Ruitenwisser achterzijde 320D 2002 defect! Ruitenwissermotor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
RoelHG

Ruitenwisser achterzijde 320D 2002 defect! Ruitenwissermotor

Bericht door RoelHG » 20 jan 2015, 08:52

Beste Forum leden,

Het spijt me dat ik deze vraag moet stellen alleen ik kan de zekering voor mijn ruitenwisser achter niet vinden. Ik heb de kaart voor me met het overzicht van de zekeringen (In het duits) maar kan nergens de zekering voor de ruitenwisser achter vinden.....

1. Ik ben ontzettend scheel....
2. Mijn duits is nog slechter als verwacht.....
3. Ik snap google en de vertalingen niet......
4. Er is geen zekering voor en moet het ergens anders zoeken...... (Ruitenwisser relais.... ruitenwisser motor?)

Wie o wie kan mij hierbij helpen?

Bedankt :W
Laatst gewijzigd door RoelHG op 03 feb 2015, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

wiren

Re: Ruitenwisser 320D 2002 defect! (Zekering?)

Bericht door wiren » 20 jan 2015, 09:25

Jaa dies kann auch das wischer-relais sein :devil: Maar ff zonder grappen: Meestal is het de bruine relais van de ruitenwisser de boosdoener. Geef 's een tik op deze relais met de ruitenwisser in de constant stand aan (voorbij regensensor indien aanwezig). Deze zit onder de motorkap in de relais/ecu-box.
http://www.motor-talk.de/bilder/scheibe ... 71478.html
De zekering voor de ruitenwissers vóór zie ik ook niet staan. Ik denk dat het onder Scheibenwaschanlage valt.

RoelHG

Bericht door RoelHG » 20 jan 2015, 09:31

Thnx voor je reactie. Ruitenwisser achter gaat aan door je ruitenwisser hendel naar achter te duwen toch :P sorry hoor maar zie het zo snel niet staan dus vandaar even mijn vraag.

Ik zie dus helemaal niets omtrent ruitenwisser achter staan..... ik zal zo eens een scan maken van de zekering kaart :gekdoen:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 20 jan 2015, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

RoelHG

Bericht door RoelHG » 20 jan 2015, 10:00

haha dit is hem dan! Ik zie verschillende dingen maar kan hem niet echt plaatsen! Zal zo eerst even naar die bruine stekkertje kijken :+
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bart70 op 20 jan 2015, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijdert, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

wiren

Bericht door wiren » 20 jan 2015, 12:31

Sorry, zie nu pas dat het om je ruitenwisser achter gaat en het een compact betreft :gek:
Ruitenwisser achter is: Heck-Wischer (Nur touring)
Alleen Nur touring betekend: Alleen bij de touring (oftewel de stationversie) dus pin me er niet op vast... ;)
De achterruitenwisser wordt denk ik ook door een andere relais dan die voor vóóraan bediend.
Bedrading tussen klep en carrosserie kan gebroken zijn.
Las ook dat de as van de motor kan vastroesten door lekkage van het ruitensproeivloeistof in de carosserie.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=206676

RoelHG

Bericht door RoelHG » 20 jan 2015, 13:02

Haha geen probleem! Das weer een lekker verhaal dus.... ik zal vant weekend eens het eea gaan controleren en proberen op te lossen, maar kan natuurlijk altijd even die zekering checken ook al is het alleen voor een trouing..... wellicht zit er niks in of istie defect! Schijnt wel dat de bruine relais voorin wel voor de ruitenwissers is dus wellicht toch maar proberen :duim: Thnx!
Laatst gewijzigd door Bart70 op 20 jan 2015, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijdert, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

RoelHG

Bericht door RoelHG » 21 jan 2015, 11:10

Gisteren het eea geprobeerd. Zekering is in orde en relais lijkt ook gewoon goed en is het wss de wisselmotor voor de achterit wisser..... weet alleen niet of ik veel zin heb om de achterkant open te schroeven om deze te vervangen of schoon te maken. Iemand enig idee of dit veel werk is? Wil voorkomen dat ik trillende schroefjes krijg of wat dan ook nu de auto zo muis stil is..... :whistle:

wiren

Bericht door wiren » 21 jan 2015, 11:53

Ik weet dat je Duits roestig is ;) maar misschien heb je wat aan deze link: http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatf ... -_E46.html

In dit geval is door een gebroken as-afdichting van de ruitenwissermotor, water in de motor binnengedrongen met als gevolg: roest en vastlopende/gebroken tandwielen.

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 21 jan 2015, 13:52

Bij mijn E46 touring heb ik het ook weleens gehad dat hij het ineens niet meer deed en dat lag toen aan het feit dat hij helemaal vast zat....ik had toen ook een 2e handse motor gekocht (PM me maar als je er 1 nodig hebt dan check ik even of ik die nog heb) maar bij mij lag het dus aan het feit dat ik hem flink in moest vetten (even helemaal los maken) en toen deed hij het weer :). Dit heb ik later nog een keer moeten doen.

RoelHG

Bericht door RoelHG » 21 jan 2015, 14:21

Bedankt voor jullie reacties!! Hier kan ik zeker wat mee! Ik zal hem vant weekend aan de hand van de handleiding even demonteren en bekijken of ik het kan fixen! Anders heb ik wel interesse in de motor :duimen: Keep ya all posted!

RoelHG

Bericht door RoelHG » 03 feb 2015, 14:24

Zojuist de achterkant gedemonteerd en alles ziet er eigenlijk nog prima uit en de ruitenwisser kan ik met de hand wel bewegen. Wellicht dan toch de relais welke voorin zit dus die ga ik eens bekijken en er een tik op geven. Als ik het eea doormeet op de bekabeling achter ziet het er naar uit dat hij geen stroom toevoer meer heeft dus wellicht dan toch de relais?

EDIT: relais is het niet. Als ik deze eruit haal stoppen de ruitenwissers voor er mee en weer terug doen ze het weer. Dan wellicht toch de motor welke defect is. Zekeringen bekeken en die zijn allemaal in orde dus het moet de motor zijn.... even demonteren en open schroeven om te zien of daaro iets niet goed zit.

En zoals ik het zie bestaat er geen zekering voor de ruitenwisser achter als zowel voor.

Afbeelding

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 03 feb 2015, 14:58

Ik heb anders nog wel een motor liggen, heb die toen gekocht voor mijn 320D (touring weliswaar) facelift.

PB/mail maar even als je interesse hebt, mag voor een zacht prijsje weg. Als ik het me goed herinner hebben we deze toen ook nog getest (we hadden hem ingebouwd) maar toen deed hij het nog niet en bleek het ruitenwisser mechanisme wel helemaal vast te zitten...

RoelHG

Bericht door RoelHG » 03 feb 2015, 16:47

Quadrantz schreef:Ik heb anders nog wel een motor liggen, heb die toen gekocht voor mijn 320D (touring weliswaar) facelift.

PB/mail maar even als je interesse hebt, mag voor een zacht prijsje weg. Als ik het me goed herinner hebben we deze toen ook nog getest (we hadden hem ingebouwd) maar toen deed hij het nog niet en bleek het ruitenwisser mechanisme wel helemaal vast te zitten...
Ik heb je een PB gestuurd want probleem gevonden zoals ik kan zien!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lennart

Re: Ruitenwisser achterzijde 320D 2002 defect! Ruitenwisserm

Bericht door lennart » 15 feb 2015, 20:29

Pffff, wat ziet dat er uit zeg, dan heeft hij het nog lang volgehouden! Ik heb volgens mij exact hetzelfde probleem, hij doet het achter niet meer. Alles wat in de glazen ruit zit is nieuw, het relais ook en de zekeringen zijn goed. Dan motor wel zijn!
2006 BMW E91 330XD Touring

Quadrantz

Re: Ruitenwisser achterzijde 320D 2002 defect! Ruitenwisserm

Bericht door Quadrantz » 15 feb 2015, 20:31

@lennart: ik heb nog een motor liggen dus stuur maar een PB als je interesse hebt. Deze is wel van een Touring en past niet op een Compact (al gecheckt met Roel, de topicstarter).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”