Auto start maar af en toe
Auto start maar af en toe
Ik heb sinds enkele dagen een probleem bij het starten. Eerst bleek dit de batterij te zijn.
Die heb ik intussen vervangen. Maar nu doet het probleem zich nog steeds voor.
Alles werkt van elektronica (radio, verwarming, lichten, ruiten, e.d.) maar hij start alleen niet.
Doet ook geen aanstalten om te starten (ik hoor alleen ergens een klik).
Ik heb hier al wat opzoekwerk gedaan en het zou aan volgende dingen kunnen liggen:
Batterij (maar die is vervangen), relais, kabel boven de motor, startmotor.
Aangezien het probleem zich maar voordoet sinds ik de bougies heb vervangen veronderstel ik dat het één van de laatste twee is.
Indien het de kabel is vraag ik mij af wat er precies kan misgaan daarmee. En indien het de startmotor is vraag ik mij af waar deze te vinden is om hem eens uit te meten als ik de wagen start.
Kunnen jullie mij hierbij helpen?
Alvast bedankt.
ps: heb net nog eens naar volgend artikel gekeken en vroeg mij af of het daar soms mee te maken kan hebben?
viewtopic.php?f=33&t=32170
Die heb ik intussen vervangen. Maar nu doet het probleem zich nog steeds voor.
Alles werkt van elektronica (radio, verwarming, lichten, ruiten, e.d.) maar hij start alleen niet.
Doet ook geen aanstalten om te starten (ik hoor alleen ergens een klik).
Ik heb hier al wat opzoekwerk gedaan en het zou aan volgende dingen kunnen liggen:
Batterij (maar die is vervangen), relais, kabel boven de motor, startmotor.
Aangezien het probleem zich maar voordoet sinds ik de bougies heb vervangen veronderstel ik dat het één van de laatste twee is.
Indien het de kabel is vraag ik mij af wat er precies kan misgaan daarmee. En indien het de startmotor is vraag ik mij af waar deze te vinden is om hem eens uit te meten als ik de wagen start.
Kunnen jullie mij hierbij helpen?
Alvast bedankt.
ps: heb net nog eens naar volgend artikel gekeken en vroeg mij af of het daar soms mee te maken kan hebben?
viewtopic.php?f=33&t=32170
Laatst gewijzigd door Bennie98 op 30 dec 2014, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Auto start maar af en toe
Bennie,
Even toevoegen welke motorisering je hebt.
Als je zegt de motor start niet, bedoel je dan dat de startmotor niet ronddraait of draait deze wel goed rond maar de motor slaat niet aan ??
Ik neem aan het eerste (startmotor draait niet) omdat je zegt dat je bij het starten wel ergens een klik hoort. Ik vermoed dat het dan je startmotor is die het opgegeven heeft. De klik die je hoort is waarschijnlijk van het startrealis op de startmotor, die lijkt wel te werken.
Starmotor (Althans bij een 6 cyclinder - weet niet wat jij hebt) zit achter op de motor. Lastig bij te komen. KAn van bovenkant maar dan moet het hele inlaatgedeelte uitgebouwd worden, voor dat je erbij kunt, of van onderen, Ik heb begrepen dat dan de versnellingsbak bak eraf moet.
Ik heb hem laatst van de bovenkant laten vervangen. Startmotor was rond 300 Euro (Bosch gereviseerd) en was +/- 4.5 uur werk
Even toevoegen welke motorisering je hebt.
Als je zegt de motor start niet, bedoel je dan dat de startmotor niet ronddraait of draait deze wel goed rond maar de motor slaat niet aan ??
Ik neem aan het eerste (startmotor draait niet) omdat je zegt dat je bij het starten wel ergens een klik hoort. Ik vermoed dat het dan je startmotor is die het opgegeven heeft. De klik die je hoort is waarschijnlijk van het startrealis op de startmotor, die lijkt wel te werken.
Starmotor (Althans bij een 6 cyclinder - weet niet wat jij hebt) zit achter op de motor. Lastig bij te komen. KAn van bovenkant maar dan moet het hele inlaatgedeelte uitgebouwd worden, voor dat je erbij kunt, of van onderen, Ik heb begrepen dat dan de versnellingsbak bak eraf moet.
Ik heb hem laatst van de bovenkant laten vervangen. Startmotor was rond 300 Euro (Bosch gereviseerd) en was +/- 4.5 uur werk
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!
Re: Auto start maar af en toe
Ik heb een 318D oude versie (dus niet met commonrail maar injectiepomp) van 2002
En als de startmotor het begeven heeft waarom start ie dan soms wel nog?
Zou het niet eerder een slechte aansluiting kunnen zijn van de kabel door hem mss wat losgetrokken te hebben bij het losmaken van het inlaatgedeelte bij het wisselen van mijn bougies?
Of is dit niet zo gemakkelijk?
Om te antwoorden op je vraag, de startmotor draait niet rond. Maar dit kan zoals eerder vermeld aan verschillende dingen liggen. Heb al de motorzekeringen bekeken en daar was niets aan te zien. Geen corrosie of doorgesprongen zekeringen.
Straks eens alles uitmeten met multimeter. (batterij (tijdens starten), startmotor bij het starten.)
En als de startmotor het begeven heeft waarom start ie dan soms wel nog?
Zou het niet eerder een slechte aansluiting kunnen zijn van de kabel door hem mss wat losgetrokken te hebben bij het losmaken van het inlaatgedeelte bij het wisselen van mijn bougies?
Of is dit niet zo gemakkelijk?
Om te antwoorden op je vraag, de startmotor draait niet rond. Maar dit kan zoals eerder vermeld aan verschillende dingen liggen. Heb al de motorzekeringen bekeken en daar was niets aan te zien. Geen corrosie of doorgesprongen zekeringen.
Straks eens alles uitmeten met multimeter. (batterij (tijdens starten), startmotor bij het starten.)
Re: Auto start maar af en toe
LIjkt me de juiste keuze dan
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!
Re: Auto start maar af en toe
Batterij net uitgemeten. Deze is nog goed zowel voor als tijdens het starten.
Dan maar eens in gang geduwd. Dit ging nog. Hoewel zéér moeilijk met schokken en stoten. Alles werkte normaal(lichten en dergelijks).
En na wat verder te rijden en per ongeluk stil te vallen *kuch* voet op rem ipv koppeling *kuch* startte ie weer normaal.
Rechtervoorlicht bleek dan niet meer te werken bij het herstarten.
Dan serieuze rit gedaan zonder werkend rechtervoorlicht en terug thuisgekomen, geparkeerd, uitgeschakeld en weer gestart zonder problemen.
Is dit dan wel zeker de startmotor? Heb nog geen kans gehad om deze uit te lezen vanwege de vele obstakels voor eraan te geraken om dit uit te lezen.
Hoe komt het dat hij wel start nadat we proberen om hem in gang te duwen (eergisteren was dit ook het geval en dan is hij twee dagen goed geweest).
Ik zou het wel vervelend vinden om de startmotor te vervangen en dan te merken dat het een elektronisch/elektrisch probleem is. (zeker met het licht dat nu ineens niet meer werkt zou ik wel paranoïde worden voor zoiets)
Dan maar eens in gang geduwd. Dit ging nog. Hoewel zéér moeilijk met schokken en stoten. Alles werkte normaal(lichten en dergelijks).
En na wat verder te rijden en per ongeluk stil te vallen *kuch* voet op rem ipv koppeling *kuch* startte ie weer normaal.
Rechtervoorlicht bleek dan niet meer te werken bij het herstarten.
Dan serieuze rit gedaan zonder werkend rechtervoorlicht en terug thuisgekomen, geparkeerd, uitgeschakeld en weer gestart zonder problemen.
Is dit dan wel zeker de startmotor? Heb nog geen kans gehad om deze uit te lezen vanwege de vele obstakels voor eraan te geraken om dit uit te lezen.
Hoe komt het dat hij wel start nadat we proberen om hem in gang te duwen (eergisteren was dit ook het geval en dan is hij twee dagen goed geweest).
Ik zou het wel vervelend vinden om de startmotor te vervangen en dan te merken dat het een elektronisch/elektrisch probleem is. (zeker met het licht dat nu ineens niet meer werkt zou ik wel paranoïde worden voor zoiets)
Re: Auto start maar af en toe
Als ik het schema voor jouw auto erbij pak, dan is er geen samenhang te vinden tussen het uitvallen van je verlichting en het niet starten. Enig kan zijn een gezamenlijk massapunt dat wat slecht contact maakt.
Het startcircuit is vrij eenvoudig. De accu levert spanning (direct) aan de startmotor. De startmotor zelf wordt aangestuurd vanuit de DDE en wel via het startrelais (bendix), dat in de startmotor is ingebouwd. De klik die je hoort zal dat relais zijn. Dat de startmotor het soms wel en soms niet doet, kan best te maken hebben met versleten koolborstels of een vervuild contact van de bendix.
Uiteraard kan e.e.a. worden veroorzaakt door slechte kabels naar de startmotor toe.
Succes,
Rob
Het startcircuit is vrij eenvoudig. De accu levert spanning (direct) aan de startmotor. De startmotor zelf wordt aangestuurd vanuit de DDE en wel via het startrelais (bendix), dat in de startmotor is ingebouwd. De klik die je hoort zal dat relais zijn. Dat de startmotor het soms wel en soms niet doet, kan best te maken hebben met versleten koolborstels of een vervuild contact van de bendix.
Uiteraard kan e.e.a. worden veroorzaakt door slechte kabels naar de startmotor toe.
Succes,
Rob
Re: Auto start maar af en toe
Bedankt voor de uitleg rob.
Kan je mij zeggen waar dat gezamenlijke massapunt zich ergens bevindt?
En de DDE is dat ook voor de motor zonder commonrail?
En welke code kan je krijgen als je EWS problemen geeft? of zie je dat op het dashboard in een lampje?
Ik lees nu ook dingen zoals "clutch safety switch" en "starter immobilization switch".
Ik vroeg mij af of dit er ook meer kon te maken hebben. Alhoewel dat ik denk dat de "clutch safety switch" eerder iets voor een automatische versnellingsbak is. Gelezen op amerikaanse fora.
Maar die "starter immobilization switch" wil ik wel meer van weten.
Kan je mij zeggen waar dat gezamenlijke massapunt zich ergens bevindt?
En de DDE is dat ook voor de motor zonder commonrail?
En welke code kan je krijgen als je EWS problemen geeft? of zie je dat op het dashboard in een lampje?
Ik lees nu ook dingen zoals "clutch safety switch" en "starter immobilization switch".
Ik vroeg mij af of dit er ook meer kon te maken hebben. Alhoewel dat ik denk dat de "clutch safety switch" eerder iets voor een automatische versnellingsbak is. Gelezen op amerikaanse fora.
Maar die "starter immobilization switch" wil ik wel meer van weten.
Re: Auto start maar af en toe
Bougie`s vervangen bij een diesel
lijkt wel op de start motor, dit enige tijd geleden ook gehad. Heel werkje om de start motor er uit te krijgen maar ik heb het via de bovenkant gedaan. Wel heel het spruitstuk moeten verwijderen.
De koolborstels waren alle 4 helemaal versleten, deze wilde ik eerst ook zelf vervangen maar had toen nog geen grotere soldeerbout voor dit klusje. Dus even laten reviseren voor de totale kosten van €65.
zit er nu toch alweer een tijdje zo in en werkt nog steeds prima.
Dit waren de totale kosten omdat ik het uit en inbouwen zelf gedaan heb. Heb wel nog volgens mij wat slangetjes en zo meteen mee vervangen maar die kosten ook niks.
lijkt wel op de start motor, dit enige tijd geleden ook gehad. Heel werkje om de start motor er uit te krijgen maar ik heb het via de bovenkant gedaan. Wel heel het spruitstuk moeten verwijderen.
De koolborstels waren alle 4 helemaal versleten, deze wilde ik eerst ook zelf vervangen maar had toen nog geen grotere soldeerbout voor dit klusje. Dus even laten reviseren voor de totale kosten van €65.
zit er nu toch alweer een tijdje zo in en werkt nog steeds prima.
Dit waren de totale kosten omdat ik het uit en inbouwen zelf gedaan heb. Heb wel nog volgens mij wat slangetjes en zo meteen mee vervangen maar die kosten ook niks.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Re: Auto start maar af en toe
Gloeibougies vervangen inderdaad. Waarom is dit zo raar? Het zijn toch ook bougies? In België noemen ze dit gloeibougies in plaats van gloeiplug of dergelijks.
En het reviseren ga ik niet laten doen. Ik kan een startmotor bestellen voor 79€ inclusief verzendingskosten.
Er staat niets bij voor terug te sturen om dan geld terug te krijgen.
Bedankt voor de foto's. Kan er blijkbaar echt wel vuil uitzien. Komt wel goed dan. Eerst inlaat nog afhalen en uitmeten. Indien dat goed is gewoon vervangen.
En het reviseren ga ik niet laten doen. Ik kan een startmotor bestellen voor 79€ inclusief verzendingskosten.
Er staat niets bij voor terug te sturen om dan geld terug te krijgen.
Bedankt voor de foto's. Kan er blijkbaar echt wel vuil uitzien. Komt wel goed dan. Eerst inlaat nog afhalen en uitmeten. Indien dat goed is gewoon vervangen.
Re: Auto start maar af en toe
Heb dit ook wel eens gehad bij niet bmw's.
Vaak was een tik met de hamer op de startmotor genoeg. Dan sloeg deze net weer een tandje over waarop die het wel deed. Of de auto wat naar voor of achteren duwen, kan ook helpen.
Het is natuurlijk geen oplossing voor je probleem maar als je bijvoorbeeld na het winkelen bij de auto staat en hij werkt dan wederom niet kun je het altijd even proberen
Vaak was een tik met de hamer op de startmotor genoeg. Dan sloeg deze net weer een tandje over waarop die het wel deed. Of de auto wat naar voor of achteren duwen, kan ook helpen.
Het is natuurlijk geen oplossing voor je probleem maar als je bijvoorbeeld na het winkelen bij de auto staat en hij werkt dan wederom niet kun je het altijd even proberen
Live your life sideways
Re: Auto start maar af en toe
Bennie98,
Je zet mensen gewoon op het verkeerde been als je ergens hulp bij vraagt en niet de juiste info geeft, zeker als je profiel niet compleet is ingevuld zodat we niet zien dat je uit Belgie komt waar schijnbaar gloeispiralen hetzelfde zijn als bougie`s. een gloeispiraal is heel wat anders en heeft een heel andere functie bij een auto dan een bougie. Net zoals een kabel boven het motorblok, welke kabel? Er loopt niet echt een kabel die iets met je startmotor te doen heeft.Vraag me af waarom je het spruitstuk eraf gaat halen om iets "te meten" en als dat goed is de startmotor vervangen? Wat verwacht je daar te meten en wat is goed of fout? Je hebt ook al een accu onnodig vervangen zonder te meten of deze wel goed is en goed bijgeladen wordt. Dat de startmotor het ineens wel doet na het aanduwen kan komen dat de versleten koolborstels weer in de juiste positie zijn gesprongen door het schokken tijdens het aanduwen (effect tikje met de hamer). Natuurlijk is een (nieuwe? ) starmotor voor €79 aantrekkelijk maar ik ging liever voor mijn eigen startmotor waarvan ik zeker weet dat hij na revisie weer zo goed als nieuw is. Het zou zonde zijn als je al dat werk hebt (laten) verrichten en je zit dadelijk weer met een starmotor die het niet doet.
Maar zoals je zelf al aangaf eest wat metingen verrichten om te achterhalen of het de startmotor is of wat anders.
En de tik op de startmotor is een nood oplossing uiteraard. dit werkt totdat het niet meer werkt natuurlijk :-)
Maar ik blijf erbij als iemand niet voldoende info of de verkeerde geeft dan kun je niet verwachten dat je de juiste tips/oplossingen krijgt.
een tip met betrekking tot meten, zoek eerst uit wat moet ik meten op het punt waar ik ga meten. Weet je dit niet dan ga je de fout in en ga je ergens anders de oorzaak zoeken.
Je zet mensen gewoon op het verkeerde been als je ergens hulp bij vraagt en niet de juiste info geeft, zeker als je profiel niet compleet is ingevuld zodat we niet zien dat je uit Belgie komt waar schijnbaar gloeispiralen hetzelfde zijn als bougie`s. een gloeispiraal is heel wat anders en heeft een heel andere functie bij een auto dan een bougie. Net zoals een kabel boven het motorblok, welke kabel? Er loopt niet echt een kabel die iets met je startmotor te doen heeft.Vraag me af waarom je het spruitstuk eraf gaat halen om iets "te meten" en als dat goed is de startmotor vervangen? Wat verwacht je daar te meten en wat is goed of fout? Je hebt ook al een accu onnodig vervangen zonder te meten of deze wel goed is en goed bijgeladen wordt. Dat de startmotor het ineens wel doet na het aanduwen kan komen dat de versleten koolborstels weer in de juiste positie zijn gesprongen door het schokken tijdens het aanduwen (effect tikje met de hamer). Natuurlijk is een (nieuwe? ) starmotor voor €79 aantrekkelijk maar ik ging liever voor mijn eigen startmotor waarvan ik zeker weet dat hij na revisie weer zo goed als nieuw is. Het zou zonde zijn als je al dat werk hebt (laten) verrichten en je zit dadelijk weer met een starmotor die het niet doet.
Maar zoals je zelf al aangaf eest wat metingen verrichten om te achterhalen of het de startmotor is of wat anders.
En de tik op de startmotor is een nood oplossing uiteraard. dit werkt totdat het niet meer werkt natuurlijk :-)
Maar ik blijf erbij als iemand niet voldoende info of de verkeerde geeft dan kun je niet verwachten dat je de juiste tips/oplossingen krijgt.
een tip met betrekking tot meten, zoek eerst uit wat moet ik meten op het punt waar ik ga meten. Weet je dit niet dan ga je de fout in en ga je ergens anders de oorzaak zoeken.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Re: Auto start maar af en toe
Wat doet het er nu toe of mijn profiel goed is ingevuld. Hierboven had ik al gemeld dat ik een 318D heb.
Daaruit kan je wel afleiden dat ik het over gloeikaarsen heb of hoe je het ook wil noemen.
Dat ik uit België kom zou daar blijkbaar toch niet veel aan veranderen.
Ik weet wat het verschil tussen beide is. Maar ik hield het gewoon kort omdat ik in tijdsnood zat en daarom liet ik "gloei" weg. Ik veronderstel wel dat je weet wat ik bedoel met de actie "bougies vervangen". Vier cilindrische vormen eruit en vier nieuwe erin. Hoe ze precies werken doet er niet direct toe bij deze melding. Je hoeft ze namelijk niet voor mij te bestellen of iets dergelijks. Je moet gewoon weten dat deze dan vervangen zijn.
Ik had het op de kabel boven de motor die in het plastic gedeelte geklikt zit aan je bakje voor je pollenfilter. Ik had hier ergens op het forum gelezen dat het wel aan deze kabel zou kunnen liggen. Daarom vermeld ik dit er even bij.
Vooral omdat ik mijn gloeibougies net vervangen had en bij het weghalen van één van de plastic covers hier wel eens tegen gestoten had voor ik deze dan uiteindelijk losgekoppeld heb.
Het meten op de startmotor zou zijn voor te weten of deze genoeg stroom krijgt als ik de wagen probeer te starten. Hierdoor dus te weten komende of de bekabeling, aansturing en dergelijks nog steeds in orde is.
De accu heb ik niet onnodig vervangen. Deze heb ik na 36 uur aan een druppellader gehangen te hebben die daarna vermeldde dat deze kapot was vervangen. Op het moment van schrijven van voorgaande posts had ik het over de tweede batterij uitmeten maar dit was tot dan nog niet mogelijk geweest aangezien ik mijn multimeter niet direct terugvind en dus moest wachten op een ander exemplaar van iemand die ik ken.
En de startmotor die ik gevonden heb voor 79euro, daarvan is verzekerd dat het een nieuw exemplaar is en dat lijkt mij nog altijd beter dan een (misschien slechte) revisie van een versleten startmotor die dan bijna even duur zou uitkomen als een nieuwe.
De tik op de startmotor is niet zo handig aangezien de startmotor nogal op een slechte plaats daarvoor zit. Ook is dit geen definitieve oplossing als hij daadwerkelijk kapot zou zijn.
Ik dacht dat ik de nuttigste informatie al gegeven had.
Zijnde: wagen start niet, batterij is ok, start nog bij het aanduwen, start normaal na het aanduwen, 318D zonder commonrail, nuttige informatie omtrent het onderwerp dat ik al op dit forum gevonden heb, dat de elektronica nog werkt, dat ik een klik hoor.
Ik heb er inderdaad andere dingen bij betrokken die misschien in eerste instantie niet tot het probleem behoren, maar daarvan wou ik eerst zeker zijn vooraleer ik mijn halve motorcompartiment terug uit elkaar haal.
Het kon zijn dat andere mensen misschien dit al eens meegemaakt hadden en daar iets nuttig over te vertellen hadden om dit te verhelpen.
Ook vraag ik hier om mij te helpen omdat dit een forum is met mensen die dit dagelijks doen. Ikzelf doe dit niet dagelijks en ben geen mecanicien, eerder een hobbyist. Dus daarom vraag ik hier aan mensen of ik ergens moet meten buiten de metingen op de batterij, de zekeringen en de startmotor zelf.
In plaats van te zeggen dat je informatie mist kan je ook die informatie vragen. Niet alles is voor iedereen even evident om te delen.
De kabel over de motor waarover ik bezig was is de kabel die je ziet op volgende foto. Hij begint onderaan de rechtse plastic cover (naast de oliefilter?) en hij loopt via het bakje van de pollenfilter naar boven toe naar het aansluitingspunt onder de motorkap waar je je batterij kan opladen. (die zou naar ik heb horen zeggen een aftakking hebben, of rechtstreeks verbonden zijn met de startmotor)
Ik hoop dat ik bij deze jouw nood aan informatie bevredigd heb en dat het nu terug over het probleem kan gaan.
Daaruit kan je wel afleiden dat ik het over gloeikaarsen heb of hoe je het ook wil noemen.
Dat ik uit België kom zou daar blijkbaar toch niet veel aan veranderen.
Ik weet wat het verschil tussen beide is. Maar ik hield het gewoon kort omdat ik in tijdsnood zat en daarom liet ik "gloei" weg. Ik veronderstel wel dat je weet wat ik bedoel met de actie "bougies vervangen". Vier cilindrische vormen eruit en vier nieuwe erin. Hoe ze precies werken doet er niet direct toe bij deze melding. Je hoeft ze namelijk niet voor mij te bestellen of iets dergelijks. Je moet gewoon weten dat deze dan vervangen zijn.
Ik had het op de kabel boven de motor die in het plastic gedeelte geklikt zit aan je bakje voor je pollenfilter. Ik had hier ergens op het forum gelezen dat het wel aan deze kabel zou kunnen liggen. Daarom vermeld ik dit er even bij.
Vooral omdat ik mijn gloeibougies net vervangen had en bij het weghalen van één van de plastic covers hier wel eens tegen gestoten had voor ik deze dan uiteindelijk losgekoppeld heb.
Het meten op de startmotor zou zijn voor te weten of deze genoeg stroom krijgt als ik de wagen probeer te starten. Hierdoor dus te weten komende of de bekabeling, aansturing en dergelijks nog steeds in orde is.
De accu heb ik niet onnodig vervangen. Deze heb ik na 36 uur aan een druppellader gehangen te hebben die daarna vermeldde dat deze kapot was vervangen. Op het moment van schrijven van voorgaande posts had ik het over de tweede batterij uitmeten maar dit was tot dan nog niet mogelijk geweest aangezien ik mijn multimeter niet direct terugvind en dus moest wachten op een ander exemplaar van iemand die ik ken.
En de startmotor die ik gevonden heb voor 79euro, daarvan is verzekerd dat het een nieuw exemplaar is en dat lijkt mij nog altijd beter dan een (misschien slechte) revisie van een versleten startmotor die dan bijna even duur zou uitkomen als een nieuwe.
De tik op de startmotor is niet zo handig aangezien de startmotor nogal op een slechte plaats daarvoor zit. Ook is dit geen definitieve oplossing als hij daadwerkelijk kapot zou zijn.
Ik dacht dat ik de nuttigste informatie al gegeven had.
Zijnde: wagen start niet, batterij is ok, start nog bij het aanduwen, start normaal na het aanduwen, 318D zonder commonrail, nuttige informatie omtrent het onderwerp dat ik al op dit forum gevonden heb, dat de elektronica nog werkt, dat ik een klik hoor.
Ik heb er inderdaad andere dingen bij betrokken die misschien in eerste instantie niet tot het probleem behoren, maar daarvan wou ik eerst zeker zijn vooraleer ik mijn halve motorcompartiment terug uit elkaar haal.
Het kon zijn dat andere mensen misschien dit al eens meegemaakt hadden en daar iets nuttig over te vertellen hadden om dit te verhelpen.
Ook vraag ik hier om mij te helpen omdat dit een forum is met mensen die dit dagelijks doen. Ikzelf doe dit niet dagelijks en ben geen mecanicien, eerder een hobbyist. Dus daarom vraag ik hier aan mensen of ik ergens moet meten buiten de metingen op de batterij, de zekeringen en de startmotor zelf.
In plaats van te zeggen dat je informatie mist kan je ook die informatie vragen. Niet alles is voor iedereen even evident om te delen.
De kabel over de motor waarover ik bezig was is de kabel die je ziet op volgende foto. Hij begint onderaan de rechtse plastic cover (naast de oliefilter?) en hij loopt via het bakje van de pollenfilter naar boven toe naar het aansluitingspunt onder de motorkap waar je je batterij kan opladen. (die zou naar ik heb horen zeggen een aftakking hebben, of rechtstreeks verbonden zijn met de startmotor)
Ik hoop dat ik bij deze jouw nood aan informatie bevredigd heb en dat het nu terug over het probleem kan gaan.
Re: Auto start maar af en toe
Bennie; In Nederland heten die dingen ook gewoon gloeibougies hoor. Soms worden ze gloeiplug of gloeispiraal genoemd. whats in a name. Inderdaad zou ik die bekabeling eens checken die over de motor loopt. zeker als je dal los hebt gehad. Ik vermoed ook sterk dat de startmotor aan vervanging toe is. Je zou nog even moeten testen of hij aangestuurd wordt als je hem op contact zet. Om de massa te checken zou je nog even een startkabel tussen de minpool (in de bak rechts in je motorruimte tegen het schutbord) en de motor kunnen hangen. Dan weet je zeker dat je startmotor goede massa heeft.
Succes er mee
Succes er mee
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
Re: Auto start maar af en toe
Is goed om weten. Zal beide zeker checken. Zal wel nog tijd duren eer dit zal gebeuren. Ik hou jullie op de hoogte.
Re: Auto start maar af en toe
kijk ook even naar het stuurstroom draadje op de startmotor kan ook wel eens
slecht contakt maken succes
slecht contakt maken succes