BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Wesgeval
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2013, 09:01

BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door Wesgeval » 23 jan 2014, 11:10

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen september ben ik de trotste eigenaar van een BMW 318TI compact 2004. (gekocht met 95.000km op de teller) Ondertussen ben ik 20.000km verder (met veel plezier and i know, had eerder een diesel moeten pakken..) maar er staat me nog 50k te wachten voor dit jaar. Nu ben ik op zoek naar een e46 (liefst compact, maar geen pre) diesel met een nette kilometerstand. Nu ben ik bezig op marktplaats en heb hier en daar wat mooie e46'ers gevonden, alleen liggen kilometerstanden gemiddel rond de 230k tot 260k. Ik krijg dan ook het excuus dat een diesel veel langer meegaat (kwa motorblok) en dat mijn auto met 250k helemaal afschreven is met betrekking tot het motorblok.

Mijn vragen aan jullie:

* Kunnen deze kilometerstanden kwaad, bedoel hiermee of dit niet heel veel is?
* Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden met de aanschaf van een diesel?
* Ik zie namelijk veel diesels rondom de uitlaat roest vertonen...kan dit kloppen?

Ik moet zeggen dat ik ook erg schrik van de prijs die ik terugkrijg voor mijn compact, zelfs met zo een lage kilomterstand.. :|

Ik kijk uit naar jullie reacties,

Greets, Wesley

Gebruikersavatar
André1992
Berichten: 301
Lid geworden op: 28 dec 2011, 19:06

Re: BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door André1992 » 23 jan 2014, 11:24

als je hoge prijs terug wilt moet je hem bij een specialist of dealert inruilen ;) die geven vaak wel een klap geld
Kalm an... en rap wat..!

BMWBoii
Berichten: 1390
Lid geworden op: 03 jan 2011, 15:22

Re: BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door BMWBoii » 23 jan 2014, 19:20

Sinds afgelopen september ben ik de trotste eigenaar van een BMW 318TI compact 2004. (gekocht met 95.000km op de teller) Ondertussen ben ik 20.000km verder (met veel plezier and i know, had eerder een diesel moeten pakken..) maar er staat me nog 50k te wachten voor dit jaar. Nu ben ik op zoek naar een e46 (liefst compact, maar geen pre) diesel met een nette kilometerstand. Nu ben ik bezig op marktplaats en heb hier en daar wat mooie e46'ers gevonden, alleen liggen kilometerstanden gemiddel rond de 230k tot 260k. Ik krijg dan ook het excuus dat een diesel veel langer meegaat (kwa motorblok) en dat mijn auto met 250k helemaal afschreven is met betrekking tot het motorblok.
Een diesel is ook bij 350-400k afgeschreven dus komt het defacto op hetzelfde neer.. Snap best dat handelaren willen verkopen, maar zulke klinkklare onzin vind ik altijd een beetje jammer... Overigens kan dat blok van jou wel langer mee dan 250k :P

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 430
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door Joostb » 25 jan 2014, 13:30

Een benzineblok gaat gewoon net zo lang mee als diesel hoor. Ik kan geen reden verzinnen waarom een diesel langer mee zou gaan dan een benzine, zeker met de benzine blokken van de E46 geen probleem.

Wel is het zo dat diesels doorgaans veel autobaan km hebben, en dus minder schakelen, remmen, sturen, drempels, allemaal minder dus in die zin is de auto wel minder aan slijtage onderhevig geweest doorgaans.

En ja, de compact is niet zo populair, je vind hem mooi, of helemaal niks. Dus voor een handelaar niet goed.

Bij aanschaf diesel altijd kijken naar onderhoudhistorie en algehele indruk van de auto. Daarnaast blijft het met zulke km standen altijd ook een beetje geluk hebben.

Wesgeval
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2013, 09:01

Re: BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door Wesgeval » 25 jan 2014, 19:41

Joostb schreef: Bij aanschaf diesel altijd kijken naar onderhoudhistorie en algehele indruk van de auto. Daarnaast blijft het met zulke km standen altijd ook een beetje geluk hebben.
Allereerst, bedankt voor de reacties :) . Er staan op marktplaats veel compact diesels te koop van het bouwjaar 2003/2004. Toch vragen de handelaren vaak of ik nog een 1000 tot 2000 Euro bij wil betalen voor een diesel met roest en een gemiddelde kilometerstand van +-240.000 zonder nationale autopas. :s :s

Mijn auto is ondanks nog gekeurd en heeft een grote beurt gehad. Voor een handelaar niet meer dan even poetsen en klaar. (wat nog niet eens hoeft, gezien mijn onderhoud aan de auto)
Ik begrijp het echt niet, want de reacties van handelaren zijn te gek voor woorden. Had met een handelaar bijna een deal gesloten tot ik hem vertelde dat ik wel mijn eigen velgen wilde behouden. Maar nee, was het antwoord. Dan betaal je nog is 600 Euro extra.....Dus ik ga nog een keer de prijs van mijn velgen neerleggen? :bang: Ik snap er echt niets van...Het geld namelijk niet eens voor handelaren, want de merkdealer geeft helemaal niets terug voor een compact...

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door streamline » 25 jan 2014, 20:47

Een compact is ook een moeilijke auto, moet je net van houden.

Daarnaast is iedere euro die je erin steekt voor de handel helemaal niks.
Onderhoudsbeurt of opties geeft men helemaal niks voor, tenzij zoals je al zegt er geld aan verdient kan worden.

Mike T.

Re: BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door Mike T. » 26 jan 2014, 20:13

Ik zal als ik jou was ook eens over de grens gaan kijken bij onze Duitse vrienden. Daar kan je mooi onderhouden diesels vinden voor een zeer goede prijs. 150.XXX is absoluut goed te vinden daar. Ik heb zelf een E46 320D met 157.XXX uit Duitsland vandaan gehaald met leuke opties zoals automaat en stoelverwarming.

Als je meer wilt weten hoe dat werkt kan je me een PM sturen. www.mobile.de daar kan je een leuk aanbod vinden.

Succes!

Wesgeval
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2013, 09:01

Re: BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door Wesgeval » 27 jan 2014, 13:53

Mike T. schreef:Ik zal als ik jou was ook eens over de grens gaan kijken bij onze Duitse vrienden. Daar kan je mooi onderhouden diesels vinden voor een zeer goede prijs. 150.XXX is absoluut goed te vinden daar. Ik heb zelf een E46 320D met 157.XXX uit Duitsland vandaan gehaald met leuke opties zoals automaat en stoelverwarming.
Zit je dan niet met relatief hoge invoeringskosten?
Dan ga ik er wel vanuit dat mijn auto in NL verkocht moet worden?

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 430
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door Joostb » 27 jan 2014, 17:39

Ja je moet je auto in NL verkopen dan.

Maar dat zou ik sowieso doen, want

- bij een handelaar ben je altijd slecht af want die wil er ook geld op verdienen en calculeert eventuele risico's ook mee.

- zoals eerder gezegd, een compact is een moeilijke auto, je vind hem te gek, of helemaal niets. Handelaren zijn doorgaans gek op auto's die een breed publiek aanspreken, dat doet een E46 compact zeker niet.

Wat is jou budget voor een diesel? Want voor 2000 euro ga je geen redelijk nette vinden met acceptabele km standen en neem je een risico dat de kans groter is om voor dure kosten kunt komen te staan

ijsselmeer
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2012, 01:09
Locatie: Ridderkerk

Re: BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door ijsselmeer » 23 sep 2014, 23:42

BMW motoren gaan lang mee, mijn vorige BMW was een E36 sedan 1x per jaar in de winter naar Oostenrijk volgeladen met Skiekoffer en 4 personen kruisheid 150 km/u, maar in Nederland gewone Max.sn.heid gereden toen ik hem verkocht stond de teller op 545000 en nog wat en reed nog als een zonnetje de man rijdt er nog mee .

Aftrappen kan je alles ,maar normaal rijgedrag en af en toe op zijn staart trappen gaan ze heel lang mee.

IJsselmeer
Varen is fijner dan je denkt

Gebruikersavatar
patjuh1978
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jun 2014, 15:37
Locatie: Zeewolde

Re: BMW 318TI tegenover een BMW 318TD

Bericht door patjuh1978 » 24 sep 2014, 09:14

Het ontwerp van een diesel blok is gewoon compleet anders dan een benzine motor. Op het moment dat je gaat stellen dat beide even lang mee gaan dan haak ik af... mijn mening is anders : Niet alleen uit 15 jaar praktijkervaring maar ook i.v.m. hoe de verbranding werkt (continue verbranding versus feitelijk explosies).

De wanden van een dieselblok zijn hierdoor ook een stuk dikker, de motor is zwaarder en kan gewoon wat meer hebben (hier betaal je ook meer voor t.o.v. een benzine). Als een auto (benzine of diesel) goed onderhouden is moet 200k+ niet uitmaken.... Aan de andere kant heb ik 7 jaar benzine BMW's gereden die ik kocht rond de 160 / 190k en stuk voor stuk heb weggedaan rondom de 230 / 260k vooral omdat het onderhoud toch te hoog werd.

Onderhoud naar mijn mening op het blok is anders tussen diesel en benzine maar je zult er ook rekening mee moeten houden dat al het spul om de motor heen ook de KM's heeft gehad en dat daarmee geen verschil aanwezig is tussen benzine en diesel.

Just my 2 cents :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”