E46 330ci | project circuit | Transm. Oliekoeler

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 20 mei 2014, 18:06

Vliet schreef:Kijk leuk project. Lekkere motor ook voor een circuittool veel koppel :duim: Mooie stoelen ook.

Wat betreft de gordelmontage, daar moet je wel even mee oppassen. Als je de gordels zo ver naar beneden zet kan het pijnlijk aflopen (gebroken schouders). De gordels moeten eigenlijk zo recht mogelijk naar achteren. Zie de foto van mijn oude tracktool:
Afbeelding

Staat volgens mij op driving-fun of op nurburgring.nl wel een goede uitleg over :!
Veel plezier met het rijden. Waar ga je rijden? De ring?
Klopt je hebt gelijk mbt de montage van de schoudergordels.
Het liefst zou ik ze aan mn rolkooi bevestigen. Jammergenoeg heb ik nog geen rolkooi en ik wil wel een laskooi dus tja dat gaat tijd kosten... (want ik doe het zelf). Ook heb Ik gelezen dat de schoudergordels maximaal 20 graden mogen afwijken van de rechte lijn naar achteren. Dit heb ik alleen maar uit 1 bron dus tja hier voel ik me ook niet 100% bij.
Ik rij alleen nog geen DNRT en ga alleen nog maar trackdays af. Hier ga ik nog niet de volle 100% door de bochten maar goed iemand anders kan je ook er af tikken. Het is inderdaad niet risico loos. Daar heb je gelijk in.

Wat zou jij doen mbt de airbags?
Laten zitten totdat ik een kooi heb of nu ook al eruit halen?
Het stuur gaat er sowieso binnenkort uit dus die valt al af;)
En ik heb nu nog maar twee keer op het TT circuit gereden (56 rondjes)
Het plan is nu dat ik hem nog een jaar straat legaal hou en er mee naar trackdays rij (voornamelijk TT circuit) en dan over een jaar of twee wil ik mee gaan doen met het DNRT

xeoMe schreef:Nice, vind zulke circuit projecten echt super tof!

Hoeveel wil je hebben voor de 2 voorste stoelen? zijn ze nog een beetje in goede staat?
Zijn de stoelen handmatig of elektrisch?
De stoelen zijn inderdaad elektrisch en de bestuurdersstoel heeft memory functie.
De staat van de stoelen is gebruikt maar je zou ze makkelijk mooier kunnen (laten) maken omdat het leer niet gescheurd is.
Het liefst verkoop ik de set wel in een keer. Maar een mooi bod ga ik nooit uit de weg;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mr._T-Rex schreef:Ben benieuwd wat het gebonk met je schroefset is. Mogelijk hetzelfde euvel als bij de mijne? (Zie showroom in sig)
Ik heb gelukkig niet dezelfde 'clunck' als in het filmpje in jouw thread.
Dus ik hoop dat het de veren achter zijn en als ik die wat hoger zou zetten dat het dan verholpen is :roll:
Mijn vriendin wil natuurlijk ook wat tijd van mij dus tja ik kan pas over drie weken weer sleutelen :bang:
Dutchie schreef:Haha nice! exact dezelfde stoelen en gordels als ik, zelfde actie besteld? :)

Bituum kun je redelijk makkelijk wegsteken, ik heb afgelopen weekend eindelijk het laatste stuk eruit gestoken.
Ik dacht in eerste instantie dat het er wel in 1 avondje uit kon, maar na ene kwartiertje steken begon ik toch al behoorlijk wat last van mn spieren te krijgen haha, je moet behoorlijk wat kracht zetten om het plamuurmes eronder te krijgen.

Daar ga je nog veel plezier aan beleven :gek:
Ik heb het inderdaad bij Biesheuvel besteld;)
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 20 mei 2014, 18:32

En zo zien mijn straatbanden (Continental Sport Contact 5) uit na 56 rondjes TT circuit;
Afbeelding
Afbeelding
Nu heb ik ongeveer alle vooruitgang tot nu toe op bimmerforum geplaatst en wordt het dus tijd voor een whishlist;

- Koppeling, drukgroep en vliegwiel vervangen
http://www.ebay.nl/itm/FX-STAGE-4-CLUTC ... 5d4adb3072
of
http://www.ebay.nl/itm/KUPP-STAGE-4-CLU ... 2585009d9b
- Schotten in de carterpan
- Oliepomp moer vastlassen / vervangen door 1 met veiligheidsdraad
- Schotten in de benzine tank / probleem oplossen dat in lange bochten het vermogen weg valt
- Gebonk onderstel oplossen
- Semi slicks
- EBC yellow stuff remblokken
- Braided brakelines
- Stuur vervangen
- Rolkooi (winter klus)
- Alle rubbers van het onderstel vervangen voor powerflex blackseries
- Mistlampen demonteren om ruimte te maken voor slangen die de remmen voor direct koelen
- Circuit uren draaien :driving:
- En ik ben vast nog wel wat vergeten;) Er is in ieder geval nog genoeg te doen!
Laatst gewijzigd door Leooo op 24 jul 2014, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Vliet » 21 mei 2014, 07:49

Tja, wat betreft de airbag is een lastige. Ik had geen airbag, maar mijn E36 was ook nooit met airbag geleverd. Wel had ik altijd een helm op.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Dutchie » 21 mei 2014, 09:18

Airbags eruit halen en lekker proberen te verkopen.

FX kan ik wel aanraden, ikzelf heb de Stage 2 set met licht vliegwiel (5,8kg) met carbon/kevlar koppeling, is ideaal voor straat/drift drift gebruik.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 21 mei 2014, 20:00

Dutchie schreef:Airbags eruit halen en lekker proberen te verkopen.

FX kan ik wel aanraden, ikzelf heb de Stage 2 set met licht vliegwiel (5,8kg) met carbon/kevlar koppeling, is ideaal voor straat/drift drift gebruik.
Ik had op het circuit ook al van verschillende jongens gehoord dat de FX koppelingen wel prima zijn. Ik ga dan ook zeer waarschijnlijk de stage 3 of 4 van FX nemen. Maar voor de zekerheid ga ik toch eerst even babbelen met iemand die BMW's prepareert voor het circuit. Dit kan alleen pas over een week of 2 dus ik moet nog even wachten;)

Dutchie, wat voor soort/merk vliegwiel heb jij? Ooit van Fidanza gehoord?
Gripforce biedt dit samen aan met de FX koppeling als een kit; http://www.ebay.nl/itm/FX-RACING-STAGE- ... 5d4adb305e
Ik vraag mij af of dit een prima vliegwiel zou zijn en of er misschien niet iets anders is in deze prijsklasse.

Ik wil namelijk ook meteen mijn vliegwiel vervangen omdat ik denk dat die ook op zijn retour is.

Op het circuit kwam er na +/- de 50e ronde op het TT circuit namelijk een zorgwekkend geluid rond de transmissie tunnel vandaan. (Dit zijn niet 50 rondjes achter elkaar maar verspreid over twee trackdays)
Het lijkt er op dat als er ineens vol gas en hard ontkoppeld en gekoppeld wordt, dat er dan ineens een heel hard metaal-vermalend geluid van de transmissie tunnel komt. Ik heb een video fragment van het geluid laten maken maar erg geweldig is het niet. Toch hoop ik dat iemand het herkent en ik hoop dus dat het vliegwiel op zn retour is.
Hier het geluid;
https://www.youtube.com/watch?v=_pktKLO ... e=youtu.be

Jongens op het circuit denken of het vliegwiel, toch iets met de koppeling of misschien een of andere lager in de aandrijflijn.
De koppeling en het vliegwiel zitten er al 278.000km in dus ik zou het niet gek vinden dat die nu eens op zijn. En helemaal niet als je ze nog eens extra intensief gebruikt op het circuit.

Iemand hier nog een idee? Of iemand die dit ook al eens heeft ervaren?
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Dutchie » 21 mei 2014, 21:38

Ik heb dat vliegwiel icm de stage 2 FX koppeling. Vliegwiel verandert de karakteristieken van het blok zo gigantisch veel. Je gaat van lui blok naar race blok om het zo maar ff uit te drukken.

Ding hangt heerlijk aan zijn gas en je kan veel sneller doorschakelen. Je merkt vooral dat ie bovenin de toeren flink harder doortrekt.

Zover ik weet hoort een dubbelmassa vliegwiel om de 160.000km vervangen te worden, die van mij begon bij 170.000 ook geluiden te maken en zat inderdaad behoorlijk wat speling , ook was de koppeling op dus moest vervsngen worden. Hij staat inmiddels op 185.000 en ben nog steeds super tevreden.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 mar 2014, 20:49

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Pietro Originale » 23 mei 2014, 12:44

Dutchie schreef:Haha nice! exact dezelfde stoelen en gordels als ik, zelfde actie besteld? :)

Bituum kun je redelijk makkelijk wegsteken, ik heb afgelopen weekend eindelijk het laatste stuk eruit gestoken.
Ik dacht in eerste instantie dat het er wel in 1 avondje uit kon, maar na ene kwartiertje steken begon ik toch al behoorlijk wat last van mn spieren te krijgen haha, je moet behoorlijk wat kracht zetten om het plamuurmes eronder te krijgen.

Daar ga je nog veel plezier aan beleven :gek:
Droogijs bestellen en erop gooien: als het bevroren is, is het zo bros dat het heel makkelijk weg te steken is.
Nu: BMW E46 325i Touring (2002), Alfa 75 Turbo racer (1991)
Vroeger: Alfa 33 S 16V QV (1992), Spider (1991), 164 TS (1995), Spider (1999)
Car Pictures

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 14 jun 2014, 17:29

Het is weer eens tijd voor een update want ik heb al een tijdje niks meer gepost.

Ik ben langs een specialist gegaan die bmw's voor het circuit prepareert.
Ik heb ongeveer 2.5 uur met hem gesproken over mankementen en upgrades en dit is het lijstje wat de komende week gaat gebeuren.

Dit laat ik de specialist doen:
- e30 325i performance vliegwiel
- ARP bouten voor het vliegwiel
- e30 startmotor
- 6 puck koppelingsplaat (merk ben ik even vergeten)
- Sterkere drukgroep
- Schotten in het carterpan lassen
- Oliepompmoer vastlassen
- rubbers van de draagarmen vervangen voor M3 rubbers.

Zelf ga ik dit doen (maar niet komende week)
- Transmissieolie koeler incl pomp installeren
- Het geklapper van de schokbrekers achter oplossen

Als ik namelijk alles zelf zou moeten gaan doen in de weekenden met het gereedschap wat ik tot mijn beschikking heb dan gaat dit erg lang duren.

Morgen post ik even wat meer uitleg.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 15 jun 2014, 11:39

De bmw specialist experimenteert al een aantal jaren met het bouwen van de zilhouette bmw z4. Ze hebben al erg veel R&D naar de alu 3.0L blokken van de e46 gedaan. Er rijden namelijk 2 coureurs in de supercar challenge die hun onderhoud bij hen laten doen. Ze zijn nu bezig met Bio ethanol maar dat komt misschien over een jaar of 2 omdat ik nog niet op zoek naar extra vermogen.

En hier even een korte uitleg:

- e30 325i performance vliegwiel
Toen de e30 werd gebouwd heeft bmw een aantal jaren een performance editie van de 325 uitgebracht waarbij een super licht en super sterk vliegwiel is gebruikt. Dit vliegwiel wordt jammergenoeg niet meer geproduceerd maar zij hebben er 1 voor mij gevonden.

- ARP bouten voor het vliegwiel
Tijdens het experiementeren van de bmw specialist met de zilhouettes, kwam het vliegwiel tijdens een trackday los en boorde zich door de transmissietunnel. En het bleek dat de standaard bouten niet bestand zijn tegen circuit gebruik. Daarom doen ze er nu een setje ARP bouten in. Deze bouten zijn namelijk een stuk sterker dan de originelen.

- e30 startmotor
De standaard e46 startmotor zou ook op het e30 vliegwiel passen maar ik kreeg het advies om een nieuwe e30 startmotor te laten installeren en dit had iets te maken met de vorm van de tandwielen. De e30 startmotor wordt nog wel geproduceerd.

- 6 puck koppelingsplaat (merk ben ik even vergeten)
Ik ga niet voor straatgebruik dus ik ga ook niet voor comfore. Deze koppelingsplaat zou aardig warm kunnen worden en goed blijven functioneren. Dus perfect voor het circuit. Het wegrijden zou wel wat bokkerig kunnen gaan.

- Sterkere drukgroep
De drukgroep van de 330 e46 zou de 6 puck koppeling wel aan moeten kunnen grijpen maar ook hier werd een jets sterkere diafragmaveer geadviseerd. En aangezien mijn koppeling al een paar keer oververhit is geraakt zal mijn drukgroep zeer waarschijnlijk al te ver heen zijn voor hergebruik. Dit is wel zuur want een drukgroep wordt niet los verkocht en er moet dus een koppelingskit worden gekocht waarvan ik alleen de drukgroep van zou kunnen gebruiken. Dus ik heb binnekort een koppelingsplaat in de aanbieding:p

- Schotten in het carterpan lassen
Als voorzorgmaatregen wil ik schotten in de carterpan hebben omdat ik wel is waar nu nog geen hele hoge bochtensnelheid behaal maar zodra ik er slicks onder ga zetten gaat dit veranderen. En het lassen op een plek waar brandbare stoffen in hebben gezeten, lijkt mij geen goede klus voor een beginner.

- Oliepompmoer vastlassen
Ook laat ik het e46 euveltje van de oliepompmoer verhelpen. Ik zou dit ook zelf kunnen want je hoeft alleen maar het blok een stukje omhoog te krikken en je kan er bij. Maar aangezien de carterpan er straks toch al af is en het nog geen 5 minuten werk is om het dan vast te lassen laat ik dit meteen doen.

- rubbers van de draagarmen vervangen voor M3 rubbers.
Toen ik mijn 330 op de brug had staan kon je zien dat de rubbers scheuren beginnen te vertonen. Ook zie je dat de draagarm niet meer helemaal in het midden zit. Hierbij gaat de auto bokken tijdens het remmen.
Afbeelding
De rubbers worden incl het aluminium vervangen. Ook dit kan ik zelf maar het is voor hem maar 15 min extra tijd en ik zou er weer een middag zoet mee zijn. Het worden M3 rubbers omdat die van massief rubber zijn en fie van de 330 zijn gemaakt van rubber en een soort olie voor meer comfore. De powerflex blackseries gaan nog komen maar daarr ga ik na deze ingreep weer voor sparen.


Wat ik zelf ga doen;
- Transmissieolie koeler incl pomp installeren
Tijdens het experimenteren ging de versnellingsbak steeds kapot. En sinds zij de transmissie olie zijn gaan koelen is nog geen enkele bak kapot gegaan. Hier zijn gewoon bolt on kitjes voor te krijgen en dit ga ik dus ook zelf doen.

- Het geklapper van de schokbrekers achter oplossen
Ik weet eindelijk wat het geklapper veroorzaakt! De schokdemper is bijna maximaal uitgeveerd en dat betekend dat hij alleen maar kan inveren en als hij uitveerd is de schokdemper eigenlijk te kort. Ik moet de schokdemper dus een stukje langer maken. Verder moet de auto aan de achterkant nog zakken. Hiervoor zal ik de veren nog 1 cm lager zetten.


Zoals ik in mijn vorige post al aan gaf gaat dit erg veel tijd kosten als ik dit allemaal zelf ga doen. Dit komt deels door de learning curve, het gereedschap dat ik heb en omdat ik alleen in de weekenden kan gaan sleutelen. Het moet wel in 1x goed anders kan het me nog meer geld kosten of een been (als het vliegwiel los schiet;))
Wat ook jammer is is dat ik geen foto rapportage kan maken.
Laatst gewijzigd door Leooo op 24 jul 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 05 jul 2014, 16:38

Ik heb al een tijdje niks meer gepost maar de bmw is eindelijk weer terug van de specialist! Jammer genoeg heb ik er maar een half uurtje mee kunnen rijden want ik ben nu onderweg naar mijn vakantie bestemming.

Het gruwelijke 'metal grinding' geluid uit de transmissietunnel is gelukkig verholpen door het vervangen van het vliegwiel, koppeling en drukgroep.
Het rijdt nu wel heel anders omdat de koppeling zo min mogelijk mag slippen. Het inparkeren ging dus ook zonder hulp van de motor;)
Het lijkt ook alsof hij wat sneller accelereert maar dit ga ik als ik terug ben van vakantie testen met gps spul.

De nieuwe wielophanging rubbers voor zouden het bokken bij hard remmen moeten hebben verholpen maar dit heb ik niet getest op de openbareweg

Wel heb ik mijn deurslot kapot getrokken dus tijdelijk maar even dukes of hazzard style in en uitstappen.

De specialist raadt mij aan om mijn bakolie te gaan koelen maar de jongens bij Biesheuvel vertelden mij dat dit eigenlijk niet nodig is en dat ik eventueel een sensor kan plaatsen. Wat denken jullie?
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Gebruikersavatar
buutnhuus
Berichten: 1342
Lid geworden op: 27 feb 2010, 16:32
Locatie: Bergentheim, overijssel

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door buutnhuus » 05 jul 2014, 19:44

Ik weet niet wat compleet nieuwe silentblokken kosten. Maar lijkt me dat je voordeliger gelijk de powerflex rubbers kunt bestellen en deze in je oude behuizing drukken.. heb ik ook zo bij de mijne gedaan.
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008


Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 06 jul 2014, 00:21

@buutnhuus, ja per saldo was dat inderdaad goedkoper geweest. Maar daar zit ook weer een investering van 800 euro aan vast. Dus dit is idd iets duurder maar kan prima als je kijkt naar mijn huidige budget;)
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Gebruikersavatar
buutnhuus
Berichten: 1342
Lid geworden op: 27 feb 2010, 16:32
Locatie: Bergentheim, overijssel

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door buutnhuus » 06 jul 2014, 18:44

€800,- voor die 2 rubbers? of hebben we het beide over iets anders? :X

http://www.biesheuvel.nl/powerflex/2/45/384 €37,- p/st.
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008


Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Dutchie » 06 jul 2014, 20:43

Ik heb nog nooit e46's met standaart blokken met oliekoelers zien rijden voor de bak, lijkt mij dus beetje onnodig.

Wel zou ik de olie in de bak vervangen, ikzelf heb een mix van dikkere race olie en standaart olie.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 07 jul 2014, 12:16

buutnhuus schreef:€800,- voor die 2 rubbers? of hebben we het beide over iets anders? :X

http://www.biesheuvel.nl/powerflex/2/45/384 €37,- p/st.
Je hebt helemaal gelijk, ik dacht van als ik naar powerflex ga dan moeten meteen alle rubbers vervangen worden, maar ik had inderdaad net zo goed deze alvast voor powerflex units kunnen vervangen:p Heel stom van me;) Wel vreemd want ik heb het met die specialist er over gehad dat ik dat ook nog van plan ben.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”