OPGELOST accu vaak leeg.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 20:04
OPGELOST accu vaak leeg.
Hey mede bimmerdudes,
Vorig jaar heb ik priblemeproblemen gehad met mijn accu.. naar de garage gegaan, die bevestigden: je 6 jaar oude accu is kapot.. ok aannemelijk. Nu 1 jaar later en ik heb ondertussen al vaak een lege accu gehad. Een keer na een grondige kuisbeurt, andere keer door de wagen enkele keren te verplaatsen op de oprit, ... Noem maar op. De wagen rijdt elke dag maar slechts 6 km heen en 6 km terug. Nu heb ik me laten vertellen dat het hiermee te maken heeft. De vele computers en opties (zetelverwarming, xenonlampen, led angel eyes, led interieurverlichting, ... ) zouden teveel stroom nemen om de accu op de korte afstanden bij te laden. Nu klinkt dit wel logisch, daarom overweeg ik een druppellader te installeren om de accu snachts in leven te houden. Zou dit slim zijn? En zo ja kun je deze dan aansluiten op de hulpstartpunten ( plus en min pool om te starten met kabels) ??
Vorig jaar heb ik priblemeproblemen gehad met mijn accu.. naar de garage gegaan, die bevestigden: je 6 jaar oude accu is kapot.. ok aannemelijk. Nu 1 jaar later en ik heb ondertussen al vaak een lege accu gehad. Een keer na een grondige kuisbeurt, andere keer door de wagen enkele keren te verplaatsen op de oprit, ... Noem maar op. De wagen rijdt elke dag maar slechts 6 km heen en 6 km terug. Nu heb ik me laten vertellen dat het hiermee te maken heeft. De vele computers en opties (zetelverwarming, xenonlampen, led angel eyes, led interieurverlichting, ... ) zouden teveel stroom nemen om de accu op de korte afstanden bij te laden. Nu klinkt dit wel logisch, daarom overweeg ik een druppellader te installeren om de accu snachts in leven te houden. Zou dit slim zijn? En zo ja kun je deze dan aansluiten op de hulpstartpunten ( plus en min pool om te starten met kabels) ??
Laatst gewijzigd door BeemerBart op 13 nov 2016, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: accu vaak leeg.
Bart,
Bij jou BMW moet een nieuwe accu "ingeleerd" worden in de boordcomputer.
Is dit wel gebeurd bij het vervangen van de accu?
Doe je dit namelijk niet, dan denk de boordcomputer dat je oude accu nog in de auto zit.
Weet je niet zeker of het inleren is gebeurd vraag dit dan na.
Je zou denken dat de meeste garage's weten bij welke auto's de accu ingeleerd moet worden, helaas is niet altijd het geval.
Mocht de accu inderdaad ingeleerd zijn dan is het inderdaad een optie om een automatisch druppellader aan te schaffen en deze een aantal keer per maand aan je accu te koppelen om hem op niveau te houden.
Bij jou BMW moet een nieuwe accu "ingeleerd" worden in de boordcomputer.
Is dit wel gebeurd bij het vervangen van de accu?
Doe je dit namelijk niet, dan denk de boordcomputer dat je oude accu nog in de auto zit.
Weet je niet zeker of het inleren is gebeurd vraag dit dan na.
Je zou denken dat de meeste garage's weten bij welke auto's de accu ingeleerd moet worden, helaas is niet altijd het geval.
Mocht de accu inderdaad ingeleerd zijn dan is het inderdaad een optie om een automatisch druppellader aan te schaffen en deze een aantal keer per maand aan je accu te koppelen om hem op niveau te houden.
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: accu vaak leeg.
IK denk dat je andere problemen hebt.
Denk de dynamo even bekijken of deze om en nabij de 14 volt doorgeeft aan de accu als de motor draait.
Ik rij nml nog geen 2 km naar de supermarkt en de wagen staat soms 1,5 week stil maar start daarna gewoon weer als de brandweer.
Denk de dynamo even bekijken of deze om en nabij de 14 volt doorgeeft aan de accu als de motor draait.
Ik rij nml nog geen 2 km naar de supermarkt en de wagen staat soms 1,5 week stil maar start daarna gewoon weer als de brandweer.
Re: accu vaak leeg.
Een druppellader moeten installeren op een auto is volgens mij niet de juiste weg. Je gaat dan het symptoom bestrijden in plaats van de bron. Ook al heb je zoveel extra's, dan nog is de auto daar af-fabriek op berekend dat het moet kunnen. De twee denkrichtingen zijn al gegeven:
- De accu moet ingeleerd worden. Is dat niet gebeurd, dan wordt de accu overladen (ik heb mij door de BMW dealer laten vertellen dat het IBS systeem van de auto zelflerend is (IBS+ intellegence Battery system). Naar mate de accu ouder, lees slechter wordt geeft de IBS-sensor een signaal naar je boordssyteem om meer laadstroom naar je accu te sturen. Als je de accu niet opnieuw in laat leren door de BMW dealer dan blijft hij dit doen met je nieuwe accu. Je nieuwe accu wordt dan overladen en in een relatief korte periode is deze stuk. Dus niet ingeleerd? Dan nieuwe accu en opnieuw laten inleren.
- De dynamo: controleer met een multimeter hoeveel stroom hij afgeeft. Als deze goed is hoort deze rond de 14V af te geven (ik heb begrepen dat 14,4V zou moeten zijn, maar ik meet bij mijzelf 14V. De dynamo kan ook stuk gaan (de prijsverschillen zijn trouwens best groot. Dus het is raadzaam om een paar offertes te vragen als je er een nodig hebt. Zorg ook dat je het merk goed vergelijkt).
- Als derde verdacht heb je nog sowieso je IBS-sensor. Dit is het kabeltje dat van je minpool naar je pluspool loopt. Hier zit een sensor op. Deze kan ook stuk gaan. Deze sensor met kabeltje kost volgens mij ergens in de buurt van € 150,-. Dus alleen vervangen als je zeker weet dat hij stuk is ... (controleer dit door hem los te koppelen en een aantal dagen te rijden. Als de accu dan wel goed op spanning komt en blijft is je IBS waarschijnlijk defect).
- Als vierde optie heb je nog het probleem lekstroom. Je auto valt in slaap en schakelt alle systemen uit. Als het systeem niet goed afgesloten wordt dan raakt je accu geleidelijk leeg. In mijn geval had ik een CCC die waarschijnlijk een probleem had. Nadat mijn CCC is vervangen (en mijn accu) heb ik geen probleem meer gehad.
In jouw situatie heb je nog het aandachtspunt de korte afstanden. Dat kan natuurlijk wel wat problemen opleveren. Maar je schrijft ook dat hij een keer leeg was na meerdere keren op de oprit de auto verplaatsen en na een onderhoudsbeurt. Laat jij je auto bij de dealer onderhouden? Hebben ze een acculader aan de auto aangesloten tijdens de werkzaamheden? Als je tijdens deze werkzaamheden geen lader aansluit dan is je (slechte) accu in circa 30 minuten al leeg als ze wat stroomverbruikers aan hebben ... Ik adviseer je de volgende volgorde aan te houden:
- meet de spanning van je dynamo op (dat kan onder de motorkap bij de plus en minpool waarmee de auto gestart mag worden met een startkabel.
- meet daarna de spanning van je accu in je kofferbak op (meerdere dagen, meerdere momenten). Is hij te laag? Ontkoppel je IBS kabel een paar dagen en meet dan opnieuw. Blijft de spanning te laag, dan is het sowieso je accu die vervangen moet worden.
- Als de accu daarna is vervangen, blijf dan een aantal dagen meten. Als de spanning van je accu niet blijft, ontkoppel wederom je IBS-sensor. Blijft vervolgens je accu goed op spanning? Dan zou ik ook de IBS-sensor vervangen.
- Blijft de spanning hierna te laag? Ga dan op zoek naar je lekspanning. Dit is helaas de meest lastige zoektocht ...
Succes!
- De accu moet ingeleerd worden. Is dat niet gebeurd, dan wordt de accu overladen (ik heb mij door de BMW dealer laten vertellen dat het IBS systeem van de auto zelflerend is (IBS+ intellegence Battery system). Naar mate de accu ouder, lees slechter wordt geeft de IBS-sensor een signaal naar je boordssyteem om meer laadstroom naar je accu te sturen. Als je de accu niet opnieuw in laat leren door de BMW dealer dan blijft hij dit doen met je nieuwe accu. Je nieuwe accu wordt dan overladen en in een relatief korte periode is deze stuk. Dus niet ingeleerd? Dan nieuwe accu en opnieuw laten inleren.
- De dynamo: controleer met een multimeter hoeveel stroom hij afgeeft. Als deze goed is hoort deze rond de 14V af te geven (ik heb begrepen dat 14,4V zou moeten zijn, maar ik meet bij mijzelf 14V. De dynamo kan ook stuk gaan (de prijsverschillen zijn trouwens best groot. Dus het is raadzaam om een paar offertes te vragen als je er een nodig hebt. Zorg ook dat je het merk goed vergelijkt).
- Als derde verdacht heb je nog sowieso je IBS-sensor. Dit is het kabeltje dat van je minpool naar je pluspool loopt. Hier zit een sensor op. Deze kan ook stuk gaan. Deze sensor met kabeltje kost volgens mij ergens in de buurt van € 150,-. Dus alleen vervangen als je zeker weet dat hij stuk is ... (controleer dit door hem los te koppelen en een aantal dagen te rijden. Als de accu dan wel goed op spanning komt en blijft is je IBS waarschijnlijk defect).
- Als vierde optie heb je nog het probleem lekstroom. Je auto valt in slaap en schakelt alle systemen uit. Als het systeem niet goed afgesloten wordt dan raakt je accu geleidelijk leeg. In mijn geval had ik een CCC die waarschijnlijk een probleem had. Nadat mijn CCC is vervangen (en mijn accu) heb ik geen probleem meer gehad.
In jouw situatie heb je nog het aandachtspunt de korte afstanden. Dat kan natuurlijk wel wat problemen opleveren. Maar je schrijft ook dat hij een keer leeg was na meerdere keren op de oprit de auto verplaatsen en na een onderhoudsbeurt. Laat jij je auto bij de dealer onderhouden? Hebben ze een acculader aan de auto aangesloten tijdens de werkzaamheden? Als je tijdens deze werkzaamheden geen lader aansluit dan is je (slechte) accu in circa 30 minuten al leeg als ze wat stroomverbruikers aan hebben ... Ik adviseer je de volgende volgorde aan te houden:
- meet de spanning van je dynamo op (dat kan onder de motorkap bij de plus en minpool waarmee de auto gestart mag worden met een startkabel.
- meet daarna de spanning van je accu in je kofferbak op (meerdere dagen, meerdere momenten). Is hij te laag? Ontkoppel je IBS kabel een paar dagen en meet dan opnieuw. Blijft de spanning te laag, dan is het sowieso je accu die vervangen moet worden.
- Als de accu daarna is vervangen, blijf dan een aantal dagen meten. Als de spanning van je accu niet blijft, ontkoppel wederom je IBS-sensor. Blijft vervolgens je accu goed op spanning? Dan zou ik ook de IBS-sensor vervangen.
- Blijft de spanning hierna te laag? Ga dan op zoek naar je lekspanning. Dit is helaas de meest lastige zoektocht ...
Succes!
F31 320DA en E88 120i cabrio
Re: accu vaak leeg.
M'n pa heeft een soortgelijk probleem met zijn X3, hier is uiteindelijk wel een laadstroompunt gemaakt om hem aan de stroom te leggen. Hij rijdt ook voornamelijk korte stukjes en maar 1x a 2x in de week.
Hij heeft een paar dagen bij een garage gestaan waar ze van alles nagemeten hebben maar geen lekstroom hebben kunnen ontdekken. Nieuwe accu en dynamo zitten erin. Uiteraard ook ingeleerd, IBS kabel weet ik niet.
We verdenken nu het navigatiesysteem (die achter in de auto zit) want die hapert de laatste tijd nog weleens, wellicht dat dit de boosdoener is?
Hij heeft een paar dagen bij een garage gestaan waar ze van alles nagemeten hebben maar geen lekstroom hebben kunnen ontdekken. Nieuwe accu en dynamo zitten erin. Uiteraard ook ingeleerd, IBS kabel weet ik niet.
We verdenken nu het navigatiesysteem (die achter in de auto zit) want die hapert de laatste tijd nog weleens, wellicht dat dit de boosdoener is?
Re: accu vaak leeg.
bij mij was de CCC (navigatie, radio combinatie) de boosdoener ...
Als je heel weinig rijdt en ook nog alleen korte ritjes, dan kan het ook "niks" zijn. Als hij voorzien is van een alarm dan trekt deze ook stroom leeg. Ik heb ook nog een Porsche waar ik weinig mee rij. De accu hiervan is na drie weken leeg als ik hem niet aan de druppellader leg (dat is standaard bij deze Porsches helaas). Dus combi met korte ritjes en beperkt gebruik is niet bevorderlijk voor de staat van je accu. Maar als het navigatiesysteem hapert dan is dat een signaal dat hier mogelijk een probleem aan het ontstaan is.
Als je heel weinig rijdt en ook nog alleen korte ritjes, dan kan het ook "niks" zijn. Als hij voorzien is van een alarm dan trekt deze ook stroom leeg. Ik heb ook nog een Porsche waar ik weinig mee rij. De accu hiervan is na drie weken leeg als ik hem niet aan de druppellader leg (dat is standaard bij deze Porsches helaas). Dus combi met korte ritjes en beperkt gebruik is niet bevorderlijk voor de staat van je accu. Maar als het navigatiesysteem hapert dan is dat een signaal dat hier mogelijk een probleem aan het ontstaan is.
F31 320DA en E88 120i cabrio
Re: accu vaak leeg.
De accu moet er tegen kunnen buj mijn vorige e60 530i altijd last van accu melding ook idd bij schoonmaken al een melding. Ik dacht idd ook door korte afstanden en de vele computers. Alles laten nakijken nooit gevonden.
Heb nu een 530d en rij nog steeds korte stukjes maar heb nog nooit de melding gehad.
Er zit dus wel degenlijk ergens een probleem in de auto. Hij gaat misschien niet in rust modus of lek stroom door de mulf die kapot is enz enz
Heb nu een 530d en rij nog steeds korte stukjes maar heb nog nooit de melding gehad.
Er zit dus wel degenlijk ergens een probleem in de auto. Hij gaat misschien niet in rust modus of lek stroom door de mulf die kapot is enz enz
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: accu vaak leeg.
De accu gaat wel degelijk last hebben als je alleen korte afstanden doet. Hij laad dan niet voldoende op.
Zeker als de accu wat ouder is, en vlugger bij een diesel die wat meer stroom vragen bij het starten.
Ik heb dit ook, mijn accu is waarschijnlijk nog de eerste, en ik moet hem af en toe aan de druppellader hangen, als ik een tijdje geen grote afstand doe. Had ik bij mijn vorige wagen ook.
Je hebt nu eenmaal een minimum tijd nodig om de accu terug op te laden. Zoniet geraakt deze leger en leger.
Feit of hij binnen of buiten is ook een factor.
Zeker als de accu wat ouder is, en vlugger bij een diesel die wat meer stroom vragen bij het starten.
Ik heb dit ook, mijn accu is waarschijnlijk nog de eerste, en ik moet hem af en toe aan de druppellader hangen, als ik een tijdje geen grote afstand doe. Had ik bij mijn vorige wagen ook.
Je hebt nu eenmaal een minimum tijd nodig om de accu terug op te laden. Zoniet geraakt deze leger en leger.
Feit of hij binnen of buiten is ook een factor.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: accu vaak leeg.
Ik had dit probleem ook wel eens.
Veel korte stukjes en toch weer wat langer stilstaan.
Uiteindelijk nieuwe accu erin en toen ging het weer even goed.
Ineens een half jaar later, toch weer symptomen van een leeg rakende accu.
Nieuwe accu was netjes opnieuw ingelezen. Geen lekstroom en dynamo laadt goed bij.
Toen besloten om een goede lader te kopen, die ook AGM accu's ondersteund. Het is de CTEK MXS5.0 lader geworden. Een erg goed ding voor een mooie prijs.
Bij de lader zit een verlengstukje dat je op de accu kunt monteren, zodat je de lader snel kunt aansluiten.
Ik heb hem in de kofferbak in het gereedschap vakje uit laten komen:
Nu kan ik de lader aansluiten en buiten de auto leggen. De kofferbak kan dan gewoon voorzichtig dicht (met het draad tussen de rubbers). Met de auto afgesloten kan ik dan mooi bijladen.
Het is echter alweer meer dan een half jaar geleden dat ik het moest doen. Dus erg hard met ontladen gaat het bij mij niet.
Veel korte stukjes en toch weer wat langer stilstaan.
Uiteindelijk nieuwe accu erin en toen ging het weer even goed.
Ineens een half jaar later, toch weer symptomen van een leeg rakende accu.
Nieuwe accu was netjes opnieuw ingelezen. Geen lekstroom en dynamo laadt goed bij.
Toen besloten om een goede lader te kopen, die ook AGM accu's ondersteund. Het is de CTEK MXS5.0 lader geworden. Een erg goed ding voor een mooie prijs.
Bij de lader zit een verlengstukje dat je op de accu kunt monteren, zodat je de lader snel kunt aansluiten.
Ik heb hem in de kofferbak in het gereedschap vakje uit laten komen:
Nu kan ik de lader aansluiten en buiten de auto leggen. De kofferbak kan dan gewoon voorzichtig dicht (met het draad tussen de rubbers). Met de auto afgesloten kan ik dan mooi bijladen.
Het is echter alweer meer dan een half jaar geleden dat ik het moest doen. Dus erg hard met ontladen gaat het bij mij niet.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 20:04
Re: accu vaak leeg.
Heb me laten vertellen dat de slaapstand van de wagen soms pas na een uur geactiveerd wordt.. als je natuurlijk binnen een uur 2 korte afstanden doet en de wagen nog open laat.... De wagen gaat binnen bij een zelfstandig BMW specialist. Het rare is dat ik nog nooit een accu waarschuwingssymbool heb gekregen op het dashboard.. en ik ga er van uit dat ze de accu hebben ingeleerd
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30
Re: accu vaak leeg.
Als de auto in de garage staat hoor je inderdaad de auto allerlei rare geluiden maken, dan weer onder de motorkap dan weer (lijkt) bij de tank. Daar zit inderdaad best lang tussen, leeft eigen leven lijkt wel
Echter soms heeft mijn auto wel eens een rustig weekje en staat hij meer stil dan dat hij rijdt, ritje van 3 km en dan weer stilstaan om daarna weer een kort ritje te maken van een paar km, ik zet nooit de auto op slot en heb nooit een lege accu of de hier beschreven problemen
Echter soms heeft mijn auto wel eens een rustig weekje en staat hij meer stil dan dat hij rijdt, ritje van 3 km en dan weer stilstaan om daarna weer een kort ritje te maken van een paar km, ik zet nooit de auto op slot en heb nooit een lege accu of de hier beschreven problemen
Re: accu vaak leeg.
Dit is bij mij ook vaak van toepassing, zet de auto wel op slot en ook nooit bovengenoemde problemen.fuseekogel schreef: Echter soms heeft mijn auto wel eens een rustig weekje en staat hij meer stil dan dat hij rijdt, ritje van 3 km en dan weer stilstaan om daarna weer een kort ritje te maken van een paar km, ik zet nooit de auto op slot en heb nooit een lege accu of de hier beschreven problemen
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 20:04
Re: accu vaak leeg.
Bij mij al een tijd geen problemen meer mee.. kan niet zeggen waarom..
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 20:04
Re: accu vaak leeg.
BeemerBart schreef:Bij mij al een tijd geen problemen meer mee.. kan niet zeggen waarom..
hey, een maandje of zo geleden nog eens problemen met de accu gehad. de garage heeft een energieuitlezing gedaan en geen afwijkigen gevonden. Oef Ze hebben wel onder garantie de accu terug veranderd en ook de ibs sensor vervangen.. Dus zou opgelost moeten zijn definitief
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 20:04
Re: accu vaak leeg.
Nog niet definitief opgelost dus... Weeral zelfde sh**,hoewel de accu en de ibs vervangen zijn. De garage vond ook geen stroomverbruiken ofzo.. dus zal zelf eens meten en anders wordt het een druppellader. Ik heb me daarnet laten jumpstarten door een audi diesel. Ik neem aan datbje gewoon kan jumpstarten met startkabels zonder schade aan te brengen?? Aanleiding voor het plat zijn van de accu weet ik niet, heeft voldoende gereden deze week en heeft niet met de deuren open gestaan of iets dergelijks