Bonkend geluid achterzijde BMW 318i

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Ashwin

Bonkend geluid achterzijde BMW 318i

Bericht door Ashwin » 04 jan 2015, 20:02

Beste mensen,

Ik heb een probleem aan mijn BMW E46 318i (Sedan)...
Sinds vorige week heb ik last van een bonkend geluid aan de achterkant van mijn bmw, het lijkt haast alsof het vanuit de kofferbak komt.. het geluid komt te voorschijn bij het schakelen en bij het los laten van mijn gaspedaal, het voelt haast alsof je over een treinspoor rijd.
Ik heb veel gelezen over hetzelfde probleem, maar heb nog geen duidelijke oplossingen voor kunnen vinden..
Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Bart70 op 04 jan 2015, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: naar juiste topic verplaatst, stond bij stel jezelf voor

Gidi

Re: Bonkend geluid achterzijde BMW 318i

Bericht door Gidi » 05 jan 2015, 14:20

Ik ben geen automonteur, maar ik denk de hardyschijf. Dit is een schijf gemaakt van rubber met stalen bussen erin. Zit tussen versnellingsbak en cardanas. Kan zijn dat die versleten is, waardoor je een bonk hoort bij schakelen en los laten van het gas. schijnt een bekende kwaal te zijn. Of dit voor jou geldt, geen idee.

hier een versleten hardyschijf
Afbeelding

Afbeelding
bron: Google Afbeeldingen-

metalman

Bericht door metalman » 05 jan 2015, 17:02

Kan ook van het inscheuren van het subframe zijn (niet te hopen), of rubbers die versleten zijn van je achterwielophanging, er zitten nogal wat rubbers daar, draagarmen, subframe etc.
You can't allways get what u want........

harald 328ci

Bericht door harald 328ci » 05 jan 2015, 20:15

Subframe wat uitscheurt lijkt me onwaarschijnlijk omdat het een 318 is maar niet onmogelijk ;)
Hardyschijf rubbers etc die versleten zijn lijkt me meest voor de hand liggend

Ashwin

Bericht door Ashwin » 06 jan 2015, 12:25

Ik rij der nu ongeveer een week mee, maar begin me nu af te vragen wat de gevolgen zijn als ik er mee door blijf rijden.. En aankomend weekend moet ik ook nog 200km rijden..

Gidi

Bericht door Gidi » 06 jan 2015, 14:42

denk dat een versleten hardyschijf niet echt een groot probleem is, maar zou het wel laten vervangen.
wat ik nu zowizo zou doen, is het even laten bekijken voordat je 200km tocht gaat maken. Aangezien je niet precies weet wat eraan mankeert.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 06 jan 2015, 14:55

Ik heb die bonk al sinds ik mijn E46 (325ci) heb. Mijn hardyschijf ziet er perfect uit en ook aan het differentieel en de cardanas is op het oog niks te merken. Heel veel (al dan niet alle E46) hebben het in meer of mindere mate, dus het komt vaak voor. Vermoedelijk is het een optelling van verschillende minimale spelingen bij en rondom het dif en verschillende rubbers.

In de lente, wanneer de auto voor een grote beurt gaat, ga ik de mijne eens goed bekijken en ga ik waar nodig en mogelijk wat rubbers vervangen en kijken of het verschil maakt.

jeroen075

Bericht door jeroen075 » 06 jan 2015, 18:48

Ik rijd een 316 en mijn subframe was ook uitgescheurd...
Inderdaad ook een gebonk vanuit de achterkant van de auto

B.I.Jager

Bericht door B.I.Jager » 06 jan 2015, 20:01

Een allesomvattende oplossing ga je ook niet vinden, want er zijn nogal wat mogelijke oorzaken die "bonken" bij de E46 kunnen veroorzaken. En bijna allemaal hebben ze, of krijgen ze er mee te maken.

Ik heb inmiddels echt alle rubbers en bussen van de ophanging en aandrijving aan de achterkant vervangen, samen met de hardyschijf en het tussenlager. Zonder enig resultaat. Daarnaast heb ik de kofferbak bodem grondig geïnspecteerd door het hele subframe te demonteren en de lak van de ophang punten te verwijderen. Naast een paar puntjes oppervlakte roest, geen enkele schade.

De koppeling + het vliegwiel worden volgende maand vervangen(niet alleen vanwege het bonken ;) )
Dan rest mij alleen het differentieel en de aandrijfassen nog. Al is er geen enkele speling merkbaar op de assen.
Ik denk dat het eerder de totaalsom van alle kleine spelingen in de aandrijflijn bij elkaar is.
In mijn geval kan ik het bonken echter wel tot bijna 0 reduceren, door heel geconcentreerd en voorzichtig te koppelen tijdens het schakelen.

In jouw geval zou ik eerst eens kijken naar het achterste differentieel rubber. Wanneer deze uitgescheurd is, kan het differentieel heel erg klapperen bij lastwisselingen. Ook de hardyschijf is relatief eenvoudig te controleren.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 06 jan 2015, 20:27

Ik zou eerst de subframe ophangpunten controleren. Al die niet losgescheurd zijn, heb je iig al een hele zorg minder.
-- Houdoe wanne --

Ashwin

Bericht door Ashwin » 14 jan 2015, 22:30

Hardyschijf 2 dagen geleden vervangen, probleem niet opgelost.. wel €350,- Lichter

Gidi

Bericht door Gidi » 15 jan 2015, 10:18

Vreemd. Dus je brengt je bmw naar een dealer/garage, zegt dat je een bonkend geluid hebt en zegt dat het de hardyschijf zou kunnen zijn, garage kijkt niet of die versleten is en vervangt hem gewoon? En telt daar € 350,- voor?? Lekkere garage dan. Ik zou terug gaan en zeggen dat het probleem niet verholpen is.

vegito

Bericht door vegito » 15 jan 2015, 11:56

Idd daar zou ik me auto nooit brengen als ie geen eigen inspectie vermogen heeft om te kijken meneer hardyschijf is in orde geen scheuren of stukken eraf. Nee bonken is afkomstig van je bak naar je Diff spelling. Heb je een trekhaak TS?.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Ashwin

Bericht door Ashwin » 15 jan 2015, 20:39

Het probleem is wel verminderd door het vervangen van de haryschijf maar het probleem is er gewoon nog (bij het gas loslaten is er weinig tot geen gebonk meer).. dus het zal aan meerdere dingen moeten liggen, ik ga mijn BMW volgende week helemaal na laten kijken op speling en ingescheurde onderdelen.. hebben jullie misschien nog meer tips van wat het probleem wellicht kan zijn?

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 16 jan 2015, 12:12

Heb een aantal maanden geleden ook de hardy schijf vervangen en het glijlager van de cardanas. Had beide geen enkel effect. De hardyschijf zag er nog perfect uit. Wellicht als alle rubbers van de achter ophanging vervangen zijn dat het minder wordt :s

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”