Remmerij vervangen, Diverse vragen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
SubCityZero

Remmerij vervangen, Diverse vragen

Bericht door SubCityZero » 27 jul 2014, 22:34

Beste leden,

Vandaag begon ik met het vervangen van remblokken, kwam echter niet ver want nergens is inbus sleutel 7mm te vinden, maar begon al fout bij de moer van het olie ventiel op de remklauw. Hier zit zo'n rubberen dop op.

Mijn eerste vraag is dus: hoeveel nm torsie moet ik uitoefen op die bout (ventiel) voor het correct vast zetten?
Ten tweede: als ik ooit een 7mm inbus heb gevonden, met hoe veel torsie (nm) moet die daarna weer vast?
Derde: moet ik ook nog iets inspuiten met remmenreiniger o.i.d?
Als laatste: na de remmerij, wat is de correcte manier van inremmen van nieuwe schijven en blokjes? (Ik doe alles namelijk op de oprit, en kan niet veel vage rem acties blijven doen :-P)

Vriendelijk bedankt.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

oldie

Re: Remmerij vervangen, Diverse vragen

Bericht door oldie » 28 jul 2014, 07:47

Als ik dit zo lees zou ik het aan een kundig iemand over laten.Voor het vervangen van je remblokken hoef je niet aan de ontluchtingsnippel te komen onder het rubber dopje.Remmerij vervangen is goed te doen als je weet wat je doet.Als ik het zo lees ontbreekt hier enige kennis van zaken.Pas er mee op als je niet precies weet wat je doet.
Succes. :)

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 28 jul 2014, 08:04

Het is niet precies de onkunde. Ik had alleen ff de verkeerde bout, en heb een nieuwe momentsleutel juist om t goed te doen en om te leren, genoeg zelf gedaan, maar hoor verschillende verhalen over wat ik moet doen qua inremmen enz.
En daarom wil ik juist die torsie waarden weten, maar als dat hier niet kan zoek ik wel verder in TIS daar kon ik niet zo snel wat vinden.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

hj2

Bericht door hj2 » 28 jul 2014, 08:42

Ja die 7 mm inbus... Die zit in geen enkele set! Ook niet in een uitgebreide set :gek: Typisch BMW.
Je kunt wel een losse dop kopen met Inbus 7. Als je goed kijkt zie je dat dit een bewerkte (afgeslepen) Inbus 8 is! Het lijkt er dis zelfs op dat ze geeneens een extrusie profiel inbus 7 hebben :gek: :gek: :gek:
Anyway, dopje is niet zo duur. De aanhaalmomenten (Torque settings) zul je even uit TIS moeten toveren of uit een van de haynes manuals.
Ontluchtingsnippel hoef je idd niets mee te doen (beter zelfs van niet)
Zorg dat je weet hoe de klauwen werken, welk vet je waar moet gebruiken en waar je vooral juist geen vet moet gebruiken. Maak alle pasvlakken ook goed schoon zodat ze er als nieuw uitzien alvorens te monteren.

Inremmen van de blokken zijn idd hele boeken over vol geschreven. Ieder het zijne, maar ik zou gewoon doen wat de blokken fabrikant voorschrijft op zijn website.
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”