vragen over de E46 320i
vragen over de E46 320i
Beste allemaal,
mijn naam is Bas, ben 31 jaar oud, en ben opzoek naar wat nuttige info over de 320i.
eerst ff wat feitjes over mijzelf.
Ik ben opgegroeid in een "BMW gezin", dwz mijn ouders hadden bijna altijd BMW's. Meerdere 316i en 318i's (E30 vfl en nfl) in de jaren 80 en 90, tot een 325i cabrio, en een E34 touring in vuurrood.
toen we naar duitsland zijn verhuisd zijn we overgestapt op MB, met wisselend succes.
ik heb zelf een 318i cabrio (e30) gehad, leuke auto en qua model persoonlijk een van de mooiste cabrio's ooit.
nadien een 530d touring uit 2000. Op goede momenten een geweldige auto, maar vaker een rampenbak en bodemloze put voor je portemonnee (ik heb volgens mij alle storingen en problemen gehad met t ding die ook maar bestaan hebben).
na alle kosten en ellende ben ik voor een langzamere, maar degelijkere auto gegaan imo, nl de MB C180 uit 2000.
de auto heeft nu 150k gelopen, en is technisch gewoon goed en luxe.
Nu verhuis ik volgende maand terug naar Nederland, en sta ik voor de volgende keuzes;
ofwel ik gooi de MB voor de keuring en de RDW en neem deze als verhuisinboedel mee naar NL.
De auto heeft 1 kleiner, en 1 groter nadeel. Het kleine is het verbruik, 1:8.. Dit is voor mij geen reden om een auto te verkopen of om niet te kopen hoor. Nadeel 2 is, het ding rot me onder mn achterste weg, zo gruwelijk roesten. daarom weet ik niet of ik de moeite wil nemen om alle papierzooi te doen om de auto mee te nemen.
Zodoende ben ik aan het rondkijken voor wat anders leuks.
Mijn oog is gevallen op een E46 320i automaat uit 2003 met nog geen 50k op de teller (NAP).
Deze auto zal ongetwijfeld eigenlijk te duur zijn voor een 12 jaar oude 3 serie, maar de km's passen me, en de uitvoering qua extra's staan me ook aan.
waar moet ik op letten mocht ik de auto gaan bekijken? is de 320, net als vroeger onderpowered, of is dit blok wel sterk/snel genoeg? Hoe zit het met electronica bij deze auto's? erg storingsgevoelig, of loopt t allemaal goed?
wat zijn minpunten van de auto, waar zitten veel en/of vaak onkosten aan? Hoe is de automatische transmissie? sterk genoeg, of net als toen bij mn 530d na 100k klaar voor revisie? wat is een reeel verbruik met deze motor bij normaal, rustig rijgedrag?
ik wil het liefst gewoon zoveel mogelijk info over t type auto icm deze motor.
bedankt alvast.
gr Bas
mijn naam is Bas, ben 31 jaar oud, en ben opzoek naar wat nuttige info over de 320i.
eerst ff wat feitjes over mijzelf.
Ik ben opgegroeid in een "BMW gezin", dwz mijn ouders hadden bijna altijd BMW's. Meerdere 316i en 318i's (E30 vfl en nfl) in de jaren 80 en 90, tot een 325i cabrio, en een E34 touring in vuurrood.
toen we naar duitsland zijn verhuisd zijn we overgestapt op MB, met wisselend succes.
ik heb zelf een 318i cabrio (e30) gehad, leuke auto en qua model persoonlijk een van de mooiste cabrio's ooit.
nadien een 530d touring uit 2000. Op goede momenten een geweldige auto, maar vaker een rampenbak en bodemloze put voor je portemonnee (ik heb volgens mij alle storingen en problemen gehad met t ding die ook maar bestaan hebben).
na alle kosten en ellende ben ik voor een langzamere, maar degelijkere auto gegaan imo, nl de MB C180 uit 2000.
de auto heeft nu 150k gelopen, en is technisch gewoon goed en luxe.
Nu verhuis ik volgende maand terug naar Nederland, en sta ik voor de volgende keuzes;
ofwel ik gooi de MB voor de keuring en de RDW en neem deze als verhuisinboedel mee naar NL.
De auto heeft 1 kleiner, en 1 groter nadeel. Het kleine is het verbruik, 1:8.. Dit is voor mij geen reden om een auto te verkopen of om niet te kopen hoor. Nadeel 2 is, het ding rot me onder mn achterste weg, zo gruwelijk roesten. daarom weet ik niet of ik de moeite wil nemen om alle papierzooi te doen om de auto mee te nemen.
Zodoende ben ik aan het rondkijken voor wat anders leuks.
Mijn oog is gevallen op een E46 320i automaat uit 2003 met nog geen 50k op de teller (NAP).
Deze auto zal ongetwijfeld eigenlijk te duur zijn voor een 12 jaar oude 3 serie, maar de km's passen me, en de uitvoering qua extra's staan me ook aan.
waar moet ik op letten mocht ik de auto gaan bekijken? is de 320, net als vroeger onderpowered, of is dit blok wel sterk/snel genoeg? Hoe zit het met electronica bij deze auto's? erg storingsgevoelig, of loopt t allemaal goed?
wat zijn minpunten van de auto, waar zitten veel en/of vaak onkosten aan? Hoe is de automatische transmissie? sterk genoeg, of net als toen bij mn 530d na 100k klaar voor revisie? wat is een reeel verbruik met deze motor bij normaal, rustig rijgedrag?
ik wil het liefst gewoon zoveel mogelijk info over t type auto icm deze motor.
bedankt alvast.
gr Bas
Re: vragen over de E46 320i
De MB's staan bekend om deze problemen , wat betreft de E46 kan ik je niet helpen, probeer de zoekfunctie eens rechts bovenin op het forum, voor de rest zal je wel geholpen worden door de E46 rijders hier schat ik zo ![Duim omhoog :duim:](./images/smilies/1duim.gif)
![Duim omhoog :duim:](./images/smilies/1duim.gif)
Re: vragen over de E46 320i
320i 2003 met 2.2 heeft toch 170 pk...
automaat ken ik niet, zou wel knn. dat die problemen knn. geven, op dat vlak is Merc. wel beter geloof k, nu ja voor probleemloze auto's moet je naar Japs kijken![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)
verbruik van een 9 a 10 liter moet te doen zijn als je rustig rijdt, hier vind je reëel verbruik 320i's automaat, gemiddeld 10,3
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
onderstaand vind je wat meer info, hoe dan ook best budget vrijhouden voor koeling en ophanging te vernieuwen
http://www.bimmerfest.com/wiki/index.php/BMW_E46
http://forum.e46fanatics.com/showthread ... vulnerable
http://www.kneb.net/bmw/Old%20School%20 ... v02.11.pdf
automaat ken ik niet, zou wel knn. dat die problemen knn. geven, op dat vlak is Merc. wel beter geloof k, nu ja voor probleemloze auto's moet je naar Japs kijken
![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)
verbruik van een 9 a 10 liter moet te doen zijn als je rustig rijdt, hier vind je reëel verbruik 320i's automaat, gemiddeld 10,3
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
onderstaand vind je wat meer info, hoe dan ook best budget vrijhouden voor koeling en ophanging te vernieuwen
http://www.bimmerfest.com/wiki/index.php/BMW_E46
http://forum.e46fanatics.com/showthread ... vulnerable
http://www.kneb.net/bmw/Old%20School%20 ... v02.11.pdf
Re: vragen over de E46 320i
Ik heb n e46 320i touring aut. uit dec. '03. Heb de auto gekocht met 68000km en nu bijna 4jr verder zit ik op 116000km. Ik heb geen noemenswaardige problemen gehad en de automaat loopt nog als een zonnetje. Motor heeft power voldoende en geeft een heerlijk 6 cilinder geluid. Verbruik ik bij mij gemiddeld 1 op 8,5 met veel stadsverkeer.
Roest moet je goed op letten al heeft die van mij dit niet. Tevens zijn de draagarmen van een e46 een zwak punt.
Succes met je aankoop.
Roest moet je goed op letten al heeft die van mij dit niet. Tevens zijn de draagarmen van een e46 een zwak punt.
Succes met je aankoop.
e46 320i touring M
Re: vragen over de E46 320i
Ik heb ook een 320i met 2.2 m54 motor. Hij heeft zowat 288.000 km en niet echt veel gehad. Wel heb ik laatst mijn Vanos O-ringen vervangen. Benzine verbruik is wel hoog. Met 60L haal ik net iets over de 500km maar dat ligt ook aan mijn eigen rijstijl.
Achteraf heb ik n beetje spijt want de 323i en 325i en 330i zijn toch stukken sterker en het benzine verbruik van deze motoren scheelt echt nauwelijks.
de 320i is leuk, maar de wat grotere motoren zijn leuker. Maar dat is mijn mening.
Achteraf heb ik n beetje spijt want de 323i en 325i en 330i zijn toch stukken sterker en het benzine verbruik van deze motoren scheelt echt nauwelijks.
de 320i is leuk, maar de wat grotere motoren zijn leuker. Maar dat is mijn mening.
Re: vragen over de E46 320i
Bedankt voor de antwoorden.
Uiteraard is een 330 leuker, ik vond mn 530d toen ook geweldig. Power zonder einde.
Maar ik zoek vooral een auto waar niet al te veel aan kapot gaat normaal gesproken. Als de 330 of 325 beter is wat dat betreft dan zeg het aub. Of het verbruik maar niet veel slechter wordt als wat ik nu heb (1:8).
de 4 cilinders kunnen me niet echt bekoren moet ik bekennen.
Rare vraag, hoe merk je dat de draagarmen slecht zijn?
En wat zijn typische roestpunten van dit model? Ik heb alleen een kleine smartphone, ik zoek en scroll me een ongeluk sorry.
Bedankt maar weer.
Groeten Bas
Uiteraard is een 330 leuker, ik vond mn 530d toen ook geweldig. Power zonder einde.
Maar ik zoek vooral een auto waar niet al te veel aan kapot gaat normaal gesproken. Als de 330 of 325 beter is wat dat betreft dan zeg het aub. Of het verbruik maar niet veel slechter wordt als wat ik nu heb (1:8).
de 4 cilinders kunnen me niet echt bekoren moet ik bekennen.
Rare vraag, hoe merk je dat de draagarmen slecht zijn?
En wat zijn typische roestpunten van dit model? Ik heb alleen een kleine smartphone, ik zoek en scroll me een ongeluk sorry.
Bedankt maar weer.
Groeten Bas
Re: vragen over de E46 320i
Hoi Bas,Baskart schreef:
Hoe is de automatische transmissie? sterk genoeg, of net als toen bij mn 530d na 100k klaar voor revisie? wat is een reeel verbruik met deze motor bij normaal, rustig rijgedrag?
gr Bas
Bij rustig rijgedrag hoef je niet elke 100k voor een revisie.
Denk dat je voet dan ook zwaarder is/was dan je hier aangeeft.........
Succes met je zoektocht.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: vragen over de E46 320i
hoi
ik heb een 2.2 m54 cabrio met 125kw ... verbruik gemiddeld is 10l / 100km meeste rij ik in steden .
als ik autostrade doe ga ik naar de 8 a 9 l
moet wel bij vermelden dat ik geen extra tuning gedaan heb zoals velgen of aan de motor .
en de thermostaat was er uit omdat deze dicht bleef ...
sinds kort een nieuwe en zie zijn verbruik al zakken ;-)
groeten
ik heb een 2.2 m54 cabrio met 125kw ... verbruik gemiddeld is 10l / 100km meeste rij ik in steden .
als ik autostrade doe ga ik naar de 8 a 9 l
moet wel bij vermelden dat ik geen extra tuning gedaan heb zoals velgen of aan de motor .
en de thermostaat was er uit omdat deze dicht bleef ...
sinds kort een nieuwe en zie zijn verbruik al zakken ;-)
groeten
Re: vragen over de E46 320i
Ik heb 4 jaar met een 320i (170 pk ) automaat gereden en er weinig mee gehad,ik heb daarna een 325i gehad met de zelfde M54 motor en ook daar weinig mee gehad.
Ik reed met allebei 1 op tien,deze motoren willen wel eens een beetje olie gebruiken maar dat wil niet zeggen dat er wat met de motor aan de hand is.
Automaten zijn heel sterk wel tussen de 80.000 en 100.000 km de olie verversen.
Slechte draagarmrubbers merk door gevoeligheid voor spoorvorming en een zwabberend weggedrag.
Ik reed met allebei 1 op tien,deze motoren willen wel eens een beetje olie gebruiken maar dat wil niet zeggen dat er wat met de motor aan de hand is.
Automaten zijn heel sterk wel tussen de 80.000 en 100.000 km de olie verversen.
Slechte draagarmrubbers merk door gevoeligheid voor spoorvorming en een zwabberend weggedrag.
Re: vragen over de E46 320i
draagarmrubbers en ophangingsrubbers hoe dan ook vervangen
draagarmen en draagarmkogels laten nakijken door iemand met kennis v zaken, ze knn checken of er al dan niet speling op zit
draagarmen en draagarmkogels laten nakijken door iemand met kennis v zaken, ze knn checken of er al dan niet speling op zit
Re: vragen over de E46 320i
Ik was niet de allerlangzaamste rijder nee, maar de automaten van rond 2000 stonden bekend om dit probleem. Ik heb toen om die reden een schakelbak genomen. Daar heb ik 110k mee gereden zonder noemenswaardige problemen. Ik was 20 toen ik de auto kocht, wellicht qua vermogen toch te gek. Na veel problemen met electronica en injectoren en een lege portemonnee reed ik door duitsland op de a31 op topsnelheid toen ik een noodstop moest maken.. weet tot op dit moment niet wat er gebeurd is, maar er knalde wat uit elkaar bij de linker achterrem, auto zwabberde ff, broek vol om zo te zeggen, en heb m toen dezelfde dag nog ingeruild.
wat betreft de 3 serie, de draagarm rubbers en eventueel draagarmen laten vervangen, zelfs preventief, welke kosten praten we ongeveer over?
Als ik zo rondlees zit er qua kosten weinig verschil in de 320, 325 en 330, zowel onderhoud als verbruik.. dan dus gewoon tegen wat leuks aanlopen. Die 170pk heb ik feitelijk al meer als genoeg aan, heb er nu 125 en vindt t best. Snelheden van 200 haal ik alleen niet.
wat betreft de 3 serie, de draagarm rubbers en eventueel draagarmen laten vervangen, zelfs preventief, welke kosten praten we ongeveer over?
Als ik zo rondlees zit er qua kosten weinig verschil in de 320, 325 en 330, zowel onderhoud als verbruik.. dan dus gewoon tegen wat leuks aanlopen. Die 170pk heb ik feitelijk al meer als genoeg aan, heb er nu 125 en vindt t best. Snelheden van 200 haal ik alleen niet.
Patrickk schreef:Hoi Bas,Baskart schreef:
Hoe is de automatische transmissie? sterk genoeg, of net als toen bij mn 530d na 100k klaar voor revisie? wat is een reeel verbruik met deze motor bij normaal, rustig rijgedrag?
gr Bas
Bij rustig rijgedrag hoef je niet elke 100k voor een revisie.
Denk dat je voet dan ook zwaarder is/was dan je hier aangeeft.........
Succes met je zoektocht.
Re: vragen over de E46 320i
draagarmrubbers en ophangingsrubbers kosten niet zoveel,
4 draagarmen wel al zo'n 400 euro zonder werk denk k, maar als je ze al moet vervangen (onwaarschijnlijk met zo weinig km's) is het eerder enkel de voorste
dempers OEM zo'n 800 euro incl werk schat ik
koeling preventief in orde zetten is belangrijker wellicht, want alu blok mag niet veel hebben
zou wel nog s bekijken of je zeker een automaat wil, met manueel toch anders rijden
4 draagarmen wel al zo'n 400 euro zonder werk denk k, maar als je ze al moet vervangen (onwaarschijnlijk met zo weinig km's) is het eerder enkel de voorste
dempers OEM zo'n 800 euro incl werk schat ik
koeling preventief in orde zetten is belangrijker wellicht, want alu blok mag niet veel hebben
zou wel nog s bekijken of je zeker een automaat wil, met manueel toch anders rijden
Re: vragen over de E46 320i
Ik heb nog geen problemen meegemaakt met mijn 320i (ook 2,2 125kW). (Zondag 7-12 220.000km erop gezet)
Ik heb de radiateur preventief vervangen omdat deze bol ging staan, schijnt nogal eens voor te komen en het carterventiel is vervangen.
Rijd in verhouding redelijk veel snelweg kilometers (65% ongeveer) en gebruik dan cruise control en verbruik dan gemiddeld 8,3 - 8,6/100km, heb wel een handbak. Wanneer je even sportief rijd op de 200 aantikt dan schiet het verbruik erg hard omhoog.
Ik heb de radiateur preventief vervangen omdat deze bol ging staan, schijnt nogal eens voor te komen en het carterventiel is vervangen.
Rijd in verhouding redelijk veel snelweg kilometers (65% ongeveer) en gebruik dan cruise control en verbruik dan gemiddeld 8,3 - 8,6/100km, heb wel een handbak. Wanneer je even sportief rijd op de 200 aantikt dan schiet het verbruik erg hard omhoog.