E46 328i limousine enkele vraagjes
E46 328i limousine enkele vraagjes
Ik heb zaterdag mijn E46 328i van april 1998 opgehaald, aantal vraagjes:
- ' s ochtends als ik de auto start en even rustig stationair laat draaien, valt het toerental om de x seconden even "weg" ... eenmaal warm niets meer te merken? Auto loopt verder prima, geen haperingen o.i.d., zowel koud als warm.
- bak (handbak) wil soms moeizaam in 4 en 5e versnelling, erg zwaar t.o.v. andere BMW's die ik had, is de bak een zwak punt of is het gewoon raadzaam de olie te verversen?
- ik heb maar één sleutel bij de auto. Nu kan ik wel een nieuwe bestellen (weet iemand wat +/- de kosten zijn?) maar is het mogelijk oude sleutels te laten blokkeren o.i.d.? Ik weet dat zoiets bij Mercedes wel kan als je nieuwe sleutels laat maken of er eentje kwijt bent.
Thanks!
- ' s ochtends als ik de auto start en even rustig stationair laat draaien, valt het toerental om de x seconden even "weg" ... eenmaal warm niets meer te merken? Auto loopt verder prima, geen haperingen o.i.d., zowel koud als warm.
- bak (handbak) wil soms moeizaam in 4 en 5e versnelling, erg zwaar t.o.v. andere BMW's die ik had, is de bak een zwak punt of is het gewoon raadzaam de olie te verversen?
- ik heb maar één sleutel bij de auto. Nu kan ik wel een nieuwe bestellen (weet iemand wat +/- de kosten zijn?) maar is het mogelijk oude sleutels te laten blokkeren o.i.d.? Ik weet dat zoiets bij Mercedes wel kan als je nieuwe sleutels laat maken of er eentje kwijt bent.
Thanks!
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Dat eerste punt heb ik ook wel eens, dus als iemand hier meer informatie over heeft hoor ik dit ook graag!
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
1.) Tijdens en net na een koude start zijn ze inderdaad wat nukkig en hebben ze er nog niet zoveel zin in. Mijne heeft bijvoorbeeld last van bokken tijdens een koude start en je ziet bijvoorbeeld ook aan het verbruik dat ze dan nog niet echt "wakker" zijn. Ik heb echter geen last van een vallend toerental o.i.d.. Tijdens een koude start begint ie op zo'n 1100 toeren en na een seconde of 30 zakt ie terug naar 750 à 800. Het dipje zou je inlaat/uitlaat nokkenassensor kunnen wezen, maar dit zou naar voren moeten komen tijdens het uitlezen.
2.) Is dit altijd of alleen koud? Als het alleen bij koud is zou olie verversen kunnen helpen. Als je het altijd hebt is het iets mechanisch en dan kan het van alles wezen.
2.) Is dit altijd of alleen koud? Als het alleen bij koud is zou olie verversen kunnen helpen. Als je het altijd hebt is het iets mechanisch en dan kan het van alles wezen.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Starten doet 'ie prima en hij loopt gewoon netjes, inderdaad wat met hoger toerental in het begin maar dat is normaal. Alleen moet ik 'm eerst de garage uit rijden en dan het hek dichtdoen, toen ik instapte en rustig de gordel omdeed etc. merkte ik dat elke paar seconden het toerental even wegzakt, dus hij loopt iets van 800 toeren, zakt even weg tot 500 en gaat dan weer naar 800 terug. Dit herhaalt zich dan. Als ik een stukje gereden heb, niets meer van te merken ... niet heel hinderlijk maar hoort niet. Ik wil 'm binnenkort toch voor een beurt wegbrengen (pas gedaan door vorige eigenaar zelf maar wil toch liever alles "vers' dus inspectie II met alle filters nieuw) dus kunnen ze gelijk uitlezen.
Schakelen ... ik heb 'm vanmorgen voor het eerst "koud" gereden, zal er morgen nog eens op letten. Ik rij geen lange stukken (25 km woon - werk) maar merk dan voornamelijk 4 en 5 gewoon moeizaam gaan, met name 5, het is net of je 'm echt door een mechaniek heen moet drukken. Mijn E30 kan soms ook best nukkig zijn met schakelen maar niet zo erg als dit. Ik vind ook dat de auto erg bonkt met schakelen maar volgens de garage is dit normaal bij een E46? Met wat beleid lukt het overigens wel maar ook hier hoort het niet zo ...
Nog iets anders wat ik vandaag voor het eerst merk ... airco sist door de roosters en maakt soms een geluid als ik gas geef (net alsof een blad in de roosters zit, alleen bij gasgeven), klinkt iemand bekend in de oren?
Klinkt net alsof ik een wrak heb gekocht maar de prijs was er ook een beetje naar en de auto rijdt verder prima
Schakelen ... ik heb 'm vanmorgen voor het eerst "koud" gereden, zal er morgen nog eens op letten. Ik rij geen lange stukken (25 km woon - werk) maar merk dan voornamelijk 4 en 5 gewoon moeizaam gaan, met name 5, het is net of je 'm echt door een mechaniek heen moet drukken. Mijn E30 kan soms ook best nukkig zijn met schakelen maar niet zo erg als dit. Ik vind ook dat de auto erg bonkt met schakelen maar volgens de garage is dit normaal bij een E46? Met wat beleid lukt het overigens wel maar ook hier hoort het niet zo ...
Nog iets anders wat ik vandaag voor het eerst merk ... airco sist door de roosters en maakt soms een geluid als ik gas geef (net alsof een blad in de roosters zit, alleen bij gasgeven), klinkt iemand bekend in de oren?
Klinkt net alsof ik een wrak heb gekocht maar de prijs was er ook een beetje naar en de auto rijdt verder prima
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Oh mijne bonkt ook hoor. In het begin, toen ik 'm net had, was ik er ook een beetje angstig naar, maar na een jaar rijden merk ik het al niet meer. Ik heb daar in 4 andere handgeschakelde E46's (mee) gereden en ook eens in een E91, en allemaal hadden ze iets meer of iets minder hetzelfde. Ik denk dat het gewoon een lichte speling is ergens of een totaal aan kleine speling in de aandrijflijn. Niets om zorgen over te maken lijkt mij, want mijne is het niet meer gaan doen in het jaar en een kleine 20.000 kilometer.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Ik heb ook het probleem met de versnellingsbak. het verschilt bij mij enorm maar het lijkt vaak als of hij inderdaad over een mechanische drempel moet voordat hij in z'n 5 gaat. (voelt bijna zoals z'n achteruit.) Ben nu beetje aan het het kijken wat het kan zijn. Olie is het in ieder geval niet!
Het probeem lijkt erger te zijn/ eerder op te treden onder de 2000 toeren
Het probeem lijkt erger te zijn/ eerder op te treden onder de 2000 toeren
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Dat zijn versleten bussen in het schakelmechanisme, bekend dingetje bij de e46. Maar is wel een beetje werk om te vervangen.
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Met BMW scanner kun je sleutels uitsschakelen voor zover ik weet.
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Turmalin, bedankt, dan ga ik vragen of ze alle sleutels behalve degene die ik heb willen blokkeren ... en dan maar een extra sleutel bestellen.
- jheritterbeeks
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 16:04
- Locatie: Limburg
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Ik ben ook een sleutel kwijt wil je me laten weten waar je die besteld en wat dat je kost?Tjaard schreef:Turmalin, bedankt, dan ga ik vragen of ze alle sleutels behalve degene die ik heb willen blokkeren ... en dan maar een extra sleutel bestellen.
http://www.mijnalbum.nl/Album-ZK8TWPGY-Foto's-van-Auto's-Bmw.html#IZCIHFXD
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Ik wil ergens volgende week even een mailtje doen richting dealer, dan heb ik 2 weekjes met de auto gereden en inmiddels een klein lijstje gemaakt met dingetjes die ik nog meer nodig heb ik vermoed dat een extra sleutel prijzig gaat zijn
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Kun je niet zoiets kopen dan de baard laten nafrezen met je goede sleutel en dan opnieuwe inleren.
http://www.ebay.co.uk/itm/EWS-Remote-3- ... 3f31003ce2
http://www.ebay.co.uk/itm/EWS-Remote-3- ... 3f31003ce2
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Ik heb ook een probleem met de 5. Gaat er wel prima in, maar als je m daarna in de vrij zet blijft de pook soms niet tussen de 3 en 4 staan maar onder de 5. Een paar schakelbeurten later staat ie weer netjes tussen 3 en 4. Stoort me niet, en als de drie problemen die je noemt de enige zijn zou ik het geen wrak noemen.
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Dat terug valken in toeren heeft te maken met je vanos. De seals zijn aan vervanging toe. Er staat veel over geschreven op het forum. Kan dan ook beter gelijk een antirattle kit meepakken. ( ook in de vanosunit) daar krijgen alle 6 cilinders mee te maken.
Schakel probleem zal idd je bussen zijn.
Verder lekker rijden . Niks geen wrak. Hihi
Schakel probleem zal idd je bussen zijn.
Verder lekker rijden . Niks geen wrak. Hihi
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Dat met die versnellingsbak is een bekend probleem. Heeft te maken met de schakelbediening in de bak. Om het op te lossen zijn een paar nieuwe kogeltjes / palletjes nodig. Hier op het forum is daar ook een DIY van.
Sleutels kosten volgens mij 160 euro per set van 2. Gewoon bij de dealer / BMW specialist. Inleren kunnen ze heel snel doen, als je nog een goede sleutel hebt.
Succes,
Rob
Sleutels kosten volgens mij 160 euro per set van 2. Gewoon bij de dealer / BMW specialist. Inleren kunnen ze heel snel doen, als je nog een goede sleutel hebt.
Succes,
Rob