Hoog olieverbuik

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
MarinaC

Hoog olieverbuik

Bericht door MarinaC » 09 sep 2014, 08:29

Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Marina en ik heb nu sinds april 2013 een BMW 320 i, bouwjaar 2007.
Ik heb mijn auto bij de BMW dealer in Groningen gekocht. De garantie was 6 mnd. Uiteraard heb ik in de eerste 6 mnd geen problemen gehad met de auto.
OM mijn lange verhaal kort te houden, het olieverbruik is nu 1 l op 1000 km.
1000 km geleden heeft de auto een beurt gehad, de motor is geflusht bij de dealer en de kleppendekselpacking vervangen.
MOmenteel zijn er geen lekkages te zien dus de olie is echt verbruikt.
Gisteren een offerte gekregen van de BMW in Rotterdam en het bedrag is 2300,-. De gehele motor moeten ze uit elkaar halen, diverse packingen vervangen en dan vinden ze hopelijk niets anders meer :-(
Mijn vraag is nu eigenlijk, daar ik buiten de garantie zit, wat ik hiermee kan.
Er staat nu 98.000 km op de teller. Het kan toch niet zo zijn dat de motor het nu al begeven heeft.
Voor de rest rijdt de auto prima! Kan zo een klacht niet als verborgen gebrek gezien worden?
Ik hoor het graag !!!

patjuh1978

Re: Hoog olieverbuik

Bericht door patjuh1978 » 09 sep 2014, 09:44

Ik zou in zo'n verhaal niet mee gaan en ik spreek uit ervaring en dat was dan nog onder betere voorwaardes dan jij nu aangeboden krijgt.

Olieverbruik hoog kan 100 redenen hebben maar een paar kun je wel zelf bekijken...

1. Ruik je verbranden olie ? (olie lekt buiten blok)
2. Heb je blauwe rook uit je uitlaat, zo ja wanneer (olie gaat de verbrandingskamer in)
3. Heb je een ratel in je blok, specifiek bij het vasthouden van lagere touren of op de top van de toeren bij een keer gas geven
4. Als je de peilstok eruit haalt, heb je dan rotzooi eraan en is de olie dik of dun (mengt het zich b.v. met koelwater)

Hopelijk krijg je nog wat betere input, mijn ervaringen zijn op basis van mijn problemen helaas. Ik heb zelf voor de keuze gestaan die jij nu krijgt en ik heb er voor gekozen om het te laten maken. Was bij mij ook 2k+ voor probleem een waarbij de garagehouder al aangaf dat hij wellicht meer zou tegenkomen (deze houder gaf me wel zekerheden overigens). We kwamen meer tegen en na 5.5k erin te hebben gestopt heeft de auto 1000km gelopen en begonnen er krukas lagers af te draaien en was het einde verhaal.

Een motor opentrekken zonder een strijdplan in het kader van we zien het wel zou ik noooooit doen. Heel veel succes ermee iedergeval

MarinaC

Bericht door MarinaC » 09 sep 2014, 10:13

Beste Patjuh1978,
Ik ruik geen verbrande olie, blauwe rook bij het starten en dat is na paar keer gas geven weg. Ik heb geen ratel in mijn blok en ook geen rotzooi aan de peilstok.
Ik merk niets aan mijn auto behalve het om de haverklap olie bijvullen. Heel af en toe brandt het oranje motorlampje maar die gaat dan vrij snel uit.
Ik had eerlijk gezegd van een BMW dealer wel wat meer verwacht dan dit. Geven zij nou aan het kan dit of dat of zus of zo zijn, maar ook dat krijg ik niet te horen want ze weten het gewoon niet.
Ze gaven ook aan om met de dealer waar ik m gekocht heb in gesprek te gaan kijken of ze bijvoorbeeld de kosten willen delen. Dat zou uiteraard ideaal zijn maar ik zit ruim buiten de garantie !
In ieder geval bedankt voor de info en advies !

Beamer AR15

Bericht door Beamer AR15 » 09 sep 2014, 13:44

Ik gok op de klepseals.

Kijk eens naar deze tread op een ander forum

http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... 11&t=13862
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i F23 M-sport

Harm14

Bericht door Harm14 » 14 sep 2014, 18:41

Hoe is de carterventilatie ? Zou eerst hier eens mee beginnen....

ajwgb81
Contacteer:

Bericht door ajwgb81 » 14 sep 2014, 21:58

Carterventilatieklep is een bekende kwaal bij die motoren (n42/n46). Olieverbruik en motorstoringslampje zijn duidelijke symptomen.

MarinaC

Bericht door MarinaC » 15 sep 2014, 12:48

Beste allen, hartelijk dank voor de reacties en de informatie!
Ik durf niet te zeggen hoe het met de carterventilatieklep is?!?! De BMW dealer heeft dat niet eens genoemd!
Kan je de carterventilatieklep makkelijk nakijken?? Is dit eveneens een dure grap?

Voorlopig rij ik amper met de auto totdat ik echt weet wat ik moet doen. Zoals eerder aangegeven is het waarschijnlijk niet slim om de motor open te laten maken terwijl er geen zekerheid is, wat er mis is.

Nogmaals bedankt allemaal !

Harm14

Bericht door Harm14 » 15 sep 2014, 14:51

Carterventilatie zit onder je inlaatstpruitstuk, vervang gelijk alle slangen.
Ik neem aan dat de BMW dealer gokt op zuigerveren? Of klep sleals? Zonder een goede diagnose niet de motor los trekken, begin eerst met je carterventilatie dit is een gevoelig punt bij deze motoren

ajwgb81
Contacteer:

Bericht door ajwgb81 » 15 sep 2014, 19:12

Carterventilatieklep en slangen vervangen is 1,5 uur werk. Die slangen en klep bijelkaar kosten €107ex btw. Oftewel de moeite waard om daar mee te beginnen.

montana81

Bericht door montana81 » 16 sep 2014, 20:00

Carter ventilatie is uit te sluiten door de slang die onder op het inlaat spruitstuk zit los te nemen. De carter dampen komen dan niet in het inlaat kanaal terecht maar direct in de buitenlucht. Ik ga ervan uit dat de dealer dit wel geprobeerd heeft.

Een olie verbruik van 1 op 1000 km wordt niet veroorzaakt door een carterventilatie dat is veelste veel.

Ik spreek uit ervaring lees mijn andere berichten er maar op na!

Groet Tony

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”