Turmalin schreef:voor mij geldt een beetje hetzelfde als voor kerven.
Ik doe alles zelf en koop olie per vat van 60 liter.
hoe lang doe je wel niet met 60 liter, effe rekenen 60/8 liter per jaar is jaartje of 8.
olie is toch niet zolang houdbaar ?
Turmalin schreef:voor mij geldt een beetje hetzelfde als voor kerven.
Ik doe alles zelf en koop olie per vat van 60 liter.
Jiro_2012 schreef: Onze kosten
Jaarlijks grote onderhoudt bij uni garage.
voor draagarmen+fusse
koppelign set+vliegwiel
NIeuwe accu
Cardan+schakelbak olie ververst
Totale kosten 3500 euro dat delen door 6 jaar is €583 per jaar. En dan rijden we 30K KM pj. Als we 8K pj zouden rijden dan was de koppeling en vliegwiel niet vervangen en grote beurt om het jaar. Alleen olie verversen+filter elk jaar.
info schreef:Turmalin schreef:voor mij geldt een beetje hetzelfde als voor kerven.
Ik doe alles zelf en koop olie per vat van 60 liter.
hoe lang doe je wel niet met 60 liter, effe rekenen 60/8 liter per jaar is jaartje of 8.
olie is toch niet zolang houdbaar ?
Turmalin schreef:Ik rij ruim 40000km , dus twee verversingen per jaar.
Bovendien heb ik 7 auto's.
De BMW voor dagelijks gebruik, De 206 van mijn vrouw, de Lupo en de Polo van mijn dochters, de VW T3 westfalia camper, een Mercedes 409 voor vervoer van paarden en nog een Range Rover Classic V8 voor de hobby als ik mij verveel.
Zo,n vaatje heb ik zo leeg. Misschien kan ik beter een 200 liter vat kopen
Nee heb je gelijk in. Ben een aantal dingen vergeten.Turmalin schreef:Jiro_2012 schreef: Onze kosten
Jaarlijks grote onderhoudt bij uni garage.
voor draagarmen+fusse
koppelign set+vliegwiel
NIeuwe accu
Cardan+schakelbak olie ververst
Totale kosten 3500 euro dat delen door 6 jaar is €583 per jaar. En dan rijden we 30K KM pj. Als we 8K pj zouden rijden dan was de koppeling en vliegwiel niet vervangen en grote beurt om het jaar. Alleen olie verversen+filter elk jaar.
Ik denk wel dat je nog wel wat vergeet
Je rijdt vast niet 180000 km op dezelfde banden en de remmerij zal ook wel eens vervangen zijn,
Of zit dat allemaal bij de onderhoudsbeurt in?
In principe: waarom niet? Onderhoud zijn gewoon gebruikskosten, net als brandstof. Deze redenatie is nu net het "probleem", i.e. waarom het gros van de BMW's van die leeftijd afgetrapte hokken zijn. Geldt uiteraard ook voor andere (sportieve) auto's. Als je de auto dan netjes wilt maken en achterstallig onderhoud moet doen en dit uitbesteedt dan kan het snel gaan. Ik heb best wel wat auto's bekeken waarvan het onderhoud door de eigenaar zelf werd gedaan, of door een familielid of bekende van de garage. Nooit was er ergens een bonnetje van, al was het maar van het bestellen van onderdelen via internet. Na aankoop zul je dan al snel aan de slag moeten met verse olie, brandstoffilter en evt distributieriem bij sommige auto's. Mijn advies is om altijd een aankoopkeuring te laten doen bij een goede specialist en dan het liefst degene die de auto ook in onderhoud gaat nemen; als hij je dan bij het eerstvolgende onderhoud voor verrassingen stelt kun je eerder rekenen op coulance. Hoewel je voor het zoeken naar een onverprutste E46 zonder achterstallig onderhoud al best even zult moeten uittrekken, kun je dan uiteindelijk natuurlijk wel goedkoper uit zijn dan die 5k in twee jaar.Jiro_2012 schreef:Wat ik met me bericht wilde zeggen is dat als je een auto koopt van 5K en je onderhouds kosten zijn ook 5K na 2.5 jaar is het dan wel verstandig om die auto te kopen?
Daar heb je weer gelijk bij Bart70: arbeidsloon bij een dealer kan ook behoorlijk oplopen.Bart70 schreef:@Tomba
Dat is niet erg representatief als je het zelf uitvoert, er van uit gaande dat de TS het moet uitbesteden, dan komt er nog wel een aanzienlijk portie arbeidsloon bij
Helemaal mee eens.Patrickk schreef:Elke auto heeft onderhoudskosten, ook bij de buren...... Als je een auto koopt die geen onderhoud heeft gehad kan je er behoorlijk op leeglopen, maar dat is ook bij de buren zo........
Klopt ken die mensen tis niet altijd goedkoep maar als je zelf een beetje handig bent kun je al veel doen.kerven schreef:Ja dat is waar de e46 is de laatste jaren onder de 10k terecht gekomen en dus ook betaal baar geworden voor de jeugd en die hebben dan net genoeg geld voor de auto en de benzine dus blijft er niks meer over voor onderhoud.
Zo ken ik er ook een paar bij mij in de beurt die hebben in 10 jaar al tussen de 5 en 7 eigenaren gehad (is gewoon na te trekken bij http://www.rdw.nl )
Zo heb ik mijn auto ook nagetrokken die van mij was van de 2de eigenaar en bekende van mijn kameraad dus redelijk betrouwbaar met veel snelweg km´s.
En heb al bij meerder auto´s ondervonden als het eerste jaar geen gekke dingen zijn dan zit het wel goed met de auto.
En zeg nou zelf een bmw onder de 8k kunnen en willen heel veel mensen kopen die doen nog wat aan hun auto om hem netjes te houden zeker als ze hem voor lange tijd willen houden en als ze dan onder de 5k komen kan heel veel jeugd het kopen die een sportieve auto wil hebben en wordt de onderhoud steeds minder,
En als ze eenmaal onder de 3k komen kan 90 procent van de jeugd hem kopen met een baan en die kijken verder niet zo nauw meer het moet gewoon snel rijden en elke keer maar opgelapt worden zo goedkoop mogelijk.
Die kijken tog niet op het lange termijn.