Versnellingsbak E36 323i touring

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Sickmindjuh
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 nov 2014, 17:54
Locatie: Zuid-Limburg

Versnellingsbak E36 323i touring

Bericht door Sickmindjuh » 06 nov 2014, 22:18

Hallo mede BMW fanaten.

In mijn E36 323i touring met manuele versnellingsbak heb ik het volgende probleem:

Er zit veel speling in de pook waardoor als ik hem van de 1 of 2 naar de 3, of van de 5 naar de 3 wil schakelen ik even moet "zoeken" waar de 3de versnelling zit. Als ik hem in de 4de versnelling heb en ik schakel terug naar de 3 dan heb ik totaal geen probleem en vind ik hem meteen, dus alleen als ik hem van de 1, 2 of 5 naar de 3 schakel is dat. Ik vermoed dat dit komt door de speling op de versnellingspook. Is er iemand op dit forum die me kan zeggen hoe dat komt en hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

Tim N
Berichten: 224
Lid geworden op: 06 mei 2011, 23:58

Re: Versnellingsbak E36 323i touring

Bericht door Tim N » 05 dec 2014, 22:36

Stangetjes en rubbers in je schakelstelsel vervangen, daarna is het over.
Heeft mijn touring ook last van gehad, is toen vervangen en schakelt nu weer erg strak.

Sickmindjuh
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 nov 2014, 17:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Versnellingsbak E36 323i touring

Bericht door Sickmindjuh » 12 dec 2014, 19:13

Dankjewel Tim, ik ga het eens proberen. ;)

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Versnellingsbak E36 323i touring

Bericht door deepbass909 » 19 dec 2014, 00:02

Mijn gedachte ook, er zitten wat onderdelen in de schakelstangen die speling kunnen krijgen.

Hou er wel rekening mee dat het niet "even" vervangen is. Je uitlaat en cardan moeten er onderuit (dat is een half uurtje werk als je de uitlaat direct los krijgt) om genoeg ruimte te krijgen. Grootste uitdaging is vervolgens de verbinding van steun van pook aan de bak. Die zit met een pin vast waar je nauwelijks bij komt.

Hier staat een duidelijke beschrijving, inclusief foto's die ik een tijdje terug ook heb gebruikt om alles te vervangen (ik had het spul toch los liggen voor een ander cardan).

Een tipje wat ik ontdekte toen ik alles verving.
Afbeelding
Nummers 2 en 3 horen bij nummer 1 en hoef je niet los te bestellen bij de facelift E36 en nr 8 hoef je normaal niet te vervangen, let alleen op dat ze niet wegspringen.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”