Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
- casper sporck
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 nov 2013, 20:18
- Locatie: dordrecht
Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
goedeavond allemaal,
gisteren ontdekte ik bij mijn e46 ,316i ,1.9 motor ,2001 dat ik een koelvloeistof lekkage had.
Vandaag op de zaak gezocht naar de oorzaak,maar in 1e instantie niets gevonden.
Nadat ik de beschermingsplaat aan de onderkant weghaalde,zag ik dat er koelvloeistof lekte aan de achterkant van de kop.
Het liep vanaf het hard plastic stuk ( onderdeelnummer:11 53 1 708 808,aansluitelement ) zo via het blok over de versnellingsbak.
Nu weet ik in ieder geval dat daar de lekkage zat,...dus besteld en zaterdag monteren.
Na het openen van de dop op het reservoir ,zag ik dat er olie bij het koelvloeistof zat.
Het was schone olie en ik denk dat het bij de vorige eigenaar verkeerd is gegaan.
Want het zag er niet uit als sludge.
Heeft er iemand nog een idee of suggestie ,hoe ik dit kan aanpakken ?????
Heeft iemand dit trouwens ook wel eens gehad bij zijn e46?
Ik ga in ieder geval de koelvloeistof aftappen en het reservoir schoonmaken.
Kijken wat er dan nog tevoorschijn komt.
Ik zal zaterdag een update geven met wat ik gevonden heb,...........
gisteren ontdekte ik bij mijn e46 ,316i ,1.9 motor ,2001 dat ik een koelvloeistof lekkage had.
Vandaag op de zaak gezocht naar de oorzaak,maar in 1e instantie niets gevonden.
Nadat ik de beschermingsplaat aan de onderkant weghaalde,zag ik dat er koelvloeistof lekte aan de achterkant van de kop.
Het liep vanaf het hard plastic stuk ( onderdeelnummer:11 53 1 708 808,aansluitelement ) zo via het blok over de versnellingsbak.
Nu weet ik in ieder geval dat daar de lekkage zat,...dus besteld en zaterdag monteren.
Na het openen van de dop op het reservoir ,zag ik dat er olie bij het koelvloeistof zat.
Het was schone olie en ik denk dat het bij de vorige eigenaar verkeerd is gegaan.
Want het zag er niet uit als sludge.
Heeft er iemand nog een idee of suggestie ,hoe ik dit kan aanpakken ?????
Heeft iemand dit trouwens ook wel eens gehad bij zijn e46?
Ik ga in ieder geval de koelvloeistof aftappen en het reservoir schoonmaken.
Kijken wat er dan nog tevoorschijn komt.
Ik zal zaterdag een update geven met wat ik gevonden heb,...........
Re: Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
Weet je zeker dat het dan toch niet je koppakking is? Olie bij de kvs lijkt mij een slechte zaak.
- casper sporck
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 nov 2013, 20:18
- Locatie: dordrecht
Re: Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
hij rookt helemaal niet en loopt gewoon netjes,
verders zitten er op de peilstok geen luchtbelletjes.
Temperatuur meter blijft mooi in het midden staan,en loopt ook niet op
verders zitten er op de peilstok geen luchtbelletjes.
Temperatuur meter blijft mooi in het midden staan,en loopt ook niet op
- casper sporck
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 nov 2013, 20:18
- Locatie: dordrecht
Re: Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
Gisteren aan de auto gewerkt,
we hebben de koelvloeistof afgetapt, alle slangen en het koelvloeistofreservoir gedemonteerd.
Bij het koelvloeistof zaten verder geen sporen van olie,
dus denk ik dat de vorige eigenaar misschien iets verkeerd heeft gedaan.
Het olie niveau was ook op een normaal niveau blijven staan, dus naar mijn idee geen lekkage naar een olie kanaal.
we hebben het oude aansluitdeel achter op de cilinderkop gedemonteerd ,waar de lekkage te zien was.
Toen we deze gedemonteerd hadden zagen we dat het bovenste pijpje afgebroken was,
het reststukje zat nog in de slang.
Tevens zat de slang zo los dat er wel lekkage moest zijn.
De opstaande rand waar de o ring op zit ,was ook helemaal gebroken en afgebrokkeld.
We hebben de resten eruit moeten breken en schrapen.
Daarna de hele boel gereinigd en opgeschuurd ,beetje vet aan de nieuwe o ring ,en zo het pijpje weer terug gemonteerd op de kop.
Op zich is het een redelijk te doen ,als je niet te dikke armen en handen hebt.
Na alle slangen e.d gereinigd te hebben alles weer terug gebouwd.
Daarna het systeem weer afgevuld en ontlucht.
Er waren verder geen lekkage's meer te zien op de onderdelen.
Nu even een 400km rijden en daarna de boel weer even nakijken.
Bij BMW Den Haag vertelde ze al dat ook dit onderdeel een zwak punt was van dit type auto.
Er werdt ook geadviseerd om het kvs reservoir in de gaten te houden.
Mochten er nog dingen tevoorschijn komen ,zal ik het hier op het forum posten.
we hebben de koelvloeistof afgetapt, alle slangen en het koelvloeistofreservoir gedemonteerd.
Bij het koelvloeistof zaten verder geen sporen van olie,
dus denk ik dat de vorige eigenaar misschien iets verkeerd heeft gedaan.
Het olie niveau was ook op een normaal niveau blijven staan, dus naar mijn idee geen lekkage naar een olie kanaal.
we hebben het oude aansluitdeel achter op de cilinderkop gedemonteerd ,waar de lekkage te zien was.
Toen we deze gedemonteerd hadden zagen we dat het bovenste pijpje afgebroken was,
het reststukje zat nog in de slang.
Tevens zat de slang zo los dat er wel lekkage moest zijn.
De opstaande rand waar de o ring op zit ,was ook helemaal gebroken en afgebrokkeld.
We hebben de resten eruit moeten breken en schrapen.
Daarna de hele boel gereinigd en opgeschuurd ,beetje vet aan de nieuwe o ring ,en zo het pijpje weer terug gemonteerd op de kop.
Op zich is het een redelijk te doen ,als je niet te dikke armen en handen hebt.
Na alle slangen e.d gereinigd te hebben alles weer terug gebouwd.
Daarna het systeem weer afgevuld en ontlucht.
Er waren verder geen lekkage's meer te zien op de onderdelen.
Nu even een 400km rijden en daarna de boel weer even nakijken.
Bij BMW Den Haag vertelde ze al dat ook dit onderdeel een zwak punt was van dit type auto.
Er werdt ook geadviseerd om het kvs reservoir in de gaten te houden.
Mochten er nog dingen tevoorschijn komen ,zal ik het hier op het forum posten.
Re: Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
Hoi Even een vraag:
Ik heb onlangs een 325i automaat van 1990 gekocht, met 150000km
De auto is zeer weinig gebruikt/ amper warm gereden denk ik.
De motor ets moet echt een onderhouds beurt hebben.
Ik ontdekte onderin het koelresrvoir een olie achtige substantie.
Kun je mij adviseren wat dit kan zijn een wat ik hieraan kan doen ?>
Bij voorbaat dank.
Ik heb onlangs een 325i automaat van 1990 gekocht, met 150000km
De auto is zeer weinig gebruikt/ amper warm gereden denk ik.
De motor ets moet echt een onderhouds beurt hebben.
Ik ontdekte onderin het koelresrvoir een olie achtige substantie.
Kun je mij adviseren wat dit kan zijn een wat ik hieraan kan doen ?>
Bij voorbaat dank.
BMW 323i coupe
Re: Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
Grote kans dat bij die wagen de koelvloeistof nooit is ververst geweest. Iets wat geadviseerd wordt om de 2 jaar te doen. Tegenwoordig kan met die nieuwere vloeistoffen de termijn wat opgerekt worden.
Ik denk dat je er goed aan doet om het blok/koelsysteem eens goed te spoelen (al zou ik dan weer niet weten hoe dat moet, wellicht iemand anders?).
Per definitie is het goed om de wagen een algehele grote beurt te geven. Bij korte stukjes rijden raakt de olie ook snel vervuild, ofwel heb je meer last van slutch in het blok. Daar spoelen (het olie gerelateerde deel van het blok) zou ook niet overbodig zijn.
Ik denk dat je er goed aan doet om het blok/koelsysteem eens goed te spoelen (al zou ik dan weer niet weten hoe dat moet, wellicht iemand anders?).
Per definitie is het goed om de wagen een algehele grote beurt te geven. Bij korte stukjes rijden raakt de olie ook snel vervuild, ofwel heb je meer last van slutch in het blok. Daar spoelen (het olie gerelateerde deel van het blok) zou ook niet overbodig zijn.
Re: Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
Bedankt voor je reactie, ik moet het blok inderdaad een goedeservice geven, is door vorige eigenaar, die de auto als 2e auto gebruikt heeft, niet secuur bij gehouden.
Verder loopt de motor wel mooi strak en de bak schakelt goed, zonder overdreven schokken of bonken.
Ik zou het blok inderdaad moeten laten spoelen, ik zal eens op internet gaan kijken hiervoor....
Verder loopt de motor wel mooi strak en de bak schakelt goed, zonder overdreven schokken of bonken.
Ik zou het blok inderdaad moeten laten spoelen, ik zal eens op internet gaan kijken hiervoor....
BMW 323i coupe
Re: Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
Koelvloeistof wordt om de 4 jaar ververst, remvloeistof elke 2 jaar. Dit is al een aardige tijd zo bij BMW.
Het koelvloeistofreservoir zit naast de radiator, dus als je daar olie onderin ziet zitten dan heb je ook nog een probleem dat er niet genoeg koelvloeistof aanwezig is.
Het spoelen van het blok kan op verschillende manieren. Met gewoon water of met een reiniger aan water toegevoegd.
Mocht je dit zelf niet aandurven, zoek een goed (universeel) bedrijf. BMW's hebben mooie techniek, maar het is ook geen rocket science allemaal.
Succes,
Rob
Het koelvloeistofreservoir zit naast de radiator, dus als je daar olie onderin ziet zitten dan heb je ook nog een probleem dat er niet genoeg koelvloeistof aanwezig is.
Het spoelen van het blok kan op verschillende manieren. Met gewoon water of met een reiniger aan water toegevoegd.
Mocht je dit zelf niet aandurven, zoek een goed (universeel) bedrijf. BMW's hebben mooie techniek, maar het is ook geen rocket science allemaal.
Succes,
Rob
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
En spoelen is niks meer dan het systeem leeg laten lopen, en opnieuw vullen met water of reinigingsmiddel. Vervolgens de motor laten lopen en warm laten worden zodat ook de thermostaten open gaan. Vervolgens weer leeg laten lopen en indien nodig nog een keer herhalen.
Re: Koelvloeistof lekkage achterzijde blok
bedankt voor jullie tips hierin, ik zal dit eens uitzoeken, zaak is dat het blok een goede onderhoudsbeurt krijgt en weer up te date is.
BMW 323i coupe