Even voorstellen

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Ed.de.Prutser

Even voorstellen

Bericht door Ed.de.Prutser » 05 okt 2014, 20:38

Hallo ik ben Edwin en kom uit Den Haag,

Ik rij nog niet zo lang BMW, 29jaar nog maar. Ik kocht mijn eerste BMW ( een 518 E12 uit 1978 ) toen ik 19 jaar was en mijn ouders in Spanje op vakantie waren. Want ze wouden namelijk niet dat ik in zo'n auto ging rijden. Toen ze terug van vakantie kwamen en een BMW voor de deur zagen staan i.p.v. mijn R5 GTL uit 1978 toen wisten ze genoeg en vonden het wel best. Ik zat in die periode nog op school en ging er dan ook een beetje in handelen. Zo kocht ik dan wel eens een 520 E12 met een gescheurde cilinderkop onder de nokken as waar ik dan de kop van verving en weer doorverkocht of een oude 733i met injectie problemen wat ik dan weer oploste. en dat verdiende meer als een krantenwijk en kon als schoollier BMW en ook nog opeen motorfiets rijden. Voorde rest heb ik zelf nog gereden in een E23 van 1978 728 , E23 van 1983 728i, E9 3.0CSi van 1975, E28 van 1981 525i, E34 van 1988 525i vervolgens heb ik de grootste fout van mijn leven gemaakt om een W116 350SE uit 1973 te kopen, dat moet je echt niet doen als BMW rijder. Daarna vijf jaar drie Range Rovers classic gereden en dat waren fijne auto's als je van sleutelen houd, alleen ik had toen gewoon een 4x4 nodig. En vervolgens ben ik dan weer verstandig geworden om een E39 van 1999 530da executive aan te schaffen, wat een fijne auto was dat, maar ik had na vier jaar meer ruimte nodig en heb toen een E61 van 2005 535D high executive gekocht die ik nu al weer vijf en half jaar in bezit heb met bijna vier ton op de klok heeft staan en geen druppel olie verbruikt.
En als tweede auto heb ik vorige maand een E46/3 van eind 2001(facelift) 318ia executive touring aangeschaft waar ik nu problemen mee heb aan de valvetronic waar de garage nu met z'n handen in het haar zit om het probleem op te lossen.
Ik hoop nog een hoop te kunnen leren op dit forum en nog een hoop nuttige informatie te kunnen leveren.

Gr. Edwin

Quadrantz

Re: Even voorstellen

Bericht door Quadrantz » 05 okt 2014, 20:52

Welkom Edwin!

Zow heel verhaal ;). Maar das ook wel logisch met zoveel ervaring.

Foto's zien we hier graag btw, ook van ex-auto's :duim:

Mooggie

Bericht door Mooggie » 06 okt 2014, 19:48

Ed.de.Prutser schreef: een E61 van 2005 535D high executive gekocht die ik nu al weer vijf en half jaar in bezit heb met bijna vier ton op de klok heeft staan en geen druppel olie verbruikt.
Kijk, dat is nog eens een doorgewinterde BMW-rijder met 29 jr in de benen, welkom hier! :)

En een 535d hier met een vrij hoge km-stand. Dat lees je niet zo vaak. Vanaf welke km-stand tot de bijna 4 ton heb je hem eigenlijk gereden? En ben je daarbij nog gekke dingen tegen gekomen qua onderhoud (turbo's, automaat e.d. ? Of voornamelijk toch alleen het normale onderhoud banden, remmerij, olie e.d.

Ik rij zelf ook al 4 jaar met 535d uit 2005 (van 122k naar 261k gereden) en zit een beetje in dubio al dan niet door te blijven rijden. Qua prestaties/comfort ben ik hem nog lang niet zat, maar de onbekende betrouwbaarheid bij hogere km-standen doen me toch wat twijfelen.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Ed.de.Prutser

Bericht door Ed.de.Prutser » 07 okt 2014, 14:27

Toen ik de 535d kocht in begin 2009 had deze vermoedelijk in de vangrail gelegen, de hele zijkant was van het linker voorscherm t/m het linker achter paneel was opengereten en de deur airbag en de hemelairbag lag er uit.

De auto had een hele tijd bij een opkoper en een handelaar gestaan. want wie wil er nou een 535D touring van 3,5 jaar oud met 290K op de klok hebben met schade.

Toen ik de handelaar belde met de vraag hoeveel hij had gelopen zij hij tweenegen door de telefoon waar op ik zelf dacht dat hij 209K bedoelde maar dat was niet waar. Ik heb toen een vriend meegenomen die een schade bedrijf heeft om te kijken of de auto recht was en dat er niets ontzet was.

Hij garandeerde dat het alleen schroefschade was en dat alleen het linker achter paneel er op nieuw moest worden ingelast.

Tevens was de auto tot aan de schade altijd bij de BMW dealer in onderhoud geweest. De auto die eigendom van een bedrijf was en heeft 3,5jaar alleen tussen Nederland en Zwitserland gereden. Dus alleen maar snelweg kilometers.

Ik heb zelf de auto gerepareerd en heb het achter paneel en het spuit werk uitbesteed. Vervolgens had ik een auto van vier jaar oud wel met een hoge kilometerstand maar voor de helft van de dag waarde.

In die vijf en half jaar heb ik wel gewone onderhoud kosten gehad maar dat hoort er bij en het meeste doe ik zelf.

Een keer een set schijven voor (originele BMW schijven van een M5 met het aluminium hart deze zijn ook drie kilo lichter dan de schijven van de after-market) en originele remblokken voor en achter. Kosten €750,-

Ongeveer om de 25K vervang ik de motorolie Kroon Specialsynth met de BMW LL-04 specificatie. Kosten met filter ongeveer €100,-

Toen ik net terug kwam van vakantie in Duitsland in 2010 ging mijn krukaspoelie eraan daar zit gevulkaniseerd rubber tussen en dat lag er uit. Kosten €500,- en door een garage op de brug er oplaten zetten.

In Juli 2013 ben ik nog een dag aan het solderen geweest bij de scharnieren van de achterklep bekabeling waardoor de ruitenwisser diverse lampen in de achterklep het weer deden en dat ik ook weer het glazen ruitje van de achterklep open kreeg met de schakelaar op de achterklep. Als je dit bij de BMW dealer laat uit voeren ben je ongeveer €750,- aan een vervangingsdraadboom kwijt en een dag arbeid samen ongeveer €1500,-. Het koste mij ongeveer €15,- aan krimpkous. Ik snap nog steeds niet dat ze de bekabeling van de achterklep niet door een rubberslang laten lopen zoals bij een E46 touring, bij de E61 en ook nu nog bij de F11 willen ze de bekabeling te mooi wegwerken waardoor het kapot gaat.

In Juni 2014 heb ik nog de bleutooth module van de telefoon vervangen, dit was een gebruikte voor €100,- en ik heb er een afneembare Westfaliatrekhaak voor M pakket uitvoering er onder de auto gezet Kosten met bekabeling ik dacht ongeveer €398,- via Ebay en dan nog een diffuser met een afdekkapje voor ongeveer €75,- bij de BMW dealer plus wat spuitkosten. ( Reden aanschaf caravan)

Ik was alleen bang dat mijn automatische versnellingsbak het ging begeven net voor de vakantie als de auto een dag of vier stil had gestaan duurde het even voor dat hij pakte als je de auto starten en de automaat trilde iets in z'n 3e versnelling bij 1500 toeren. Maar ik had geen tijd meer om het te laten repareren en dan ook de gok genomen om met de Hobby 610 Prestige tandemasser van achtmeterlang in z'n totaal naar Frankrijk te gaan. En dat ging gelukkig goed je moest alleen even oppassen bij optrekken vanuit stilstand dat je hem snel naar de 2000 toeren bracht tot dat hij in z'n 4e versnelling of hoger stond en dan ging het goed. Ik heb de hele weg 100KM/h op de cruise control gereden en het maakte niet uit of je nou berg op of af moest gaan ook bij steile bergen bleef de combinatie exact op 100KM/h er waren auto's met caravans die mij berg af voorbij wilde maar het niet meer trokken als ze de berg weer op moesten rijden.

Na de Vakantie heb ik de automatische bak laten spoelen en voorzien van nieuwe olie en hij gedraagt zich helemaal weer als een nieuwe.

Alleen op dit moment heb ik problemen met mijn CCC en weet niet wat ik er mee aan moet. Misschien vervangen voor een CIC maar dan schijn je je klimaat niet goed meer te kunnen verdelen.

Maar ik hoop dat de auto nog een jaar of vier mee gaat, dat zal wel want de auto is niet gechipt en dan zoek ik wel een F11 in de zijschade en doe dan weer het zelfde truckje het wordt dan een 535D of een M50D maar ik denk dat ik voor de gewone 535D ga zonder M pakket die wat minder stug is af geveerd.

Angelo-V

Bericht door Angelo-V » 07 okt 2014, 19:14

Welkom op BimmerPortal! :)

Mooggie

Bericht door Mooggie » 10 okt 2014, 20:37

Ha Ed,

Nog bedankt voor je uitgebreide reactie! :duim:

Als ik dat zo lees heb je zeker geen 2 linkerhanden zeg en een aardig gokje dat je hebt genomen met zo'n schadeauto met vrij hoge km-stand, maar gelukkig dus goed uitgepakt voor je.

Goed om te lezen dat je eigenlijk vrij normaal onderhoud hebt gehad van de 290k richting de bijna 4 ton. Bluetooth module probleem heb ik ook gehad en mooi dat je wagen nu weer helemaal tip-top schakelt na het automaat beurtje, als je daar serieus onderhoud aan moet laten plegen kan je echt flink je knip trekken.

Ik heb zelf van de 122k tot de 262k ook voornamelijk regulier onderhoud gehad, maar al met al heb ik toch de afgelopen 4 jr een kleine 3k per jaar aan onderhoud gehad. Lijkt heel wat (is het ook) maar omgeslagen zit je op ca. 9 cent per km, wat het dan toch weer wat acceptabeler laat lijken. Zoals het er nu naar uit ziet rij ik sowieso nog een jaartje door naar de 300k en daarna kijk ik wel hoe of wat.

Verder is het inderdaad een heerlijk wagen om heel wat caravantrekkers het nakijken te geven in de bergen .:P

Veel rijplezier nog met je wagen!

Mooggie
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”