325ci ipv 320d kopen?
325ci ipv 320d kopen?
Hallo,
Mijn 320d heeft nu +-225dkm en kan hem verkopen voor een goede prijs.
Ik heb een 325ci zien staan en spreekt me erg aan, 6-cilinder & coupé, veel mooier dan huidige 320d.
Nu heb ik een aantal vraagjes, is het onderhoud duurder (doe ik zelf), dingen die ik moet weten,... ?
De 325ci heeft momenteel +-165dkm, zijn deze motorblokken goed?
& tenslotte, verbruikt deze echt véél meer (natuurlijk meer, maar hoeveel? Ik rij niet zoals een zot, schakel meestal rond de 2000 - 2500 met de 320d, indien sportief max. 3000 - 3500t/min)?
Alvast bedankt!
Mijn 320d heeft nu +-225dkm en kan hem verkopen voor een goede prijs.
Ik heb een 325ci zien staan en spreekt me erg aan, 6-cilinder & coupé, veel mooier dan huidige 320d.
Nu heb ik een aantal vraagjes, is het onderhoud duurder (doe ik zelf), dingen die ik moet weten,... ?
De 325ci heeft momenteel +-165dkm, zijn deze motorblokken goed?
& tenslotte, verbruikt deze echt véél meer (natuurlijk meer, maar hoeveel? Ik rij niet zoals een zot, schakel meestal rond de 2000 - 2500 met de 320d, indien sportief max. 3000 - 3500t/min)?
Alvast bedankt!
Re: 325ci ipv 320d kopen?
Over onderhoud kan ik je niet veel vertellen. Het ligt er grotendeels aan hoe goed er met de auto omgegaan is. Inspecties lijken me ongeveer hetzelfde, je hebt bij een 325(c)i wel bougies natuurlijk, maar geen roetfilter en ook geen turbo. Verder kunnen ze met goed onderhoud ook op zeer respectabele kilometerstanden komen. Mijn 325ci staat nu op 191.000 en merk eigenlijk weinig dat ie zoveel gelopen heeft.
Verbruik is op de snelweg ongeveer 8 liter, in de stad kan dit oplopen naar 12, en gemiddeld zit ik op zo'n 10 liter per 100km. Qua rijstijl zou ik mezelf omschrijven als vlot, maar op de snelweg houd ik me 95% van de tijd aan de snelheid. Overigens verbruiken alle 6 cilinders ongeveer hetzelfde, dus ook de 320(c)i en 330(c)i zullen op dit verbruik uitkomen. Als het even kan zou ik dus kijken voor een 330 maar een goede 325 moet je zeker niet laten staan. Je zult onderin wel wat minder koppel hebben, maar ik heb eigenlijk nooit het idee dat ik tekort kom. Ik kan bijv. prima 50 rijden in z'n 4 en als ik dan gas geef gaat ie nog steeds soepel en relatief vlot vooruit zonder terug te schakelen. Ik kan oprecht zeggen dat mijn 325 de soepelste benzine auto is waar ik ooit in gereden heb. Wel moet ik daarbij vermelden dat dit mijn eerste echte ervaring is met een auto met meer dan 4 cilinders.
Slokjes olie lusten ze ook wel, ik zit toch wel op een litertje per 6000km, maar om nou te zeggen dat dat de kosten zijn?
Verbruik is op de snelweg ongeveer 8 liter, in de stad kan dit oplopen naar 12, en gemiddeld zit ik op zo'n 10 liter per 100km. Qua rijstijl zou ik mezelf omschrijven als vlot, maar op de snelweg houd ik me 95% van de tijd aan de snelheid. Overigens verbruiken alle 6 cilinders ongeveer hetzelfde, dus ook de 320(c)i en 330(c)i zullen op dit verbruik uitkomen. Als het even kan zou ik dus kijken voor een 330 maar een goede 325 moet je zeker niet laten staan. Je zult onderin wel wat minder koppel hebben, maar ik heb eigenlijk nooit het idee dat ik tekort kom. Ik kan bijv. prima 50 rijden in z'n 4 en als ik dan gas geef gaat ie nog steeds soepel en relatief vlot vooruit zonder terug te schakelen. Ik kan oprecht zeggen dat mijn 325 de soepelste benzine auto is waar ik ooit in gereden heb. Wel moet ik daarbij vermelden dat dit mijn eerste echte ervaring is met een auto met meer dan 4 cilinders.
Slokjes olie lusten ze ook wel, ik zit toch wel op een litertje per 6000km, maar om nou te zeggen dat dat de kosten zijn?
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: 325ci ipv 320d kopen?
Waarom ben je eerst voor een diesel gegaan en nu voor een benzine. Is het aantal kilometers wat je per jaar afgelegd ook afgenomen?
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: 325ci ipv 320d kopen?
Ja toch wel, van een dikke 22000km naar 8000km (telkens korte ritten nu ook).matheeuwissen schreef:Waarom ben je eerst voor een diesel gegaan en nu voor een benzine. Is het aantal kilometers wat je per jaar afgelegd ook afgenomen?
Over de kleine kosten maak ik me inderdaad geen zorgen, 1l/6000km olie zou ik zeker niet van doodgaan.320ciE46 schreef:Over onderhoud kan ik je niet veel vertellen. Het ligt er grotendeels aan hoe goed er met de auto omgegaan is. Inspecties lijken me ongeveer hetzelfde, je hebt bij een 325(c)i wel bougies natuurlijk, maar geen roetfilter en ook geen turbo. Verder kunnen ze met goed onderhoud ook op zeer respectabele kilometerstanden komen. Mijn 325ci staat nu op 191.000 en merk eigenlijk weinig dat ie zoveel gelopen heeft.
Verbruik is op de snelweg ongeveer 8 liter, in de stad kan dit oplopen naar 12, en gemiddeld zit ik op zo'n 10 liter per 100km. Qua rijstijl zou ik mezelf omschrijven als vlot, maar op de snelweg houd ik me 95% van de tijd aan de snelheid. Overigens verbruiken alle 6 cilinders ongeveer hetzelfde, dus ook de 320(c)i en 330(c)i zullen op dit verbruik uitkomen. Als het even kan zou ik dus kijken voor een 330 maar een goede 325 moet je zeker niet laten staan. Je zult onderin wel wat minder koppel hebben, maar ik heb eigenlijk nooit het idee dat ik tekort kom. Ik kan bijv. prima 50 rijden in z'n 4 en als ik dan gas geef gaat ie nog steeds soepel en relatief vlot vooruit zonder terug te schakelen. Ik kan oprecht zeggen dat mijn 325 de soepelste benzine auto is waar ik ooit in gereden heb. Wel moet ik daarbij vermelden dat dit mijn eerste echte ervaring is met een auto met meer dan 4 cilinders.
Slokjes olie lusten ze ook wel, ik zit toch wel op een litertje per 6000km, maar om nou te zeggen dat dat de kosten zijn?
Van onderhoud veronderstel ik ook niet omdat ik het allemaal zelf kan doen.
Ik denk dus dat enkel het verbruik me zal tegenhouden om er 1tje te kopen 4l/100km meer dan mn huidige en dan nog 30cent/l meer. Ook al zal ik veel minder rijden, het komt duur uit denk ik.
Maar dan denk ik ook, als ik een e39 525/530d koop, kunnen die telkens korte afstanden aan? Moeilijk dillema...
Alvast bedankt!
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: 325ci ipv 320d kopen?
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Maar een km of 8000 per jaar is nog geen 15 keer tanken. Dat is 1.500 euro in totaal op jaarbasis.
Daarnaast is met de kilometers die je rijdt een benzine veel voordeliger qua wegenbelasting.
Daarnaast is met de kilometers die je rijdt een benzine veel voordeliger qua wegenbelasting.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: 325ci ipv 320d kopen?
Als ik het goed uitreken (verbruik van 10l/100km voor de 325ci op korte afstanden & "sportief rijden"?? en 7l/100km voor de diesel), komt dat uit op:matheeuwissen schreef:Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Maar een km of 8000 per jaar is nog geen 15 keer tanken. Dat is 1.500 euro in totaal op jaarbasis.
Daarnaast is met de kilometers die je rijdt een benzine veel voordeliger qua wegenbelasting.
- 325ci = 80 * 10l * 1,6e/l = 1280e
- 320d = 80 * 7l * 1,3e/l = 730e
Verschil van 550e/jaar, klopt dit?
In België maakt dat niet uit voor de wegenbelasting (benzine is hier 150e meer belasting dan de diesel door de grotere cc).
Totaal 700e/jaar meer.
Re: 325ci ipv 320d kopen?
Het zal inderdaad wel duurder worden in verbruik, ze zijn nu eenmaal geen zuinigheidswonders, maar aan de andere kant sleep je wel ongeveer 1400kg aan auto mee, en om dan 8 liter per 100 km of 1 op 12 op de snelweg te halen vind ik niet verkeerd. Die 10 liter per 100 kilometer haal ik wel met 75% snelweg hoor. Voornamelijk korte stukjes ga je toch een stuk omhoog, denk eerder richting de 12 à 13 liter.
Overigens vinden de 6 cilinders alleen maar korte afstand rijden niet heel geweldig hoor. Ook kun je dan niet optimaal genieten van de motor omdat je toch wel erg voorzichtig moet zijn als de motor nog niet helemaal warm is, anders kunnen ze (nog meer) olie gaan gebruiken en soms zelfs ook een slokje koelvloeistof. Natuurlijk zijn ze niet gemaakt van papier, maar af en toe eens lange afstanden rijden zodat de motor goed warm wordt vinden ze wel fijn. Als ik veel korte stukjes rij zie ik veel sludge onder mijn olievuldop zitten, wat na een rit van 100km+ altijd compleet verdwenen is, en vervolgens weer langzaam opbouwt.
Verdere bekende kwaaltjes;
- (Veel) oliegebruik
- Carterventilatiemembraam scheurt of slangen worden broos
- Waterpomp en thermostaat
- Veren achter willen wel eens breken
- Subframe achter kan uitscheuren (weliswaar in stuk mindere mate dan de eerste generaties E46, 323 en 328)
- Raammechanisme van de deuren van de coupé (raam zakt relatief vaak, en ook een beetje bij het openen van de deur)
- Valse lucht bij inlaattraject
- En vast nog wel meer maar dit is wat me nu even snel te binnen schiet.
Overigens vinden de 6 cilinders alleen maar korte afstand rijden niet heel geweldig hoor. Ook kun je dan niet optimaal genieten van de motor omdat je toch wel erg voorzichtig moet zijn als de motor nog niet helemaal warm is, anders kunnen ze (nog meer) olie gaan gebruiken en soms zelfs ook een slokje koelvloeistof. Natuurlijk zijn ze niet gemaakt van papier, maar af en toe eens lange afstanden rijden zodat de motor goed warm wordt vinden ze wel fijn. Als ik veel korte stukjes rij zie ik veel sludge onder mijn olievuldop zitten, wat na een rit van 100km+ altijd compleet verdwenen is, en vervolgens weer langzaam opbouwt.
Verdere bekende kwaaltjes;
- (Veel) oliegebruik
- Carterventilatiemembraam scheurt of slangen worden broos
- Waterpomp en thermostaat
- Veren achter willen wel eens breken
- Subframe achter kan uitscheuren (weliswaar in stuk mindere mate dan de eerste generaties E46, 323 en 328)
- Raammechanisme van de deuren van de coupé (raam zakt relatief vaak, en ook een beetje bij het openen van de deur)
- Valse lucht bij inlaattraject
- En vast nog wel meer maar dit is wat me nu even snel te binnen schiet.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: 325ci ipv 320d kopen?
320ciE46 schreef:Het zal inderdaad wel duurder worden in verbruik, ze zijn nu eenmaal geen zuinigheidswonders, maar aan de andere kant sleep je wel ongeveer 1400kg aan auto mee, en om dan 8 liter per 100 km of 1 op 12 op de snelweg te halen vind ik niet verkeerd. Die 10 liter per 100 kilometer haal ik wel met 75% snelweg hoor. Voornamelijk korte stukjes ga je toch een stuk omhoog, denk eerder richting de 12 à 13 liter.
Overigens vinden de 6 cilinders alleen maar korte afstand rijden niet heel geweldig hoor. Ook kun je dan niet optimaal genieten van de motor omdat je toch wel erg voorzichtig moet zijn als de motor nog niet helemaal warm is, anders kunnen ze (nog meer) olie gaan gebruiken en soms zelfs ook een slokje koelvloeistof. Natuurlijk zijn ze niet gemaakt van papier, maar af en toe eens lange afstanden rijden zodat de motor goed warm wordt vinden ze wel fijn. Als ik veel korte stukjes rij zie ik veel sludge onder mijn olievuldop zitten, wat na een rit van 100km+ altijd compleet verdwenen is, en vervolgens weer langzaam opbouwt.
Verdere bekende kwaaltjes;
- (Veel) oliegebruik
- Carterventilatiemembraam scheurt of slangen worden broos
- Waterpomp en thermostaat
- Veren achter willen wel eens breken
- Subframe achter kan uitscheuren (weliswaar in stuk mindere mate dan de eerste generaties E46, 323 en 328)
- Raammechanisme van de deuren van de coupé (raam zakt relatief vaak, en ook een beetje bij het openen van de deur)
- Valse lucht bij inlaattraject
- En vast nog wel meer maar dit is wat me nu even snel te binnen schiet.
Damn, met 12a13l & telkens korte afstanden zal ik het toch maar links laten liggen denk ik. Zal moeilijk zijn om een goeie vervanger te vinden in de plaats... Heel erg bedankt voor de uitleg!
Re: 325ci ipv 320d kopen?
Er is goed mee te rijden hoor, ik gebruik mijn auto ook regelmatig voor korte afstandjes, echter merk ik wel dat ie het erg waardeert als ik 'm af en toe op z'n donder geef als ie geheel opgewarmd is.
Als je het toch links laat liggen raad ik je wel aan vooral geen proefrit te doen. Ik was na de eerste keer rijden met een 6 cilinder verkocht! Het verbruik nam ik maar voor lief, er komt namelijk een hele berg plezier voor terug.
Als je het toch links laat liggen raad ik je wel aan vooral geen proefrit te doen. Ik was na de eerste keer rijden met een 6 cilinder verkocht! Het verbruik nam ik maar voor lief, er komt namelijk een hele berg plezier voor terug.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: 325ci ipv 320d kopen?
Zal ik dus idd best niet proberen, want ben zeer impulsief op dat vlak320ciE46 schreef:Er is goed mee te rijden hoor, ik gebruik mijn auto ook regelmatig voor korte afstandjes, echter merk ik wel dat ie het erg waardeert als ik 'm af en toe op z'n donder geef als ie geheel opgewarmd is.
Als je het toch links laat liggen raad ik je wel aan vooral geen proefrit te doen. Ik was na de eerste keer rijden met een 6 cilinder verkocht! Het verbruik nam ik maar voor lief, er komt namelijk een hele berg plezier voor terug.
Ik zou het graag willen maar met dubbel verbruik van de 320d kan ik niet echt leven, spijtig maar niks aan te doen
Re: 325ci ipv 320d kopen?
Een diesel vindt korte stukjes evenmin leuk. Ik heb ze beide naast elkaar gehad en zou per direct voor de 325ci kiezen. Running costs zijn hoger maar als B.v. je verstuivers minder worden door inwendige vervuiling wat niet ondenkbaar is met korte stukjes dan gaat ook hard met de centen. Wellicht had ik pech met de 320D maar de kosten die ik er aan heb gehad motorisch waren vele malen hoger. Ook te wijten aan inwendige vervuiling.....