Die irritante stationair dip weer...
Die irritante stationair dip weer...
Goeieavond mede-bimmers,
Nu het weer kouder weer wordt is het weer zover... Mijn auto dipt weer bij het oppakken van het stationair, wat erger wordt als de airco, stoelverwarming en/of de achterruitverwarming aan staat. Nu had ie het vanochtend weer en heb ik de LMM weer eens losgekoppeld om te zien wat dat uithaalt. Resultaat; een stuk beter stationair, zonder verbruikers een perfecte stationair oppak, en met alle verbruikers aan een hele lichte dip naar 650, om te stabiliseren op 700.
Ik ben dus gaan zoeken naar een nieuwe LMM en voor BMW zijn deze ont-zet-tend duur. Nu heb ik via RealOEM het typenummer van de LMM opgezocht en deze is voor een 325ci 13621432356. Kosten voor de BMW sensor zijn tussen de €190 en €380. Nu staan er op marktplaats sensoren voor Volvo en Suzuki met exact hetzelfde typenummer als bovenstaande voor de BMW, maar dan voor €60.-! Weet iemand of deze sensoren één op één verwisselbaar zijn?
Wat ik al gedaan heb aan dit irritante probleem;
1.) Gasklephuis schoongemaakt
2.) ICV (stationair klep) schoongemaakt
3.) Lambdasonde met foutcode vervangen
4.) Stationair verhoogd
Woensdag gaat het volgende gebeuren;
1.) Uitgebreide diagnose
2.) Eventueel een rooktest
3.) Een reset en update van de DME/ECU
4.) Eventueel nieuwe carterventilatieslangen.
Dus mijn vraag is, past LMM met nummer 13621432356 sowieso op mijn BMW of zijn er verschillen tussen Suzuki, Volvo en BMW?
Groetjes,
Jeremy
Nu het weer kouder weer wordt is het weer zover... Mijn auto dipt weer bij het oppakken van het stationair, wat erger wordt als de airco, stoelverwarming en/of de achterruitverwarming aan staat. Nu had ie het vanochtend weer en heb ik de LMM weer eens losgekoppeld om te zien wat dat uithaalt. Resultaat; een stuk beter stationair, zonder verbruikers een perfecte stationair oppak, en met alle verbruikers aan een hele lichte dip naar 650, om te stabiliseren op 700.
Ik ben dus gaan zoeken naar een nieuwe LMM en voor BMW zijn deze ont-zet-tend duur. Nu heb ik via RealOEM het typenummer van de LMM opgezocht en deze is voor een 325ci 13621432356. Kosten voor de BMW sensor zijn tussen de €190 en €380. Nu staan er op marktplaats sensoren voor Volvo en Suzuki met exact hetzelfde typenummer als bovenstaande voor de BMW, maar dan voor €60.-! Weet iemand of deze sensoren één op één verwisselbaar zijn?
Wat ik al gedaan heb aan dit irritante probleem;
1.) Gasklephuis schoongemaakt
2.) ICV (stationair klep) schoongemaakt
3.) Lambdasonde met foutcode vervangen
4.) Stationair verhoogd
Woensdag gaat het volgende gebeuren;
1.) Uitgebreide diagnose
2.) Eventueel een rooktest
3.) Een reset en update van de DME/ECU
4.) Eventueel nieuwe carterventilatieslangen.
Dus mijn vraag is, past LMM met nummer 13621432356 sowieso op mijn BMW of zijn er verschillen tussen Suzuki, Volvo en BMW?
Groetjes,
Jeremy
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 jul 2014, 20:53
Re: Die irritante stationair dip weer...
Ik weet niet of het een optie is, maar je zou ook een imitatie lmm kunnen bestellen, kosten rond de 46 pond op een engelse site. Voor in totaal 60 euro incl. porto had ik hem in huis.
Re: Die irritante stationair dip weer...
Bedankt voor je antwoord! Gisteravond heb ik antwoord gehad van mijn bevriende monteur en hij vermoed dat het niet in het inlaattraject zit maar eerder in dat van de uitlaat.
De volgende bevindingen zijn gedaan;
1.) De E46 M54 heeft blijkbaar twee koelvloeistoftemperatuurmeters. Eentje zit voor de radiateur en eentje zit na de radiateur. In mijn auto werkt éen van de twee niet goed, maar mijn dashboard temperatuurmeter staat altijd perfect in het midden, en bereikt dat na zo'n 3 à 4km rijden al. De andere zou een signaal moeten sturen naar de computer, maar geeft een waarde aan van -48C. Het gekke is, dat zodra de temperatuurmeter losgekoppeld wordt er een harde foutcode in staat, maar er geen enkele fout word gegeven over de -48. Buitenom dat is de sensor doorgemeten en kwam hier niet naar voren of de sensor daadwerkelijk stuk is. Desalniettemin, ons vermoeden is dat de motor denkt dat het daadwerkelijk -48 is en daardoor het mengsel erg (misschien zelfs te) rijk afsteld, waardoor er zoveel brandstof in gaat dat hij bijna z'n eigen verbranding dooft. Dit verhaal wordt ondersteund door de best wel zwarte uitlaat van binnen. De E30 heeft inderdaad last van een slecht stationair als één van deze thermometers kapot is, maar of de E46 daar ook last van kan hebben wordt nog uitgezocht. Ook is het niet duidelijk of het bij mij de sensor is, de bekabeling naar de computer of de computer zelf.
2.) Het volgende is niet duidelijk of dat een oorzaak is van slecht stationair of een gevolg van bovenstaande. Eén van de lambdasondes geeft een rare waarde aan. Begin dit jaar heb ik al een sonde vervangen en nu is de andere ook aan de beurt. Het kan zijn dat deze een rare waarde aangeeft omdat de motor te rijk loopt, de sonde stuk is, of doordat er misschien een lek zit in het uitlaatspruitstuk bij cilinder 4 t/m 6.
Aangezien ik volgende week mijn auto niet kan missen en ik d'r al een jaar mee rij heb ik de auto weer terug, maar over een kleine 3 weken gaat de auto weer terug en wordt er verder gekeken naar wat het probleem precies is.
De volgende bevindingen zijn gedaan;
1.) De E46 M54 heeft blijkbaar twee koelvloeistoftemperatuurmeters. Eentje zit voor de radiateur en eentje zit na de radiateur. In mijn auto werkt éen van de twee niet goed, maar mijn dashboard temperatuurmeter staat altijd perfect in het midden, en bereikt dat na zo'n 3 à 4km rijden al. De andere zou een signaal moeten sturen naar de computer, maar geeft een waarde aan van -48C. Het gekke is, dat zodra de temperatuurmeter losgekoppeld wordt er een harde foutcode in staat, maar er geen enkele fout word gegeven over de -48. Buitenom dat is de sensor doorgemeten en kwam hier niet naar voren of de sensor daadwerkelijk stuk is. Desalniettemin, ons vermoeden is dat de motor denkt dat het daadwerkelijk -48 is en daardoor het mengsel erg (misschien zelfs te) rijk afsteld, waardoor er zoveel brandstof in gaat dat hij bijna z'n eigen verbranding dooft. Dit verhaal wordt ondersteund door de best wel zwarte uitlaat van binnen. De E30 heeft inderdaad last van een slecht stationair als één van deze thermometers kapot is, maar of de E46 daar ook last van kan hebben wordt nog uitgezocht. Ook is het niet duidelijk of het bij mij de sensor is, de bekabeling naar de computer of de computer zelf.
2.) Het volgende is niet duidelijk of dat een oorzaak is van slecht stationair of een gevolg van bovenstaande. Eén van de lambdasondes geeft een rare waarde aan. Begin dit jaar heb ik al een sonde vervangen en nu is de andere ook aan de beurt. Het kan zijn dat deze een rare waarde aangeeft omdat de motor te rijk loopt, de sonde stuk is, of doordat er misschien een lek zit in het uitlaatspruitstuk bij cilinder 4 t/m 6.
Aangezien ik volgende week mijn auto niet kan missen en ik d'r al een jaar mee rij heb ik de auto weer terug, maar over een kleine 3 weken gaat de auto weer terug en wordt er verder gekeken naar wat het probleem precies is.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Die irritante stationair dip weer...
kan je de sensor van voor en achter de radiator niet even omwisselen om te kijken of de sensor stuk is dan ?
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Re: Die irritante stationair dip weer...
Zit t niet in 1 vd bobines? Kan zijn dat hij af en toe niet lekker op 6 cil loopt. Als ie steeds van 6 naar 5 en weer terug springt.. kan er een hik in je stationair zitten. In hogere toeren zal je hier minder last van hebben, omdat die ene toch wel mee wordt getrokken door de rest.
Als er trouwens een sensor de verkeerde waarde door geeft.. Zit dat niet per definitie in de sensor. Ti's alleen maar een verkeerd signaal wat hij van iets anders door krijgt. t Betekent niet dat hij dan kapot is.
Als er trouwens een sensor de verkeerde waarde door geeft.. Zit dat niet per definitie in de sensor. Ti's alleen maar een verkeerd signaal wat hij van iets anders door krijgt. t Betekent niet dat hij dan kapot is.
Re: Die irritante stationair dip weer...
Ik had dit ook,na lang zoeken waren het de bobines. Deze vervangen en t zaakje loopt weer zoals het moet.
Mocht je bobines willen kopen kijk op de Duitse Ebay. Hier zijn ze gewoon voor de HELFT, het zelfde merk en zelfde type.
Mocht je bobines willen kopen kijk op de Duitse Ebay. Hier zijn ze gewoon voor de HELFT, het zelfde merk en zelfde type.
Re: Die irritante stationair dip weer...
Ik had dit ook,na lang zoeken waren het de bobines. Deze vervangen en t zaakje loopt weer zoals het moet.
Mocht je bobines willen kopen kijk op de Duitse Ebay. Hier zijn ze gewoon voor de HELFT, het zelfde merk en zelfde type als dat ze hier worden verkocht.
Mocht je bobines willen kopen kijk op de Duitse Ebay. Hier zijn ze gewoon voor de HELFT, het zelfde merk en zelfde type als dat ze hier worden verkocht.
Re: Die irritante stationair dip weer...
Thanks voor jullie antwoorden heren. Nu jullie allemaal de bobines aankaarten ga ik daar zeker eens naar kijken. Misschien een idee om die sowieso de bobines en bougies (al dan niet preventief) te vervangen...
Maar een foute bobine.. Geeft dat geen foutcode dan?
Maar een foute bobine.. Geeft dat geen foutcode dan?
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Die irritante stationair dip weer...
In het begin niet bij mij. Later toen het erger werd wel. Kwamen misfires e.d naar boven. En soms liep die constand op 5 pitten, moest ik hem afzetten en toen starten en liep die weer op 6.
Re: Die irritante stationair dip weer...
Het rare is dat mijn auto het alléén tijdens het uitrollen doet. Als ik stilsta en ik trap het gas in zonder dat ik rij dan pakt ie 'm perfect op. In eerste instantie zakt ie naar 1100, dan vangt ie 'm op en laat 'm langzaam zakken naar zo'n 700-750. Het zit 'm in het uitrollen voor bijv. een stoplicht. Dan trap ik de koppeling in (maakt niet uit bij welk toerental) en dan zakt ie tever door, soms zelfs naar richting de 500, om na één of twee fluctuaties te stabiliseren op 700-750. Het gebruik van airconditioning, achterruitverwarming en/of stoelverwarming maakt dit erger. Had jij dit ook Robin?
Ik heb ook topics gelezen over softwareupdates. Is dit veel werk?
Ik heb ook topics gelezen over softwareupdates. Is dit veel werk?
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Die irritante stationair dip weer...
misschien moet je de vanos laten reviseren
Re: Die irritante stationair dip weer...
VANOS is een kleine drie jaar geleden gereviseerd door ringen van BEISAN, dus ik vermoed niet dat het probleem 'm daarin zit. Ook heb ik een laag olieverbruik, heb ik onderin totaal geen tekort aan koppel en geen rare bijgeluiden van het blok.
Maar bedankt voor je suggestie!
Maar bedankt voor je suggestie!
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Die irritante stationair dip weer...
Ik had dit ook ja, ik heb dan weliswaar geen stoelverwarming maar hoe meer verbruikers ik aanzette, hoe erger t werd ja. Bobines vervangen en nergens meer last van. Ik kan niet garanderen dat dit het probleem bij jou is.
Re: Die irritante stationair dip weer...
Thanks Robin. Ik ga ff kijken wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn en of er uberhaupt al naar de bobines gekeken is. Het zou goed kunnen, want heb soms bij vol gas optrekken in z'n eerste versnelling ook een kleine soort stoot/bok rond de 3500-4000 toeren.
Vervangen kan sowieso geen kwaad denk ik op de leeftijd waar de auto nu is.
Vervangen kan sowieso geen kwaad denk ik op de leeftijd waar de auto nu is.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 jun 2014, 22:37
- Locatie: ijmuiden
Re: Die irritante stationair dip weer...
Ik had heb het zelfde probleem dat stotter of bokken is verholpen met de lmm te vervangen nu heb ik alleen als ik uitrol dat me stationair zakt en weer goed komt daarna weer zakt en als ik stil sta loopt ie goed stationair. Ligt dit aan me bobine dan?
rij niet harder, dan je bescherm engel vliegen kan