Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
german80
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:18

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door german80 » 06 aug 2014, 07:07

Ik zou hem lekker weg doen.

Mijn motor ratelt vaak een seconde of 2 bij een koude start, soms ook niet.
Reeds vervangen zijn;
-Valvetronic stelmotor + ECU (180k)
-distri ketting + spanner (180k)
-klepdekselpakking
-carterventilatie
-ongeveer alle oliepakkingen
-olie filter + olie wissel + pakking
-vacu pomp revisie + wat slangen
-solenoids
-kleppenreiniger bij de benzine

Ik heb echter nog steeds regelmatig die ratel bij start.
De ratel bij de start komt door het teruglopen van de olie uit de cilinder kop, met name uit het kleppen gedeelte. Klepseals of klepsteelrubbers zijn daarvan de oorzaak, deze zijn ook verantwoordelijk voor het hogere olieverbruik.
De enige manier om dit te verhelpen is een kop revisie, maar dat is een zeer dure klus. (en revisie schijnt het soms nog niet eens te fixen)

Ik heb al deze zaken (en nog ander groot onderhoud) laten doen en heb er dus teveel geld inzitten om hem weg te doen. Ik ga hem gewoon oprijden. Maar als ik jou was zou ik stoppen met geld erin pompen, nu het nog kan...

Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door Yoricktemebel » 06 aug 2014, 07:52

Ratel die van jou ook en zo ja hoe? Zoals german80 zegt bij een koude start een paar seconden of zoals ik het had continu?
E91 325i gechipt naar 277pk

beamertje
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2011, 14:26

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door beamertje » 06 aug 2014, 10:06

Nee, ik hoor geen ratel of rammel.
Mijn km stand is veel minder, 135.000! Bij 232.000 dan verbaasd het me niks. Beide autos wel even oud 2002/2003.

Jeetje wat moet ik nou doen??? Je hoort niks en hij rijd prima maar de garage zegt de de ketting is gerekt.
Hoezo kan overspringen niet, zit er dan standaard een overspringbeveiliging op? Overspringen is nl. het gevaar.
Er is geen oplossing voor deze beslissing, want pas als de ketting eruit is kun je de rek meten, dan weet je het pas. Zucht, ik kan weer eens niet beslissen. Ik weet het echt niet.

Holographic91

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door Holographic91 » 06 aug 2014, 11:32

De ratel had die van mij al bij 80.000 km (aanschaf), inmiddels tegen de 120.000 aan doet die het zo nu en dan. De ene keer 2 weken geen ratel, de andere keer eens 1 seconde bij starten. Olieverbuik vrijwel niks, mss een liter op 25000. Mss dat het van de oliepomp komt, anders vanos verstelunits. Maar je merkt bij deze motoren wel dat ze niet houden van het rijden met korte stukken, bij lange stukken komt de soepelheid en zuinigheid echt tot zijn recht.

Je hebt de gemodificeerde kettingspanner al erop gezet dus dat is al goed , meer kun je ook niet doen buiten het vervangen van de gehele distributielijn. Zolang jij tijdens het rijden niks merkt van geratel enz zou ik er gewoon lekker in blijven rijden en lekker je oliewissels op tijd blijven uitvoeren. Als je motor uitstaat is er ook geen oliedruk of de hydraulische kettingspanner wat wellicht de ketting ook wat minder onder druk laat staan.

Gebruikersavatar
NielZ
Berichten: 535
Lid geworden op: 16 nov 2011, 00:27

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door NielZ » 06 aug 2014, 12:07

beamertje schreef:Jeetje wat moet ik nou doen??? Je hoort niks en hij rijd prima maar de garage zegt de de ketting is gerekt.
Garage = dealer?
Anders zou ik eens langs een bmw specialist oid gaan voor een second opinion. Zo betrouwbaar vind ik dealers niet...

Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door Yoricktemebel » 06 aug 2014, 14:21

Garage = dealer?
Anders zou ik eens langs een bmw specialist oid gaan voor een second opinion. Zo betrouwbaar vind ik dealers niet...[/quote]

Dat zou ik ook doen een second opinion. Want bij 1 bmw dealer zijden ze dat er niets aan de hand was dat het bij de ouderdom van de auto hoort dat gerammel. Nou en dat was het dus duidelijk niet
De overspring beveiliging is geloof ik niet standaard maar wordt er bij een reparatie opgezet.
E91 325i gechipt naar 277pk

beamertje
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2011, 14:26

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door beamertje » 06 aug 2014, 16:25

NielZ schreef:
beamertje schreef:Jeetje wat moet ik nou doen??? Je hoort niks en hij rijd prima maar de garage zegt de de ketting is gerekt.
Garage = dealer?
Anders zou ik eens langs een bmw specialist oid gaan voor een second opinion. Zo betrouwbaar vind ik dealers niet...
= specialist

german80
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:18

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door german80 » 07 aug 2014, 03:27

Als jij geen ratel en olieverbruik hebt en de specialist zegt dat er een nieuwe ketting in moet, dan kan je het wel doen.
Je zult dan nog wel even moeten doorrijden om die kosten er weer uit te halen.

Ik heb de mijne bij 140k gekocht en ben van 140~180 tegen behoorlijk wat kosten aangelopen.
(viel me erg tegen t.o.v. de Japannertjes die ik hiervoor had)
Nu rijden wij veel korte afstanden en ca. 12k per jaar dus dat zal ook hebben bijgedragen,
maar reken erop dat je de komende tijd aardig wat onderdelen versleten of gewoon op zullen zijn.

beamertje
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2011, 14:26

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door beamertje » 07 aug 2014, 10:02

Ja dat klinkt niet zo goed maar wel realistisch. De ketting wordt ne gedaan met geleider enstelmotor, hopelijk hoeven niet niet beide vanos rondels

Wat er daarna nog komt weet ik niet. Dat kan vanalles zijn natuurlijk.
Wat had jij dan? Een vastzittende remcylinder achter had ik al.

german80
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:18

Re: Ketting vervangen bij E46 met N42 motor?

Bericht door german80 » 08 aug 2014, 03:43

Zie de link naar Autoweek onderin mijn posts.

Sinds aankoop in april 2009, 5,5k aan onderhoud en 2k aan accessoires (winterbanden, trekhaak, zonnewering etc.)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”