Pech in de bergen!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Pech in de bergen!

Bericht door frankyman » 29 jul 2014, 09:15

Forummers!

Afgelopen week ben ik met mijn e36 328 cabrio naar het mooie Zwitserland gereden :)

Afgelopen vrijdag middag reed ik terug naar het huisje, tot plots mijn temperatuur lampje ging branden!

Ik heb de auto zo snel mogelijk aan de kant van de weg gezet, en onder de motorkap gekeken.

wat trof ik daar aan:

Een gescheurde radiator ( bij het expansievat ) waar stoom uit geblazen werd.

Ik heb de auto daar gecontroleerd op lekkages en die trof ik niet aan, ook niet toen ik de auto startte en stationair liet lopen.

De meter zakte weer een stuk terug en het lampje ging uit, hiermee ben ik voorzichtig het laatste stukje naar huis gereden.

vrijdag avond heb ik daar de boel los gehaald, en met veel moeite hebben we zaterdag een nieuwe radiator kunnen regelen.

Deze gemonteerd, echter geen circulatie van het koelwater (kachel bleef koud)

Vervolgens de thermostaat gecontroleerd, deze bleef dicht zitten... nadat we deze gedemonteerd hebben dachten wij het probleem opgelost te hebben, echter was dit dus niet zo.

Kachel bleef koud, en als de motor opwarmt stijgt het niveau van het koelwater.

Nog steeds geen circulatie en de radiator blijft koud.

Aangezien ik zondag naar huis moest, heb ik nood gedwongen de auto daar laten staan.

Ik vermoed nu de waterpomp.....

De koppakking zou het natuurlijk ook kunnen zijn echter:

- De auto loopt perfect
- Geen rook uit de uitlaat
- Geen vocht bij de olie
- geen olie lekkage

Ik heb 2 opties:

1: met mijn e46 met onderdelen naar Zwitserland rijden, de waterpomp en thermostaat etc vervangen, en als het goed is met 2 auto's terug rijden.

2: Een oprijwagen huren, en de auto daarop naar Nederland vervoeren ( kosten ong €700,00 voor alleen de oprijwagen)

Hebben jullie tips en adviezen? :!
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Pech in de bergen!

Bericht door Martijn. » 29 jul 2014, 09:42

Zit er niet gewoon lucht in het systeem waardoor er geen circulatie is ? Heb je hem ontlucht ?

Auto-ambulance regelen is veel goedkoper als een oprijwagen.
€ 35,- - €40,- per dag, moet je wel een BE rijbewijs hebben en een zware trekauto.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Pech in de bergen!

Bericht door frankyman » 29 jul 2014, 09:47

Heb hem meerdere malen geprobeerd te ontluchten, echter mocht het niet baten.

De bovenste slang vanaf de thermostaat werd wel wat warm, maar de rest bleef gewoon koud.

Kon ook maar 1 ontluchtingsnippel vinden ( bij de radiator )?

Auto ambulance kan idd, echter heb ik geen b+e, en mag mijn e46 maar 1600 kg trekken...

Dan moet ik dus ook nog een zware trek auto gaan huren + dat je dan de hele weg maar 80 mag ipv 120 met een oprijwagen :loveit:
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Gebruikersavatar
gta
Berichten: 184
Lid geworden op: 10 nov 2012, 13:51

Re: Pech in de bergen!

Bericht door gta » 29 jul 2014, 11:54

waterpomp denk ik vervangen

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Pech in de bergen!

Bericht door frankyman » 29 jul 2014, 12:18

Mijn vaste garage zegt net toen hij het hoorde over druk opbouwen: koppakking...

Kan die druk niet gewoon komen doordat de KVS te heet werd omdat er geen water gecirculeerd werd?
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Pech in de bergen!

Bericht door Beens1 » 29 jul 2014, 12:28

Koppakking vliegt er bij een 6-cilinder zelden tot nooit uit.
Als je geen circulatie hebt, verdenk ik als eerst de waterpomp. Als je geen circulatie hebt, zal er lijkt mij inderdaad drukopbouw zijn. Het kan namelijk geen kant op.
Je zal de wagen dan ook nooit goed kunnen ontluchten.
Ik denk dat het voordeliger is om met de E46 die kant op te gaan, repareren, goed(!) ontluchten en rijden.

Zeker als je een schoon reservoir had en je test de oliepeil stok onderaan met een aansteker of het wel of niet gaat knetteren (Wel: is water, dan duidt het wel op een koppakking; Niet: alles oké) en alles is goed, dan zal het hoogstwaarschijnlijk alleen de waterpomp en de thermostaat zijn (geweest).

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Pech in de bergen!

Bericht door frankyman » 30 jul 2014, 08:24

Gister avond de onderdelen besteld, en ik ga met een nieuwe waterpomp,thermostaat, en wat klein grut die kant op, in de hoop dat het de waterpomp is!

Mocht dit niet zo zijn is het geen probleem hem daar nog wat langer te laten staan, maar liever niet natuurlijk :D

We gaan het meemaken!

Nu ben ik even wat how to's aan het opzoeken, en een lijstje aan het maken met het gereedschap wat mee moet :)
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Gebruikersavatar
U-car
Berichten: 654
Lid geworden op: 08 jun 2010, 09:43
Locatie: Rotterdam

Re: Pech in de bergen!

Bericht door U-car » 31 jul 2014, 13:13

Geen anwb wegenwacht service? Of via de verzekering de auto laten vervoeren?
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

Gebruikersavatar
bimmer-jeroen
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
Locatie: Brucht

Re: Pech in de bergen!

Bericht door bimmer-jeroen » 01 aug 2014, 21:03

Indd geen reis verzekering afgesloten?
Koste mij voor 12 dagen ongv 45euro met alles rrop en eraan incl vervangend vervoer en terug brengen vd auto
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Pech in de bergen!

Bericht door frankyman » 01 aug 2014, 21:18

Jawel, alleen de adviezen die we van de ANWB kregen... Om te huilen...

Ja meneer er zit een Volvo garage in de buurt... Dus?

Ja probeert u eens met de ramen open en de verarming aan te rijden! Dan koelt hij ook... 1000 km?

Ze konden hem wel komen halen, maar naar Nederland vervoeren + vervangend vervoer heb ik pas recht op als hij binnen 48 uur niet te maken is.

Ze hadden hem vast wel kunnen maken, maar dat kost een vermogen, en ik moest maandag in Nederland zijn :)
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Pech in de bergen!

Bericht door frankyman » 04 aug 2014, 16:49

Zo,

Vandaag dus alles los gehaald, en krijg nou wat... de plastic waaier zat los op de as van de pomp, en was gebarsten :whistle:

Het volgende is vervangen:

Waterpomp, thermostaat, pakkingen, radiator, dop van de radiator.

Alleen het ontluchten blijft een k*t werk... de kachel word maar niet warm, ik vermoed dat daar dus nog lucht zit... tips?
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Pech in de bergen!

Bericht door Beens1 » 04 aug 2014, 16:52

Heb je tijdens het ontluchten ook de neus omhoog gehad?
Daarnaast pas ik tegenwoordig toe om op een gegeven moment een constante toeren van zo'n 2500 rpm te houden.
Dan opent de thermostaat zich blijkbaar en wordt dan snel de kachel ook warm.

Ontluchten is inderdaad erg ruk.

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Pech in de bergen!

Bericht door frankyman » 04 aug 2014, 17:21

tijdens het ontluchten zelf nog niet, we hebben een klein stukje gereden en hem op een berg geparkeerd met zijn neus omhoog.

Toen kwam er veel stoom uit het ontluchtings nippel ( komt miss omdat hij warm was)

Nu staat hij op de krik omhoog af te koelen.

Zal ik hem opnieuw afvullen of kijken hoe dit gaat?
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Pech in de bergen!

Bericht door Beens1 » 04 aug 2014, 17:33

Gewoon ontluchtingsnippel open (je moet niet schrikken als je toch wat koelvloeistof verliest) en op laten warmen. Vervolgens een poosje 2500 toeren houden en kachel op heet zetten (ik had alle openingen dicht en alleen de opening aan op de voorruit).
Dit blijf je doen totdat de kachel goed heet wordt en je geen luchtbelletjes meer ziet bij het ontluchtingsnippel.
Op het moment dat het niveau op peil blijft is het goed.
Weet niet hoeveel je er nu reeds ingegooid hebt? Er gaat zo'n 10L in als hij helemaal leeg is.

Daarna regelmatig de koelvloeistof checken na zoveel km rijden. Het wil nog wel eens opeens wat zakken (zat er ergens nog een klein belletje). Op een gegeven moment is het goed. Ik heb bij mij nog 1 of 2 keer bij moeten vullen, max 250ml.

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Pech in de bergen!

Bericht door frankyman » 04 aug 2014, 17:37

ontluchting nippel open, vul dop dicht, en de auto met zn neus in de lucht?

10 liter is er denk ik nog niet in gegaan nee...
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”