Help! Remmen ABS probleem BMW 523i E39

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Janet
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2014, 20:58

Help! Remmen ABS probleem BMW 523i E39

Bericht door Janet » 24 aug 2014, 21:23

Hallo allemaal,

Op de snelweg viel mijn snelheidsmeter in 1x uit, nu bleek dat er een sensor (ABS) stuk was.
Deze is vervangen, maar met grof geweld. De oude sensor zat vast, en is eruit geboord.
Probleem was zo opgelost,

maar helaas hebben ze iets geraakt tijdens het uitboren van de sensor,
Waardoor de remmen nu niet meer optimaal zijn.
Het probleem nu; als ik langzaam/geleidelijk rem, hoor je de remmen ingrijpen ofzo? Ik kan het geluid niet omschrijven.. Maar zodra ik hard rem, vergelijkbaar met een noodstop, dan remt ie wel normaal.

Met het uitlezen geeft ie ook geen storing, en ze kunnen niks vinden als ze de wielen eraf halen. De rem en remschijf ziet er ook allemaal goed uit.

Wat zou het probleem zijn?

Mijn vriend wil de auto weg doen, maar ik wil het probleem verhelpen!

Kan iemand mij tips geven, zodat ik weet welke onderdelen ik eventueel kan bestellen om het probleem op te lossen?

Alvast bedankt!

Het gaat om een BMW 5-Serie 523i E39 Sedan bj.'99

Groetjes,
Een vrouwelijke BMW liefhebber

Janet
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2014, 20:58

Re: Help! Remmen ABS probleem BMW 523i E39

Bericht door Janet » 24 aug 2014, 21:34

Mijn vriend zelf, weet waarschijnlijk wel de oorzaak.
Maar hij zoekt gewoon een excuus om een andere BMW te kopen.

silva
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 dec 2013, 16:40
Locatie: Haarlem

Re: Help! Remmen ABS probleem BMW 523i E39

Bericht door silva » 11 sep 2014, 19:46

Bij het uitboren hebben ze waarschijnlijk het wiellager geraakt waardoor ze de magneetring hebben beschadigd.
Als je nu remt meet de abs bij één wiel een afwijking vergeleken bij de andere drie wielen en grijpt de abs in.

Je kan de beschadiging niet zien aan de buitenkant van het lager. De abs sensor zit aan de binnenkant vlak langs het lager. De enige oplossing is het lager vervangen.

Als het de achterkant is.
Die zit met vier torx bouten vast. Je kan de moer van de aandrijfas los maken en de as een stukje naar binnen duwen.
Met een ratel en een heel lang verleng stuk kan je precies over de as het lager los maken en zo vervangen. (Je moet wel een beetje handig zijn om dit te doen omdat je bij het monteren het fusee stuk moet liften om de laatsen boutjes vast te maken)


Succes!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”