Hydraulische kofferklep sluit niet met de AB

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
da richie

Hydraulische kofferklep sluit niet met de AB

Bericht door da richie » 05 aug 2014, 20:34

Ik heb een probleem met mijn automatische (hydraulische) kofferklep op m'n E39 530i touring 2002.
De klep kan met de ab. open en dicht. Nu gaat hij met de ab wel open. dit is 1xdrukken op de AB en hij gaat open.maar als je hem wilt sluiten (moet je de knop op de ab ingedrukt houden tot ie dicht is) gaat hij een klein stukje dicht (ene x gaat hij verder dicht als de andere) en gaat dan terug omhoog. Soms doet ie het wel ineens een paar x goed.Met de vaste schakelaar in de kofferklep en die op de buitenkant vd klep sluit hij wel goed.
Ik ben er al een jaar of 3 mee bezig,in stukjes en beetjes en nog steeds niet over.
Wel weet Ik al heel veel over het system. En ooh ja alle kabels bij de scharnieren heb ik nagekeken en die zijn in orde. Ik heb alle componenten die er mee te maken hebben al vervangen of uitgewisseld.
Te weten,de hellingshoeksensor maar die werkt alleen als de klep omhoog gaat. de HKM, de ontvangstmodule van de antenne (diversity box), en zelfs de GM3 basismodule computer uitgewisseld. Ook heb ik meerdere sleutels van andere BMW's E46 en E39 geprobeerd.Ook een andere hydraulic pomp geprobeerd .En er zit nu een nieuwe hydraulische cylinder met nieuwe aansluitleidingen in het dak. (die was toevallig ook versleten)
Ook al vanalles gemeten en geprobeerd. Er zit geen beveiliging in het system voor als je er onder zou staan ofzo.
De veiligheid is dat als je de knop op de AB loslaat de klep gelijk stopt.

Als je de hydraulic pomp loskoppeld werkt het wel !! Ik heb dan een lampje op de pomp uitgang aangesloten en die blijft dan wel branden zolang je de knop op de AB ingedrukt houd...?.. Ik heb de pomp toen via een relais schakeling rechtstreeks op de accu aangesloten en zelfs dan blijft het euvel bestaan.
Ook nog anders gedaan ,een lampje op de pompuitgang vd HKM. De pomp met losse draden op de accu gezet( in de neergaande stand) en de knop vd AB voor neergaan ingedrukt gehouden. En ook dan valt het system uit, in dit geval het lampje.
Als je de klep met de hand dicht duwd heb je die storing niet.En met de vaste knoppen in de auto dus ook niet.
Dus het lijkt erop dat als je de AB gebruikt het signaal van de zender of ontvanger word verstoord door het draaien vd pomp. En dan valt de klep stil.

Kan iemand mij hier mee helpen? Ik zou nu graag eens willen weten hoe dit nu komt.

individualtouring

Re: Hydraulische kofferklep sluit niet met de AB

Bericht door individualtouring » 05 aug 2014, 21:36

Denk precies hetzelfde, signaal van de handzender wordt onderbroken, ik heb het systeem er ook inzitten en werkt nog perfect, zou zeggen het ligt aan de sleutel of de unit die het signaal ontvangt, sleutel heb je al vervangen.. Moeilijk hoor...

da richie

Re: Hydraulische kofferklep sluit niet met de AB

Bericht door da richie » 06 aug 2014, 12:35

de antenne ontvangstmodule die het signaal ontvangt heb ik ook al vervangen dus die is het ook niet.
En de comfortsluiting van de ramen zowel open als dicht werkt prima zonder onderbreken dus de antenne in het raam werkt ook goed.
Ooh ja wat ik ook nog eens heb gedaan: als je de comfortsluiting van de ramen bediend met de AB (dus de knop ingedrukt houden zodat de ramen open of dicht gaan) tewijl de kofferklep nog open is. Dan met de vaste knop in de kofferklep de klep dicht laten gaan. En dan vallen de ramen ook stil.... als je de kofferklep opent heb je dit niet! dan blijven de ramen bewegen.
dus de pomp laten draaien voor neergaan veroorzaakt waarschijnlijk een storing in de ontvangst van de zender of ontvanger van de AB.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”