probleem camshaft sensor inlet
Re: probleem camshaft sensor inlet
Ja 500 euro is wel een goed bedrag aangezien de nodige uren weer erin gaat zitten laat ze ook je solenoid checken 2 dikke vanos sensoren voorin.
Is de hele geleider gecheckt?. lijk me niet want dat zou betekenen dat je krukas ook los is geweest. Geleider bestaat uit 2 stukken en vaak door olie gebruik word het plastic hard en breekt af wat dan weer in de carterpan terecht komt.
Om eerlijk te zijn denk ik ook niet dat het ratelen van het starten afkomstig is van de ketting maar, meer naar een oude BMW kwaaltje namelijk klepstoters!.
BMW staat hier berucht onder dat klepstoters lekken en dus niet genoeg olie bovenhouden om bij koude start of 1e start geluid loos te starten.
Vroeger bij 1992 BMW gehad en hoorde in het begin ook dit voorkomen ratelen geluid. Klepstoters vervangen toen daarna nooit meer het probleem gehad.
BMW motoren zijn eigenlijk staande motoren met een beetje kantel erin vaak bij horizontaal starten van de motor hoorde je ratel geluid. Parkeerde ik langs een weg waar het aan één kan afgezakt is voor bijv. water dan start de motor geruisloos.
Mijn gevoel gaat uit naar klepstoters..
Is de hele geleider gecheckt?. lijk me niet want dat zou betekenen dat je krukas ook los is geweest. Geleider bestaat uit 2 stukken en vaak door olie gebruik word het plastic hard en breekt af wat dan weer in de carterpan terecht komt.
Om eerlijk te zijn denk ik ook niet dat het ratelen van het starten afkomstig is van de ketting maar, meer naar een oude BMW kwaaltje namelijk klepstoters!.
BMW staat hier berucht onder dat klepstoters lekken en dus niet genoeg olie bovenhouden om bij koude start of 1e start geluid loos te starten.
Vroeger bij 1992 BMW gehad en hoorde in het begin ook dit voorkomen ratelen geluid. Klepstoters vervangen toen daarna nooit meer het probleem gehad.
BMW motoren zijn eigenlijk staande motoren met een beetje kantel erin vaak bij horizontaal starten van de motor hoorde je ratel geluid. Parkeerde ik langs een weg waar het aan één kan afgezakt is voor bijv. water dan start de motor geruisloos.
Mijn gevoel gaat uit naar klepstoters..
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: probleem camshaft sensor inlet
Bij mij hebben ze vandaag de kettingspanner vervangen. Toen ik terug reed met mijn auto voelde ik dat de auto deed inhouden bij plankgas. Thuis aan de bmw scanner uitgelezen en geeft nu de volgende foutcodes aan:
- camshaft sensor inlet
- camshaft outlet control vanos
- camshaft inlet control
Mogelijk op verkeerde timing? Ik ga morgen de dealer even terugbellen zoiezo.
- camshaft sensor inlet
- camshaft outlet control vanos
- camshaft inlet control
Mogelijk op verkeerde timing? Ik ga morgen de dealer even terugbellen zoiezo.
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
- patjuh1978
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 15:37
- Locatie: Zeewolde
Re: probleem camshaft sensor inlet
Ik verdenk je krukas lagers... Als je (koud) start hoor je dan op de top van de motorgeluiden een zacht rammeltje ? Zou je ook horen als je in vrij/neutraal 2 / 2.5k (benz. 3.5k / 4k) gast houdt..
Ben benieuwd wat het is, hele circus aan problemen (1 op 1) heb ik gehad met een 2003 touring. Behoorlijk wat vervangen voordat er uiteindelijk niets meer aan te doen was (probleem kwam voor de 2k km weer terug)
Ben benieuwd wat het is, hele circus aan problemen (1 op 1) heb ik gehad met een 2003 touring. Behoorlijk wat vervangen voordat er uiteindelijk niets meer aan te doen was (probleem kwam voor de 2k km weer terug)
Re: probleem camshaft sensor inlet
Nou, laat dat zachte rammeltje maar weg. Zoals ik eerder aangaf hoor je hier het geluid: http://www.youtube.com/watch?v=EbSNVanVCOI
De ketting is trouwens niet vervangen (voor de 2e keer) omdat alles er helemaal nieuw uitziet en zonder slijtage is. Ze raden wel aan om 5W30 te gebruiken i.p.v. 0w40 i.v.m. het teruglopen van de olie. Aan het eind van dit jaar doe ik een motorflush en doe ik er weer Castrol 5w30 in.
Momenteel heb ik de rammel al zeker 1 week niet meer waargenomen. Nog steeds laat ik de sleutel een seconde of 5 in de laatste stand voor het starten staan voordat ik start. Misschien is dit wel de oplossing maar de oliewissel zal toch nog gebeuren.
De ketting is trouwens niet vervangen (voor de 2e keer) omdat alles er helemaal nieuw uitziet en zonder slijtage is. Ze raden wel aan om 5W30 te gebruiken i.p.v. 0w40 i.v.m. het teruglopen van de olie. Aan het eind van dit jaar doe ik een motorflush en doe ik er weer Castrol 5w30 in.
Momenteel heb ik de rammel al zeker 1 week niet meer waargenomen. Nog steeds laat ik de sleutel een seconde of 5 in de laatste stand voor het starten staan voordat ik start. Misschien is dit wel de oplossing maar de oliewissel zal toch nog gebeuren.
Re: probleem camshaft sensor inlet
Ze hebben de auto uitgelezen en kwamen terecht bij de valvetronic. Na verder onderzoek blijkt dat de kettinggeleider kapot is en de andere geleider kapot is en dat de timing ook niet helemaal goed staat.Phantom schreef:Bij mij hebben ze vandaag de kettingspanner vervangen. Toen ik terug reed met mijn auto voelde ik dat de auto deed inhouden bij plankgas. Thuis aan de bmw scanner uitgelezen en geeft nu de volgende foutcodes aan:
- camshaft sensor inlet
- camshaft outlet control vanos
- camshaft inlet control
Mogelijk op verkeerde timing? Ik ga morgen de dealer even terugbellen zoiezo.
Word helaas toch nog een dure reparatie.
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Re: probleem camshaft sensor inlet
Ik zie in dit topic nogal eens de termen Valvetronic en Vanos tegen en heb daarbij het idee dat deze wel eens verwisseld worden.Phantom schreef:
Ze hebben de auto uitgelezen en kwamen terecht bij de valvetronic. Na verder onderzoek blijkt dat de kettinggeleider kapot is en de andere geleider kapot is en dat de timing ook niet helemaal goed staat.
Word helaas toch nog een dure reparatie.
Valvetronic is de klepbediening die een variabele lichthoogte mogelijk maakt. Dit is de vervanger voor de gasklep. In dit topic is er een veer vervangen/vastgezet, die in dit systeem zit. Daarbij is ook de stappenmotor genoemd.
Vanos is de nokkenasversteller. Bij de N42 zit die op de inlaat en uitlaat (Dubbel Vanos) en bestaat bij een N42 uit twee delen. Een steller in het nokkenastandwiel en een regelklep in de kop. Deze laatste is te herkennen aan de voorzijde van de motor als twee ronde voorwerpen met beide een connector.
In de quote staat hier "valvetronic" terwijl de kettinggeleider defect is. Lijkt me dan het Vanos systeem.
Overigens wil ik bovenstaande even verduidelijken in het geval iemand dit topic nog eens nodig heeft om een probleem op te lossen.
Groet,
Rob
Re: probleem camshaft sensor inlet
Phantom, had jij al de vernieuwde kettingspanner geinstalleerd? Dat zou het niet meer mogen voorkomen dat een kettinggeleider breekt.
Re: probleem camshaft sensor inlet
In eerste instantie is de kettingspanner vervangen, waarschijnlijk zal dit wel de vernieuwde versie zijn.Holographic91 schreef:Phantom, had jij al de vernieuwde kettingspanner geinstalleerd? Dat zou het niet meer mogen voorkomen dat een kettinggeleider breekt.
Ja het verbaasd me ook dat die geleiders kunnen breken. Maar dat zal wel komen door de slechte spanning op de ketting.
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Re: probleem camshaft sensor inlet
Oke de vernieuwde kettingspanner zat er al een hele periode op. Had gehoopt dat het probleem van gebroken geleiders dan voorbij zou zijn . Jij had bij jou in het topic toch ook aangegeven een verhoogd olieverbruik te merken. Misschien dat er van te voren al iets mis was.
Re: probleem camshaft sensor inlet
In mijn laatste update gaf ik aan dat de ratel al even niet meer was geweest.
Echter is hij wel terug gekomen en dit is afhankelijk van de rit ervoor. Wanneer ik de dag er voor een kort ritje in de stad heb gemaakt is hij de volgende ochtend nooit hoorbaar. Wanneer ik een stuk op een buitenweg of snelweg heb gereden is hij de ochtend er na altijd hoorbaar.
De motorflush (liqui moly motor flush) is geweest en er zit nieuwe olie in; Castrol Edge 5W-30.
Echter heeft dit niks geholpen.
Omdat het niet duur is om te vervangen probeer ik nog 1 keer mijn kettingspanner maar anders weet ik het ook niet meer
Echter is hij wel terug gekomen en dit is afhankelijk van de rit ervoor. Wanneer ik de dag er voor een kort ritje in de stad heb gemaakt is hij de volgende ochtend nooit hoorbaar. Wanneer ik een stuk op een buitenweg of snelweg heb gereden is hij de ochtend er na altijd hoorbaar.
De motorflush (liqui moly motor flush) is geweest en er zit nieuwe olie in; Castrol Edge 5W-30.
Echter heeft dit niks geholpen.
Omdat het niet duur is om te vervangen probeer ik nog 1 keer mijn kettingspanner maar anders weet ik het ook niet meer
Re: probleem camshaft sensor inlet
Kettingspanner is vervangen. Er was niks bijzonders te zien aan de oude spanner...
Binnenkort zal ik een update plaatsen om te zien of dit de oplossing is geweest.
Binnenkort zal ik een update plaatsen om te zien of dit de oplossing is geweest.