Tip i.v.m stroef schakelen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
metalman

Tip i.v.m stroef schakelen

Bericht door metalman » 26 jan 2015, 17:56

Hoi mede bimmerbestuurders,

Mocht je last hebben van stroef schakelen, vooral bij koude start, dan zou je als eerste eens je koppelings-cylinder moeten ontluchten.......
Vandaag toevallig ook gedaan omdat ik toch moest ontluchten aangezien ik mijn remklauwen , remblokken en remschijven vervangen heb.
Schakelen is nu echt een wereld van verschil, gaat lekker soepel tegenover stroef met koude start :)
In mijn geval heeft er dus iets lucht ingezeten en is het geen geval van asjes / busjes versleten die bovenin de bak zitten.....
Laatst gewijzigd door metalman op 27 jan 2015, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
You can't allways get what u want........

deniz243

Re: Tip i.v.m stroef schakelen

Bericht door deniz243 » 26 jan 2015, 23:02

Hey .
Heb het probleem ook. Hoe doe je dat dan precies?
Groetjes

metalman

Bericht door metalman » 27 jan 2015, 15:57

Hier staat in het kort omschreven hoe je in het algemeen remmen kunt onluchten:
http://www.tuning-gids.nl/remmen_ontluchten.htm
Voor de koppelingscylinder is het gewoon hetzelfde verhaal, de koppelingscylinder zie je zo zitten als je onder de auto staat, hierop zit een nippel gemonteerd voor te onluchten.
Wat betreft ontluchten ben ik geen voorstander om dit via je rempedaal ( met 2 personen ) te doen, de kans dat hierna je hoofdremcylinder gaat lekken is dan wat groter omdat dan je cups in de hoofdremcylinder beschadigd kunnen worden.
Dit kan omdat deze dan verder verplaatst worden bij het ontluchten via je pedaal en als daar vervuiling zit beschadigen ze je cups.. ( op deze plaatst komt die namelijk nooit bij 'gewoon' gebruik van je rempedaal)
Echter als je alleen je koppeling wilt ontluchten, zou dit wel met 2 personen kunnen via het koppelings-pedaal, deze maakt toch altijd de volle slag....
Het handigste gaat het ontluchten met een speciaal ontluchtings-apparaat, die of door vacuum of door druk op het systeem te zetten werkt, het voordeel hiervan is dat je het alleen kan doen.....
Ikzelf heb het d.m.v. de vacuum-methode gedaan, deze had de DHZ garage waar ik altijd kom staan, werkt heel handig :)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders even die link checken die ik geplaatst heb.... succes !
You can't allways get what u want........

B.I.Jager

Bericht door B.I.Jager » 27 jan 2015, 18:18

Heel toevallig heb ik afgelopen weekend mijn remklauw links voor gereviseerd. Er was nogal wat vloeistof weggelekt en het duurde een eeuwigheid voordat mijn vacuüm ontluchter er überhaupt wat vloeistof uit kreeg. Waardoor mijn remsysteem nog steeds niet 100% ontlucht is. Bijkomende kwaal is dat nu de eerste versnelling en de achteruit, in koude toestand, heel moeilijk willen inschakelen. En het ging al niet soepel. Komend weekend toch de koppelingsnippel ook maar even meepakken. :duim:

ahunt

Bericht door ahunt » 27 jan 2015, 19:10

Wellicht handig dat iemand het gaat uitvoeren en foto's bijvoegt, dan kan de grote meute(waaronder ikzelf) het ook ;-)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”