E46 328i limousine enkele vraagjes
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Ik rij nu een aantal daagjes met de 328, schakelen begin ik een beetje aan te wennen, gewoon erg voorzichtig en rustig schakelen, dan gaat het in principe prima, alleen naar 5 voel ik naar mijn mening nog teveel weerstand. Zal naar de suggestie van rob75 kijken want wil er wat aan doen is eigenlijk het enigste wat mij nu echt tegenstaat, dat schakelen ...
Vanos heb ik inmiddels ook al over gelezen en wil ik laten controleren, ik heb geen last verder van schokjes, inhouden of hoog verbruik dus het is geen noodzaak om het direct te doen denk ik.
Sleutels voor 160 zou mij nog meevallen, ik weet dat een enkele MB sleutel 350 is met inleren maandag maar een mailtje naar de dealer, ik heb er in principe maar ééntje nodig en zo'n kleine, kunstof sleutel (is dat er nog bij een E46, idem aan E36?) indien mogelijk. Dan kan ik tenminste wat als er een sleutel kapot of verloren gaat ... en anders is het idee van bilkert het overwegen waard, al heb ik persoonlijk liever originele sleutels.
Wrak ... tja, de dag nadat ik 'm opgehaald had begon de aanjager met "tjilpen" ... volgens vele fora de blowermotor ... duur grapje want pokkewerk (was niet aanwezig bij proefrit, toch elk aanjager goed gebruikt) en het lijkt erger te worden. Weerstand kan het niet zijn want blower doet het wel regelmatig, alleen is het net of er een blaadje in zit dat constant trilt. En een van de kats is lek / rammelt, dat wist ik bij aanschaf al (en was de prijs ook naar) maar ook dit is niet goedkoop indien het niet gelast kan worden. En er zijn nog wat andere, kleine dingetjes ... wil ook het kleppendeksel eens los halen om te kijken of de boel niet dicht zit met aangekoekte olie, auto loopt echt heel mooi en rustig maar voor ik er echt geld in ga steken om het "af te maken" ...
maar van het weekend eerst maar eens foto's maken
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
De blowermotor vervangen is nog best te doen als je een beetje handig bent. Ik heb ook vogel erin maar tjilpt niet altijd. Heb er niet veel last van gezien ik toch altijd een muziekje op heb Maar klinkt wel armetierig in een BMW
Zie hier een DIY: https://www.youtube.com/watch?v=XrD9nLrjl30
Zie hier een DIY: https://www.youtube.com/watch?v=XrD9nLrjl30
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Klinkt als mijn auto, toen ik hem kocht. Bij mijn '98 328i kwam na een week ook het ene probleem na het andere tevoorschijn.
* Onregelmatig koud stationair lopen + uitvallen + ratelen - vanos gereviseerd en het onregelmatig lopen en uitvallen was meteen over. Een lichte ratel is nog steeds aanwezig.
* alle 4 de remklauwen vastgelopen - klauw rechtsvoor vervangen en de andere 3 gereviseerd
* geen vloeiende schakeling mogelijk. Veel bonken of slippen van de koppeling - binnenkort wil ik de koppeling + vliegwiel gaan vervangen(+ keeringen, toplager en ander schakelmateriaal)
* gescheurd differentieel rubber achter - deze heb ik inmiddels vervangen, maar er zijn meerdere rubbers niet in orde. Komende week ga ik het hele subframe uitwisselen met eentje die ik voorzien heb van nieuwe rubbers. Tevens worden andere slechte rubbers meteen meevervangen.
* pook bleef in de 5e versnelling stand hangen - Ik heb de arreteerpenbus voor de middenstand, in de versnellingsbak vervangen en probleem opgelost
* na 3 maanden gaat het inschakelen van versnellingen steeds moeizamer en ze vallen bij koude bak pas na een aantal seconden met een klik in - ook dit zijn de arreteerpennen van de verschillende versnellingen die blijven hangen. Ik ga ze vervangen tijdens het wisselen van de koppeling.
* rammelend onderstel bij elk gaatje of bobbeltje in de weg - bij het vervangen van het subframe worden ook alle stabilisator eindjes + rubbers mee vervangen
* vage storingsmeldingen van de verlichting - opgelost door een extra massa draadje te trekken naar de achterlicht units
Daarnaast nog de carterontluchting + slangen preventief vervangen, was maar goed ook want het membraan was volledig verrot.
Ik heb een motorolie wissel + filter gedaan. En ik ga volgende week ook de versnellingsbak olie + cardan olie vervangen. Daarnaast vervang ik volgende week ook meteen de rubbers/lagers van het schakelpook mechanisme.(ik ben dan toch bezig )
Zoals je ziet valt dat 'wrak' van jou wel een beetje mee Veel van de dingen zie ik als achterstallig, of gewoon geen onderhoud. (wel BMW rijden, maar niet het onderhoud willen/kunnen veroorloven)
Ik moet zeggen dat ondanks mijn vele "problemen" ook alleen het schakelen me ontzettend tegen staat. Het gaat ook na 3 maanden nog steeds met schokken, bonken en slippen. 3/4 van het pedaal is een nutteloze beweging. Op zich geen probleem wanneer het aangrijpen steeds op het zelfde punt gebeurd (net als bij 9 van de 10 auto's) alleen bij mijn 328 is dat punt volledig afhankelijk van het toerental en snelheid van de auto. De ene keer grijpt ie meteen onderin aan. En een andere keer in het midden van de pedaalslag om vervolgens bij een volgende versnelling weer helemaal bovenin aan te grijpen.
* Onregelmatig koud stationair lopen + uitvallen + ratelen - vanos gereviseerd en het onregelmatig lopen en uitvallen was meteen over. Een lichte ratel is nog steeds aanwezig.
* alle 4 de remklauwen vastgelopen - klauw rechtsvoor vervangen en de andere 3 gereviseerd
* geen vloeiende schakeling mogelijk. Veel bonken of slippen van de koppeling - binnenkort wil ik de koppeling + vliegwiel gaan vervangen(+ keeringen, toplager en ander schakelmateriaal)
* gescheurd differentieel rubber achter - deze heb ik inmiddels vervangen, maar er zijn meerdere rubbers niet in orde. Komende week ga ik het hele subframe uitwisselen met eentje die ik voorzien heb van nieuwe rubbers. Tevens worden andere slechte rubbers meteen meevervangen.
* pook bleef in de 5e versnelling stand hangen - Ik heb de arreteerpenbus voor de middenstand, in de versnellingsbak vervangen en probleem opgelost
* na 3 maanden gaat het inschakelen van versnellingen steeds moeizamer en ze vallen bij koude bak pas na een aantal seconden met een klik in - ook dit zijn de arreteerpennen van de verschillende versnellingen die blijven hangen. Ik ga ze vervangen tijdens het wisselen van de koppeling.
* rammelend onderstel bij elk gaatje of bobbeltje in de weg - bij het vervangen van het subframe worden ook alle stabilisator eindjes + rubbers mee vervangen
* vage storingsmeldingen van de verlichting - opgelost door een extra massa draadje te trekken naar de achterlicht units
Daarnaast nog de carterontluchting + slangen preventief vervangen, was maar goed ook want het membraan was volledig verrot.
Ik heb een motorolie wissel + filter gedaan. En ik ga volgende week ook de versnellingsbak olie + cardan olie vervangen. Daarnaast vervang ik volgende week ook meteen de rubbers/lagers van het schakelpook mechanisme.(ik ben dan toch bezig )
Zoals je ziet valt dat 'wrak' van jou wel een beetje mee Veel van de dingen zie ik als achterstallig, of gewoon geen onderhoud. (wel BMW rijden, maar niet het onderhoud willen/kunnen veroorloven)
Ik moet zeggen dat ondanks mijn vele "problemen" ook alleen het schakelen me ontzettend tegen staat. Het gaat ook na 3 maanden nog steeds met schokken, bonken en slippen. 3/4 van het pedaal is een nutteloze beweging. Op zich geen probleem wanneer het aangrijpen steeds op het zelfde punt gebeurd (net als bij 9 van de 10 auto's) alleen bij mijn 328 is dat punt volledig afhankelijk van het toerental en snelheid van de auto. De ene keer grijpt ie meteen onderin aan. En een andere keer in het midden van de pedaalslag om vervolgens bij een volgende versnelling weer helemaal bovenin aan te grijpen.
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Dat die pook rechts blijft hangen heb ik ook gehad. Als de bak warm werd was het weer goed. Ik heb die pallen vervangen waar Rob het over heeft. je kunt er aan de buitenkant van de bak bij maar hij moet er daarvoor wel onderuit.
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
sleutels: www.priad-autosleutels.nl
vanos: www.vanosrepair.nl
KGE (carterontluchting gedoe) kun je redelijk inschatten door de diverse buisjes na te lopen: die worden (erg) broos en gaan dan lucht lekken waardoor de meetwaarden niet meer kloppen. Meer lucht dan via LMM gemeten, lambda's meten rare waarden, injectie wordt bijgesteld en dat houdt een keer op: Verbruik loopt op, en na x tijd een foutmelding (motor) en dan staat er van alles maar komt het op die stomme buisjes neer.
gepiep: kan ook vanachter het bedieningspaneeltje komen. Daar zuigt een klein wieltje lucht naar een temperatuursensor en dat ding is na zoveel jaar niet meer zo gesmeerd. Bij koude is het beetje vet dat er nog is natuurlijk stug en draait het allemaal niet soepel. Heb ik al drie winters of zo en vergeet ik dus prompt in het voorjaar weer want dan hoor ik het niet meer.
airco: vullen doet wonderen.....
vanos: www.vanosrepair.nl
KGE (carterontluchting gedoe) kun je redelijk inschatten door de diverse buisjes na te lopen: die worden (erg) broos en gaan dan lucht lekken waardoor de meetwaarden niet meer kloppen. Meer lucht dan via LMM gemeten, lambda's meten rare waarden, injectie wordt bijgesteld en dat houdt een keer op: Verbruik loopt op, en na x tijd een foutmelding (motor) en dan staat er van alles maar komt het op die stomme buisjes neer.
gepiep: kan ook vanachter het bedieningspaneeltje komen. Daar zuigt een klein wieltje lucht naar een temperatuursensor en dat ding is na zoveel jaar niet meer zo gesmeerd. Bij koude is het beetje vet dat er nog is natuurlijk stug en draait het allemaal niet soepel. Heb ik al drie winters of zo en vergeet ik dus prompt in het voorjaar weer want dan hoor ik het niet meer.
airco: vullen doet wonderen.....
Re: E46 328i limousine enkele vraagjes
Dit heb ik ook gehad met mijn 328i uit 1999, naast het feit dat het verbruik opeens opliep.Tjaard schreef:Ik heb zaterdag mijn E46 328i van april 1998 opgehaald, aantal vraagjes:
- ' s ochtends als ik de auto start en even rustig stationair laat draaien, valt het toerental om de x seconden even "weg" ... eenmaal warm niets meer te merken? Auto loopt verder prima, geen haperingen o.i.d., zowel koud als warm.
Thanks!
Probleem verholpen door de Vanos te laten reviseren.
Verbruik heeft zich tot op heden heel netjes gehouden op een gemiddelde verbruik van 8lt op de 100km.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat