Remschijven / Trilling stuur
Remschijven / Trilling stuur
Tussen 60km/h - 90km/h heb ik een trilling in het stuur, vooral als je dan licht stuurt.
Bij Remmen trilt het ook af en toe.
Reeds gedaan:
- Nieuwe banden (was zowieso nodig), geen verschil
- Velgen gebalanceerd (minimale afwijking gevonden) geen verschil
- Remschijven + blokken vervangen, 1 week goed, daarna symptomen weer terug.
- Velgen verwisselt (voor-achter), geen verschil
Ik heb niet het idee dat de remklauwen hangen, gezien het feit dat deze niet / nauwelijks warm zijn na een rit.
Af en toe is het probleem gewoon tig km's niet aanwezig, en komt het daarna weer terug.
Trilling lijkt wel van voren te komen, en is duidelijk merkbaar in het stuur, alleen tussen de 60-90km/h.
Iemand een idee?
Bij Remmen trilt het ook af en toe.
Reeds gedaan:
- Nieuwe banden (was zowieso nodig), geen verschil
- Velgen gebalanceerd (minimale afwijking gevonden) geen verschil
- Remschijven + blokken vervangen, 1 week goed, daarna symptomen weer terug.
- Velgen verwisselt (voor-achter), geen verschil
Ik heb niet het idee dat de remklauwen hangen, gezien het feit dat deze niet / nauwelijks warm zijn na een rit.
Af en toe is het probleem gewoon tig km's niet aanwezig, en komt het daarna weer terug.
Trilling lijkt wel van voren te komen, en is duidelijk merkbaar in het stuur, alleen tussen de 60-90km/h.
Iemand een idee?
Re: Remschijven / Trilling stuur
Fusee kogels of draagarmrubbers zijn mogelijke oorzaken. Bij fusee kan er speling op komen en rubbers kunnen slap zijn geworden. Heb je grotere velgen onder de auto? 18 inch oid. Dan heb je sowieso meer last van trillingen op slechtere wegen of remmen.
Re: Remschijven / Trilling stuur
ah thanks, ik ga er woensdag naar kijken.
Heb overigens 17inch Seven velgen eronder.
Heb overigens 17inch Seven velgen eronder.
Re: Remschijven / Trilling stuur
Join the club Sh0ck,
Ik had een trilling bij het remmen, opgelost met schijven af te laten draaien. Maar nu heb ik nog een trilling bij 70/80 in het stuur. Het gekke bij mij is trouwens dat ik er alleen last van heb op wegen die niet helemaal recht zijn. Stukje op de snelweg gereden met 70/80 (om uit te proberen) en toen had ik er geen last van.
Klauwen die vastzitten lijkt me sterk, niet naar zo'n ritje. Trillingen bij een E46...
Ik had een trilling bij het remmen, opgelost met schijven af te laten draaien. Maar nu heb ik nog een trilling bij 70/80 in het stuur. Het gekke bij mij is trouwens dat ik er alleen last van heb op wegen die niet helemaal recht zijn. Stukje op de snelweg gereden met 70/80 (om uit te proberen) en toen had ik er geen last van.
Klauwen die vastzitten lijkt me sterk, niet naar zo'n ritje. Trillingen bij een E46...
Re: Remschijven / Trilling stuur
Ik had het ook.
draagarmen + draagarmrubbers voor vervangen
nieuwe schijven + blokken
andere velgen + nieuwe banden
(en uitlijnen + balanceren natuurlijk)
nu trillingsvrij
draagarmen + draagarmrubbers voor vervangen
nieuwe schijven + blokken
andere velgen + nieuwe banden
(en uitlijnen + balanceren natuurlijk)
nu trillingsvrij
Re: Remschijven / Trilling stuur
Pas ook een verhaal bij iemand waar eindeloos naar de remmen wordt gekeken. Schijven afgedraaid, kwam terug, nog een keer gedaan. Nieuwe schijven met blokken kwam weer terug weer afdraaien weer nieuwe blokken. Remklauwen gangbaar maken. Weet ik wat en in welke volgorde er elke keer met de remmen is gedaan maar heeft hem veel geld en ergernis en tijd gekost. (Tijdsbestek van 2 jaar geloof ik). Zonde van het geld, hij had hij waarschijnlijk een heel strak rijdende wagen kunnen hebben door de oorzaak ergens anders te gaan zoeken. Is trouwens gewoon bij een bedrijf gedaan.
Het kan echt wel in schijven zitten maar staar je niet blind daarop. Bmw heeft gewoon een gevoelig onderstel en veel punten waar speling op kan zitten. Vaak hoe groter de velg en daardoor hoe platter de band hoe meer de speling wordt door gegeven naar je stuur. Als je dus strak asfalt heb zal je het niet merken maar als je een beetje oneffenheden op het wegdek krijgt dan krijg je de trillingen. Heb het nu zelf ook en vermoedelijk slappe rubbers. Ik merk bij hard en abrupt remmen ook dat ik een tikje op het stuur krijg. Dus hij mag binnenkort weer de brug op.
Het kan echt wel in schijven zitten maar staar je niet blind daarop. Bmw heeft gewoon een gevoelig onderstel en veel punten waar speling op kan zitten. Vaak hoe groter de velg en daardoor hoe platter de band hoe meer de speling wordt door gegeven naar je stuur. Als je dus strak asfalt heb zal je het niet merken maar als je een beetje oneffenheden op het wegdek krijgt dan krijg je de trillingen. Heb het nu zelf ook en vermoedelijk slappe rubbers. Ik merk bij hard en abrupt remmen ook dat ik een tikje op het stuur krijg. Dus hij mag binnenkort weer de brug op.
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: Remschijven / Trilling stuur
De draagarmen van moderne auto's zijn wat kwetsbaarder doordat moderne auto's ook een stuk zwaarder wegen dan de karretjes van vroeger. Heeft allemaal te maken met veiligheidsaspecten en de benodigde elektronica om de boel op de weg te houden.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Remschijven / Trilling stuur
Das een beetje onzin in mijn ogen, die draagarmen zijn ook gewoon mee ontwikkeld. Alleen bij een e46 is het onderstel niet goed genoeg geengineerd. De E9x heeft daarentegen bijna niks aan de ophanging wat dit soort ergernissen veroorzaakt.
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: Remschijven / Trilling stuur
Alle onderdelen zijn doorontwikkeld, maar dat wil niet zeggen dat het soms/vaak ten koste gaat van de kwaliteit van de gebruikte materialen. Vroeger kon je een auto aan zijn bumper opkrikken, hoef je nu echt niet meer te proberen. Tuurlijk, kunststof is geen staal, maar t ene staal is t andere niet. Ondanks alle gewichtsbesparingen, door lichtere materialen te gebruiken, het gewicht wordt door alle elektronica en andere veiligheidstoepassingen aanzienlijk verhoogd.streamline schreef:Das een beetje onzin in mijn ogen, die draagarmen zijn ook gewoon mee ontwikkeld. Alleen bij een e46 is het onderstel niet goed genoeg geengineerd. De E9x heeft daarentegen bijna niks aan de ophanging wat dit soort ergernissen veroorzaakt.
Mercedes had vroeger de reputatie om 300.000km zonder reparaties te kunnen rijden, onderhoud wel natuurlijk.
Tegenwoordig mag je blij zijn als je Benz een ton haalt zonder bezoeken aan de garage die niets met onderhoud te maken hebben.
Re: Remschijven / Trilling stuur
Garage heeft niks bijzonders kunnen vinden.
Minimale speling op de bussen.
Toch trilt hij nog steeds bij optrekken / tussen de 60-80.
Wellicht toch maar de draagarmen laten vervangen?
kmstand 134.000
Minimale speling op de bussen.
Toch trilt hij nog steeds bij optrekken / tussen de 60-80.
Wellicht toch maar de draagarmen laten vervangen?
kmstand 134.000
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: Remschijven / Trilling stuur
Ik zou het gewoon doen bij die km-stand, weet je tenminste zeker dat het daar niet meer aan kan liggen.sh0ck schreef:Garage heeft niks bijzonders kunnen vinden.
Minimale speling op de bussen.
Toch trilt hij nog steeds bij optrekken / tussen de 60-80.
Wellicht toch maar de draagarmen laten vervangen?
kmstand 134.000