hij iets zuiniger kan worden en het gewoon de goedkoopste oplossing is.

Enne... echte specialisten reageren vaak niet of laat op email, gewoon bellen :duim:

///M535D
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2014, 20:46

Re: Roetfilter probleem

Bericht door ///M535D » 02 jul 2014, 22:26

BicerO3 schreef:Heren,

Sinds enkele weken heb ik de melding 'Verhoogde uitstoot' op mijn iDrive, daar is sinds enkele dagen ook de melding 'Roetfilter' aan toegevoegd. Iedere rit die ik maak komt deze melding wel een paar keer tevoorschijn.

Ik ben sterk aan het twijfelen over de stappen die ik moet nemen. Ik heb al heel wat gegoogled, maar kan niet kiezen of de filter compleet verwijderd moet worden of alleen gereinigd.

http://www.roetfilter-verwijderen.com
Biedt een combinatiepakket aan voor roetfilter + EGR verwijderen + chiptuning voor €550,-

Heb er al een mail naar gestuurd, maar tot nog toe geen antwoord gehad. Het chippen hoeft van mij niet perse.

https://www.topcats.nl
Bij topcats kan ik terecht voor het reinigen van de roetfilter voor ±€360,-

Ik wil over enkele weken op vakantie gaan naar Turkije met de 530D, maar buiten deze trip maakt de auto vooral korte ritjes van maar enkele kilometers. Ik neig daarom ook naar het compleet verwijderen van de DPF, maar lees dan weer verhalen over een auto dat niet door de APK komt.

Wie kan mij iets aanbevelen en de nadelen opnoemen van de keuze. Rijd ik met het verwijderen van de DPF rond met een auto die veel rookt of valt dat reuze mee. Zag laatst een 5-serie voor me rijden en daar kwam naar mijn idee iets te veel zwart rook van af terwijl dat bij de mijne totaal niet het geval is.
Ik krijg hetzelfde melding op mijn idrive 'verhoogde uitstoot' en mijn motorlampje brandt ook. Mijn roetfilter is 55.000 km geleden bij de dealer vervangen. Heb mijn auto zowel bij de bmw in Nl als in Duitsland na laten kijken. Ze konden het probleem niet achterhalen. Gister uit laten lezen bij ziptuning in Houten, zij kwamen tot de conclusie dat het aan mijn egr licht. die kunnen ze uitschakelen voor 290€. een nieuwe incl. montage kost 330€ bij de bmw. bij tunex doen ze het egr uitschakelen voor 100€. Rij zelf ook over 2 weken naar Turkije. Zit nu te twijfelen tussen deze 3 opties die ik heb. Chippen raad ik je af, het veroorzaakt slijtage. je turbo gaat eerder kappot, verstuivers en bak. Succes!

Gebruikersavatar
BicerO3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 okt 2013, 19:20
Locatie: Arnhem

Re: Roetfilter probleem

Bericht door BicerO3 » 02 jul 2014, 23:16

///M535D schreef:
BicerO3 schreef:Heren,

Sinds enkele weken heb ik de melding 'Verhoogde uitstoot' op mijn iDrive, daar is sinds enkele dagen ook de melding 'Roetfilter' aan toegevoegd. Iedere rit die ik maak komt deze melding wel een paar keer tevoorschijn.

Ik ben sterk aan het twijfelen over de stappen die ik moet nemen. Ik heb al heel wat gegoogled, maar kan niet kiezen of de filter compleet verwijderd moet worden of alleen gereinigd.

http://www.roetfilter-verwijderen.com
Biedt een combinatiepakket aan voor roetfilter + EGR verwijderen + chiptuning voor €550,-

Heb er al een mail naar gestuurd, maar tot nog toe geen antwoord gehad. Het chippen hoeft van mij niet perse.

https://www.topcats.nl
Bij topcats kan ik terecht voor het reinigen van de roetfilter voor ±€360,-

Ik wil over enkele weken op vakantie gaan naar Turkije met de 530D, maar buiten deze trip maakt de auto vooral korte ritjes van maar enkele kilometers. Ik neig daarom ook naar het compleet verwijderen van de DPF, maar lees dan weer verhalen over een auto dat niet door de APK komt.

Wie kan mij iets aanbevelen en de nadelen opnoemen van de keuze. Rijd ik met het verwijderen van de DPF rond met een auto die veel rookt of valt dat reuze mee. Zag laatst een 5-serie voor me rijden en daar kwam naar mijn idee iets te veel zwart rook van af terwijl dat bij de mijne totaal niet het geval is.
Ik krijg hetzelfde melding op mijn idrive 'verhoogde uitstoot' en mijn motorlampje brandt ook. Mijn roetfilter is 55.000 km geleden bij de dealer vervangen. Heb mijn auto zowel bij de bmw in Nl als in Duitsland na laten kijken. Ze konden het probleem niet achterhalen. Gister uit laten lezen bij ziptuning in Houten, zij kwamen tot de conclusie dat het aan mijn egr licht. die kunnen ze uitschakelen voor 290€. een nieuwe incl. montage kost 330€ bij de bmw. bij tunex doen ze het egr uitschakelen voor 100€. Rij zelf ook over 2 weken naar Turkije. Zit nu te twijfelen tussen deze 3 opties die ik heb. Chippen raad ik je af, het veroorzaakt slijtage. je turbo gaat eerder kappot, verstuivers en bak. Succes!
EGR doen ze voor 50 euro in s'Heerenberg bij Tunex.

Ik denk dat ik maar voor het gehele pakket ga, weg met heel de roetfilter. Dan maar iets minder kebab vreten in Turkije.
1. BMW E60 530D 231PK :///m: - 2. BMW F10 528i 245PK :///m:

Gebruikersavatar
Baksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2014, 21:38
Locatie: zuid-zuid-west
Contacteer:

Re: Roetfilter probleem

Bericht door Baksteen » 03 jul 2014, 02:23

///M535D schreef: Chippen raad ik je af, het veroorzaakt slijtage. je turbo gaat eerder kappot, verstuivers en bak. Succes!
Niet perse.

Ik denk dat veel van de mensen die hun auto laten chippen niet zo heel vaak ook daadwerkelijk aanspraak maken op de extra newtonmeter en paardekrachten die erbij gekomen zijn. Gewoon leuk om te weten die extra Nm / PK eventueel beschikbaar te hebben. Dan gaat er dus ook niets echt eerder kapot.

Heb je altijd je voet helemaal onderin...tja, dan heb je kans op extra slijtage, maar gewoon doorsnee zal het best meevallen.

Kuupertie
Berichten: 776
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: Roetfilter probleem

Bericht door Kuupertie » 03 jul 2014, 05:03

Het is ook niet chippen wat Erwin doet...maar ODB tuning.
Dat is net iets anders.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

Edgar1234

Re: Roetfilter probleem

Bericht door Edgar1234 » 03 jul 2014, 05:09

Chippen/tunen/obd, afraden? Waarom? Een goede maatwerk tuning is echt niet slecht voor je auto...

En Chiptuning is een beetje wat er in volksmond gebruikt wordt aangezien obd vroeger niet mogelijk was, elke goede tuner zal in eerste instantie obd toepassen.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Roetfilter probleem

Bericht door tom_il » 03 jul 2014, 05:39

Tuning. De eeuwige discussie. Feit is dat door tuning je alles harder gaat belasten. Sommige delen misschien boven hun design limiet. Het zal ontegensprekelijk geen positieve effect hebben op de levensduur.

Stel je voor je kan een auto kopen. Wil je dan een getunde auto ?
525d E61 2007 pre-LCI

Fritsie01
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 okt 2014, 15:47

Re: Roetfilter probleem

Bericht door Fritsie01 » 06 okt 2017, 15:32

Hallo,
Ik rijd alweer een aantal jaren zonder dpf rond maar vind het nog steeds heel storend dat ik een rookgordijn leg bij het plots stevig gas geven op de snelweg.
Heeft iemand hier nog een tip voor (behalve een nieuwe dpf plaatsen)?

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Roetfilter probleem

Bericht door Quadrantz » 06 okt 2017, 15:53

Dat is vreemd, ik heb daar geen last van (E61 530D uit 2006, roetfilter is er nu bijna 3jr uit). Soms wel een pluimpje als je flink gas geeft maar als je de keer erop flink gas geeft (zelfde rit) dan niet...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”