zwabberende E61
Re: zwabberende E61
Ik heb 18 inch wintersetup met 245 40 18 rondom dunlop sp winter
rijd prima strak.
rijd prima strak.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 dec 2013, 21:47
Re: zwabberende E61
Dossier is weer geopend. De auto blijkt ook op de zomerbanden (225-55-16) te zwabberen. Misschien omdat de banden slijten?
Ik heb het onderstel na laten kijken. De ophanging rubbers waren in orde en de uitlijning week een tikkeltje af,maar dat kon de oorzaak niet zijn. Wel bleek dat de active steering niet helemaal goed op de middenstand genuld stond. Dit is bijgesteld. Dit blijkt helaas niet de oorzaak,hij zwabbert nog steeds.
Dus ben ik opzoek gegaan naar een paar 18" velgen. Ik heb nu een nieuwe set (voor een leuk prijsje) van een 6 serie op de kop getikt. Styling 248 met iets lagere ET14. Hier komen van de week Uniroyal Rainsport 3 245-40-18 banden op. Deze band (draaggetal 97XL) moet een stijve wang hebben en heeft hele goede recensies.
Ik was van plan om de te kleine maat 225-40-18 erop te leggen, omdat een smallere band minder last heeft van spoorvorming en een lagere wang ook het zwabberen tegen gaat. De man van het bandencentrum haalde mij weer over naar de officiële maat omdat dat voor geen meter zou lijken.
Hij heeft ook nog even de vering en dempers getest, die waren goed. Hij vond wel de ophanging voor slap. De spoorstangen die bij de voorwielen naar voren lopen hebben mogelijk te slappe rubbers.
Zelf zat ik als mogelijke oplossing nog te denken om de wielen achter wat rechter op te zetten (camber) hierdoor moet ie ook minder zoekerig worden bij oneffenheden in de weg.
Eerst maar even de nieuwe banden afwachten en dan zien we wel weer.
Ik heb het onderstel na laten kijken. De ophanging rubbers waren in orde en de uitlijning week een tikkeltje af,maar dat kon de oorzaak niet zijn. Wel bleek dat de active steering niet helemaal goed op de middenstand genuld stond. Dit is bijgesteld. Dit blijkt helaas niet de oorzaak,hij zwabbert nog steeds.
Dus ben ik opzoek gegaan naar een paar 18" velgen. Ik heb nu een nieuwe set (voor een leuk prijsje) van een 6 serie op de kop getikt. Styling 248 met iets lagere ET14. Hier komen van de week Uniroyal Rainsport 3 245-40-18 banden op. Deze band (draaggetal 97XL) moet een stijve wang hebben en heeft hele goede recensies.
Ik was van plan om de te kleine maat 225-40-18 erop te leggen, omdat een smallere band minder last heeft van spoorvorming en een lagere wang ook het zwabberen tegen gaat. De man van het bandencentrum haalde mij weer over naar de officiële maat omdat dat voor geen meter zou lijken.
Hij heeft ook nog even de vering en dempers getest, die waren goed. Hij vond wel de ophanging voor slap. De spoorstangen die bij de voorwielen naar voren lopen hebben mogelijk te slappe rubbers.
Zelf zat ik als mogelijke oplossing nog te denken om de wielen achter wat rechter op te zetten (camber) hierdoor moet ie ook minder zoekerig worden bij oneffenheden in de weg.
Eerst maar even de nieuwe banden afwachten en dan zien we wel weer.
Re: zwabberende E61
Je moet wel oppassen bij 6 series velgen is dat deze niet aanlopen. Alsook zit op een 6 serie iets hogere banden op dan op een 5.
525d E61 2007 pre-LCI
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: zwabberende E61
Et 14 velg komt verder naar buiten onder de auto,
IK denk dat je dan al buiten de sporing zit zonder het camber te hoeven verstellen, Dit komt het rijgedrag helemaal niet ten goede met een achterwielaangedreven auto in bochten.
Verder zou je kwa hoogte van de banden 225-45-18 kunnen monteren, deze zit bijna gelijk kwa hoogte aan 245-40-18 en dan blijft de km-teller ook nagenoeg gelijk,
Ik persoonlijk zou gewoon voor 245-40-18 gaan, dit omdat inderdaad een 225 zeer smal is op een e60 is, en dit er heel iellig uit komt te zien
IK denk dat je dan al buiten de sporing zit zonder het camber te hoeven verstellen, Dit komt het rijgedrag helemaal niet ten goede met een achterwielaangedreven auto in bochten.
Verder zou je kwa hoogte van de banden 225-45-18 kunnen monteren, deze zit bijna gelijk kwa hoogte aan 245-40-18 en dan blijft de km-teller ook nagenoeg gelijk,
Ik persoonlijk zou gewoon voor 245-40-18 gaan, dit omdat inderdaad een 225 zeer smal is op een e60 is, en dit er heel iellig uit komt te zien
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 dec 2013, 21:47
Re: zwabberende E61
Er zijn er meer die velgen van de 6 serie op een E61hebben gelegd. Zelfs met de 6-serie bandmaat 245-45-18. Ik leg er dus een 245-40-18 op en die heeft de juiste diameter. Alleen staat ie 6 mm meer naar buiten. Moet kunnen lijkt me.tom_il schreef:Je moet wel oppassen bij 6 series velgen is dat deze niet aanlopen. Alsook zit op een 6 serie iets hogere banden op dan op een 5.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 dec 2013, 21:47
Re: zwabberende E61
Wat bedoel je met buiten de sporing zitten zonder de camber te hoeven verstellen?lekkerwijf1 schreef:Et 14 velg komt verder naar buiten onder de auto,
IK denk dat je dan al buiten de sporing zit zonder het camber te hoeven verstellen, Dit komt het rijgedrag helemaal niet ten goede met een achterwielaangedreven auto in bochten.
Verder zou je kwa hoogte van de banden 225-45-18 kunnen monteren, deze zit bijna gelijk kwa hoogte aan 245-40-18 en dan blijft de km-teller ook nagenoeg gelijk,
Ik persoonlijk zou gewoon voor 245-40-18 gaan, dit omdat inderdaad een 225 zeer smal is op een e60 is, en dit er heel iellig uit komt te zien
Het lijkt mij dat de sporing niet zoveel veranderd met de wijziging die ik van plan was. De achterwielen staan sterk naar binnen gekanteld. De auto loopt achter dus op de binnenkant van de band. Als ik mijn huidige achterband van 225 breed (ET20) vervang door een band van 245 (ET14), komt de binnen kant van het wiel 10mm naar binnen (waar de auto dus op rijdt) door de bredere band. Door de andere ET waarde van 14 (ipv 20) gaat ie dus weer 6mm naar buiten en is het raakpunt op de weg tussen beide achterwielen weer ongeveer even groot.
Re: zwabberende E61
Dat hoge camber doet de binnenkant van de band afslijten. Daarom heb ik dr mijne laten uitlijnen met zo weinig mogelijk camber achteraan.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 dec 2013, 21:47
Re: zwabberende E61
Interessant, heb je verschil gemerkt in rechtuit stabiliteit (spoorvorming)?Is ie minder gaan sturen in de bocht?tom_il schreef:Dat hoge camber doet de binnenkant van de band afslijten. Daarom heb ik dr mijne laten uitlijnen met zo weinig mogelijk camber achteraan.
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: zwabberende E61
Een achterwielaangedreven auto heeft altijd een redelijk negatief camber.
Ga je de wielen recht onder de auto zetten, dus positiever verstellen komt die het rijgedrag niet tegen goede en kan de wagen meer gaan overhellen in bochten.
Welliswaar zit je dan wel met een meer zoekende wagen voor sporing
Met buiten sporing zitten zonder het camber te hoeven verstellen is dat je na een et14 velg gaat.
Echter heb ik er geen rekening mee gehouden dat je nu inderdaad op 225 rijdt sorry.
Overigens rijdt de gehele auto op de complete band, alleen wordt er wel meer druk uitgeoefend op de binnenzeide.
In die tijd dat ik bmw 5-series rijdt heb ik nog nooit scheef afgesleten of cuppende banden gehad. Ondanks dat de wielen toch origineel negatief camber hebben
Ga je de wielen recht onder de auto zetten, dus positiever verstellen komt die het rijgedrag niet tegen goede en kan de wagen meer gaan overhellen in bochten.
Welliswaar zit je dan wel met een meer zoekende wagen voor sporing
Met buiten sporing zitten zonder het camber te hoeven verstellen is dat je na een et14 velg gaat.
Echter heb ik er geen rekening mee gehouden dat je nu inderdaad op 225 rijdt sorry.
Overigens rijdt de gehele auto op de complete band, alleen wordt er wel meer druk uitgeoefend op de binnenzeide.
In die tijd dat ik bmw 5-series rijdt heb ik nog nooit scheef afgesleten of cuppende banden gehad. Ondanks dat de wielen toch origineel negatief camber hebben
Re: zwabberende E61
Binnenzijde afgelopen komt meer voor bij runflats wegens de stijve flanken.
De mijne waren afgelopen tot op de koorde terwijl de buitenkant het profiel nog OK was. Had het zelf niet opgemerkt daar het echt maar de rand was. De auto kreeg op de keuring een uit verkeer attest.
Auto heeft nog steeds een camber binnen bmw tolerantie alleen zo weinig mogelijk.
Niets gemerkt aan het rij gedrag.
Valt toch wel op dat camber bij bmw een stuk groter is dan bv Mercedes.
Bij doornemen van fora ben ik niet de enigste met afgesleten binnenkant achteraan. Is toch wel typisch voor bmw runflats.
De mijne waren afgelopen tot op de koorde terwijl de buitenkant het profiel nog OK was. Had het zelf niet opgemerkt daar het echt maar de rand was. De auto kreeg op de keuring een uit verkeer attest.
Auto heeft nog steeds een camber binnen bmw tolerantie alleen zo weinig mogelijk.
Niets gemerkt aan het rij gedrag.
Valt toch wel op dat camber bij bmw een stuk groter is dan bv Mercedes.
Bij doornemen van fora ben ik niet de enigste met afgesleten binnenkant achteraan. Is toch wel typisch voor bmw runflats.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30
Re: zwabberende E61
Ik had ook 225/55/16 eronder zitten toen ik mijn auto kocht, geleverd op chinees banden. Ik had van dweilen of zoeken echt helemaal geen last. Nu op 18 inch "rolt"de auto wat minder over de banden enz en natuurlijk nu merkbanden dus ook grip op nat. Maar dweilen en zoeken nooit last van gehad.
Het laatste wat ik zou doen is nu ook nog eens met andere ET waarde gaan prutsen, de auto moet op zijn originele velgen gewoon goed rijden, al is het 16 inch. Bovendien de lagere waarde van de velgen zetten nog meer verkeerde krachten op het onderstel, waardoor het nog sneller slijt en de problemen snel groter gaan worden. Voordeel is dat je dan wel sneller achter het probleem bent...
Het laatste wat ik zou doen is nu ook nog eens met andere ET waarde gaan prutsen, de auto moet op zijn originele velgen gewoon goed rijden, al is het 16 inch. Bovendien de lagere waarde van de velgen zetten nog meer verkeerde krachten op het onderstel, waardoor het nog sneller slijt en de problemen snel groter gaan worden. Voordeel is dat je dan wel sneller achter het probleem bent...
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 dec 2013, 21:47
Re: zwabberende E61
De 18 inch velgen met Uniroyal Rainsport 3 zitten er nu drie weken onder en het is een hele verbetering.
Hij rijdt veel beter dan met de 16 inch velgen. Spoorvorming en zijwind merk ik nog wel alleen de auto reageert er veel minder heftig op.
De Rainsports rijden heel fijn, sturen goed door de bocht en super op nat wegdek. Geluid en verbruik is echter iets meer.
Ik denk dat ik toch maar de draagarmrubbers voor eens goed laat controleren, zoals Ralph al aangaf. Volgens mij moet het nog beter kunnen. Verlagen zou ook nog kunnen helpen.
Hier nog een foto (met mobiel).
Hij rijdt veel beter dan met de 16 inch velgen. Spoorvorming en zijwind merk ik nog wel alleen de auto reageert er veel minder heftig op.
De Rainsports rijden heel fijn, sturen goed door de bocht en super op nat wegdek. Geluid en verbruik is echter iets meer.
Ik denk dat ik toch maar de draagarmrubbers voor eens goed laat controleren, zoals Ralph al aangaf. Volgens mij moet het nog beter kunnen. Verlagen zou ook nog kunnen helpen.
Hier nog een foto (met mobiel).
Re: zwabberende E61
Spoorvorming heb je sterker bij brede banden. Bij de 16inch moet je hier het minst van al last van hebben.
Deze wagens staan bekend voor hun weggedrag zoals fuseekogel zegt moet hij zelfs met 16inch nog goed sturen zo niet is er iets verkeerd.
Deze wagens staan bekend voor hun weggedrag zoals fuseekogel zegt moet hij zelfs met 16inch nog goed sturen zo niet is er iets verkeerd.
525d E61 2007 pre-LCI