stationair toerental
stationair toerental
Beste mede bmw rijders,
ik rij momenteel een 318i touring uit 2003. Ik een paar weken geleden een lekke uitlaat gehad (inmiddels weer gerepareerd) maar heb de indruk dat sinsdien het stationair toerental gezakt is. Hij loopt nu stationair ong. 600 a 700 toeren maar heb het idee dat dat eerder 850 a 900 toeren was. Is 600 a 700 toeren normaal en zoniet kan dat te maken hebben met de eerder lekke uitlaat. Graag jullie ervaringen alvast bedankt voor het meedenken.
ik rij momenteel een 318i touring uit 2003. Ik een paar weken geleden een lekke uitlaat gehad (inmiddels weer gerepareerd) maar heb de indruk dat sinsdien het stationair toerental gezakt is. Hij loopt nu stationair ong. 600 a 700 toeren maar heb het idee dat dat eerder 850 a 900 toeren was. Is 600 a 700 toeren normaal en zoniet kan dat te maken hebben met de eerder lekke uitlaat. Graag jullie ervaringen alvast bedankt voor het meedenken.
Re: stationair toerental
De toerentallen die je noemt horen exact bij airco ingeschakeld (ca 850 tpm) en uitgeschakeld.
Groet,
Rob.
Groet,
Rob.
Re: stationair toerental
Dat zou best kunnen, maar de hamvraag is: loopt ie goed stabiel of zit ie op het randje van afslaan ?
Ik heb zelf een diesel, airco aan of uit maakt bij mij voor toerental niet veel uit.
Ik heb zelf een diesel, airco aan of uit maakt bij mij voor toerental niet veel uit.
Re: stationair toerental
mijn loopt ook stationair op 600, en altijd al zo gelopen
Re: stationair toerental
Geen idee bij de andere types, maar de genoemde toerentallen horen bij een N42 zoals die in een 318 uit 2003 zit.
Airco aan ca 850 tpm, airco uit ca. 650 tpm. In beide gevallen uiteraard netjes stabiel en geen gezaag.
Gegevens uit de werkplaatshandboeken.
Groet,
Rob
Airco aan ca 850 tpm, airco uit ca. 650 tpm. In beide gevallen uiteraard netjes stabiel en geen gezaag.
Gegevens uit de werkplaatshandboeken.
Groet,
Rob
Re: stationair toerental
Bedankt voor jullie reacties. Bij mij inderdaad ook de toerentallen die jullie noemen. Alleen loopt de auto schokkerig. Dat voel je ook in de carrosserie bij stationair zowel met en zonder airco. Ik moet toch maar is langs de garage.
Re: stationair toerental
Even een update. Ik ben langs de garage geweest en die hebben de gasklep schoongemaakt en opnieuw ingeregeld. Ook is de auto uitgelezen en geen bijzonderheden. Het stationair toerental loopt netjes stabiel volgens de waarden die ook Rob aangaf. De garage zegt dat het zo prima is. Echter vind ik dat de auto wel wat schokt en trilt bij stationair. Is dit normaal wat is zijn jullie ervaringen. De auto heeft 135000 km gelopen en rijdt prima. Misschien ben ik wel te kritisch.
Alvast bedankt. Gr Goof
Alvast bedankt. Gr Goof
Re: stationair toerental
die n-42/46 blokken gebruiken toch het gasklephuis niet?
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: stationair toerental
Die gebruiken inderdaad valvetronic, gasklephuis is alleen voor nood meen ik.
Re: stationair toerental
Het N42/46 blok gebruikt de gasklep onder speciale omstandigheden:
- noodloop (Valvetronic werkt niet)
- om vaccuum te genereren in het inlaattraject, bijvoorbeeld om benzinedampafvoer te laten verlopen.
Het licht trillen is normaal en heeft te maken met nieuwe software. Deze zorgt voor een iets zuiniger motorloop met een licht trillen bij stationair.
Groet,
Rob
- noodloop (Valvetronic werkt niet)
- om vaccuum te genereren in het inlaattraject, bijvoorbeeld om benzinedampafvoer te laten verlopen.
Het licht trillen is normaal en heeft te maken met nieuwe software. Deze zorgt voor een iets zuiniger motorloop met een licht trillen bij stationair.
Groet,
Rob
Re: stationair toerental
Oke helder. Bedankt voor je reactie Rob. Gr Goof
Re: stationair toerental
klein beetje offtopic: even terugkomend op het gasklephuisverhaal, ik heb ooit ergens een artikel over de werking van de N42/46 gelezen. alleen ik kan hem nergens terugvinden. weet iemand waar dat artikel te vinden is?
ontopic: in mijn BMW ligt de N42 (316i) met op dit moment zo'n 278xxx-KM maar stationair loopt hij echter heel rustig. zo'n 600 toeren.
ontopic: in mijn BMW ligt de N42 (316i) met op dit moment zo'n 278xxx-KM maar stationair loopt hij echter heel rustig. zo'n 600 toeren.
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008