320i uit 97 hikt af en toe
- bimmer-jeroen
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
- Locatie: Brucht
Re: 320i uit 97 hikt af en toe
ivm met je olie verbruik zou het best kunnen dat je bougie`s zwaar vervuilen.
en wanneer je verder geen storing hebt moet het indd iets mechanisch oid zijn.
en wanneer je verder geen storing hebt moet het indd iets mechanisch oid zijn.
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: 320i uit 97 hikt af en toe
Ik vind vooral je olie-verbruik van 1:1000 eigenlijk wel schrikbarend hoog (dat niemand dit verder opmerkt trouwens). Dat kan ook het roken verklaren, als de olie in de cilinders komt krijg je blauwige rook en is niet bepaald goed voor je lambda en kat.
Dat verbruik kan verschillende oorzaken hebben, van een kapotte zuigerveer tot klepseals of verstopte carterontluchting. Omdat de ontluchting van de M52-motor vrij berucht is, zou ik daar eerst eens naar kijken. Daarvoor hoef je in eerste instantie niet direct nieuwe onderdelen aan te schaffen. Check daarbij ook vooral de olie-afvoer richting peilstok, die slipt ook nog weleens dicht.
Dat verbruik kan verschillende oorzaken hebben, van een kapotte zuigerveer tot klepseals of verstopte carterontluchting. Omdat de ontluchting van de M52-motor vrij berucht is, zou ik daar eerst eens naar kijken. Daarvoor hoef je in eerste instantie niet direct nieuwe onderdelen aan te schaffen. Check daarbij ook vooral de olie-afvoer richting peilstok, die slipt ook nog weleens dicht.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: 320i uit 97 hikt af en toe
Hoi Deepbas,
thanx voor je reactie.
Waar moet ik op letten bij die carterontluchting, of zie je het wel als deze vol/dicht/verstopt zit?
het olieverbruik heb ik gemeld bij mijn monteur, hij gaf aan dat dit "binnen BMW specs" is dus..
nou dit weekend trek ik eerst die ontluchting eraf, volgende week krijgt hij een voor keuring ben benieuwd.
Zal het hier weer melden als er wat nieuws is.
thanx voor je reactie.
Waar moet ik op letten bij die carterontluchting, of zie je het wel als deze vol/dicht/verstopt zit?
het olieverbruik heb ik gemeld bij mijn monteur, hij gaf aan dat dit "binnen BMW specs" is dus..
nou dit weekend trek ik eerst die ontluchting eraf, volgende week krijgt hij een voor keuring ben benieuwd.
Zal het hier weer melden als er wat nieuws is.
Re: 320i uit 97 hikt af en toe
hello, ik wil zo even die Carter ontluchting eraf halen, loopt al mijn olie er dan niet uit?
oftwel moet er een bak onder? of zit de olie in mijn blok en is het minimaal wat eruit komt lopen....
je leest het al, ik ben echt een n00b met auto's en reparaties ervan!
oftwel moet er een bak onder? of zit de olie in mijn blok en is het minimaal wat eruit komt lopen....
je leest het al, ik ben echt een n00b met auto's en reparaties ervan!
- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: 320i uit 97 hikt af en toe
Hier staat een goede uitleg. Het gaat om de CCV (CrankCase Vent).
Als hij verstopt zit, zie je het vooral bij de slangen die erop aangesloten zitten, deze zullen een vieze drap erin hebben zitten. Vooral de afvoer van de ontluchting naar de oliepeilstok schijnt nog wel eens helemaal dicht te slippen.
Er kan wat olie lekken, maar dat is minimaal en hooguit opgehoopte olie in de ontluchting zelf. De aansluitingen zitten ver boven het oliepeil als de motor uit is. Eén van de extra stappen die aan te raden is (en die niet in de handleiding staat), is om ook je oliepeilbuis los te halen. Deze kan namelijk ook dicht zitten. Ook die buis kan je zonder problemen demonteren, zonder dat je bang hoeft te zijn dat alle olie uit de motor loopt.
Ik vind het trouwens wel bijzonder dat een monteur aangeeft dat 1 liter olie per 1000km binnen spec is... Dan zou je tussen 2 beurten dus 15 tot 20 liter olie moeten bijvullen (en zou ik er elke 2 weken een liter in moeten gooien). Persoonlijk vind ik meer dan 1 liter tussen twee beurten al veel, eigenlijk zou je namelijk zonder bijvullen probleemloos van beurt naar beurt moeten kunnen komen.
Als hij verstopt zit, zie je het vooral bij de slangen die erop aangesloten zitten, deze zullen een vieze drap erin hebben zitten. Vooral de afvoer van de ontluchting naar de oliepeilstok schijnt nog wel eens helemaal dicht te slippen.
Er kan wat olie lekken, maar dat is minimaal en hooguit opgehoopte olie in de ontluchting zelf. De aansluitingen zitten ver boven het oliepeil als de motor uit is. Eén van de extra stappen die aan te raden is (en die niet in de handleiding staat), is om ook je oliepeilbuis los te halen. Deze kan namelijk ook dicht zitten. Ook die buis kan je zonder problemen demonteren, zonder dat je bang hoeft te zijn dat alle olie uit de motor loopt.
Ik vind het trouwens wel bijzonder dat een monteur aangeeft dat 1 liter olie per 1000km binnen spec is... Dan zou je tussen 2 beurten dus 15 tot 20 liter olie moeten bijvullen (en zou ik er elke 2 weken een liter in moeten gooien). Persoonlijk vind ik meer dan 1 liter tussen twee beurten al veel, eigenlijk zou je namelijk zonder bijvullen probleemloos van beurt naar beurt moeten kunnen komen.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: 320i uit 97 hikt af en toe
Hi Deepbass, thanx.
gisteren is hij gekeurd.
de 4-gas meting was niet op orde.
Na mijn uitleg is de carter ontluchting vervangen, hierna was de 4-gas meting goed en is hij weer goed gekeurd.
Helaas hikt hij nog steeds.
Maandagavond ga ik hem even door iemand van het forum uit laten lezen.
Overigens gaf dezelfde monteur nu weer aan dat 1:1000 olie inderdaad veel is, met het vervangen van de carter ontluchting zou dit opgelost moeten zijn......
2 be continued dus ;-)
gisteren is hij gekeurd.
de 4-gas meting was niet op orde.
Na mijn uitleg is de carter ontluchting vervangen, hierna was de 4-gas meting goed en is hij weer goed gekeurd.
Helaas hikt hij nog steeds.
Maandagavond ga ik hem even door iemand van het forum uit laten lezen.
Overigens gaf dezelfde monteur nu weer aan dat 1:1000 olie inderdaad veel is, met het vervangen van de carter ontluchting zou dit opgelost moeten zijn......
2 be continued dus ;-)
- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: 320i uit 97 hikt af en toe
Laten we hopen dat met het vervangen van de carterventilatie het olieverbruik onder controle is.
Hikken kan trouwens komen door een defect rakende nokkenassensor. Ik had dat tot afgelopen weekend ook. Ik heb toen m'n nokkenassensor vervangen (bij mij was hij echt kapot en gaf een storing), en sinds dien zijn de hikjes die ik af en toe had, ook verdwenen.
Hikken kan trouwens komen door een defect rakende nokkenassensor. Ik had dat tot afgelopen weekend ook. Ik heb toen m'n nokkenassensor vervangen (bij mij was hij echt kapot en gaf een storing), en sinds dien zijn de hikjes die ik af en toe had, ook verdwenen.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio