Peter's e39 530i M-Sport...sold
Re: Peter's e39 530i M-Sport...Vanos en DISA pag 9
Carter ventilatie dus
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: Peter's e39 530i M-Sport...Vanos en DISA pag 9
Crap...is wel een puist extra werk...we hebben wss maar twee uurtjes in de werkplaats, dus dit zal een keer een klus worden in een weekend...als iemand er ervaring, beetje lol en zin in heeft, altijd welkom om handje te geven...bij mij of ik bij jou
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: Peter's e39 530i M-Sport...Vanos en DISA pag 9
Ik ben gisteren door het oog van de naald gekropen! ...en heb t gevoel dat ik een lotterij heb gewonnen haha
Wat is gebeurd?
Gisteren in de loop van de middag richting Naaldwijk om bij Patrick van P Motorsport wat werkzaamheden te laten uitvoeren. Bij aankomst gestart met demonteren van het eea, ter voorbereiding van de vanos revisie. Ik had gevoelsmatig nog geen issues ermee en wilde voornamelijk preventief eea laten reviseren. Nu had Patrick al voorspeld dat na 231K de vanos best een beurtje kon gebruiken..nou dat klopte wel. Ondanks dat ik een vanos unit uit 2001 heb (een recente dus tov bouwjaar auto 2002) waren de seals en rubbers zo hard als plastic. Geen idee meer hoe alle onderdelen heten, maar de grote "zuiger" kon met de hand zeer makkelijk op en neer worden bewogen, met zelfs wat speling ertussen. Na montage van de nieuwe seals en rubber zat deze weer super strak en netjes erin. De metalen ringen die erbij zaten hadden weinig slijtage sporen. Ook de olie in de unit was zeer netjes en teken dat de auto goed onderhouden is.
Alle onderdelen die los moesten waren netjes gangbaar en zagen er prima uit. Ook de pakkingen van het blok zagen er mooi uit, die zijn wss al eens vervangen.
Daar de boel toch open lag, gelijk 6 nieuwe bougies geplaatst. De oude zagen er ook nog netjes uit, zaten niet vast en de schroefdraden waren erg netjes..ook hier dus goed onderhoud gepleegd zo te zien.
Nadat de bougies erin zaten, vanos unit weer op zn plek en het blok weer dicht, was het tijd voor de DISA valve.
Zoals jullie wellicht weten zijn er drie voornaamste risico's aan een disa unit
- Het meeste komt voor dat de rubber seal niet goed meer is waardoor er vacuüm lek kan ontstaan
- Tevens kan de klep zelf beetje los gaan zitten en rammelt deze lekker tijdens het rijden
- Als laatste kan soms het pinnetje aan de voorzijde (welke de as warom de klep draait vasthoud) loskomen. Als dit gebeurd valt deze in je blok en als je beetje pech hebt kun je daarna je blok weggooien...
Jullie voelen m al aankomen...Toen Patrick voorzichtig de disa unit eruit trok...klingeldekling..pinnetje los in de unit en valt zo spontaan tegen het blok, op de vloer..
Conclusie...wellicht paar km meer en t pinnetje was zo in mn blok geflikkerd tijdens het rijden....
Net op tijd de revisie laten uitvoeren dus en het echt het gevoel dat ik mn geld dubbel en dwars het "terugverdiend"
Heb nog maar km 0f 50 gereden sinds gisteren, maar de loop van de auto is prachtig nu...zacht spinnend stationair, mooie liniare power...I'm happy!
Verbruik houd ik nooit bij, dus dat zal vast verbeteren, maar is niet zo spannend voor me...Patrick gaf aan dat de echt power pas na een km of 150 gaat loskomen...dus wordt vast nog beter..
Patrick...bedankt voor je goede zorgen, advies en dat ik op je vingers mocht kijken!
Wat plaatjes
Wat is gebeurd?
Gisteren in de loop van de middag richting Naaldwijk om bij Patrick van P Motorsport wat werkzaamheden te laten uitvoeren. Bij aankomst gestart met demonteren van het eea, ter voorbereiding van de vanos revisie. Ik had gevoelsmatig nog geen issues ermee en wilde voornamelijk preventief eea laten reviseren. Nu had Patrick al voorspeld dat na 231K de vanos best een beurtje kon gebruiken..nou dat klopte wel. Ondanks dat ik een vanos unit uit 2001 heb (een recente dus tov bouwjaar auto 2002) waren de seals en rubbers zo hard als plastic. Geen idee meer hoe alle onderdelen heten, maar de grote "zuiger" kon met de hand zeer makkelijk op en neer worden bewogen, met zelfs wat speling ertussen. Na montage van de nieuwe seals en rubber zat deze weer super strak en netjes erin. De metalen ringen die erbij zaten hadden weinig slijtage sporen. Ook de olie in de unit was zeer netjes en teken dat de auto goed onderhouden is.
Alle onderdelen die los moesten waren netjes gangbaar en zagen er prima uit. Ook de pakkingen van het blok zagen er mooi uit, die zijn wss al eens vervangen.
Daar de boel toch open lag, gelijk 6 nieuwe bougies geplaatst. De oude zagen er ook nog netjes uit, zaten niet vast en de schroefdraden waren erg netjes..ook hier dus goed onderhoud gepleegd zo te zien.
Nadat de bougies erin zaten, vanos unit weer op zn plek en het blok weer dicht, was het tijd voor de DISA valve.
Zoals jullie wellicht weten zijn er drie voornaamste risico's aan een disa unit
- Het meeste komt voor dat de rubber seal niet goed meer is waardoor er vacuüm lek kan ontstaan
- Tevens kan de klep zelf beetje los gaan zitten en rammelt deze lekker tijdens het rijden
- Als laatste kan soms het pinnetje aan de voorzijde (welke de as warom de klep draait vasthoud) loskomen. Als dit gebeurd valt deze in je blok en als je beetje pech hebt kun je daarna je blok weggooien...
Jullie voelen m al aankomen...Toen Patrick voorzichtig de disa unit eruit trok...klingeldekling..pinnetje los in de unit en valt zo spontaan tegen het blok, op de vloer..
Conclusie...wellicht paar km meer en t pinnetje was zo in mn blok geflikkerd tijdens het rijden....
Net op tijd de revisie laten uitvoeren dus en het echt het gevoel dat ik mn geld dubbel en dwars het "terugverdiend"
Heb nog maar km 0f 50 gereden sinds gisteren, maar de loop van de auto is prachtig nu...zacht spinnend stationair, mooie liniare power...I'm happy!
Verbruik houd ik nooit bij, dus dat zal vast verbeteren, maar is niet zo spannend voor me...Patrick gaf aan dat de echt power pas na een km of 150 gaat loskomen...dus wordt vast nog beter..
Patrick...bedankt voor je goede zorgen, advies en dat ik op je vingers mocht kijken!
Wat plaatjes
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
Ik heb de disa klep er deze week ook eens uitgehaald maar alles zat nog strak op zijn plek na 72K.
Welk pinnentje bedoel je? Onderste stukje van de klep?
Mooi dat je er op tijd bij was.
Welk pinnentje bedoel je? Onderste stukje van de klep?
Mooi dat je er op tijd bij was.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
Op de 1 na laatste foto bovenop zeg maar...daar zit normaal een metalen pinnetje die de as afsluit.
Nu is dat een as met schroefdraad aan de onderzijde, dus nu geen risico meer!
Nu is dat een as met schroefdraad aan de onderzijde, dus nu geen risico meer!
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
mooi klusje man. het is nooit slecht om de vanos seals te vervangen. goed gedaan om het mee te nemen.
gr
kotje
gr
kotje
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
Eng he?!
Ik kon die van mij er met twee vingertjes 'floep' er zo uittrekken. Zat ook al heeeeel erg los dus.
Ik kon die van mij er met twee vingertjes 'floep' er zo uittrekken. Zat ook al heeeeel erg los dus.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
Ook hier even de vraag stellen, graag je eventuele reactie daar plaatsten, please
viewtopic.php?f=107&t=41308
viewtopic.php?f=107&t=41308
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
Zoals ik het zie zijn die dingen enkel voor de 8 cilinders...
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
Crap..de 535 aangeklikt
Gelukkig heeft de 530 nog meer keuze haha
- Membranen, en 4 soorten slangen
Gelukkig heeft de 530 nog meer keuze haha
- Membranen, en 4 soorten slangen
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
Ook deze wagen ziet er erg goed uit Peter!
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
Thx!
Dit weekend de tijd genomen om de lak maar eens wat aandacht te geven.
Gisteren de auto goed gewassen met mn 2 emmertjes, afgespoeld en met klei behandeld.
Lak was net schuurpapier...daar was duidelijk nooit, of heel lang, geleden aandacht aan besteed.
Na het kleien wederom gewassen en gedroogd.
Auto in de box gezet en alvast eea afgeplakt voor vandaag.
Vandaag om 11:00 gestart met maatje om de boel te polijsten.
Ieder een DAP en gaan...3 stappen polijsten en afronden met rondje black hole.
Daarna twee lagen wax en de 5 is weer toonbaar.
Helaas heeft de motorkap en de voorbumper veel steenslag, dat gaat er uiteraard niet uit en is zelfs wat meer zichtbaar nu de rest zo glad en glimmend is. Daar moet dus op termijn wat aan gedaan worden.
Al met al uurtje of 12 werk in gezeten de afgelopen twee dagen. Niet veel foto's gemaakt, maar uiteraard wel een paar.
Uiteindelijk al weer tegen het donker aan toen we klaar waren
Dit weekend de tijd genomen om de lak maar eens wat aandacht te geven.
Gisteren de auto goed gewassen met mn 2 emmertjes, afgespoeld en met klei behandeld.
Lak was net schuurpapier...daar was duidelijk nooit, of heel lang, geleden aandacht aan besteed.
Na het kleien wederom gewassen en gedroogd.
Auto in de box gezet en alvast eea afgeplakt voor vandaag.
Vandaag om 11:00 gestart met maatje om de boel te polijsten.
Ieder een DAP en gaan...3 stappen polijsten en afronden met rondje black hole.
Daarna twee lagen wax en de 5 is weer toonbaar.
Helaas heeft de motorkap en de voorbumper veel steenslag, dat gaat er uiteraard niet uit en is zelfs wat meer zichtbaar nu de rest zo glad en glimmend is. Daar moet dus op termijn wat aan gedaan worden.
Al met al uurtje of 12 werk in gezeten de afgelopen twee dagen. Niet veel foto's gemaakt, maar uiteraard wel een paar.
Uiteindelijk al weer tegen het donker aan toen we klaar waren
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
goed bezig geweest. je wordt altijd blij van na zo een dag polijsten en netjes maken.
als je nu elke week twee keer afspoelt hoef je niet meer te wassen.
gr
kotje
als je nu elke week twee keer afspoelt hoef je niet meer te wassen.
gr
kotje
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
ziet er goed uit! altijd leuk z'on dagje polijsten
Wat voor wax heb je gebruik?
Wat voor wax heb je gebruik?
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: Peter's e39 530i M-Sport...oog van de naald pag 10
Ik vind je lichtencombinatie hartstikke mooi! Geeft het zo voldoende licht als je 's nachts zo rijdt?