motorproblemen 530i
motorproblemen 530i
goede avond.
Hierbij een korte versie van mijn ervaringen met mijn E61 530i. 2009 62000km
Nu 14000km verder
dealer onderhouden en afgestempelde boekjes
Als hij probleemloos rijd dan is het een fantastische wagen, echter dit is niet altijd het geval.
Probleem is begonnen met wegvallen van vermogen en zeer slecht stationair lopen. Na uitzetten en herstarten probleem weg. Bij uitlezen probleem met lagedruk brandstof systeem. Lagedruk brandstofpomp vervangen. Na een paar honderd km zelfde probleem. Hogedrukpomp naast het blok vervangen. Tijdje goed daarna zelfde probleem. 1 injector vervangen, zelfde probleem, vervolgens alle injectoren vervangen en sensor hogedrukpomp vervangen en NO sensor vervangen en compleet nieuwe software [maatregelplan]. Zelfde probleem weer, toen bij uitlezen verbrandingsprobleem cilinder 2. 6 nieuwe bobines en bougies, opnieuw zelfde klacht.Weer verbrandingprobleem cilinder 2. Injector, bobine en bougie van cilinder 2 naar 1 verplaatst. daarna verbrandingsprobleem cilinder 1 en 3.
Bij inspectie blijkt dat inlaattraject volledig vervuild is. Helemaal schoongemaakt. sindsdien geen klachten meer. Nu ongeveer 300 km geleden. Alle klachten traden op met tussenposen van tussen de 200 een 1000 km.
Hopelijk is het nu goed maar ben er nog niet zeker van. Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad of heeft iemand nog suggesties?
groeten
E
Hierbij een korte versie van mijn ervaringen met mijn E61 530i. 2009 62000km
Nu 14000km verder
dealer onderhouden en afgestempelde boekjes
Als hij probleemloos rijd dan is het een fantastische wagen, echter dit is niet altijd het geval.
Probleem is begonnen met wegvallen van vermogen en zeer slecht stationair lopen. Na uitzetten en herstarten probleem weg. Bij uitlezen probleem met lagedruk brandstof systeem. Lagedruk brandstofpomp vervangen. Na een paar honderd km zelfde probleem. Hogedrukpomp naast het blok vervangen. Tijdje goed daarna zelfde probleem. 1 injector vervangen, zelfde probleem, vervolgens alle injectoren vervangen en sensor hogedrukpomp vervangen en NO sensor vervangen en compleet nieuwe software [maatregelplan]. Zelfde probleem weer, toen bij uitlezen verbrandingsprobleem cilinder 2. 6 nieuwe bobines en bougies, opnieuw zelfde klacht.Weer verbrandingprobleem cilinder 2. Injector, bobine en bougie van cilinder 2 naar 1 verplaatst. daarna verbrandingsprobleem cilinder 1 en 3.
Bij inspectie blijkt dat inlaattraject volledig vervuild is. Helemaal schoongemaakt. sindsdien geen klachten meer. Nu ongeveer 300 km geleden. Alle klachten traden op met tussenposen van tussen de 200 een 1000 km.
Hopelijk is het nu goed maar ben er nog niet zeker van. Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad of heeft iemand nog suggesties?
groeten
E
- patjuh1978
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 15:37
- Locatie: Zeewolde
Re: motorproblemen 530i
Balen man. Heb zelf sinds niet zo lang een 525d 2009 / 59k maar daar niets dan lof over. Ben nu op 77k beland met nog geen drup olie verbruikt of wat dan ook... Balen dat het bij jou met zo'n relatief lage stand al sh** is opgetreden
Re: motorproblemen 530i
Update van de problemen
Na 600 km wederom verbrandingsprobleem. Auto bij dealer gebracht, nieuwe bougies en laatste maatregelplan erop gezet. Na 1400 km matig stationair lopen. Bij uitlezen defecte injector (2000 km oud). Injector, bougie en bobine vervangen. Zou nu goed moeten zijn. Inmiddels 1000 km verder en nog geen klachten. Wordt vervolgd.
Nog steeds geen mensen met soortgelijke problemen?
Na 600 km wederom verbrandingsprobleem. Auto bij dealer gebracht, nieuwe bougies en laatste maatregelplan erop gezet. Na 1400 km matig stationair lopen. Bij uitlezen defecte injector (2000 km oud). Injector, bougie en bobine vervangen. Zou nu goed moeten zijn. Inmiddels 1000 km verder en nog geen klachten. Wordt vervolgd.
Nog steeds geen mensen met soortgelijke problemen?
Re: motorproblemen 530i
Ik heb exact hetzelfde probleem als die jij beschrijft. Ik heb echt van
alles vervangen (injectoren, bobines, bougies, hogedrukpomp,
stikstofsensor, Lambdasonde, kat) zelfs kleppen laten reviseren, sommige
onderdelen tot wel 3x toe. Afgelopen week (weer) hogedrukpomp
voor...inmiddels 500km gereden, auto leek gemaakt....maar na zo een 300km
begint het lampje weer te branden en begint alle ellende weer opnieuw. Ben
al sinds juli vorig jaar aan het klooien met de auto. Morgenochtend zit ik
weer bij de garage. Was aan het googlen en kwam jouw topic tegen. Ben echt
benieuwd of jij al tot een oplossing bent gekomen. Ik kan de auto zo niet
verkopen, maar ben er tegelijkertijd ook helemaal klaar mee. We kunnen dit
uiteraard ook voortzetten in jouw topic, echter dacht ik eerst even een
bericht te sturen zodat ik zeker wist dat je er een melding van krijgt.
Hoop snel iets van je te horen. Alvast bedankt voor een reactie.
Mvg,
BMWmoker
@ BMW moker
Na mijn vorige mail wederom dezelfde problemen. Auto is toen bij BMW Ekris in veenendaal neergezet. Daar kwam naar voren dat van alle nieuwe injectoren er wederom 1 defect was. Deze is toen vervangen [zelfde modificatie]. Daarnaast is het laatste maatregelplan erop gekomen [Is volgens mij september of oktober uitgekomen]. Sindsdien rijd de auto als een trein en geen enkel probleem meer gehad. Inmiddels bijna 10.000 km verder.
Samenvatting van wat vervangen is
stikstof sensor, injectoren [meerder malen] bobines, bougies, hogedruk en lage druk brandstofpomp. Maatregelplan. Motor gereinigd vanwege ernstige vervuiling.
Heb wel begrepen dat vaak 1 injector worden vervangen en dit geen afdoende oplossing is. Heb nu meerdere verhalen gehoord dat bij problemen met injectoren alle injectoren vervangen dienen te worden, en deze ook ingeleerd moeten worden aangezien er inmiddels zo vaak een modificatie is geweest. Bij het vervangen van 1 injector is de kans groot dat er verschillende injectoren inzitten qua modificatie en dit geeft dan weer problemen.
alles vervangen (injectoren, bobines, bougies, hogedrukpomp,
stikstofsensor, Lambdasonde, kat) zelfs kleppen laten reviseren, sommige
onderdelen tot wel 3x toe. Afgelopen week (weer) hogedrukpomp
voor...inmiddels 500km gereden, auto leek gemaakt....maar na zo een 300km
begint het lampje weer te branden en begint alle ellende weer opnieuw. Ben
al sinds juli vorig jaar aan het klooien met de auto. Morgenochtend zit ik
weer bij de garage. Was aan het googlen en kwam jouw topic tegen. Ben echt
benieuwd of jij al tot een oplossing bent gekomen. Ik kan de auto zo niet
verkopen, maar ben er tegelijkertijd ook helemaal klaar mee. We kunnen dit
uiteraard ook voortzetten in jouw topic, echter dacht ik eerst even een
bericht te sturen zodat ik zeker wist dat je er een melding van krijgt.
Hoop snel iets van je te horen. Alvast bedankt voor een reactie.
Mvg,
BMWmoker
@ BMW moker
Na mijn vorige mail wederom dezelfde problemen. Auto is toen bij BMW Ekris in veenendaal neergezet. Daar kwam naar voren dat van alle nieuwe injectoren er wederom 1 defect was. Deze is toen vervangen [zelfde modificatie]. Daarnaast is het laatste maatregelplan erop gekomen [Is volgens mij september of oktober uitgekomen]. Sindsdien rijd de auto als een trein en geen enkel probleem meer gehad. Inmiddels bijna 10.000 km verder.
Samenvatting van wat vervangen is
stikstof sensor, injectoren [meerder malen] bobines, bougies, hogedruk en lage druk brandstofpomp. Maatregelplan. Motor gereinigd vanwege ernstige vervuiling.
Heb wel begrepen dat vaak 1 injector worden vervangen en dit geen afdoende oplossing is. Heb nu meerdere verhalen gehoord dat bij problemen met injectoren alle injectoren vervangen dienen te worden, en deze ook ingeleerd moeten worden aangezien er inmiddels zo vaak een modificatie is geweest. Bij het vervangen van 1 injector is de kans groot dat er verschillende injectoren inzitten qua modificatie en dit geeft dan weer problemen.
Re: motorproblemen 530i
Maar je had in het begin toch ook al alle injectoren een keer vervangen? Wat een ergenis levert dit op zeg! Gelukkig loopt hij weer. Wat denk je nu dat de werkelijke oorzaak was?
Volgens mij staat op alle injectoren diesel of benzine een correctie code, deze moet in het motormanagement ingevoerd worden. Dit voor correctie t.o.v. sturing en werkelijke opbrengst. Dit moet je zelfs doe als je er maar 1 vervangt volgens mij.
Volgens mij staat op alle injectoren diesel of benzine een correctie code, deze moet in het motormanagement ingevoerd worden. Dit voor correctie t.o.v. sturing en werkelijke opbrengst. Dit moet je zelfs doe als je er maar 1 vervangt volgens mij.
F10 N57N
Re: motorproblemen 530i
Wellicht 'mosterd na de maaltijd' maar toch wil ik even iets delen.
Ik heb een 525i e61 uit 2004. Auto bij aankoop een kleine beurt laten geven maar echt soepeltjes liep hij niet.
Bij start af en toe een heel klein pluimpje deed mij denken aan de carterventilatie. Bij het verwijderen van de disa klep zag ik dat het inlaattraject redelijk vervuild aandeed. Ik heb bij de dealer de complete set dus carterslangen en de pot zelf besteld. De complete set vervangen, dit overigens zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen. Al met al een uur of vijf/zes mee bezig geweest, redelijk te doen met af en toe een klein vloekje :-) maar weet nu wel hoe het moet. Op diverse fora is de handleiding aan te treffen en met een beetje wil en gereedschap goed te doen!. Direct de olie en filters vervangen, en direct na een klein stukje een wereld van verschil te merken. Ik heb nog een brandstof toevoeging aan de tank toegevoegd en sindsdien loopt de motor soepel als nooit te voren. Keurig in toerental, direct op het gas en geheel storingsvrij vrij.
Succes ermee verder!
Ik heb een 525i e61 uit 2004. Auto bij aankoop een kleine beurt laten geven maar echt soepeltjes liep hij niet.
Bij start af en toe een heel klein pluimpje deed mij denken aan de carterventilatie. Bij het verwijderen van de disa klep zag ik dat het inlaattraject redelijk vervuild aandeed. Ik heb bij de dealer de complete set dus carterslangen en de pot zelf besteld. De complete set vervangen, dit overigens zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen. Al met al een uur of vijf/zes mee bezig geweest, redelijk te doen met af en toe een klein vloekje :-) maar weet nu wel hoe het moet. Op diverse fora is de handleiding aan te treffen en met een beetje wil en gereedschap goed te doen!. Direct de olie en filters vervangen, en direct na een klein stukje een wereld van verschil te merken. Ik heb nog een brandstof toevoeging aan de tank toegevoegd en sindsdien loopt de motor soepel als nooit te voren. Keurig in toerental, direct op het gas en geheel storingsvrij vrij.
Succes ermee verder!
Re: motorproblemen 530i
Dank voor de reactie Eggman. Goed om te lezen dat jij nu 10.000km storingsvrij rijdt, hoop voor jou dat het allemaal onder garantie vervangen kon worden. Bij mij helaas niet en de kosten zijn echt flink opgelopen. Ik moet zeggen dat er wel iets in kan zitten dat er problemen kunnen ontstaan als niet alle injectoren tegelijkertijd vervangen worden. Bij mij zijn de injectoren niet tegelijkertijd vervangen. 3 bij de dealer en 3 bij een BMW specialist. Vanaf dat moment (letterlijk 3 min bij het wegrijden) voor het eerst het motorstoringlampje gekregen en dat de auto inhield (limpmode). Het starten was wel opgelost en de auto liep stationair weer regelmatig. Laatste diagnose is lagedrukbrandstofpomp + niveauregelaar. Ik ga nu denk ik alle 6 de injectoren + bobines + bougies weer vervangen. Hopelijk lost dat mijn probleem op. Mocht het zo zijn, dan zal ik het hier wel posten.
Het is overigens echt een mooie en fijne auto, maar de storingen hebben het volledig verpest. Heb altijd BMW gereden en was van plan om een 535i F10 te halen, maar ben nu serieus naar een Audi A7 aan het kijken. Allemaal door dit gezeik.
Het is overigens echt een mooie en fijne auto, maar de storingen hebben het volledig verpest. Heb altijd BMW gereden en was van plan om een 535i F10 te halen, maar ben nu serieus naar een Audi A7 aan het kijken. Allemaal door dit gezeik.
Re: motorproblemen 530i
Bij Ekris veenendaal vertelde men dat de verbrandingsproblemen die optreden het gevolg zijn van de constructie van de motor. Hierdoor treed bij korte ritten waarbij de motor niet goed op temperatuur komt extreem snel vervuiling van het inlaattraject op. Als je dit ook nog combineert met een rustige manier van rijden is het wachten op problemen. Problemen beginnen vaak na 50.000 km
De volgorde zou moeten zijn: eerst [laten] reinigen van het inlaattraject en daarna pas vervangen van de injectoren en bobines, laatste software en daarna voorkomen dat je structureel kleine stukjes rijd. Als laatste punt werd mij door meerdere personen [Ekris en BMW specialisten] aangeraden merk benzines te tanken. Zonder opnieuw de discussie te willen herstarten over het nut hiervan, gaf men aan dat met name de hogedruk pomp hier gevoelig voor is vanwege het schraler zijn van benzine van bijv Tango.
De volgorde zou moeten zijn: eerst [laten] reinigen van het inlaattraject en daarna pas vervangen van de injectoren en bobines, laatste software en daarna voorkomen dat je structureel kleine stukjes rijd. Als laatste punt werd mij door meerdere personen [Ekris en BMW specialisten] aangeraden merk benzines te tanken. Zonder opnieuw de discussie te willen herstarten over het nut hiervan, gaf men aan dat met name de hogedruk pomp hier gevoelig voor is vanwege het schraler zijn van benzine van bijv Tango.