316i valt uit bij gas geven - opgelost-
316i valt uit bij gas geven - opgelost-
Goedenavond allemaal,
Sinds een paar maanden trotse eigenaar van een 316i (benzine) en tot dusver zonder problemen lekker rondgereden.
Gisteren sloeg het noodloot helaas toe.
Mijn verbruiksmeter ( het analoge metertje op het dashboord ) zit opeens vaak bij de 20/100 L terwijl ik normaal rond de 10/100 zit. Als ik de auto uit laat rollen voor bijv. een stoplicht zie ik hem soms ook opeens oplopen terwijl er helemaal geen gas gegeven wordt. Dacht dat het niet echt kwaad kon ofzo, maar daarna kwam het volgende probleem.
Ik krijg zowat geen beweging meer in de auto. Als ik stil sta en gas geef omweg te rijden slaat de auto 3 op de 4 keer af. De toeren zakken langzaam weg , vervolgens heel fftjes omhoog en vervolgens valt die uit. Als het toerental wegvalt en ik gas geef gebeurt er niets, het heeft geen effect. Als ik de auto aanzet en gelijk gas geef en rond de 1000 toeren blijf is er niets aan de hand. Laat ik echter het gas los en laat hem even stationair draaien ( valt soms stationair ook uit ) en geef vervolgens gas valt die weer uit.
Als de motor is uitgevallen kan ik de auto vervolgens gewoon normaal starten en branden er geen rare lampjes.
Als ik wegkom en in ze 2/3/4 rijd merk ik helemaal niets raars. Het gebeurt alleen als ik langzaam (achteruit)rij of moet stoppen.
Het enigste waar ik denk dat het aan kan liggen ( of puur toeval ) is dat ik de tank bijna leeg had gereden ( rode lampje van brandstofmeter branden ongeveer 10 KM voordat ik ging tanken ) . Vervolgens Shell fuellsave 95 getankt, terwijl ik normaal bij de BP tank. Na het tanken nog ong 50 KM gereden ( stad en snelweg ) en daarna begonnen de problemen.
Misschien herkent iemand dit probleem of heeft iemand hetzelfde wel eens ervaren.
Wil liever toch wat meer duidelijkheid voordat ik hem naar de garage zou brengen ( heb ik alvast een idee hoe en wat en wat ongeveer de kosten zullen worden).
Alvast bedankt!
Sinds een paar maanden trotse eigenaar van een 316i (benzine) en tot dusver zonder problemen lekker rondgereden.
Gisteren sloeg het noodloot helaas toe.
Mijn verbruiksmeter ( het analoge metertje op het dashboord ) zit opeens vaak bij de 20/100 L terwijl ik normaal rond de 10/100 zit. Als ik de auto uit laat rollen voor bijv. een stoplicht zie ik hem soms ook opeens oplopen terwijl er helemaal geen gas gegeven wordt. Dacht dat het niet echt kwaad kon ofzo, maar daarna kwam het volgende probleem.
Ik krijg zowat geen beweging meer in de auto. Als ik stil sta en gas geef omweg te rijden slaat de auto 3 op de 4 keer af. De toeren zakken langzaam weg , vervolgens heel fftjes omhoog en vervolgens valt die uit. Als het toerental wegvalt en ik gas geef gebeurt er niets, het heeft geen effect. Als ik de auto aanzet en gelijk gas geef en rond de 1000 toeren blijf is er niets aan de hand. Laat ik echter het gas los en laat hem even stationair draaien ( valt soms stationair ook uit ) en geef vervolgens gas valt die weer uit.
Als de motor is uitgevallen kan ik de auto vervolgens gewoon normaal starten en branden er geen rare lampjes.
Als ik wegkom en in ze 2/3/4 rijd merk ik helemaal niets raars. Het gebeurt alleen als ik langzaam (achteruit)rij of moet stoppen.
Het enigste waar ik denk dat het aan kan liggen ( of puur toeval ) is dat ik de tank bijna leeg had gereden ( rode lampje van brandstofmeter branden ongeveer 10 KM voordat ik ging tanken ) . Vervolgens Shell fuellsave 95 getankt, terwijl ik normaal bij de BP tank. Na het tanken nog ong 50 KM gereden ( stad en snelweg ) en daarna begonnen de problemen.
Misschien herkent iemand dit probleem of heeft iemand hetzelfde wel eens ervaren.
Wil liever toch wat meer duidelijkheid voordat ik hem naar de garage zou brengen ( heb ik alvast een idee hoe en wat en wat ongeveer de kosten zullen worden).
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door ruudjev op 24 jan 2015, 13:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: 316i slaat af als ik gas geef
mocht er iemand behoefte hebben aan een filmpje moet je maar een seintje geven, dan upload ik hem ff op youtube
Re: 316i slaat af als ik gas geef
Ik ben wel geneigd om mee te gaan in je vermoeden dat het te maken heeft met een bijna lege tank.
Aan de andere kant, kunnen het nog veel meer dingen zijn. Bijvoorbeeld een lekke carterventilatie. Een vervuild filter is ook een optie, maar ook een brandstofpomp die minder is geworden kan ook nog.
Daarnaast kunnen het ook nog diverse sensoren zijn. Nokkenas- en krukassensor zijn verdachten. Het wel niet karakter duidt daar ook op.
Overigens een slechte accu of massaverbinding kan ook nog.
Voordat je gaat knutselen zou ik eerst eens een specialist de auto laten uitlezen en een diagnose stellen aan de hand van live-data.
Succes,
Rob
Aan de andere kant, kunnen het nog veel meer dingen zijn. Bijvoorbeeld een lekke carterventilatie. Een vervuild filter is ook een optie, maar ook een brandstofpomp die minder is geworden kan ook nog.
Daarnaast kunnen het ook nog diverse sensoren zijn. Nokkenas- en krukassensor zijn verdachten. Het wel niet karakter duidt daar ook op.
Overigens een slechte accu of massaverbinding kan ook nog.
Voordat je gaat knutselen zou ik eerst eens een specialist de auto laten uitlezen en een diagnose stellen aan de hand van live-data.
Succes,
Rob
Re: 316i slaat af als ik gas geef
fimpje volgt zo snel mogelijk
Laatst gewijzigd door ruudjev op 14 jan 2015, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 316i slaat af als ik gas geef - uitgelezen, diagnose tim
bij mijn E90 met een N46 320i motor is vrij recent ook de ketting vervangen inclusief geleiders. Was bij de BMW dealer en inderdaad vrij prijzig (in dezelfde prijscategorie als jij doorgekregen hebt) en bij een km.stand van +- 210.000km. Ketting was volledig opgerekt en gelukkig nog niet overgeslagen. Ik hoorde met starten altijd een metalige tik. Misschien herkenbaar? Controle van de ketting is destijds bij mij gedaan zonder openen van het blok, geen idee hoe ze dit gedaan hebben. Na reparatie geen tik meer te horen. Gezien de km stand is het aannemelijk dat het de ketting kan zijn. Zou dan ook de geleiders meenemen. Ik denk alleen wel dat dit goedkoper kan. Maak eens een belrondje naar diverse BMW specialisten en kijk dan of het bedrag reeel is.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: 316i valt uit bij gas geven - nu met video -
Goedenavond allemaal.
Vanmiddag even snel een filmpje gemaakt.
Misschien herkent iemand het probleem.
Voor het filmpje even wat toeren gemaakt om het zogenaamd rijden na te bootsen. Als ik vervolgens het gas los laat en eventjes later weer gas geef valt die uit zoals in het filmpje te zien is. Dit gebeurt dus 4 op de 5 keer.
Kan het niet zo zijn dat de brandstoffilter gewoon zo erg verstopt zit dat er niet genoeg power geleverd kan worden en daardoor zo uitvalt? ( problemen kwamen pas na het bijna leeg rijden van de tank, kan natuurlijk puur toeval zijn )
Anders laat ik dat eerst even vervangen en hopen op het beste. anders wordt het helaas toch nog een dure grap, mocht de diagnose van de monteur juist zijn
alvast bedankt!
Vanmiddag even snel een filmpje gemaakt.
Misschien herkent iemand het probleem.
Voor het filmpje even wat toeren gemaakt om het zogenaamd rijden na te bootsen. Als ik vervolgens het gas los laat en eventjes later weer gas geef valt die uit zoals in het filmpje te zien is. Dit gebeurt dus 4 op de 5 keer.
Kan het niet zo zijn dat de brandstoffilter gewoon zo erg verstopt zit dat er niet genoeg power geleverd kan worden en daardoor zo uitvalt? ( problemen kwamen pas na het bijna leeg rijden van de tank, kan natuurlijk puur toeval zijn )
Anders laat ik dat eerst even vervangen en hopen op het beste. anders wordt het helaas toch nog een dure grap, mocht de diagnose van de monteur juist zijn
alvast bedankt!
Re: 316i valt uit bij gas geven - nu met video -
nou ben ik wel benieuwd welke sensors meldingen uit gelezen zijn?
Ik zou de auto nu nog eens uit laten lezen en kijken of dezelfde zijn terug gekomen, nokkenas of krukassensor?
Als de timing niet goed staat dan zou de motor toch constant slecht lopen?
Dus ik zou de auto opnieuw uit laten lezen. En dat de monteur alles nagemeten heeft zal best, hoe heeft hij de sensors uitgelezen en liep de motor toen slecht of heeft hij de sensors tijdens een goed lopende motor uit gelezen?
De krukas/nokkensas sensor geeft meestal een probleem als deze warm worden door het uitzetten van haarscheurtjes. Als deze weer afkoelen werken ze weer goed. Dus laat de auto nog eens uitlezen en bij storingen vermeld die even hier.
Ik zou de auto nu nog eens uit laten lezen en kijken of dezelfde zijn terug gekomen, nokkenas of krukassensor?
Als de timing niet goed staat dan zou de motor toch constant slecht lopen?
Dus ik zou de auto opnieuw uit laten lezen. En dat de monteur alles nagemeten heeft zal best, hoe heeft hij de sensors uitgelezen en liep de motor toen slecht of heeft hij de sensors tijdens een goed lopende motor uit gelezen?
De krukas/nokkensas sensor geeft meestal een probleem als deze warm worden door het uitzetten van haarscheurtjes. Als deze weer afkoelen werken ze weer goed. Dus laat de auto nog eens uitlezen en bij storingen vermeld die even hier.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Re: 316i valt uit bij gas geven - opgelost-
Goedemiddag Allemaal,
Het probleem is al een weekje opgelost, maar het is wel ff zo netjes om de oplossing hier neer te zetten ( mocht iemand toevallig hetzelfde krijgen).
Na de auto bij een andere garage nogmaals uitgelezen te hebben bleef de storing op de nokkenassensor terug komen ( ook na het verwijderen kwam die weer terug).
De nokkenassensor vervangen loste het probleem helaas niet op ( oude was niet in de allerbeste staat trouwens)
De monteur dacht dat er misschien een klein beetje speling op de distributieketting zat zodat er niet de juiste waardes werden doorgegeven en daardoor steeds afsloeg. Hij ging dus ff een kijkje nemen in het motorblok.
Hij haalt de kleppendeksel eraf en ziet meteen al dat de kettinggeleiders zijn afgebroken en voelt dat er spelling zit op de ketting. Hele ketting + toebehoren werden dus vervangen. Ook meteen de olie + oliefilter vervangen voor de zekerheid. De kettingspanner bleek het dus begeven te hebben(was gewoon met de hand in te drukken :O)
Het een heeft natuurlijk tot het andere geleid, want de ketting was ook een tand versprongen. Alle afgebroken stukken zijn gelukkig terug gevonden, dus dat scheelt.
Was er eigenlijk net optijd bij, mocht de auto niet de heletijd afslaan was het dus eigenlijk gewoon wachten tot de ketting klapte. geluk bij een ongeluk zal ik dan maar zeggen :p.
Nu alles weer vervangen is helemaal geen problemen gehad tot nu toe. Hij rijd ook meteen stukken lekkerder en trekt meteen weer als een beest ( volgens mij nog beter als toen ik de auto kocht ). Enigste nadeel is dat het me wel 1400 eutjes heeft gekost.
Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken!
Het probleem is al een weekje opgelost, maar het is wel ff zo netjes om de oplossing hier neer te zetten ( mocht iemand toevallig hetzelfde krijgen).
Na de auto bij een andere garage nogmaals uitgelezen te hebben bleef de storing op de nokkenassensor terug komen ( ook na het verwijderen kwam die weer terug).
De nokkenassensor vervangen loste het probleem helaas niet op ( oude was niet in de allerbeste staat trouwens)
De monteur dacht dat er misschien een klein beetje speling op de distributieketting zat zodat er niet de juiste waardes werden doorgegeven en daardoor steeds afsloeg. Hij ging dus ff een kijkje nemen in het motorblok.
Hij haalt de kleppendeksel eraf en ziet meteen al dat de kettinggeleiders zijn afgebroken en voelt dat er spelling zit op de ketting. Hele ketting + toebehoren werden dus vervangen. Ook meteen de olie + oliefilter vervangen voor de zekerheid. De kettingspanner bleek het dus begeven te hebben(was gewoon met de hand in te drukken :O)
Het een heeft natuurlijk tot het andere geleid, want de ketting was ook een tand versprongen. Alle afgebroken stukken zijn gelukkig terug gevonden, dus dat scheelt.
Was er eigenlijk net optijd bij, mocht de auto niet de heletijd afslaan was het dus eigenlijk gewoon wachten tot de ketting klapte. geluk bij een ongeluk zal ik dan maar zeggen :p.
Nu alles weer vervangen is helemaal geen problemen gehad tot nu toe. Hij rijd ook meteen stukken lekkerder en trekt meteen weer als een beest ( volgens mij nog beter als toen ik de auto kocht ). Enigste nadeel is dat het me wel 1400 eutjes heeft gekost.
Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken!
Re: 316i valt uit bij gas geven - opgelost-
Zeer goed om te horen dat je probleem is opgelost! Wel heb je enorm veel geluk gehad! De ketting die zichzelf een andere plaats op de tandwielen gaat toewijzen kan desastreuze gevolgen hebben ..
Re: 316i valt uit bij gas geven - opgelost-
Hallo
Is dit een facelift met N42 motor of een M43 motor voor de facelift?
Is dit een facelift met N42 motor of een M43 motor voor de facelift?
BMW E46 316i
Re: 316i valt uit bij gas geven - opgelost-
Hey Freddy77,
Ik heb een facelift met N42 motor
Ik heb een facelift met N42 motor