NLE46Touring's 2001 325i touring
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Zo ..na een avondje de hele bijbel bij elkaar gevloekt te hebben zit ik weer achter de PC. Ik dacht ''even'' mijn radio om te bouwen. Vandaag mijn frame naar 1-din opgehaald samen met antenne verloopkabel. Bij het bedrijf op de stoep de radio aangesloten ..niks aan de hand. cd/aux etc gewoon goed ..Tuner niks nada. Incl verloop werkt dit nog niet. Zit los contact in de connectoren waardoor ik alleen maar ruis krijg(rare aansluiting trouwens). Nu is het plan om hier een normale coax aansluiting van te maken zodat hij op iedere autoradio past (solderen dus). Nu zit het tijdelijk even met een knijpverbinding vast (knijpschoentjes). Verder dacht ik dat het radio frame zo ging passen ..ook weer niet het geval. Als ik het frame zo plaats dan knelt hij bij de houten sierlijst (waar _#@(!*#*! net een klein stukje vanaf gesprongen is ) Iemand meer ervaring met zoiets???
Kortom ..mijn eigen radio zit er nu los in het frame ingeschoven ..met half werkend tuner ontvangst ....
Kortom ..mijn eigen radio zit er nu los in het frame ingeschoven ..met half werkend tuner ontvangst ....
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Wie niet waagt ..wie niet wint ...
Vandaag even bij de dealer langs gegaan om de blokjes ..waar het houtwerk zich in vast grijpt ... op te halen. Enkele waren verdwenen en sommige kapot. Dus nu 10 blokjes gehaald en nog eens geprobeerd het frame er in te proppen.
Het blijkt dus dat het 1din frame lichtelijk het houtwerk verduwt en daarom de nokjes van het houtwerk tegen die van de radio geleider aan drukt. Na advies van de lokale audio boer deze er maar vakkundig eraf gezaagd Nu past het geheel voor 99.5% goed (links boven nog ietsjes uit het gelid, maar voor nu goed genoeg).
PS: iemand nog zo'n houten paneeltje liggen voor rondom de radio? Zoals je ziet mis ik sinds kort een klein stukje ...
Vandaag even bij de dealer langs gegaan om de blokjes ..waar het houtwerk zich in vast grijpt ... op te halen. Enkele waren verdwenen en sommige kapot. Dus nu 10 blokjes gehaald en nog eens geprobeerd het frame er in te proppen.
Het blijkt dus dat het 1din frame lichtelijk het houtwerk verduwt en daarom de nokjes van het houtwerk tegen die van de radio geleider aan drukt. Na advies van de lokale audio boer deze er maar vakkundig eraf gezaagd Nu past het geheel voor 99.5% goed (links boven nog ietsjes uit het gelid, maar voor nu goed genoeg).
PS: iemand nog zo'n houten paneeltje liggen voor rondom de radio? Zoals je ziet mis ik sinds kort een klein stukje ...
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Vind het eerlijk gezegd geen gezicht maargoed het is jouw auto natuurlijk .
BMW Business CD icm usb aansluiting (grom, oid) was 10x mooier .
BMW Business CD icm usb aansluiting (grom, oid) was 10x mooier .
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Niet het mooiste maar wel een stuk beter. Voor mijn gevoel ook meer (RMS) power achter de hand. Klank en zuiverheid nogal een tikkeltje beter. En daarbij de mogelijkheid om een externe versterker(tje) aan te sluiten voor de audio upgrade voorin wat aan aan komt.Quadrantz schreef:Vind het eerlijk gezegd geen gezicht maargoed het is jouw auto natuurlijk .
BMW Business CD icm usb aansluiting (grom, oid) was 10x mooier .
de OEM radio is mij wat te beperkt in zijn mogelijkheden (audio etc) en voor de wisselaar hoef ik het ook niet te doen aangezien deze bij een beetje klinkerweg al overslaat en cassettebandjes ook niet meer van deze tijd is
- Outside the Box
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:03
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Ik hou niet zo van de touring uitvoeringen maar hij ziet er wel heel goed onderhouden uit.
Veel plezier ermee!
Veel plezier ermee!
mijn showroom viewtopic.php?f=29&t=40928
E46 328 Coupe
E46 328 Coupe
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Gelukkig verschillen de smaken nogal Ik kijk vanuit een praktisch oogpunt. Genoeg ruimte ..ideaal als je spullen wil vervoeren..en vind de touring net wat mooier dan de sedan. Heb vaker mensen in de auto en vind een coupe dan ook echt niet praktisch voor mij.Outside the Box schreef:Ik hou niet zo van de touring uitvoeringen maar hij ziet er wel heel goed onderhouden uit.
Veel plezier ermee!
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring UPDATE :)
Gisterenavond de auto nog voor wat kleinigheidjes weg gebracht die inmiddels netjes onder garantie vervangen/verholpen zijn
- Ik merkte dat bij het schakelen soms een kleine ''bonk'' hoorde. Ik dacht in eerste instantie aan speling op de aandrijflijn, maar naar mate ik beter op ging letten leek dit eerder op het best hard aangrijpen van de koppeling.
Nu blijkt er een CDV klep gemonteerd te zijn (soort klep/vernauwing in de hydrauliek leiding naar de bak) die schokken tegen moet houden (abrupt koppeling laten schieten etc,schade voorkoming). Nu heb ik dit eens opgezocht en het schijnt vaak voor te komen dat mensen deze laten verwijderen om zo een gevoeligere koppeling te krijgen die met ook wat soepeler aangrijpt. Dit is ook bij mij het geval. Best een groot verschil!
http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... =11&t=4458
- PDC werkt vaak niet/nauwelijks. Dit is sinds een week of 2. Netjes 2 parkeersensoren vervangen
- Kachelventilator slingerde nogal in snelheid bij koude start. Kachelweerstand vervangen.
- RA portier instaplijst vast gezet
- RA schakelaar elektrische ramen vervangen (behuizing wat gescheurd)
Al met al is hij nu weer zoals het hoort. Gelukkig dat er 3 maanden garantie op zat
Ook pluspuntje ..kreeg als leenauto een 318ti Compact mee ..ook leuk om eens even mee te sturen!
Oja ..en dan nog even dit (staat al op het algemene forum,maar toch voor de handigheid)
http://www.autoblog.nl/nieuws/airbag-pr ... aald-68636
E46 terugroep actie!
- Ik merkte dat bij het schakelen soms een kleine ''bonk'' hoorde. Ik dacht in eerste instantie aan speling op de aandrijflijn, maar naar mate ik beter op ging letten leek dit eerder op het best hard aangrijpen van de koppeling.
Nu blijkt er een CDV klep gemonteerd te zijn (soort klep/vernauwing in de hydrauliek leiding naar de bak) die schokken tegen moet houden (abrupt koppeling laten schieten etc,schade voorkoming). Nu heb ik dit eens opgezocht en het schijnt vaak voor te komen dat mensen deze laten verwijderen om zo een gevoeligere koppeling te krijgen die met ook wat soepeler aangrijpt. Dit is ook bij mij het geval. Best een groot verschil!
http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... =11&t=4458
- PDC werkt vaak niet/nauwelijks. Dit is sinds een week of 2. Netjes 2 parkeersensoren vervangen
- Kachelventilator slingerde nogal in snelheid bij koude start. Kachelweerstand vervangen.
- RA portier instaplijst vast gezet
- RA schakelaar elektrische ramen vervangen (behuizing wat gescheurd)
Al met al is hij nu weer zoals het hoort. Gelukkig dat er 3 maanden garantie op zat
Ook pluspuntje ..kreeg als leenauto een 318ti Compact mee ..ook leuk om eens even mee te sturen!
Oja ..en dan nog even dit (staat al op het algemene forum,maar toch voor de handigheid)
http://www.autoblog.nl/nieuws/airbag-pr ... aald-68636
E46 terugroep actie!
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Top dat het allemaal netjes onder garantie is opgelost! Hopelijk kun je er nu weer ff tegen
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Ik ook! Nu kunnen de upgrades/aanpassingen gaan beginnen Zal binnenkort is rondje om de auto lopen wat er nog anders mag/beter mag.Quadrantz schreef:Top dat het allemaal netjes onder garantie is opgelost! Hopelijk kun je er nu weer ff tegen
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Moet je daarvoor om de auto lopen?
ik kan zo al een lijstje bedenken bij mijn auto
ik kan zo al een lijstje bedenken bij mijn auto
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring NEXT: Audio!
Ook gisteren weer eens even bezig geweest met de touring. Aangezien ik het audio gedeelte aan wil gaan pakken (en ik nogal eens gebeld wordt in de auto) ben ik eens naar mijn ''vaste'' audio zaak gegaan om eens wat informatie in te winnen rondom headunits en mogelijkheden in speakers. Om te beginnen de headunits bekeken. Mijn ''eisen'' waren USB/AUX en natuurlijk bluetooth. Ik heb onlangs een radio gemonteerd (zie vorige posts) maar helaas bevat deze geen bluetooth en had deze toch nog liggen uit een andere auto...
Nu ben ik eens gaan proberen en kijken wat mij het beste beviel en ben toch weer terug gestapt naar Kenwood. Ik heb nu 3 Pioneer radio's in het verleden gehad en beviel me opzich goed.. al begonnen de eerste 2 na enkele jaren al slechter te klinken of zelfs 1 kant uit te vallen.
Mijn oog is gisteren op een Kenwood KDC-BT44u gevallen:
Strakke vormgeving. Instelbare kleuren (dus aan te passen aan dashboard verlichting) en wat hem ook wat strakker maakt in mijn ogen is dat CD speler af te sluiten is met een soort klepje.
Verder uiteraard zoals vermeld Bluetooth ..2x USB (voor en achter) ..1x Pre-Out (voor je versterker) en AUX aansluiting.
Mijn microfoon wou ik in eerste instantie op de plek van de originele af-fabriek microfoon plaatsen maar dit was niet echt een goede optie. Te veel ''Mc-Gyver'' werk om dat goed te krijgen en wat dan ook ten koste ging van kwaliteit van de microfoon. Nu zit hij net boven de binnenspiegel aan de hemel gemonteerd. Kabel loopt vervolgens richting de A-stijl (3x Torx T20) en gaat vervolgens na het demonteren van de deurrubbers aan de zijkant het dashboard in. Al met al een beetje priegelen had het geheel toch in een uurtje wel voor elkaar .
Qua speakers ben ik met mijn eigen USB eens naar de luisterhoek gelopen. Hier zijn verschillende merken (allemaal 16,5cm) gemonteerd. Focal/Hertz/Gladen en Audison waren dan ook de smaken die leverbaar waren.
Focal speelt opzich erg mooi (in hoe verre je een test opstelling kunt vergelijken met in-car beleving) en merk dat deze met name op de muziekliefhebbers gericht zijn. Speelt strak maar naar mijn mening te weinig ''laag''.
De volgende patient was Gladen (de One serie en SQX165). Beide spelen strak en bevatten een aardig stuk laag en vrij heldere midden/hoge tonen. Dit beviel me erg goed. Hertz speelde hierna nog even en beviel met net als Gladen aardig goed. Audison (moederbedrijf van Hertz) speelde ongeveer gelijk aan Hertz.
Mijn keuze is dan (tot nu toe ) dan toch op Gladen(zelfde fabrikant als Audio-System) gevallen. Tegen die tijd dat dit daaadwerkelijk allemaal gerealiseerd wordt zal ik mijn auto ook door het bedrijf laten voorzien van deze speakers en ... aangezien de akoestiek van de deuren ook nogal te wensen over laat ... meteen de boel laten dempen.
Wat ik wel zelf ga doen op korte termijn is de speakers achterin vervangen. Ik heb nog een set DLS 16,5cm liggen uit een andere auto. Deze wil ik ..heb ze toch liggen.. achterin bouwen ook daar wat meer dynamiek te creëren. Onder het motte ..als we dan toch bezig zijn...
Wordt vervolgd
Nu ben ik eens gaan proberen en kijken wat mij het beste beviel en ben toch weer terug gestapt naar Kenwood. Ik heb nu 3 Pioneer radio's in het verleden gehad en beviel me opzich goed.. al begonnen de eerste 2 na enkele jaren al slechter te klinken of zelfs 1 kant uit te vallen.
Mijn oog is gisteren op een Kenwood KDC-BT44u gevallen:
Strakke vormgeving. Instelbare kleuren (dus aan te passen aan dashboard verlichting) en wat hem ook wat strakker maakt in mijn ogen is dat CD speler af te sluiten is met een soort klepje.
Verder uiteraard zoals vermeld Bluetooth ..2x USB (voor en achter) ..1x Pre-Out (voor je versterker) en AUX aansluiting.
Mijn microfoon wou ik in eerste instantie op de plek van de originele af-fabriek microfoon plaatsen maar dit was niet echt een goede optie. Te veel ''Mc-Gyver'' werk om dat goed te krijgen en wat dan ook ten koste ging van kwaliteit van de microfoon. Nu zit hij net boven de binnenspiegel aan de hemel gemonteerd. Kabel loopt vervolgens richting de A-stijl (3x Torx T20) en gaat vervolgens na het demonteren van de deurrubbers aan de zijkant het dashboard in. Al met al een beetje priegelen had het geheel toch in een uurtje wel voor elkaar .
Qua speakers ben ik met mijn eigen USB eens naar de luisterhoek gelopen. Hier zijn verschillende merken (allemaal 16,5cm) gemonteerd. Focal/Hertz/Gladen en Audison waren dan ook de smaken die leverbaar waren.
Focal speelt opzich erg mooi (in hoe verre je een test opstelling kunt vergelijken met in-car beleving) en merk dat deze met name op de muziekliefhebbers gericht zijn. Speelt strak maar naar mijn mening te weinig ''laag''.
De volgende patient was Gladen (de One serie en SQX165). Beide spelen strak en bevatten een aardig stuk laag en vrij heldere midden/hoge tonen. Dit beviel me erg goed. Hertz speelde hierna nog even en beviel met net als Gladen aardig goed. Audison (moederbedrijf van Hertz) speelde ongeveer gelijk aan Hertz.
Mijn keuze is dan (tot nu toe ) dan toch op Gladen(zelfde fabrikant als Audio-System) gevallen. Tegen die tijd dat dit daaadwerkelijk allemaal gerealiseerd wordt zal ik mijn auto ook door het bedrijf laten voorzien van deze speakers en ... aangezien de akoestiek van de deuren ook nogal te wensen over laat ... meteen de boel laten dempen.
Wat ik wel zelf ga doen op korte termijn is de speakers achterin vervangen. Ik heb nog een set DLS 16,5cm liggen uit een andere auto. Deze wil ik ..heb ze toch liggen.. achterin bouwen ook daar wat meer dynamiek te creëren. Onder het motte ..als we dan toch bezig zijn...
Wordt vervolgd
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Zo ..vandaag weer eens een grote investering gedaan
Lampen voorzijde eerder deze maand al vervangen door zogenaamde Ultra White lampen. Erg goedkoop (al eerder ervaring mee gehad) en werken in mijn ogen aardig goed. Borden reflecteren netjes eveneens als de wegbelijning en in het verleden best een goede levensduur (vorige auto 3 á 4 jaar)
Verder merkte ik onlangs dat LV mijn stadslicht nog wel eens uitviel. Met als gevolg dat ik dus nieuwe lampjes ging halen (blue-vison philips). Nadat ik mijn motorkap geopend had merkte ik dat het lampje aardig los in de fitting zat. Aangezien je vrijwel alles via internet kunt bestellen ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe fitting/houder. Helaas moest ik iets meer hebben dan alleen dat wat niet leverbaar/op voorraad was via die site dus maar even een belletje naar de dealer gedaan.
- 2 Kentekenverlichting kapjes besteld (set van 2)
- 2 stadslicht fittingen/houders
Totaal: €23,55
Nu ben ik nog aan het bedenken wat voor lampjes ik ga gebruiken voor de kenteken verlichting. Ik wil een beetje van dat gelige halogeen licht af en twijfel dan ook nog of ik led (can-bus proof setje)ga gebruiken of helder witte buis lampjes. Moet in ieder geval niet van die kermis verlichting worden ..maar netjes en strak. Vaak zie je wat duistere figuren rijden met dergelijke auto's met verlichting die het halve wegdek verlicht. Dit is natuurlijk wat eh...
maar goed .. weer een update dus! Foto volgen nog ...
Lampen voorzijde eerder deze maand al vervangen door zogenaamde Ultra White lampen. Erg goedkoop (al eerder ervaring mee gehad) en werken in mijn ogen aardig goed. Borden reflecteren netjes eveneens als de wegbelijning en in het verleden best een goede levensduur (vorige auto 3 á 4 jaar)
Verder merkte ik onlangs dat LV mijn stadslicht nog wel eens uitviel. Met als gevolg dat ik dus nieuwe lampjes ging halen (blue-vison philips). Nadat ik mijn motorkap geopend had merkte ik dat het lampje aardig los in de fitting zat. Aangezien je vrijwel alles via internet kunt bestellen ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe fitting/houder. Helaas moest ik iets meer hebben dan alleen dat wat niet leverbaar/op voorraad was via die site dus maar even een belletje naar de dealer gedaan.
- 2 Kentekenverlichting kapjes besteld (set van 2)
- 2 stadslicht fittingen/houders
Totaal: €23,55
Nu ben ik nog aan het bedenken wat voor lampjes ik ga gebruiken voor de kenteken verlichting. Ik wil een beetje van dat gelige halogeen licht af en twijfel dan ook nog of ik led (can-bus proof setje)ga gebruiken of helder witte buis lampjes. Moet in ieder geval niet van die kermis verlichting worden ..maar netjes en strak. Vaak zie je wat duistere figuren rijden met dergelijke auto's met verlichting die het halve wegdek verlicht. Dit is natuurlijk wat eh...
maar goed .. weer een update dus! Foto volgen nog ...
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
Even wat updates!
Vandaag de 222.555 aangetikt Helaas was ik net te laat voor de 222.222
Inmiddels ook lekker burgerlijke winterwielen (staal) eronder. Deze heb ik onlangs aangeschaft en bevallen goed (foto's volgen nog)
Van 225-45-17 naar 205-55-16 dus
Olieverbruik onlangs gepijlt (eerste keer sinds aanschaf in Juni). Netjes tussen 3/4 en 4/4 op de pijlstok. Ongeveer 6000 mee gereden 6 maandjes.
Kleine wintercheck gedaan waarbij ik meteen 1 kentekenlampje vervangen (glaasjes heb ik,moeten nog gedaan worden).
Bak olie controle ..ongeveer half litertje bij (zweet iets wat op de keerring richting aandrijfas.
Diff olie controle ..niet noodzakelijk om bij te vullen. Zweet minimaal op keerring links
Kleppendekselpakking zweet lichtelijk ...waardoor er een kleine drup via de lambdasonde naar beneden glijd (bekabeling) en daar op me uitlaat komt. Dus bij lange ritten en even stilstaan bij stoplichten een apart geurtje.
Looprollen multiriem beginnen wat lawaai te maken. Althans daar lijkt het op. Bij koude start hoor je een licht gejank wat als een lager klinkt.
Dus wat ik op korte termijn aan wil pakken is:
- looprollen/steunrollen van de multi-riem
- Kleppendekselpakking
- 2 kentekenglaasjes vervangen (liggen klaar)
- Stadslichthouders (zie iedere post) vervangen
Kortom ..plan van aanpak is bekend ..nu nog het uitvoeren
Vandaag de 222.555 aangetikt Helaas was ik net te laat voor de 222.222
Inmiddels ook lekker burgerlijke winterwielen (staal) eronder. Deze heb ik onlangs aangeschaft en bevallen goed (foto's volgen nog)
Van 225-45-17 naar 205-55-16 dus
Olieverbruik onlangs gepijlt (eerste keer sinds aanschaf in Juni). Netjes tussen 3/4 en 4/4 op de pijlstok. Ongeveer 6000 mee gereden 6 maandjes.
Kleine wintercheck gedaan waarbij ik meteen 1 kentekenlampje vervangen (glaasjes heb ik,moeten nog gedaan worden).
Bak olie controle ..ongeveer half litertje bij (zweet iets wat op de keerring richting aandrijfas.
Diff olie controle ..niet noodzakelijk om bij te vullen. Zweet minimaal op keerring links
Kleppendekselpakking zweet lichtelijk ...waardoor er een kleine drup via de lambdasonde naar beneden glijd (bekabeling) en daar op me uitlaat komt. Dus bij lange ritten en even stilstaan bij stoplichten een apart geurtje.
Looprollen multiriem beginnen wat lawaai te maken. Althans daar lijkt het op. Bij koude start hoor je een licht gejank wat als een lager klinkt.
Dus wat ik op korte termijn aan wil pakken is:
- looprollen/steunrollen van de multi-riem
- Kleppendekselpakking
- 2 kentekenglaasjes vervangen (liggen klaar)
- Stadslichthouders (zie iedere post) vervangen
Kortom ..plan van aanpak is bekend ..nu nog het uitvoeren
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
232.286km
Zo weer duizenden km's verder. Geen echte problemen gehad.
Nu:
- Winterbanden (stalen velgen)
- Kleppendekselpakking vervangen
- Kentekenglaasjes zijn vervangen
- 0.5L olie bijgevuld op +- 2500km (incl ritje naar Luxemburg afgelopen Augustus)
Kortom mij hoor je niet klagen .
Wat ik wel nog na wil kijken is de souplesse onderin. Vooral met koude motor wat aan de ruwe kant. Zelf denk ik aan de stappenmotor o.i.d.
Zo weer duizenden km's verder. Geen echte problemen gehad.
Nu:
- Winterbanden (stalen velgen)
- Kleppendekselpakking vervangen
- Kentekenglaasjes zijn vervangen
- 0.5L olie bijgevuld op +- 2500km (incl ritje naar Luxemburg afgelopen Augustus)
Kortom mij hoor je niet klagen .
Wat ik wel nog na wil kijken is de souplesse onderin. Vooral met koude motor wat aan de ruwe kant. Zelf denk ik aan de stappenmotor o.i.d.
Re: NLE46Touring's 2001 325i touring
VANOS al een keertje gereviseerd? Dat scheelt bij mij echt enorm, vooral bij koud blok.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||