Het aanschaffen, inbouwen en gebruiken van een GPS tracker, wellicht heb je er al eens aan zitten denken maar heb je de plannen weer laten varen. Ik wil hier graag ervaringen, kennis en mogelijkheden delen over deze techniek.
Op eBay, marktplaats en verscheidene (Chinese) websites kun je GPS trackers aanschaffen. Door de bomen kun je het bos niet meer zien in deze techniek, daarom een topic om wat duidelijkheid en discussies te kunnen scheppen. Zelf ben ik sinds afgelopen weekend in deze materie gedoken en zal mijn bevindingen hier met jullie delen. Dit topic open ik alvast zodat jullie je mening en ervaringen kunnen posten.
Deel hier dus vooral de do's en dont's!
Forumkeuze: Dit topic zit nu onder het 'Audio en navigatieforum' van de E46, ik vind deze techniek BMW breed toepasbaar maar heb in eerste instantie voor deze plek gekozen, zelf heb ik ook een E46. Mocht er een subforum zijn waar dit onderwerp volgens jou beter onder past dan hoor ik het graag!
Een GPS tracker schaf je niet ter preventie van diefstal aan, je gebruikt hem in dit geval om je auto (of een dergelijk roerend goed) terug te vinden nadat hij ontvreemd is. Uiteraard kun je de GPS tracker ook gebruiken om een (vakantie)route vast te leggen. Naast de toepassing in auto's zoals wij het gaan gebruiken worden ze ook vaak gebruikt om kinderen en huisdieren op te sporen (benieuwd wat je kat uitspookt als hij niet bij jou op schoot zit?)
GPS Tracker aanschaffen, inbouwen en gebruiken
GPS Tracker aanschaffen, inbouwen en gebruiken
Laatst gewijzigd door TimHG op 14 jul 2014, 09:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- patjuh1978
Re: GPS Tracker aanschaffen, inbouwen en gebruiken
kan makkelijker.. Heb zelf een oude iphone4 in de auto verwerkt welke aan een continue stroom zit (onder hoedenplank). Zit geen abonnement op de phone maar navigatie en whatsapp e.d. werken gewoon zonder een abo.
Nooit hoeven gebruiken maar ik heb de HW ID van de telefoon waarmee de GPS code opgezocht kan worden welke de politie kan gebruiken om op te vragen waar de auto staat.
Kosten ? eigenlijk niets, was een oude telefoon
PS: Het schijnt ook gewoon te kunnen met een tomtom, geen idee echter als die wellicht teveel stroom vreet om alarm af te laten gaan of om accu problemen te veroorzaken. De ip4 gebruikt nagenoeg niets met alleen GPS aan.. iedergeval geen alarm of accu problemen door gehad.
Nooit hoeven gebruiken maar ik heb de HW ID van de telefoon waarmee de GPS code opgezocht kan worden welke de politie kan gebruiken om op te vragen waar de auto staat.
Kosten ? eigenlijk niets, was een oude telefoon
PS: Het schijnt ook gewoon te kunnen met een tomtom, geen idee echter als die wellicht teveel stroom vreet om alarm af te laten gaan of om accu problemen te veroorzaken. De ip4 gebruikt nagenoeg niets met alleen GPS aan.. iedergeval geen alarm of accu problemen door gehad.
Heb ik idd ook aan zitten denken, een oude iphone er in plaatsen, maar dan moet je toch wel je apple id op deze telefoon veranderen ? Dan kun je via zoek mijn iphone de locatie bepalen. Ben wel beetje verbaasd dat dit niet teveel stroom weg trekt.
- patjuh1978
Apple ID heb je gelijk in. Ik heb destijds met het krijgen van een nieuwe telefoon (zakelijk) een fuckdroid gekregen dus kon ik de apple ID op die foon behouden (stonden toch nagenoeg geen apps op). Zou aanzich niet uit moeten maken, je kunt zo een nieuwe ID aanmaken en die op je oude telefoon zetten.
Waarom het niet veel stroom kost is vrij simpel :
- Scherm staat uit, je bediend hem immers niet
- GPS doet niets als je stil staat, GPS software op de telefoon doet er pas iets mee als je ook beweegt. Dit is een combinatie van g-sensor en gps software.
Wat je eventueel vrij simpel kan doen is natuurlijk je telefoon voorzien van stroom waarbij je de min of plus onderbreekt via een verstopte schakelaar. Dan kun je je "tracker" aan/uit zetten
Waarom het niet veel stroom kost is vrij simpel :
- Scherm staat uit, je bediend hem immers niet
- GPS doet niets als je stil staat, GPS software op de telefoon doet er pas iets mee als je ook beweegt. Dit is een combinatie van g-sensor en gps software.
Wat je eventueel vrij simpel kan doen is natuurlijk je telefoon voorzien van stroom waarbij je de min of plus onderbreekt via een verstopte schakelaar. Dan kun je je "tracker" aan/uit zetten
- patjuh1978
PS : Zoek je iphone werkt weer net wat anders geloof ik. Ik heb gewoon geinformeerd bij de politie hoe dit te werk gaat. Ze zijn niet vrijgevig met informatie maar bevestigen wel dat een actieve telefoon met een GPS verbinding getracked kan worden. GPS codes zijn gerelateerd (en uniek) aan de hardware serial ID van het apparaat waar het in zit en voor de politie opvraagbaar. Je zult er wel goed aan doen om te zorgen dat je een telefoon gebruikt waarbij ook zichtbaar is dat jij de eigenaar bent.
Ik heb in mijn geval de originele bon nog van de IP4 toen hij geleverd werd, hier staat weer een serial op van de leverancier die weer relateert aan de serial van de iphone zelf... en zo is het kringetje rond.
Ik heb in mijn geval de originele bon nog van de IP4 toen hij geleverd werd, hier staat weer een serial op van de leverancier die weer relateert aan de serial van de iphone zelf... en zo is het kringetje rond.
Aha, ik snap het. Goed idee om schakelaartje in te bouwen, kan nooit geen kwaad natuurlijk. Nu even wachten tot vrouwtje of ik een andere foon koop
Dank voor de info ! Zeer nuttig dit.
Dank voor de info ! Zeer nuttig dit.