Komlampen afgekeurd APK
Komlampen afgekeurd APK
Best forumleden,
Vanochtend is mijn auto voor de APK schouw geweest. Buiten diverse slijtage onderdelen kwam de garage
ook met het volgende;
In de koplamp unit zijn aan beide kanten soort 'pootjes' afgebroken waardoor de lens nu flexibel in de unit zit.
En het heen en weer kan gaan als je over hobbels/drempels rijdt. Dit is dus een APK afkeurpunt.
Nou gaf de garage aan dat ze zullen proberen om het glas los te halen zodat ze dit met een setje kunnen vervangen.
Als dit niet lukt (wat vaak het geval is) dan zit ik vast aan 2 nieuwe koplamp units a 900 euro!
Nu weet ik dat een BMW duur is in het onderhoud en daar heb ik ook geen problemen mee. Maar ik vind dit nog al
rigoureuze oplossing voor het lossen zitten van de lenzen.
Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er DIY om dit op te lossen of mensen die dit eventueel voor mij kunnen doen (tegen betaling natuurlijk) aangezien ik zelf A-technisch ben.
Alvast bedankt!
Vanochtend is mijn auto voor de APK schouw geweest. Buiten diverse slijtage onderdelen kwam de garage
ook met het volgende;
In de koplamp unit zijn aan beide kanten soort 'pootjes' afgebroken waardoor de lens nu flexibel in de unit zit.
En het heen en weer kan gaan als je over hobbels/drempels rijdt. Dit is dus een APK afkeurpunt.
Nou gaf de garage aan dat ze zullen proberen om het glas los te halen zodat ze dit met een setje kunnen vervangen.
Als dit niet lukt (wat vaak het geval is) dan zit ik vast aan 2 nieuwe koplamp units a 900 euro!
Nu weet ik dat een BMW duur is in het onderhoud en daar heb ik ook geen problemen mee. Maar ik vind dit nog al
rigoureuze oplossing voor het lossen zitten van de lenzen.
Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er DIY om dit op te lossen of mensen die dit eventueel voor mij kunnen doen (tegen betaling natuurlijk) aangezien ik zelf A-technisch ben.
Alvast bedankt!
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Re: Komlampen afgekeurd APK
Ik heb zelf al iemand gevonden op internet die het repareert voor € 65,- per koplamp. Voor mensen die hier ook tegen aanlopen (geen reclame) want ik ken de persoon niet: http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Hallo beste W_B,
Ja, helaas komt dit wel vaker voor bij de E39.
De beruchte stelnokken van de koplampen.
Maar het gaat er wel om, welk type E39 ?
We hebben de PFL, tot en met het bjr. 8-2000
Deze serie heeft dus de losse glazen met de pakkingen, en is zo erg gemakkelijk te repareren, dat het men dus echt zelf zou kunnen uitvoeren.
Daarna hebben we de FL, lopende tot het bjr 2003
Hier zitten dan twee onder verdelingen in.
De eerste FL is dus van 8-2000 met de angel eyes, de eerste serie is dus gekit en demontabel.
Deze serie is dus wel met enige voorzichtigheid ook zelf uitvoerbaar.
Wanneer de serie is geproduceerd met de verlijmde glazen, dat is bij mij niet precies bekend.
Deze zijn dus echt niet demontabel!
Setjes met de aluminium stelnokken, deze zijn verkrijgbaar bij Lince.nl in Dordrecht.
Deze heb ik dus zelf gebruikt, in beide koplampen.
Kijkt u gerust op de site van Lince.nl
Succes met de reparatie.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, helaas komt dit wel vaker voor bij de E39.
De beruchte stelnokken van de koplampen.
Maar het gaat er wel om, welk type E39 ?
We hebben de PFL, tot en met het bjr. 8-2000
Deze serie heeft dus de losse glazen met de pakkingen, en is zo erg gemakkelijk te repareren, dat het men dus echt zelf zou kunnen uitvoeren.
Daarna hebben we de FL, lopende tot het bjr 2003
Hier zitten dan twee onder verdelingen in.
De eerste FL is dus van 8-2000 met de angel eyes, de eerste serie is dus gekit en demontabel.
Deze serie is dus wel met enige voorzichtigheid ook zelf uitvoerbaar.
Wanneer de serie is geproduceerd met de verlijmde glazen, dat is bij mij niet precies bekend.
Deze zijn dus echt niet demontabel!
Setjes met de aluminium stelnokken, deze zijn verkrijgbaar bij Lince.nl in Dordrecht.
Deze heb ik dus zelf gebruikt, in beide koplampen.
Kijkt u gerust op de site van Lince.nl
Succes met de reparatie.
Met vriendelijke groet,
Ad
Mert doet dit zonder het glas te demonteren .
Dit kan ook gewoon zonder het glas te demonteren heb ik ergens gelezen. Stelnokken kun je via marktplaats of ebay kopen. Op marktplaats kosten ze per koplamp 25 euro. Lijkt mij niet heel moeilijk om te doen, hoogstens een beetje gepriegel, omdat je wat minder ruimte hebt. Voor 15 euro per koplamp, kun je ze via ebay bestellen.
Tegen dit problem loop ik nu helaas ook aan........
Mijn 5 is helaas van 10-2000, dus als ik AdE39 goed begrijp zit ik dus wel vast aan het nieuwe. Zal toch even gaan proberen of het lukt met pielen.......
Groeten,
Eric
Mijn 5 is helaas van 10-2000, dus als ik AdE39 goed begrijp zit ik dus wel vast aan het nieuwe. Zal toch even gaan proberen of het lukt met pielen.......
Groeten,
Eric
Ik ben woensdagavond bij Mert geweest. En hij heeft het voor mij gerepareerd. Mijn lampen zijn van na 2003 dus zijn de glazen niet te demonteren, ook niet bij verhitting. Voor € 150,- inclusief demonteren/monteren van de koplampen is alles weer gemaakt. Hiermee bespaar ik mij dus € 750,- (ex montage).
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Vandaag de linker koplamp van de E39 pre-facelift laten herstellen door Mert.
Een eind rijden naar s'Heerenberg, maar de moeite waard. Vakman, aanrader.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Een eind rijden naar s'Heerenberg, maar de moeite waard. Vakman, aanrader.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
520i E28 diamant-schwarz metallic shadow-line '86
523i E39 oxford-grün metallic '00
Goeie om te onthouden Andy.
Nu een E28 met winterbanden
Nu een E28 met winterbanden
Exit: E28 535i zwart metallic 1985, E39 520i H5 Touring Oxfordgrün Metallic
In: E39 528iA Cosmoblack metallic 1998 zwart leer sport interieur
In: E39 528iA Cosmoblack metallic 1998 zwart leer sport interieur
Als je alleen de componenten hoeft te vervangen, is het vrij eenvoudig. Bij mij was het stelmechanisme voor de breedte ook afgebroken. Maar dat heeft Melt hersteld. Het witte tandwieltje is nu weg en je verstelt m nu alleen met de 10 op de schroef. Heeft nog wat weggezaagd. Melt werkt heel netjes.
Hij laat die componenten zelf maken in eem betere kunststofsamenstelling. Die is ietsje flexibel. De standaard van Hella/BMW is hard en wordt bros.