Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
beamertje
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2011, 14:26

Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door beamertje » 21 jan 2014, 01:30

Hallo,

Ik heb een 318i van eind 2003 met N42 motor. Dus net 10 jaar geweest en de km-stand is 125.000 km.

Ongeveer 1,5 jaar en 20.000 km geleden bleek er aardig wat speling op de ketting te zitten, toen is er een (andere?) kettingspanner geplaatst. Een half jaar geleden is het nagekeken, toen was er ook speling, ik weet niet hoeveel mm.

Nu is de vraag, wanneer moet de ketting nu vervangen worden?
Kan je dit ongelimiteerd blijven uitstellen?
Kan er een andere spanner op of moet de hele ketting vernieuwd worden?
Wat gaat dit reeel gesproken kosten? All-in.

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door blitzyj » 21 jan 2014, 09:34

bij mij moet ook het hele systeem van ketting vervangen worden: nieuwe geleiderails/spanner+ketting. Ik heb ook laatst een nieuwe kettingspanner zelf erin gezet(de onderste die je erin kan schroeven). Heb een luide ratel bij koude start en bij 700-2200 rpm. Ik ga het zeker laten vervangen, de ketting kan uitgerekt zijn(door nieuwe kettingspanner die geplaatst is in combinatie met oude geleiderails) of de geleiderails is stuk gegaan. Als de ketting eraf vliegt kan je motor naar de knoppe gaan.

Ben toevallig gisteren bij bmw garage geweest en ze zouden me een opgaaf toesturen per mail, wacht deze nog steeds af ik laat je iets weten als ik meer weet. Ik zag op een forum uit de UK staan 400 pond dus circa €500,- denk ik

rob75
Berichten: 994
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door rob75 » 21 jan 2014, 21:09

Normaal gesproken is de ketting (ook bij een N42) een onderdeel dat net zo lang meegaat als de hele motor. Eigenlijk alleen bij een totale motorrevisie wordt de ketting vervangen.
Ik zou dus ook eerst eens nagaan of de ketting nog binnen tolerantie valt. Bedenk daarbij dat een ketting altijd iets speling heeft. Belangrijkste is dat deze nog gespannen kan worden en strak staat tussen de nokkenassen.

Mocht de ketting toch vervangen worden, dan is dat een redelijk ingrijpende reparatie. Hierbij moet het carter worden verwijderd evenals de twee Vanos modules van de nokkenassen. Het genoemde bedrag van 500 euro lijkt mij redelijk voor de onderdelen. Alles inschattend denk ik dat er minstens een dag werk aanzit. Dus reken op 8 werkuren tegen het tarief bij jouw garage. Specialist: 50 euro, dealer: 100 euro.

Bedenk heel goed wat je gaat laten doen. Een nieuwe spanner en de distributie op tijd zetten kan al een heleboel schelen.

Groet,
Rob

beamertje
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2011, 14:26

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door beamertje » 22 jan 2014, 14:12

De kettingspanning of strakte is ondertussen bekeken en het viel toch nog mee. We kunnen wachten.

Er is 1,5 jaar geleden een nieuwe kettingspanner geplaatst. Het rekken gaat toch gewoon door of is het misschien toch definitief goed nu?

In ieder geval zit ik met een ketting na 125.000 km die meer dan de normale rek heeft. Er zou ook een afdichting op de carter moeten worden vervangen die een beetje lekt, dat kan t.g.t.

Wat bedoel je met distributie op tijd zetten? Is dat iets dat ook nog kan helpen naast de kettingspanner? Is later een tweede, andere (betere?) kettingspanner nog een tussenoptie?

rob75
Berichten: 994
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door rob75 » 22 jan 2014, 17:50

Bij deze motoren is er een modificatie van de kettingspanner geweest. Die is al vervangen dus heb je deze al.

Als de ketting nu gewoon de juiste spanning heeft dan zou je kunnen uitgaan van een ketting die nog goed is. Een ketting zal vanaf nieuw altijd iets rekken en daarna heel lang een gelijke lengte houden. De slijtage is namelijk niet zo groot, aangezien de ketting steeds in een oliebad zit.

Met de nieuwe spanner zou de spanning dus goed moeten blijven. Je kunt deze na 30.000 km nog eens laten controleren voor je gemoedsrust. Maar ik denk dat je zult zien dat deze dan nog steeds gespannen is. Of de ketting te lang is kun je alleen zien als je deze uitbouwt.

Succes,
Rob

edho
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 aug 2010, 14:34

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door edho » 22 jan 2014, 20:40

Carter hoeft er niet onder uit.
Mijn 316i heeft een nieuwe Ketting, tandwiel, nokverstelwielen en geleidestukken gekregen. Het hele blok moet geblokkeerd worden om de boel op tijd te houden en daarvoor moet er best veel verwijderd worden, maar carter hoeft er niet af. Onderdelen ongeveer 800,- arbeid 6 a 700,-. Hij loopt echter weer als een nieuwe, het zit er nu 15k in. Reden: een van de nokverstelwielen ratelde dat het een lieve lust was. Ik besloot tot reparatie voordat er iets stuk zou lopen. Achteraf heel tevreden over.

Een auto met 125k kan nog heel lang mee, kun je best wat in investeren als hij verder goed, mooi en naar je zin is.

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door blitzyj » 22 jan 2014, 21:24

Edho had jij ook bij start een flinke ratel hoorbaar en als motor koud was bij 700/2200 rpm een ratel? Na reparatie geen last meer van?

Heb inmiddels een rekening gekregen van dealer: €800 incl btw. Ik laat alleen geen nieuwe klepdeksel pakking en kettingspanner zetten(dus €800 excl nieuwe kettingspanner en klepdekselpakking). als de motor nou toch zou lekken vanuit klepdeksel zet ik deze weer zelf nieuw erop.

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door streamline » 22 jan 2014, 23:33

Waarom laat je die er niet inzetten?

De dealer gaat ze er toch verwijderen als ze de ketting vervangen. De arbeid betaal je toch al dus dan denk ik laat ze gelijk alles doen dan ben je van het gezeik af.

En helemaal die klepdekselpakking want dat is tientjeswerk.

edho
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 aug 2010, 14:34

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door edho » 22 jan 2014, 23:42

Mijn motor ratelt vaak een seconde of 2 bij een koude start, soms ook niet. Dat is gebleven, dat heeft een andere oorzaak. Daar hoef je niet snel iets aan te doen.
Het ratelen van de nokasverstelunit (een van de bovenste tandwielen in de kettinghuis bij de kop) begon net boven stationair tot aan 3000 toeren. Nauwelijks trekkracht in het gebied tussen 15 en 2500 toeren. Dat kwam omdat de nokkenas niet goed werd bijgesteld. De ratel was een continu irritatie, dus na reparatie een mooi draaiende motor met veel meer pit in genoemd toerengebied. Ik hoop dat je hier wat aan hebt bij het nemen van een beslissing. Groet!

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door blitzyj » 23 jan 2014, 00:20

@streamline: heb net een nieuwe kleppedekselpakking erop zitten(500km geleden), weer een nieuwe klepdekselpakking->€60/€70.. nieuwe kettingspanner heb ik er al inzitten.

@edho: bedankt voor het delen van jou ervaring, hier heb ik zeker iets aan. Hier zelfde symptonen totdat motor warm is gelopen, dan hoor je de ratel bijna niet. Morgen ga ik afpsraak plannen bij monteur.

beamertje
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2011, 14:26

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door beamertje » 02 aug 2014, 17:18

Nu is er opnieuw gekeken en de speling zou te groot zijn en de ketting moet vervangen worden voordat er iets met de verstelling of timing van rondels of zo of kapot gaan vanos (?) stuktloopt, kosten 1200,- ex.
Er is ook ergens nog olielekkage dat dan meteen aangepakt kan worden.

Er zit dus rek op, maar ik hoor echt niks en hij rijd fijn. Doen of niet doen? Probleem is wel dat ik ben aangereden en de halve zijkant zit in elkaar (optisch helemaal kapot). Dus waarde auto is veel minder, hij staat ondertussen op 135.000 km.... :(

Please adviseer me! Ik lees overal dat de N42 motor niet zo goed is vanwege de slecht ontworpen spanner, maar die is dus vervangen al bij de mijne. Heeft het (te) laat vervangen geleid tot te veel rek op de ketting zoals die nu is ? Ik lees dat de spanning goed moet zijn maar zou deze spanner dat niet meer aankunnen? Ik lees dat je de goede spanner moet hebben maar ik lees nergens dat de hele ketting vervangen moet worden. Dus dat verbaasd me nogal.

Ook heb ik ergens iets gevonden over een overspringbeveiliging voor N42 motoren, is dat iets?
Mocht er vervangen worden, weet iemand een garage, Rotterdam?
Laatst gewijzigd door beamertje op 02 aug 2014, 18:04, 6 keer totaal gewijzigd.

beamertje
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2011, 14:26

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door beamertje » 02 aug 2014, 17:21

rob75 schreef:Bij deze motoren is er een modificatie van de kettingspanner geweest. Die is al vervangen dus heb je deze al.

Als de ketting nu gewoon de juiste spanning heeft dan zou je kunnen uitgaan van een ketting die nog goed is. Een ketting zal vanaf nieuw altijd iets rekken en daarna heel lang een gelijke lengte houden. De slijtage is namelijk niet zo groot, aangezien de ketting steeds in een oliebad zit.

Met de nieuwe spanner zou de spanning dus goed moeten blijven. Je kunt deze na 30.000 km nog eens laten controleren voor je gemoedsrust. Maar ik denk dat je zult zien dat deze dan nog steeds gespannen is. Of de ketting te lang is kun je alleen zien als je deze uitbouwt.

Succes,
Rob
Ik weet niet of de spanning goed is. Er is 2 jaar geleden een nieuwe spanner opgezet dus die modificatie had ik blijkbaar niet?

Als je nu met een haakje aan de ketting gaat trekken dan zie je dat de schakels los zitten, dus dat daar rek op zit...over de spanning weet ik niks.

Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door Yoricktemebel » 05 aug 2014, 20:03

Hoi ik heb dit laatst ook laten doen bij de bmw garage kosten hiervoor waren €1700 aangezien ook beide vanos eenheden vervangen moesten worden als dit niet nodig is dan kost het €1300 en er is ook een nieuw type ketting spanner ingekomen 1 nieuw ontwikkeld voor het n42 blok
Het n42 blok ik wel een onderhoud's gevoelig blok
E91 325i gechipt naar 277pk

beamertje
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2011, 14:26

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door beamertje » 05 aug 2014, 20:28

Hoi,

In of excl. BTW?

Ok dat kan kloppen dan waren die al beschadigd. Hoop dat dat bij mij niet hoeft, die kosten dacht ik 250,- aan onderdelen. Bij mij had ik ook opgave van iets van 1300,- zonder die eenheden.

Een nieuw type kettingspanner had ik allang om erger te voorkomen maar de rek is nu toegenomen. Misschien toch te lang met oude spanner gereden?

In ieder geval goed te horen dat ik niet de enige ben....

- Wat is de km-stand van de jouwe?
- Waar heb je het laten uitvoeren?
- Wat heeft je doen besluiten het uit te voeren? Als de Vanos eenheden vervangen moeten worden dan zou je iets hebben moeten horen? Had je een verspringen van de ketting al? Wat waren de symptomen?

Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door Yoricktemebel » 05 aug 2014, 20:51

Dit is inc. BTW
Vanos eenheden zijn idd 250 per stuk

-Mijn km stand is 232135
-Ik heb het uitlaten voeren bij de bmw dealer
-ik ben naar de bmw zomer check geweest en daar zeiden ze dat de ketting vervangen moest worden aangezien je deze ook duidelijk kon horen rammelen
Mijn ketting in niet versprongen ook dankzij overspring beveiliging.
En de vanos eenheden kunnen ze alleen testen met een goed werkende ketting. Ze kunnen de reparatie zonder vanos doen. Maar dan moeten ze alles weer in elkaar zetten en als dan blijkt dat ze kapot zijn moet alles er weer af en dan ben je duurder uit dan als je het direct doet.
E91 325i gechipt naar 277pk

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”