Problemen na raken stoeprand

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
ronnyt

Problemen na raken stoeprand

Bericht door ronnyt » 08 mar 2011, 12:21

3mnd geleden stoeprand geraakt,en sindsdien aanhoudende problemen.

Schokbreker vervangen(was volledig in 2 gebroken),stabilisatorstangen voor en achter,2 X nieuwe remschijven + blokken (wagen was beginnen trillen bij remmen,na 3 weken begon het weer opnieuw,2de X onder garantie natuurlijk).Bij de 2de keer ook wiellager vervangen.
Heb nog steeds bij het naar rechts draaien boven 60km/h erg storend gezoem van de banden,en de trillingen bij het remmen komen weer terug. (in de garage zeiden ze na het vervangen van wiellager en 2de keer de schijven + blokken dat het de banden waren die de rolgeluiden maken bij het naar rechts draaien.Heb er nu de zomerwielen opliggen,maar nu is het nog steeds hetzelfde.

Het trillen bij het remmen merk je eerst bij remmen aan hogere snelheid(boven 120km/u) en wordt geleidelijk aan erger,zodat je het steeds vroeger hebt en je stuur bijna uit je handen slaat.

Ik ga bij officiele dealer,die zouden het toch moeten vinden lijkt me.(rekening begint aardig op te lopen:tot nu toe +/- €1740 )

Vanmiddag nog maar es naar de garage.

Heb het vermoeden dat het de lager rechts voor is,terwijl ze in de garage vorige maand linksvoor hebben vervangen.
Technieker zei dat linksvoor slecht was,terwijl ik rechtsvoor de borduur heb geraakt.

Iemand misschien nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door ronnyt op 08 mar 2011, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank535

Re: Problemen na raken borduur.

Bericht door Frank535 » 08 mar 2011, 12:57

Balen zeg, zulke ellende met je auto. (NB: voor de Ollanders; borduur = stoeprand)

Zo te lezen is het een flinke tik geweest en dat zou kunnen doorwerken in je stuurinrichting, zodat daar speling is ontstaan die de trilling veroorzaakt. Ik neem aan dat bij het vervangen van de stabi-stangen ook de kogelgewrichten (ball joints) zijn vervangen, daar kan ook speling op zitten na een flinke tik. En de kleinste speling geeft ruimte voor trillingen.
Je dealer zal waarschijnlijk eerst de remschijven controleren i.v.m. de trilling bij het remmen; ze kunnen ze evt. iets afdraaien om ze 100% vlak te krijgen, maar ik vermoed dat het daar niet in zit als ik je verhaal lees. Veel succes !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti

ronnyt

Bericht door ronnyt » 08 mar 2011, 13:02

De stuurinrichting zou kunnen,maar het rare is dat als de remschijven vervangen zijn de trillingen volledig weg zijn en dus blijkbaar na +/- 1mnd terugkomen.
Het trillen is er alleen bij het remmen,en dus ook niet bij het gewoon draaien of rechtdoor rijden.
De schijven zijn dus niet afgedraaid maar al 2 keer vervangen door nieuwe.

Frank535

Bericht door Frank535 » 08 mar 2011, 13:39

Een 5 serie is best gevoelig voor oververhitte remschijven; het is een zware auto en de remmen moeten hard werken. Een 535D heeft niet voor niks grotere remschijven dan een 525/530 enz. en ook die hebben het nog steeds zwaar.
De oorzaak kan zodoende ook aan je manier van remmen liggen als je nogal sportief rijdt.

Omdat ik een paar jaar wedstrijden geraced heb op het circuit, let ik erop dat ik nooit lang aan één stuk blijf remmen, maar dat ik kort en stevig rem en dan weer loslaat. Zo kan de schijf tussendoor koelen, want bij teveel en te lang remmen wordt een schijf bloedheet. Sta je daarna bij een stoplicht met de voet op de rem, dan is de kans op kromtrekken vrij groot omdat je de schijf op één plek vastklemt met hete remblokken terwijl de rest van de schijf gaat afkoelen. Dit is de meest voorkomende oorzaak van kromtrekkende remschijven.

Een goed voorbeeld is toen ik een vriend in mijn vorige auto op circuit Zolder liet rijden; hij kende de bochten niet en remde steeds veel te vroeg (en te lang) waardoor de schijven oververhit raakten, de remblokken oververhit raakten en hij bij de zoveelste bocht geen remdruk meer had en in de grindbak belandde (oeff !). De remschijven kon ik daarna afschrijven omdat ze trilden als een dolle. Dus - remtechniek is zeker ook belangrijk !

Lopen je remklauwen wel vrij van de schijven ? Constant aanlopende remblokken kunnen je remschijf ook oververhitten met het bovenstaande als gevolg.
Er is ook nog behoorlijk kwaliteitsverschil tussen A-merk remschijven en goedkopere vervangers die eerder kromtrekken. Ik vind het wel opvallend dat jouw schijven gelijk werden vervangen (onder garantie) want dure A-merk schijven gooi je niet na 2-3 maanden gelijk weer weg.

Hopelijk heb je hier wat aan ! :)
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti

ronnyt

Bericht door ronnyt » 08 mar 2011, 15:06

Kom net terug van de garage.
18 maart gaan ze de rechterwiellager op proef vervangen (vorige keer hebben ze de linkse vervangen),maar ze twijfelen of het hier aan ligt.
De schijven zijn inderaad vervangen door nieuwe,evenals de blokken.
Het is een grote BMW concessiehouder met 2 grote filialen vandaar dat ze misschien zeer snel nieuwe gebruiken(zullen er ook wel voor verzekerd zijn).

Merkte net op de terugweg,dat als je zelfs op rechte baan het stuur +/-10cm naar rechts draait, je iedere keer het zoemend(?) geluid te horen krijgt van de banden.Je zet dus niet echt veel druk op de lager zoals in bochten.
Volgens technieker is de lager waar druk op komt,slecht is(dus bij geluid naar rechts draaien->linker wiellager) ,vandaar ze vorige keer de linker vervangen hebben)
Ik zei toen al dat ik het raar vond,daar ik rechts op de stoeprand ben gereden.
Aan de rijstijl kan het niet liggen,daar 90% door de vrouw gereden wordt aan zeer rustig tempo.
Langdurig remmen is er ook niet bij.Heb trouwens de eerste 35000km dzatik hem had,geen problemen gehad,totdat ik over de stoeprand gereden ben.
Zullen de 18de maar afwachten,en zien wat ze dan zeggen.

gr.Ronny

a90

Bericht door a90 » 08 mar 2011, 21:35

Ik neem aan dat uitlijnen is uitgevoerd ?

Zijn je banden vervangen ?
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Aron

Bericht door Aron » 08 mar 2011, 22:34

@frank, thx voor de vertaling....ik dacht al; waar heeft ie het nou over??????

ronnyt

Re: Problemen na raken stoeprand

Bericht door ronnyt » 08 mar 2011, 23:03

Uitlijnen is al twee keer gebeurt.
Sinds vorig weekend liggen er de zomerwielen op met hetzelfde resultaat.

a90

Bericht door a90 » 08 mar 2011, 23:06

Dat is toch ook wel typisch, dan heb je zowat alles al gehad. Vreemd hoor
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

emielvd

Bericht door emielvd » 11 nov 2014, 00:32

En... @ronnyt : wat is er vervolgens allemaal gebeurd? Dit is een beetje een verhaal met een open einde... :(

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 11 nov 2014, 08:11

Ben ook wel benieuwd maar TS'er is al bijna twee maanden niet meer online geweest :(

ronnyt

Bericht door ronnyt » 11 nov 2014, 13:01

Sorry voor late en vergeten reactie.De wagen is trouwens ook verkocht na herstelling.
Ze hebben als laatste de volledige wielnaaf met wiellager rechtsvoor vervangen en toen was het probleem eindelijk opgelost.Prijskaartje voor dit alles na +/-3mnd ellende €1357.
Na nog enkele gekende problemen(terugkerende kabelboom achterklep probleem,roetfilter die vervangen moest worden)had ik besloten de wagen te verkopen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”