Ruiten beslaan van binnen heb ook gern airco! Help!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Bmw-0546
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 dec 2014, 20:17

Ruiten beslaan van binnen heb ook gern airco! Help!

Bericht door Bmw-0546 » 16 dec 2014, 20:46

Beste leden,

Heb een e46 van bouwjaar 1998 sedan aangeschaft. Helaas heeft deze auto geen airco en geen digitale regelaar. Mijn daschboard wordt gevuld door handbediende draaiknoppen zonder airco.

Nu zit ik nog maar 5 minuten in de auto en alle ruiten beslaan en krijg het niet weg, ook tijdens het rijden niet. Nu blaast de verwarming gewoon super en wordt het zo warm dat hij op een gegeven moment wel op stand 1 mag.

Nu lees ik op eerde topics dat je de airco aan moet zetten die droge lucht blaast, maar ik heb geen airco.

Nu las ik ook dat het knopje voor de circulatie uit moet staan aangezien er anders geen lucht binnen komt en kan ook beslagen ruiten veroorzaken. Nu brandt er een groen lampje op het circulatieknopje ( betekent dat ie aan staat lijkt mij) maar druk ik erop blijft het lampje branden en gaat dus niet uit. Wat kan ik hier aan doen, ben van mening dat de ruiten beslaan omdat de circulatie aan staat en dus alleen de lucht binnen de auto circuleert en als die vochtig is gaat alles beslaan dus.

Oja, druk ik op de knop van circuleren wil het weleens voorkomen dat me orginele radio uitvalt. Zit achter de panelen iets fout misschien???????? Ook het knopje daaronder voor de achterruitverwarming druk ik in maar in dit geval gaat er geen lampje branden, wel staat ie aan dat kun je zien aan de achteruit. Deze kan ik dus ook niet uitschakelen, blijft dus aan net als het knopje van de circulatie???????

Hoor het graag.

Gebruikersavatar
frankko
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 jan 2010, 10:37
Locatie: Enschede

Re: Ruiten beslaan van binnen heb ook gern airco! Help!

Bericht door frankko » 16 dec 2014, 21:24

Sok vullen met kattenbakgrind en/of je ramen insmeren met afwasmiddel schijnt goed te helpen. Goed uitvegen anders vlekt t als de ziekte in de zon. Ook het vocht laten ontsnappen door je ramen even open te zetten. Dit doen als condens opgelost is en dan ff tijdens rijden ramen open.

Is t onder je matten wel droog?

Succes.
e46 320i touring M

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Ruiten beslaan van binnen heb ook gern airco! Help!

Bericht door Bart70 » 16 dec 2014, 21:29

Voor het vizier van helmen was er altijd speciaal spul, zal er nog wel zijn, tip van frankko werkt ook en zou idd even kijken of het onder je matten droog is

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Ruiten beslaan van binnen heb ook gern airco! Help!

Bericht door JdM » 16 dec 2014, 22:21

Waarschijnlijk de vochtschermen achter de deurpanelen lek. Deurpanelen eraf halen en de schermen opnieuw kitten, de zoekfunctie staat er vol mee.

Bmw-0546
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 dec 2014, 20:17

Re: Ruiten beslaan van binnen heb ook geen airco! Help!

Bericht door Bmw-0546 » 17 dec 2014, 02:05

Heb de ramen grondig schoon gemaakt, ook een speciaal middel wil helaas niet helpen. Ramen open tijdens het rijden helpt een heel klein beetje , rond de randen van alle ramen blijft het beslagen.

Denk eerder aan een technisch iets, zou het wat te maken kunnen hebben die circulatieknop dat ie aanblijft en niet uit wil als je erop drukt. Geldt ook voor de achterruitverwarmingsknop, die staat aan maar wil niet meer uit lampje brandt overigens niet.

Ps. Matten zijn kurkdroog, bekleding is leer dus is niet vochtig lijkt me?

Groet

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Ruiten beslaan van binnen heb ook gern airco! Help!

Bericht door rob75 » 17 dec 2014, 13:31

Als ik jou verhaal zo lees heb je een probleem in de bediening zitten. De recirculatie die blijft aanstaan wijst daar al op. Hierdoor blijft er ook een hoop vocht in de auto achter.
Daarnaast kan dit ook gebeuren als het interieurfilter (als je die hebt) vuil zijn. Dan krijg je ook dit soort effecten.
De andere oorzaken zijn ook heel goed mogelijk.

Groet,
Rob

Gebruikersavatar
Edward2
Berichten: 507
Lid geworden op: 05 feb 2014, 22:00
Locatie: Aadorp (Overijssel)

Re: Ruiten beslaan van binnen heb ook gern airco! Help!

Bericht door Edward2 » 17 dec 2014, 16:11

Je zegt dat je reciculatie lampje blijft branden. In de gesloten stand of in de auto stand?

Indien in de auto stand: DAn kan je ACM (Air classification Module) ook "kapot" zijn. Die regelt afhankelijk van hoe "smerig" de lucht is (voornamelijk op CO en NOx concentratie) om in de automatische stand je recirc klep te sluiten. Hoewel normaal gesproken de ACM wel overruled word door een algoritme in de ECU als de klep te lang gesloten blijft. Die ACM zit bij de E46 links vooraan naast de Radiator.

Motorkap open, dan zie je hem gelijk.
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!

Bmw-0546
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 dec 2014, 20:17

Re: Ruiten beslaan van binnen heb ook gern airco! Help!

Bericht door Bmw-0546 » 18 dec 2014, 00:28

Ik denk ook inderdaad dat het in de bediening zit, als ik de knop recirculatie hard indruk valt de radio ook heel even uit. Dus bij druk uit oefenen op het paneel gaat er achter iets mis denk ik.

Wat betreft de ACM , autostand heb ik volgens mij niet dat is toch dat rondje met de letter A erin ? heb maar 1 knop recirculatie.

Kom er net achter dat als ik mijn lampen/verlichting uit heb staat de knop recirculatie wel aan en uit kan, maar zodra je de lampen aanzet gaat het lampje van de recirculatie niet meer uit??? Snap niet wat de schakelaar vd verlichting hiermee te maken heeft.

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Ruiten beslaan van binnen heb ook gern airco! Help!

Bericht door JdM » 18 dec 2014, 17:57

In dit geval , controleer de verschillende massapunten eens. Zeker wanneer elektrische problemen zich zo verspreid voordoen is er wel een kans dat hier een slechte verbinding zit.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”