Overstap naar 330i
Overstap naar 330i
Heb een tijdje geleden mijn E61 525d de deur uit moeten doen vanwege zware kosten (pano-dak, turbo, draagarmen, ...). Alles samen was de werkplaats offerte ongeveer 6800 euro. Iets teveel van het goede voor een auto uit 2006 met 248k ervaringskilometers..
Nu verhuis ik binnenkort terug naar Nederland en ben ik van plan de overstap te maken naar een benzinewagen omdat ik niet zo ontzettend veel kilometers rijd (om en nabij de 15-20k).
Een zes cilinder is voor mij de enige optie. En als ik iets doe, doe ik het goed. Dan maar direct een 330i!
Ik heb al enige documenten doorgelezen, sticky's gelezen, ...
Ondertussen weet ik dat ik van de automaatbak moet afblijven en lekker zelf moet blijven schakelen. Ook de andere kwaaltjes zijn me bekend.
Nu ben ik deze auto tegengekomen:
http://www.autowereld.nl/bmw/3-serie/33 ... /foto.html
Is dat niet ONGELOFELIJK goedkoop????
Waarschijnlijk te mooi om waar te zijn, maar voor de aankoop van een 330i; hebben jullie eventueel nog enkele tips over het rijden, onderhoud, ervaringen etc. Alles is mooi meegenomen, want ik heb nog nooit in een zware benzine auto gereden!
Trouwens: mijn 525d reed ook ongeveer 1 op 10, dus het verbruik is niet zo belangrijk
Nu verhuis ik binnenkort terug naar Nederland en ben ik van plan de overstap te maken naar een benzinewagen omdat ik niet zo ontzettend veel kilometers rijd (om en nabij de 15-20k).
Een zes cilinder is voor mij de enige optie. En als ik iets doe, doe ik het goed. Dan maar direct een 330i!
Ik heb al enige documenten doorgelezen, sticky's gelezen, ...
Ondertussen weet ik dat ik van de automaatbak moet afblijven en lekker zelf moet blijven schakelen. Ook de andere kwaaltjes zijn me bekend.
Nu ben ik deze auto tegengekomen:
http://www.autowereld.nl/bmw/3-serie/33 ... /foto.html
Is dat niet ONGELOFELIJK goedkoop????
Waarschijnlijk te mooi om waar te zijn, maar voor de aankoop van een 330i; hebben jullie eventueel nog enkele tips over het rijden, onderhoud, ervaringen etc. Alles is mooi meegenomen, want ik heb nog nooit in een zware benzine auto gereden!
Trouwens: mijn 525d reed ook ongeveer 1 op 10, dus het verbruik is niet zo belangrijk
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Overstap naar 330i
Scherpe prijs, en aan de bekleding te zien heeft de auto meer weg dan de geclaimde 103.000 km.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Overstap naar 330i
Inderdaad, die bekleding ziet er wel vrij "zwaar" gebruikt uit voor die KM-stand.
Re: Overstap naar 330i
Dingen die te mooi zijn om waar te zijn... zijn het meestal ook. Goedkoop is duurkoop, etc
Let een beetje op welk onderhoud de wagen heeft gehad bij welke kmstand. vanaf 150k komen de 'kwaaltjes' mondjesmaat tevoorschijn zoals de draagarmen, vanos, etc.
Maar met goed onderhoud is een 330 bijna onverwoestbaar. Schrik niet als ie wat olie verbruikt, daar staan de 3 liters bekend om
FF copy/paste
Let een beetje op welk onderhoud de wagen heeft gehad bij welke kmstand. vanaf 150k komen de 'kwaaltjes' mondjesmaat tevoorschijn zoals de draagarmen, vanos, etc.
Maar met goed onderhoud is een 330 bijna onverwoestbaar. Schrik niet als ie wat olie verbruikt, daar staan de 3 liters bekend om
FF copy/paste
http://www.onderdelenholland.nl/BMW 3 - Serie E46 (niet specifiek 330!)
- Expansievat van de radiateur vertoont van scheuren en/of lekkage
- Airbaglampje brandt : in 90 % van de gevallen zit er een breuk in het raster wat door de bijrijdersstoel loopt, deze detecteerd of de stoel gebruikt wordt en kan zo dus bij een ongeval bepalen of de airbag in het dashboard wel of niet ontplofd moet worden. Deze stekker kan eenvoudig doorverbonden worden.
- Waterpomp is een echte aanrader om snel te vervangen : de schoepen zijn gefabriceerd uit plastic wat op leeftijd de nijging heeft om te breken of scheuren.
- Draagarmrubbers / Silent-Blocks zijn vaak versleten, vervang deze niet door goedkope imitatie anders bent u over 2 maanden weer nieuwe aan het plaatsen omdat ze alweer versleten zijn.
- Hou er rekening mee dat bij versleten fusee-kogels de complete draagarmen verwisseld moeten worden ! De losse fusee eruit persen en een nieuwe erin is vrijwel onmogelijk.
- Zoals bij elke BMW zijn de voorste remschijven nogal eens krom, vervangen of af laten draaien is de enige oplossing.
- De achterlichtunits van de facelift-modellen (na 2001) vertonen nogal eens kuren, dit door slechte aarding. Advies is om een nieuwe aarddraad te trekken die goed contact maakt.
- Thermostaat is nogal eens kapot, makkelijk te herkennen aan de temperatuurmeter die niet meer netjes in het midden komt te staan maar ong. 5mm links ervan. Check gelijk of de plastic thermostaatbehuizing niet lekt of scheuren vertoont!
- Kleppendeksel vertoont in veel gevallen wat lekkage, een nieuwe kleppendekselpakking is eenvoudig zelf te monteren (zoek op Youtube naar ' DIY valvecovergasket replacement bmw e46' ). Werk hierbij zeer schoon zodat er geen stukjes oude pakking of vuil in de cilinderkop terecht kunnen komen ! Wij adviseren het kleppendeksel aan de binnen- en buitenkant goed schoon te maken met ontvetter of iets dergelijks en daarna zorgvuldig af te drogen.
- Oliefilterbehuizing lekt ook regelmatig, kwestie van een nieuwe pakking
- Het alom bekende probleem : U drukt op de sleutel om de auto te openen, echter gaat alleen de verlichting binnen aan, de richtingaanwijzers knipperen zoals gebruikelijk. De deuren blijven dicht, evenals het tankklepje. De kofferbak is wel gewoon te openen.
De schuldige is de Comfortmodule / GM 5 module, deze zit achter het handschoenkastje. Vaak is het een kwestie van de twee grote vierkante relais vervangen, heeft u hier geen adres voor kunt u ze contact opnemen met ons. Wij kennen een specialist die hier zeer kundig in is.
- De achterste domlagers / veerpootlagers staan bekend om slijtage, maar ook de plaat waar ze opgeschroefd zitten wil nog weleens uitscheuren.
- Visco-koppeling is nogal eens defect. Er zijn gevallen bekend waarbij de stukken eraf vliegen, daarbij flinke schade aan de motor veroorzakend
- Het achterste subframe is een aanrader om te controleren, zeker de oudere modellen hadden/hebben last van breuken/scheuren.
- Kachelweerstand is een zwak punt, merkbaar doordat de verwarming/koeling raar reageert. Zelf te vervangen binnen 30 minuten.
- Raammechanismes staan bekend als een zwak punt, meestal doet de motor het nog wel maar is het mechanische deel gebroken/kapot
- Vanos blijft een probleem, dit is het kleppentimingsysteem.
NOTE : hier zijn complete boeken over geschreven, makkelijk te vinden via google
- De bobines bij 6 - cilinders van het merk Bremi hebben reeds voor een hoop hoofdpijn gezorgd.
- Lichte ratel in het blok, gelijkmatig met toerental kan behalve de nokkenas(sen) ook te maken hebben met versleten krukaslagers. Het laatste is een volledige motordemontagejob met meestal krukasschade.
- Slechte stationairloop? 95 % kans de luchtmassameter defect is. Schoonmaken helpt in een zeer klein percentage van de gevallen, meestal moet de complete unit verwisseld worden, gebruik hier voor een Bosch of Siemens !
- Houd E46's altijd strikt aan het maximum oliepeil ! indien het gele lampje van de olie gaat branden kan het al te laat zijn en is de motor reeds beschadigd door gedeeltelijk drooglopen.
- E46 zijn (indien goed onderhouden) zeer betrouwbare autos. Aan te raden is sowieso de volgende delen te vervangen bij aanschaf of twijfel : thermostaat, visco-koppeling, waterpomp , GM 5 module relais.
Dit staat uiteraard los van de normale dingen die bij aankoop vervangen horen te worden, zoals remvloeistof, motorolie etc.
Re: Overstap naar 330i
Vind dit wel een beetje overdreven hoor. Mijn auto staat, wanneer het kan op max, maar als ie op de helft of net daaronder staat ondervind ik weinig problemen. Belangrijker is de juiste olie (dus met BMW specs) te gebruiken. Het risico van altijd op maximum willen staan is dat je 'm teveel olie geeft en dat kan in mijn ogen meer kwaad dan wanneer die tussen minimum en maximum staat. Als je 'm koud, of warm na een half uur stilstaan, controleert en hij staat op de helft is er niks aan de hand in mijn ogen...NielZ schreef:...- Houd E46's altijd strikt aan het maximum oliepeil ! indien het gele lampje van de olie gaat branden kan het al te laat zijn en is de motor reeds beschadigd door gedeeltelijk drooglopen...
http://www.onderdelenholland.nl/
Op het forum kom je af en toe wel eens tegen dat E46's, met welke motor dan ook, onder het minimum gestaan hebben en deze hebben na aftoppen nergens last van... En ook op dit "peilstok" minimum zit wel een marge.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Overstap naar 330i
Zou hem laten staan.. deze heeft in leende te koop gestaan voor 5995euro en heeft tussen de 165 a 185k gelopen maar het kan ook net zo goed meer zijn.
//.00.-// > /.-////.-///.-
Re: Overstap naar 330i
Hmmm... Ben benieuwd hoe je aan deze wijsheid komt... Ik zou niet anders willen, de bak van mijn 330 CiC is onberispelijk en doet wat hij moet doen. Ondertussen is de stand 214500 km, dus ik zie niet echt in waarom je een automaat wilt laten staan. Buiten dat is het een hybride bak, dus je kunt ook "gewoon" sequentieel met de hand schakelen. Je moet natuurlijk niet constant stoplichtsprintjes gaan trekken, maar daar kan ook de koppeling van een handbak niet echt tegen. Los van het slopen van je differentieel, banden etc.Fitch schreef:.......Ondertussen weet ik dat ik van de automaatbak moet afblijven en lekker zelf moet blijven schakelen......
Ga gewoon voor wat jij wilt, en niet wat een ander ervan vindt. Mijn mening...
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Overstap naar 330i
Al 214.000 km is niet echt een hoge stand te noemen, echter is het geen bijzonderheid dat een automaat tussen de 200 en 250k km een keer de geest geeft. Vooral de 330d heeft er last van.
Overigens hoeft niet iedere bak daar last van te krijgen, het is echter wel mogelijk.
Overigens hoeft niet iedere bak daar last van te krijgen, het is echter wel mogelijk.
Re: Overstap naar 330i
Hier rijden diverse BMW's (o.a. een E39 530d) rond met een automaatbak, nooit gereviseerd en slechts zo nu en dan olie en filter wissel, welke reeds meer dan 340dkm gedraaid hebben. Mijn vorige 320d had zonder revisie 4168xxkm gedraaid en still going strong (nu in buitenland..).
Bij een 330d praat je over flink wat koppel wat zo'n bak moet verstouwen. Wellicht een tikkie te zwak soms? (wat je ook bij de E6x 530d ziet. Die moet je vooral niet chippen als je automaat hebt, anders ben je geheid het bokkie)
Het is maar net of er normaal mee gereden wordt, gebruik van de kickdown is zo goed als uit den boze en het stelselmatige onderhoud is belangrijk. Ook speelt eventueel gebruik van de trekhaak een grote rol.
Bij een 330d praat je over flink wat koppel wat zo'n bak moet verstouwen. Wellicht een tikkie te zwak soms? (wat je ook bij de E6x 530d ziet. Die moet je vooral niet chippen als je automaat hebt, anders ben je geheid het bokkie)
Het is maar net of er normaal mee gereden wordt, gebruik van de kickdown is zo goed als uit den boze en het stelselmatige onderhoud is belangrijk. Ook speelt eventueel gebruik van de trekhaak een grote rol.