Die irritante stationair dip weer...
Re: Die irritante stationair dip weer...
Ik heb exact jou probleem Sjon. Als ie eenmaal stationair loopt loopt ie prima, en als ie lekker warm is heb je geen eens door dat de motor loopt als je stationair staat te draaien. Het gaat mij puur om het oppakken van het stationair zelf na de koppeling intrappen.
Ik heb voor volgende week een nieuwe afspraak en ben benieuwd wat er uit gaat komen.
Ik heb voor volgende week een nieuwe afspraak en ben benieuwd wat er uit gaat komen.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 jun 2014, 22:37
- Locatie: ijmuiden
Re: Die irritante stationair dip weer...
Ik ben ook wel benieuwd wat daar uit komt. Laat je het weten?
rij niet harder, dan je bescherm engel vliegen kan
Re: Die irritante stationair dip weer...
Gisteren onverwachts na problemen met de auto de dynamo en de accu vervangen, en het stationair is nu een stuk stabieler! Ik heb nog steeds een lichte dip als ik de achterruitverwarming en de airco aan heb, maar dit is 75% minder als hiervoor. Ik vermoed dus dat de nieuwe dynamo met de nieuwe accu minder van de motor vraagt en daardoor minder belasting, ook tijdens het stationair oppakken.
De bobines staan nog op de to do list, maar vind het voor nu wel oké.
De bobines staan nog op de to do list, maar vind het voor nu wel oké.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Die irritante stationair dip weer...
-48.
Geeft hij dat aan op je boordcomputer?
Ik heb een poosje terug de (naar ik vermoedde) temperatuursensor in de wielkast linksvoor losgekoppeld en weer aangekoppeld.
Toen ik toen weer met de auto ging rijden begon hij inderdaad ook bij -48.
Is langzaam opgelopen en nu functioneert hij weer prima..
Geeft hij dat aan op je boordcomputer?
Ik heb een poosje terug de (naar ik vermoedde) temperatuursensor in de wielkast linksvoor losgekoppeld en weer aangekoppeld.
Toen ik toen weer met de auto ging rijden begon hij inderdaad ook bij -48.
Is langzaam opgelopen en nu functioneert hij weer prima..
Re: Die irritante stationair dip weer...
Nee blijkbaar heeft de E46 twee koelvloeistof temperatuurmeters. Degene op het dash doet het perfect, na 5km staat ie in het midden en tijdens het rijden staat ie altijd perfect stabiel in het midden. Ook de buitentemperatuur meter doet het perfect, al had ik graag gehad dat ie 20+ aangaf nu...
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Die irritante stationair dip weer...
ik heb ook exact het zelfde probleem met mijn 325. Precies de problemen die jij omschrijft.
Starten gaat altijd goed, stationair ook niets aan het handje. Nadat de motor iets op tempratuur is begint hij stationair enorm te schommelen nu het kouder is als ik de koppeling in trap, zo erg dat hij zowat af slaat. Is hij volledig op tempratuur (volgens de meter) nergens last van en loopt hij als een zonnetje, ook stationair!
Auto is altijd perfect onderhouden, slechts 142.000 km, motor trekt super. Vanos heb ik onlangs laten reviseren maar nog steeds het zelfde probleem. Ik wil best vervangen wat defect is maar wil niet de LMM, en bobines, en dynamo, en accu, en sensoren, en allerlei andere zaken vervangen als ik niet zeker weet of dit wel de boosdoeners zijn. Heb ook geen foutcodes.
Op internet lees ik ook heel uiteenlopende zaken wat voor die gene dé oplossing was, dus daar schiet ik ook niets mee op...
Starten gaat altijd goed, stationair ook niets aan het handje. Nadat de motor iets op tempratuur is begint hij stationair enorm te schommelen nu het kouder is als ik de koppeling in trap, zo erg dat hij zowat af slaat. Is hij volledig op tempratuur (volgens de meter) nergens last van en loopt hij als een zonnetje, ook stationair!
Auto is altijd perfect onderhouden, slechts 142.000 km, motor trekt super. Vanos heb ik onlangs laten reviseren maar nog steeds het zelfde probleem. Ik wil best vervangen wat defect is maar wil niet de LMM, en bobines, en dynamo, en accu, en sensoren, en allerlei andere zaken vervangen als ik niet zeker weet of dit wel de boosdoeners zijn. Heb ook geen foutcodes.
Op internet lees ik ook heel uiteenlopende zaken wat voor die gene dé oplossing was, dus daar schiet ik ook niets mee op...
Re: Die irritante stationair dip weer...
Inderdaad, nooit last of last gehad hebben van slecht starten en het stationair zelf loopt wel goed. Het is/was puur het oppakken. En precies zoals je zegt, half warm (dus tussen blauw en "in het midden") is het het ergst. Ik heb dus nog steeds wel dat ie een beetje dipt, vooral bij het weer van nu, met halfwarme motor en verbruikers als stoelverwarming aan, achterruitverwarming aan en blower vol, maar sinds ik de dynamo en accu heb vervangen komt ie nooit meer onder de 500 toeren. Hij dipt hooguit (of naja, laaguit ) naar 600, om binnen 2 tellen perfect gestabiliseerd te zijn op 700-750. Ik heb dus ook geen last van een uitvallende motor, zelfs niet met de nul graden en halfwarme motor met verbruikers aan zoals vanochtend tijdens het starten. Wel moet ik daarbij zeggen dat ik de motor met vriezend weer vaak al start om dan de ruiten te krabben en de stoelen en achterruit al op te warmen, dus zodra ik wegrijd heb ik eigenlijk al "halfwarm".
Zoals ik al zei waren de grootste verbeteraars bij mij de accu&dynamo, deze waren beide toch echt hard aan vervanging toe. En achteraf ook heel logisch, want nu kan de accu beter zijn voltage houden en is de dynamo beter, dus kan je meer (elektrische) verbruikers aanzetten.
Waar ik mee zou beginnen Joost, is toch kijken of je geen valse lucht trekt in je inlaat en eventjes kijken of de gasklep en/of de ICV (Idle Control Valve) niet eens schoongemaakt moeten worden. Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing/richting voor dit moment is.
Ik heb dus het volgende gedaan of laten doen (van goedkoop naar duur);
Het is dus niet dat ik kan zeggen dat je "x" moet doen, want zoals je zei is er op verschillende fora's nooit tot een eindconclusie gekomen. Ik heb het idee dat het trouwens 90% van de keren zich afspeelt op een 325, terwijl een 320, 323, 328 of 330 er bijna niet in voorkomen. Toch raar, want de 325 is vrij identiek aan de 320 met 170pk en de 330...
Zoals ik al zei waren de grootste verbeteraars bij mij de accu&dynamo, deze waren beide toch echt hard aan vervanging toe. En achteraf ook heel logisch, want nu kan de accu beter zijn voltage houden en is de dynamo beter, dus kan je meer (elektrische) verbruikers aanzetten.
Waar ik mee zou beginnen Joost, is toch kijken of je geen valse lucht trekt in je inlaat en eventjes kijken of de gasklep en/of de ICV (Idle Control Valve) niet eens schoongemaakt moeten worden. Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing/richting voor dit moment is.
Ik heb dus het volgende gedaan of laten doen (van goedkoop naar duur);
- Nokkenassensor inlaat vervangen (gaf wel een foutcode) - €150.- bij de dealer
- Gasklep laten reinigen, ICV laten reinigen, stationair laten verhogen naar 750 - €220.- bij de dealer
- Accu & dynamo vervangen na een platte batterij en een kapotte dynamo - €580.- bij universele garage
Het is dus niet dat ik kan zeggen dat je "x" moet doen, want zoals je zei is er op verschillende fora's nooit tot een eindconclusie gekomen. Ik heb het idee dat het trouwens 90% van de keren zich afspeelt op een 325, terwijl een 320, 323, 328 of 330 er bijna niet in voorkomen. Toch raar, want de 325 is vrij identiek aan de 320 met 170pk en de 330...
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Die irritante stationair dip weer...
bedankt voor jou reactie!
inlaattraject is ook nagelopen, ook tijdens het reviseren van de vanos bleek dat mijn vacuumslangen etc allemaal nog mooi en soepel waren dus daar zit het hem ook niet in.
Volgende week worden de winterwielen gemonteerd en dan laat ik ook gelijk het gasklephuis reinigen en de ICV. En ook maar eens even weer aan de computer hangen, eens kijken wat hij zegt
inlaattraject is ook nagelopen, ook tijdens het reviseren van de vanos bleek dat mijn vacuumslangen etc allemaal nog mooi en soepel waren dus daar zit het hem ook niet in.
Volgende week worden de winterwielen gemonteerd en dan laat ik ook gelijk het gasklephuis reinigen en de ICV. En ook maar eens even weer aan de computer hangen, eens kijken wat hij zegt
Re: Die irritante stationair dip weer...
Bizar... Bij mij dus precies hetzelfde. Mijn inlaat is ook nog helemaal vers, en nergens ook maar een spoortje van een lek te vinden. Hetzelfde geldt voor de peilstok rubbers en de oliedop, allemaal perfect. Het enige wat bij mij nog een vacuümlek zou kunnen geven is de carterventilatie, maar die wil ik nog een keer preventief helemaal aanpakken. Ik heb echter geen zwaar olieverbruik, sludge of veel rook uit mijn uitlaat, dus vind het voor nu wel prima.
Over die gasklep en ICV.. Ik weet niet precies of dit gewoon "plug and play" is, of dat er een aantal rubbers vervangen moeten worden na het uit elkaar halen. Misschien dat iemand hier dat wel weet?
Over die gasklep en ICV.. Ik weet niet precies of dit gewoon "plug and play" is, of dat er een aantal rubbers vervangen moeten worden na het uit elkaar halen. Misschien dat iemand hier dat wel weet?
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Die irritante stationair dip weer...
Carterventilatie wilde ik ook preventief vervangen, maar volgens de monteur was deze nog als nieuw en echt niet nodig. Olieverbruik is ook nihil.
mbt de gasklep en ICV; Wat ik op youtube en http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=901978 even zo heb gezien is het gewoon een kwestie van schoonmaken met injectorcleaner, kijken of alles goed soepel kan bewegen en meer niet. Ik heb wel mijn twijfels of het hem daar in zit, want dan zou hij het ook moeten hebben als deze op bedrijfstempratuur werkt lijkt mij? Maar hoe dan ook; het kan natuurlijk nooit kwaad. Bij mn vorige auto deed ik ook jaarlijks even het gasklephuis reinigen al kon je daar heel makkelijk bij en deed ik gewoon zelf. Maar was altijd goed zwart.
Ik zal de dealer ook eens vragen wat hun denken wat het kan zijn; immers zitten deze serie motoren in heel veel modellen, rijden ze wereldwijd rond en is het geen incidenteel probleem. Het lijkt me dat ze zoiets ook al eens eerder zijn tegen gekomen
mbt de gasklep en ICV; Wat ik op youtube en http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=901978 even zo heb gezien is het gewoon een kwestie van schoonmaken met injectorcleaner, kijken of alles goed soepel kan bewegen en meer niet. Ik heb wel mijn twijfels of het hem daar in zit, want dan zou hij het ook moeten hebben als deze op bedrijfstempratuur werkt lijkt mij? Maar hoe dan ook; het kan natuurlijk nooit kwaad. Bij mn vorige auto deed ik ook jaarlijks even het gasklephuis reinigen al kon je daar heel makkelijk bij en deed ik gewoon zelf. Maar was altijd goed zwart.
Ik zal de dealer ook eens vragen wat hun denken wat het kan zijn; immers zitten deze serie motoren in heel veel modellen, rijden ze wereldwijd rond en is het geen incidenteel probleem. Het lijkt me dat ze zoiets ook al eens eerder zijn tegen gekomen
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: Die irritante stationair dip weer...
Hoe staat het op dit moment met de dip in stationair?
Ik heb hier namelijk ook last van. Vooral als ik nog rijd en dan de auto in zn vrij zet of schakel met laag toerental dan dipt het toerental 150 rpm ofzo waarna het slecht stabiliseert. Op LPG stabiliseert de auto soms helemaal niet en blijft schommelen. Warme motor gaat t vaak goed, koud is soms echt een drama.
Ik heb hier namelijk ook last van. Vooral als ik nog rijd en dan de auto in zn vrij zet of schakel met laag toerental dan dipt het toerental 150 rpm ofzo waarna het slecht stabiliseert. Op LPG stabiliseert de auto soms helemaal niet en blijft schommelen. Warme motor gaat t vaak goed, koud is soms echt een drama.
Re: Die irritante stationair dip weer...
Ik zou denk aan zowel de inlaat - en uitlaat nokkenassensor en de krukassensor. Of zoals eerder gezegd de vanos.
- PorschefanRoel
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 19 aug 2014, 17:21
Re: Die irritante stationair dip weer...
Je zou ook even kunnen controleren of de airbox goed aangesloten zit. Hier heb ik het probleem namelijk een keer gehad. Doordat deze niet goed aansloot, zakte het toerental soms zover weg dat de motor stilviel, maar alleen wanneer ik aan het rijden was. Aangezien bij jou het het toerental blijft schommelen verwacht ik niet dat dit het probleem is, maar omdat het simpel te controleren is, is het misschien de moeite waard om even te kijken.
Je kunt ook even aan de airbox trekken wanneer de motor draait, als de motor dan moeilijk gaat doen kun je ervan uitgaan dat ie slecht vast zit.
Je kunt ook even aan de airbox trekken wanneer de motor draait, als de motor dan moeilijk gaat doen kun je ervan uitgaan dat ie slecht vast zit.
Re: Die irritante stationair dip weer...
Mijn stationair is voor 99% opgelost door het vervangen van.. Jawel.. De accu en de dynamo! Beiden werden zwakker waardoor de accu niet geheel opgeladen werd, maar de dynamo in volle kracht bijspring (wat dus niet soepel meer ging) en daardoor dus vooral m'n stationair beïnvloed werd. M'n verbruik daalde overigens ook, dus ik denk dat de dynamo niet meer soepel liep o.i.d. Ook heb ik de DISA-klep, de carterventilatie en de VANOS vervangen/gereviseerd en mijn stationair is nu 99% muurvast. Alleen met manoeuvreren merk ik soms nog wel een dipje, maar dit is niet meer dan 50rpm. Ik vermoed dus ook gewoon dat het een deel karakteristiek voor het blok is.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Die irritante stationair dip weer...
Ik herken dit probleem wel, ik heb het al meer dan een jaar. Het gebeurd niet altijd maar ik merk dat het vooral gebeurd als de koppeling ingetrapt is. Zodra de auto in zijn vrij staat en de koppeling niet ingetrapt is, dan stabiliseert het toerental binnen 2 tellen. Of het erger is met meer verbruikers aan, dat is me nog niet opgevallen, daar zal ik eens op letten. Of het op lpg erger is, is me ook nog niet opgevallen, zal ik ook eens op letten.
Ik heb in de tijd dat ik mijn auto heb o.a. de volgende dingen vervangen/schoongemaakt:
- Krukassensor vervangen
- Thermostaat vervangen
- Carterventilatie vervangen / schoongemaakt
- Verschillende pakkingen vervangen
- Brandstofpomp vervangen, brandstoffilter ook meegepakt
- Deze maand nog een grote beurt en een nieuwe radiateur geplaatst en meteen de ICV schoongemaakt
Na al deze onderdelen te hebben vervangen (niet specifiek voor dit probleem hoor), blijft het stationair dip probleem zich voordoen.
Ik stoor me er verder niet zo aan, maar als het erger wordt zal ik eens een andere accu en dynamo proberen.
Even een zijspoortje over het vervangen van de llm. Goedkoop is hier duurkoop, als ik anderen mag geloven tenminste. Er is nog een mooi spreekwoord voor maar die ben ik ff kwijt. Veel verhalen gelezen waar de llm het wel doet en dus geen foutmelding geeft, maar wel de verkeerde waarde geeft. Het zoeken naar waarom je auto het dan nog niet lekker doet verveeld dan heel snel.
Ik heb in de tijd dat ik mijn auto heb o.a. de volgende dingen vervangen/schoongemaakt:
- Krukassensor vervangen
- Thermostaat vervangen
- Carterventilatie vervangen / schoongemaakt
- Verschillende pakkingen vervangen
- Brandstofpomp vervangen, brandstoffilter ook meegepakt
- Deze maand nog een grote beurt en een nieuwe radiateur geplaatst en meteen de ICV schoongemaakt
Na al deze onderdelen te hebben vervangen (niet specifiek voor dit probleem hoor), blijft het stationair dip probleem zich voordoen.
Ik stoor me er verder niet zo aan, maar als het erger wordt zal ik eens een andere accu en dynamo proberen.
Even een zijspoortje over het vervangen van de llm. Goedkoop is hier duurkoop, als ik anderen mag geloven tenminste. Er is nog een mooi spreekwoord voor maar die ben ik ff kwijt. Veel verhalen gelezen waar de llm het wel doet en dus geen foutmelding geeft, maar wel de verkeerde waarde geeft. Het zoeken naar waarom je auto het dan nog niet lekker doet verveeld dan heel snel.